Kerro Puolijauho aikanaan kokemukset ja etenkin talvikokemukset (range varsinkin kunnon pakkasilla) uuden Leafin osalta.
Toivotaan, että latausasemat lisääntyy ja niissä on latauspisteitä riittävästi(?) jo muutaman vuoden kuluessa, niin kaikki ki…
Tuohon edelliseen voi todeta, että samalla tavalla on tullut mietittyä asiaa parin kaverin kera. Tunnin latausaika 100 KWh akuille olisi jo omasta pistokkeesta märkä uni, mutta normaali työssäkäyvä ihminen kaipaisi, että lataus onnistuisi alle 8 h. …
Ovat nuo ruotsalaisetkin tosiaan hukkuneet tuohon pimppaamisen suohon- 2008 esitellyn XC60 valot olivat hyvät, mutta uudessa ei ole mitään parannusta etenkään etäisyyden osalta. No, ehkä se mukautuvuus on sentään parantunut xenoneista.
Olisiko si…
Jep, juuri näin Kumppani. Asia ei olekaan helppo. Edullisuus on etenkin autojen osalta kaikki elinkaarikulut huomioiden laaja juttu. Tarkoitin lähinnä esim. 60 tonnin "premium" ja 40 tonnin "muu kuin premium", sama kokoluokka. Ymmärrän toki autoleht…
WhatCar, ilmaise vaan asiat suoremmin. Kerro vaikka, että jokin merkki tai merkit ovat sinulle suoranainen uskonto, niin osataan suodattaa oikealla tavalla tekstejä. Minä ja moni muukin voidaan sitten ilman sarvia ja hampaita suorittaa uskonpuhdistu…
Hans-Derrick, minäkin luulen, että noiden jatkuva käyttö ilman jälkiä ei ole mahdollista. Ja se sapettaa ainakin omalla rahalla autonsa ostanutta (ei niin paljon harmita varmaan työsuhdeautoilijaa...).
En ole itse koskaan kuljettanut katolla pyör…
"Tuo se vasta hämärä kommentti olikin! Miksi?"
Ehkä jotain on jäänyt joskus puuttumaan, mutta itse ei tämmöisiä tunnista. Olisiko syytä ajaa välillä myös Skodalla ? Tai Volvolla ? Tai Kialla ? Tai Renaultilla ?...
Muilla kuin okt asujilla isolla osalla vetokoukun asennus tehdään juuri fillarin kulkettamista varten. Kuulemma ainakin Toyotan hybridien osalta on käyty uusien mallien osalta tehtaan kanssa keskustelua koukun tarpeellisuudesta. EIvät ole meinanneet…
Juuri näin, testit ovat "vain" testejä eikä sitä realismia, mitä tulee käytännön kolareiden tutkinnasta. Sitäkin tekee varmaan jollain tasolla jo nykyään kaikki, mutta koetin sitä korostaa, että osa Volvon ratkaisuista on lähtöisin vakavista kolarei…
Kiilautumisen sijasta käyttäisin ennemmin termiä ohjautumista. Täysin tavoiteltu asia, joka on toiminut Volvon osalta jo vuosia. Toimiva rakenne näissä osittaistörmäyksissä. Mutta enemmän kiinnostaisi tietää, kuinka ylipäätään nämä 5 tähden uudet ja…
Whatcar; "Tässä näkee selvästi, että BMW:een rakenteet ovat suunniteltu suuremmille törmäyksille. Matkustajille tulee näissä nopeuksissa hieman isommat ’iskut’, ei kuitenkaan liikaa, mutta sitten suuremmissa nopeuksissa vielä selvitään. Ei mitään op…
Eroa on edelleen passiivisessa turvallisuudessa eri merkkien välillä.
Ja eroa syntyy ihmisiin kohdistuvissa hidastuvuuksissa. Olisi mielenkiintoista nähdä eri merkkien ja kokoluokkien autot tämän kaltaisessa testissä, kuin mitä Dekra tekee.
…
MB on tainnut tulla tulokseen, että pelkkä polttokenno ei ole riittävä. Tuo on kiinnostava ja ehkäpä todella vahva vaihtoehto tulevaisuudessa. Tosin kovin pieneen autoon ei tuota kaikkea saa sopimaan- tulevaisuus voi siis olla edelleen SUV tyyppist…
No ei lopu, olet oikeassa NHB, mutta kyllä ne edut vähenee. Kaikki riippuu tietysti käyttäjän tarpeista, ajoista ja asuinpaikasta, miten voi hyödyttää vaikkapa juuri lataushybridin parhaita puolia. Onhan kaasukin siinä tapauksessa hyvä etu, jos satt…
Tuo ProAce Verso oli heitto vain siihen tilanteeseen, että moni tahtoo samaan aikaan silmää miellyttävän, mutta tilavan ja käytännöllisen auton. Kaikkea kun ei voi saada kerralla. Mutta jos vakavissaan ajetaan 5 henkeä (mahdollisuus vielä useampaan)…
Hyvin tämä keskusteluketju kuvaa sitä tilannetta, että ainakin henkilöautojen käyttövoiman osalta on tilanne auki. Yksittäisen kuluttajan osalta täällä Suomessa oikeastaan tosi pahasti, kun mukaan tungetaan kaasuautotkin. Ehkä (?) homma selkiytyy mu…
Tältä osin autoteollisuus siirtyy ojasta allikkoon, kun ottavat puhelimet avaimiksi. Turvallisuus ja varmuus ei ainakaan parane. Ja liian paljon on epävarmuuksia käyttäjien osalta, eli missä kunnossa puhelimen tietoturva on tai onko edes puhelin tal…
Siinäpä vertailu aihetta TM:lle tuleville vuosille. Markkinoilla olevien sähköautojen talvitestit- ja pakkaset mieluusti -30 tienoilla. Ja autoilevaa kansaa kovasti kiinnostavien lataushybridienkin osalta olisi mielenkiintoista saada tietoa talvitoi…
Aloin jo itsekin miettimään, mistä tuon mielikuvan ajomatkojen lyhenemiseen olen saanut. Sitten muistin jo 3 vuotta tehdyn yhteispohjoismaisen testin, jossa VTT meiltä mukana. Ohessa ote kyseisestä testistä;
" Matkustamon lämmittäminen vaikuttaa p…
Näissä tosi talviolosuhteiden toiminnoissa taitaa olla vielä autonvalmistajilla sähköautojen osalla aika tavalla kehitettävää ja testattavaa. Olenkohan ymmärtänyt oikein- perustuuko sähköauton/akun "talvitoimivuus" pelkästään siihen, että akku kulut…
740 GLE: Oli miten oli, kaikkien kaksipyöräisten kuljettajien turvallisuus on heidän omissa käsissään, koska muita asia ei kiinnosta. Pyörä, moottorilla tai ilman, on suunnilleen niin turvallinen kuin sen kuljettaja.
Asia on juurikin noin ja polk…
Whatcar; "Derrick, en kommentoi enempää, mutta kattila kiehuu. Jäitä hattuun. Volvo on hyvä merkki, mutta ei saksalaisten tasolla."
Puhutko noin yleisesti saman hintatason autoista tai mallikohtaisesti vai onko aiheena mitä absoluuttisesti kyseis…
Ei se polkupyörällä jyystäminen ole tällä hetkelläkään niin harvinaista toimintaa kasvukeskusten yhteydessä, mutta tulevaisuudessa yhä enemmän tiivistyvän asutuksen mukana yleistyy aivan varmasti. Ja tulevat liikennepoliittiset toimet tulevat edistä…
740 GLE; "Tänä kesänä ensimmäistä kertaa polkupyörässä nestekäyttöiset levyjarrut. Tykkää. Luulin kikkailuksi, mutta kontrolli on hieno, vaikkei moottoripyörän teräspunosletkuille pärjääkään."
Ainakaan tuonne liikenteen sekaan en enää halua lähte…
Tuo on valitettavan yleinen ongelma aika monella merkillä tällä hetkellä, että hybridien toimitukset ovat todella pitkiä tai sitten maahantuojalla ei ole myydä mitään.
Kyllä asunto-osakeyhtiöitten päätöksentekohierarkia tulee olemaan melkoinen jarru sähköistyksien muuttamisissa. Ja kokemuksesta voin sanoa, että kun edes aivan uusissakaan talo-yhtiöissä ei tule automaattisesti olemaan edes varauksia vaikkapa pikala…
"Wille: Päästöjen vähentäminen edellyttää polttomoottorikaluston alas ajoa. Sitä ei tehdä bio- tai muilla autotehtaiden vilunkikonsteilla."
Ei kai vaan unohdu raskasliikenne ? Ja lisäksi vielä aikamoinen määrä työkoneita. Näiden osalta biopolttoa…
Keskustelijoille pitäisi suoran vedon ja kuminauhamaisen vedon esimerkkkitapauksina ajattaa reitit vanhalla Volvon (60- luvun) kuorma-autolla turbiinikytkimellä ja sitten perään Sisu synkronoimattomalla Fullerin laatikolla. Kumpikin hyviä omissa tar…
Minäkin olin jo lähellä aiemmin kommentoida näitä kulutusasioita Volvojen osalta. Manuaalit kulkee aivan kärkilukemissa, mutta 6-vaihteisten Aisinien osalta eikä edes uuden 8-vaihteisen osalta ei tarvitse kärkisijoja hätyytellä. Vanhat 5-pyttyiset e…
"2023 puolet Porschen myynnistä on sähköautoja (urheiluautot taitavat mennä sähköistymisen eturintamassa)."
Niin taitavat mennä eturintamassa, kun on aivan eri budjetilla tehtäviä autoja. Edelleen niin hybridi kuin sähköautobuumi tuo tullessaan a…