AkiK:
maavara:
Riippuu paljolti kameratolppien paikoista ja nopeusrajoituksista.
Äkkijarrutuksia tapahtuu varmaan eniten 100 rajoitusalueilla olevien tolppien kohdalla, kun joku huonosti rajoituksia tarkkaileva kuvittelee missanneensa sen 80…
Herbert:
Kuinka yleisiä nuo äkkijarrutukset kameroiden edessä ovat? Itse en muista tavanneeni ainoatakaan äkkijarruttelijaa, vaikka lieviä hidastuksia usein tapaakin. Johtuuko kokemukseni siitä, etten ajele ylinopeutta toisen puskurissa? Samaa no…
Kuukeri:
740 GLE:
"Eri ihmiset kokevat saman asian eri tavoin. Minulle nopeuden nostaminen mittauspisteiden vahtimiseen (silloin kun niin vielä tein) lisäsi matka-ajon rasittavuutta enemmän kuin saavuttamani ajan säästö rasitusta vähensi."
Ni…
Ajattelija2013:
Itseasiassa on yllättävää, että pienellä ylinopeudella tapahtuu ilmeisesti jopa vähemmän onnettomuuksia, kuin oletusarvon mukaisesti voisi ennustaa. Näin tarkastellen pieni ylinopeus ei näytä olevan minkäänlainen riskitekijä lii…
740 GLE:
maavara:Suosin kaasunestejousitettua autoa jossa on haljasnahkapenit sähkösäädöllä ja kunnolliset lisävalot. Sähköpenkeillä voi muuttaa ajoasentoa myös ajaessa, ja löytyy niistä hierontatoimintokin elvyttämään selkäpuolen verenkiertoa pi…
Herbert:
maavara:
Mitkä negatiiviset vaikutukset??
Ainoa negatiivinen vaikutus on pieni polttoaineenkulutuksen lisäys, joka sekään ei aina pidä paikkaansa, kun ohituksen jälkeen pystyy ajamaan tasaista nopeutta tarvitsematta jatkuvasti kiihdy…
Herbert:
Juu, sinun ajotavastasi on saatu lukea, mutta se liikennevirran nopeuden määrittely?
80 alueella se on yleensä tuo raskaan kaluston marssinopeus 88, jos olosuhteet ovat hyvät eikä ole ruuhkaa. Tonneja liikkuu eniten tuolla nop…
Herbert:
Vastaatko vielä kysymykseeni, joka kuului näin: Miten varmistat, että suuremmalla ajonopeudella saavutetaan mainitsemasi hyödyt ilman, että nopeuden muutoksen negatiiviset vaikutukset ylittävät hyödyt?
Mitkä negatiiviset vaiku…
Herbert:
maavara:
...
Tähdentäisin vielä kerra, että se liikennevirran nopeus, on se sitten ali-tai ylinopeutta peltilätkän lukemaan verrattuna on vilkkaassa liikenteessä se turvallisin nopeus.
Maavaralta haluan kysyä, miten määrittele…
740 GLE:
Ja sitten kun tunteja on takana ja alkaa tulla pimeä, on hyvä istua joko ison Volvon softnahkapenkillä, tai Mercedeksen ortopedisessä omalle vartalolle sopivaksi säädetyssä istuimessa kahden hehtaarin kaukovalojen takana.
Kiit…
Kumppani:
maavara:Väärä tilannenopeus on vaarallista, mutta nopeus itsessään ei ole vaaraksi, jos ei ole törmäysriskiä.
No mutta sinähän ratkaisit hienosti Ajattelijan ongelmat! Samaa logiikkaa noudattaen:
- ei vanhuus ole riski itsessä…
Herbert:
Suurempi nopeus oikein hyödynnettynä (lyhempi ajoaika, pienempi ajoväsymys, vähemmän kohdattavia ajoneuvoja kun nopudella vältetään ruuhkiin joutuminen yms) vähentää riskejä joutua onnettomuuksiin, joten käytännössä oikein käytettynä s…
TM 36:
maavara:
Pahimmat riskit ovat rattijuopot ja itsarin tekijät, sitten tulee vanhukset joiden huomiokyky on vajavainen ja nuoret, joiden ajotaito ja kokemus on vajavainen. ...
Joo muuten hyvä, mutta pahin jäin pois! Liian suuri nop…
Herbert:
maavara:Nopeus lisää onnettomuuksien seurauksia vain silloin kun onnettomuuksia tapahtuu.
Milloin niitä tapahtuu?
Pahimmat riskit ovat rattijuopot ja itsarin tekijät, sitten tulee vanhukset joiden huomiokyky on vajavainen j…
Herbert:
Liikennejärjestelmässä nopeus on tärkeä tekijä, mutta tässä keskustelussa aloit kyseenalaistaa AkiK:n kommenttia nopeuden turvallisuutta heikentävästä vaikutuksesta.
Nopeus lisää onnettomuuksien seurauksia vain silloin kun …
Herbert:
Ehkä se sinusta tuntuu naurettavalta, mutta kun pohdit sitä, mihin aikaan tiellä liikutaan ja milloin on valoisaa, ei se enää naurettavaa olekaan. Ainoa, mikä on naurettavaa, on nopeuden muutoksella saavutettu vaikutus ajo-olosuhte…
Herbert:
maavara:Ole hyvä ja lue tuo ylläoleva tänään Klo 8.39 kirjoitukseni. Siintä selviää kyllä nuo kohtaamisten vähenemisperusteet ja pieällä ajon väheneminen.
Se oli yksi esimerkki, jossa sinun esittämäsi asiat toteutuivat. Mutta jospa…
Herbert:
Jos nopeutta nostaa kaikki, etkä vain sinä, kohtaamisten lukumäärä säilyy ennallaan. Vain kohtaamisessa vaikuttava nopeus kasvaa.
Kovempi nopeus rasittaa kuljettajaa enemmän, joten väsymys lisääntyisi ratissa.
Pimeässä ajon määr…
Herbert:
Tuossa maavaran esimerkissä paljastuu karmealla tavalla monien kuskien ajattelutapa. Liikenteessä on vain yksi asia, jolla on merkitystä. Se on MINÄ!
Teepä laskelmasi uusiksi siltä pohjalta, että tarkastelet liikennettä, etkä vain its…
AkiK:
Nopeuden lisäys lisää joka tapauksessa jokaisen riskiä ja uhrien kokonaismäärää eivätkä liikenteen muut vaaratekijät mihinkään vähene nopeutta lisätessä.
Perustele tuo yleistyksesi.
Nopeuden lisäys vähentää liikenteeseen käy…
Rekka ajoi oikealla kaistalla noin 80 -88 nopeutta tiellä jolla 80 rajoitus.
Vastaan tuli valoton moottoripyörä.
Tien pinta oli märkä, vesi / vesisumu lensi ja heikensi näkyvyyttä.
Vastaantulevaa liikennettä oli kohtalaisesti, ja ohit…
Nykyisessä työttömyystilanteessa eduskunnan pitäisi taksien sijaan suosia riksoja. Saataisiin Helsingin keskustaan ennenpitkää omat riksakaistat (kremlin tyyliiin).
Kumppani:
maavara:Reilut 30 v sitten Tampereen pohjoispuolella tapahtui hirvikolari, jossa sekä moottoripyörän kuljettaja ja matkustajat menehtyivät. Ryhmä moottoripyöräilijöitä ajoi "muodostelmassa" noin 20 metrin välein, ja keskimmäisen pyörän …
Herbert:
maavara:Viännetään sitten raatalangasta jos ei muuten mene perille.
Lähdemme molemmat 200 km matkalle klo 10.00.
Minä olen perillä Klo 12.00
Klo 12.20 minä syön lounaalla hirvipaistia.
Sinä olet vielä matkalla Klo 12.20 jollo…
nikkra:
Seuraava on tapaus tosielämästä.
Kahdeksan minuuttia siitä kun hän leimasi kellokorttinsa, sai hätäkeskun viestin, että moottoripyörä on törmännyt hirveen, 18 km:ä työpaikasta P***:n suuntaan.
Paikalla on vuosikymmeniä ollut hirviv…
AkiK:
maavara:
Olenhan jo perustellut 25 % ajoaikasäästön vähentävän tuon 25 % verran hirvien kohtaamisia ja lisäksi tulee vielä huomioida tuo hirvien sivutörmäysten mahdollisuuden väheneminen, kun nopeuden noustessa on sivutörmäyspintaa vähem…
AkiK:
green: Olen urani aikana kohdannut neljä kertaa hyvin läheltä hirven ja aina kerinnyt jarruttamaan ja tekemään väistöliikkeen.
Mitä luulet, olisitko ehtinyt väistää jos olisit maavaran tapaan ottanut 25% lisää vauhtia?
Ei olisi …
Herbert:
Yhteinen nimittäjä lienee raivokohtauksille se, että tilanne ei ole mennyt kuten itse olisi halunnut. Muut ovat jollain tavalla estäneet omaa matkaa.
Maavaran esimerkissä veturi todennäköisesti täysin vilpittömästi luulee ajaneensa oi…
Heinz-Guido:
Miksi jotkut ihmiset raivostuvat liikenteessä silmittömästi ? Onko kyseessä jokin testosteroni-purkaus. Vai onko kyse nykyajan stressaavasta elämänmenosta.
Liikenteessähän on vain kyse siirtymisestä paikasta toiseen.
Monill…