Katselin uudelleen videota uudesta CVT (hihna) vaihteistosta.
Jos nyt ymmärsin oikein, niin siinä lähdetään liikkeen hammasvaihteella ei hihnavetoisena: "Direct start using gear drive".
Ilmeisesti tällä tavalla saadaan CVT pienemmäksi kun maks…
VOlvolta tulee T5 Twin Engine. 3 pyttyinen kone ja sähkömoottori mutta vain etuvetona. 180hp bensa ja 75hp sähkö.
https://www.topgear.com/car-news/future-tech/volvo-will-build-hybrid-xc40-2018
Tuossa aiemmin tarkoitin keskimääräisellä siis vaihteiston ja moottorin yhteispeliä mutta yllättävän hyvinhän tuo hyötysuhde pysyy kuormituksen muuttuessa. Maksimi vääntö kyllä jää aikak pieneksi (140-150Nm) mutta tuo käyrästö varmaankin kuvaa Atkin…
Käytännössä pieni turbo ei kuitenkaan keskimäärin vaikuta olevan pieniruokaisempi. Miksi näin ei ole, on mielenkiintoinen asia koska teoriassa sen pitäisi olla.
Ahdettu pieni on taloudellisempi Euroopan ilmoitetuissa arvoissa mutta ei mm. USAn arv…
En aivan taida ymmärtää mitä tarkoitat tunnustuksella mutta kyllä liikkumisen energiatehokkuus tuntuu olevan se päivän sana.
Lopujen lopuksi kyse on siitä kuinka suuri osa polttoaineen sisältämstä energiasta saadaan auton liikkumiseen. Diesel sisäl…
AIka hurja tuo hyötysuhde normaalille bensakoneelle. Sanovat tuossa että kun sama pata on hybridissä sen hyötysuhde onkin 41%. Ilmeisesti tuo 40% normaalipadassa on jonkinasteinen keskiarvo mutta mitä ilmeisemmin saavutetaan vain CVT vaihteiston kan…
Olen ihmetellyt vuosia että miksi autoihin liittyvää laidansäädäntöä suunnitellessa mukana on runsaasti autotuojien ja muiden auto toimijoiden edustajia mutta vai muutaman auton käyttäjien edustaja. Ihan tulee mieleen että kyseessä olisi rahastusaut…
Autofirmojen kuten muidenkin kuluttajamarkkinoilla operoivien firmojen on pelattava ostajien ehdoilla. Joko tekevät sitä mitä kansa haluaa tai luovat kansalle halun ostaa sitä mitä tekevät.
Sähkö sinänsä on oikea suunta koska auton polttomoottor…
Onhan vielä sekin vaihtoehto missä myös edessä on sähkömoottori. Toyota/Lexus käyttää tällaista. Kaippa niihinkin joskus tulee kaivattu latausmahdollisuus. Sitä en kyllä tiedä aivan varmaksi eteneekö ne pelkässä sähköllä myös nelivetona. Mahdollista…
tracktest, älä nyt viitsi aloittaa minun kanssa tuollaista. Minulle on aivan sama mikä on auton merkki sinällään. Kyse on vain tekniikasta ja ominaisuuksista. Autot on kuitenkin rankasti tuotteistettuja markkinanointimielessä tuotteistettuja eikä ni…
Nissanin QQ menee myös yllättävän kovaa korkeaksi perusautoksi.
Siihen nähden BMWn esitys on aika keskinkertainen.
Tuollainen tiukka keilarata on aika haastava isoille autoille. Tästä kärsii myös V90 vaikka meneekin paremmin kuin BMW.
12V systeemeissähän on jo eräänlainen kevythybridi. Se tehostaa latausta moottorijarrutuksessa ja keventää kiihdytyksessä.
Mietityttänyt tekeekö saman ilmastoinnin kompuralle. Nimittäin jäähdytyskennon lämpötila voisi hyvinkin seilata +5 ja +20 väl…
Tässä muutama hightech-juttu mikä varmaan nyt sitten on pistetty kuntoon, vai :-)
Jokohan siihen on saatu ympäri vuoden vedoton ilmanvaihto?
Entä lasin pyyhkimet mitkä putsaa myös tuulilasin vasempaan reunaan paakkuuntuvan lumen tai kerääntyvän ku…
Hybridissä neliveto (sähköinen) ei vaikuta käytännössä kulutukseen eikä suorituskykyyn. Tästähän käy esimerkiksi RAV4 jota saa etu- ja nelivetona.
Sähköinen neliveto on fiksu ainakin periaatteessa koska vedon hallinta on optimaalista ja kytkeytymin…
Merkittävä osa bemareista menee työsuhdeautoksia ja monissa firmoissa kuten meilläkin pääsöt=kulutus vaikuttaa suoraan siihenkuinka suuri osa vuokrasta menee työntekijän kontolle.
Näitä bemareita ostetaan koska ne tulee halvaksi pienten päästöjen…
Mitenkähän talvitestissä tai valotesteissä yleensäkään mitataan ns. matriisivalotjen kantama.
Omassa autossa vnuo todella tekee lähivaloista käyttökelpoiset tai eihän ne silloi oikeastaan ole lähivalot jos tarkkaan katsotaan.
En ole nähnyt vala…
Ainakin itselle yksi kriteeri on vetokoukku. Näin omakotiasujana kärry on välillä kovastikin tarpeen. BMWn hybridillä ei saa vetää mitään.
Sinänsä tämä ei tietysti ole talviauto kriteeri mutta estää auton hankinnan.
Onkohan autojen välillä paljo…
Ehkä se keskikonsoli ei ole kovin hyvä paikka mutta mittaristossa esitetty kuvan voisi kuvitella olevan hyvällä paikalla.
kameroilla olisi sellainenkin etu että takanäkymään voisi siirtää peräkärryssä olevan kameran näkymän.
Ne kamera tapit voi…
Mitä eroa on vilkuilussa edestakaisi molemmille sivuille ja vielä ylös katon rajaan verrattuna kojelaudan yläosassa olevaan näyttöön tai mittariston tarjoamaan isoon kuvaan?
Kyllä niiden peilien vilkuilu on autokouluun menevällä ihan yhtä vaikeaa…
^juuri tuo kokonaiskustannusten suunnittelu on tärkeintä vaikka aloittaja ei sitä kysynytkään.
Selvästi aloittajalla on talous aika hyvässä jamassa koska säästöjä on kertynyt. Hän siis on selvästi kykenevä näkemään että laskut eivät ole ikinä yllät…
Ehkä antoisampaa olisi miettiä sitä millaiset asiat autossa kuluu ajossa ja ehkä erikseen lyhyissä pätkäajoissa ja enempi jatkuvassa vajossa. Sen lisäksi olsi hyvä miettiä miten auto vanhenee vaikka sillä ei ajettaisikaan.
Kulumismekanismit näiss…
Tuli käytyä istuskelemassa uusi XC40 ja myös XC60. On kyllä hyvän näköiset pelit molemmat.
Jotenkin olen aina pitänyt volvon ergonomiasta ja penkkien muotoilusta. Tällaiselle pidempijalkaiselle Volvo on ollut referenssi kabiinin mitoitukselle. Mutt…
Muistatteko kun vuosia sitten Eu:n kuluttajajärjestöt koitivat saada autojen takuut isojen/kalliiden komponenttien suhteen lähemmäs 160tkm.
No ei toteutunut kun autofirmat germaanilassa lobbasivat kaksin käsin.
Vuoden vanhasa quattrossa luistoneston kytkeminen osittain sallivaan auttaa rutkasti pidon kanssa. Oletusarvoisesti se kuten muutkin auot rajoittaa kaiken tehon jos rattia on käännettynä.
Myös suoraan kiihdtys on tehokkaampaa kun luistoprosentti o…
Käden väännön tiimellksessä on ehkä hyvä pitää mielessä verrataanko autoja vai brändejä :-)
Sen mitä itse kävin Stingeriä katsomassa niin ei sen sisusta ainakaan yhtään häviä 3 sarjalle tai omalle B9 sarjan A4:llä. Tyyli on toki erilainen.
Bem…
Miksi ihmeessä kauhea vääntö pitkien tehosta kun käytännössä suurin osa ajaa ajosuoritteensa tilanteissa missä väkeä tulee tämän tästä vastaan.
Ainakin itse koen tärkeimpänä, kuinka hyvin saadaan valoa omalle kaistalle tien pintaan kun vastaan tul…
Piti oikein ostaa tuo lehti ja tavata rauhassa. Jotenkin suuntavakauden arviointi oli jälleen lapsen kengissä.
Renkaiden ilmanpaineet vaihtelee kelin mukaan mukaan. Sama ulkolämpotila ja se onko tie kuiva vai märkä muuttaa renkaan ajonaikaista läm…
Tästä olen aivan samaa mieltä. Ainakin auton nokassa soisi olevan vaikka 3m kelautuvan johdon vaikka sitten vain 16A latausvirralle.
Kotona ja töissä pistorasiat on auton nokan puolella ja ne ovat juurikin tavallisia shuko pistorasioita.
Ylipään…
Tuollaised erot saa aikaa jopa rengaspaineta muuttamalla.
Yksi desibeli on käytännössä pienin tasoero minkä ihminen pystyy havaitsemaan. Enemmän vaikuttaa melun sävy ja suunta. Suomalaisitain vielä oleellisempaa on kuin paljon karkea asfaltti nosta…