nimim Erkki

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • misar: Väitetään nastojen olevan syyllisiä teiden kulumiseen. Miksi siis tutkimus muutaman vuoden takaa totesi että helsingissä osuus oli 1-2% ja pääväylillä 3-5% valtakunnallisesti. Mistä siis syntyy loput kulumisesta. Kun tiedämme että Helsing…
  • Jorma L: Jonkun verran ollut kommenttia "ohuesta" jäästä johon nasta ei pure. Kuinka ohuesta jäästä on kyse? Nykynastojen ulkonema ei taida montaa millia olla. Ulkonemalla ei ole ohuen pintajään tapauksessa merkitystä. Nastan kärki painuu …
  • Knight Rider: Jarrutus järven jäällä ei toki ole sama asia kuin jarrutus jäisellä asfaltilla. Asfaltilla voi olla ihan olematon kerros jäätä, johon nastat eivät pure. Nastarenkaiden tarpeellisuutta täällä pääkaupunkiseudulla perustella…
  • Olisi erittäin kiinnostavaa lukea esim. TM:sta kunnollinen vertailutesti nasta- ja kitkarenkaiden pitoerosta eteläisen Suomen tyypillisimmällä liukkaalla pinnalla eli hyvin ohuella ajourien pohjalla olevalla jäällä tai maantien kuurajäällä. Kyseisiä…
  • Yksi asia tässä keskustelussa hämmästyttää minua erityisen paljon: miksi nastarenkaiden kannattajat kiistävät kaikki nastarenkaiden ilmeiset huonot puolet? Nastarenkailla on kiistattomat etunsa ja niistä merkittävimpänä kitkarenkaita parempi pito ri…
  • misar: Milloin meillä voitaisiin vihdoin ruveta puhumaan tosiasioista, ja myöntää dieselautojen hiukkaspäästöje olevan pahanlaatuinen terveysriski kansalaisille. Viimeisimmät tutkimkset pelkäävät dieseleiden hiukkaspäästöjen muuttuneen suodatukse…
  • Herbert: Kuljettajien keskuudessa on varsin yleistä, ettei liukkautta havaita. Ja tästä mainittakoon esimerkkinä sen Sprinterin (tai vastaavan raskaamman pakun) kuljettaja, joka joulun alla oli erittäin liukkaalta Lahdenväylältä pois yritt…
  • Palataksemme lähemmäs otsikon iäisyysaihetta... Näin kahden kitkarenkailla autoillun pakkastalven empirian perusteella väitän liikkeellelähtöjen sujuvan kitka- ja nastarenkailla täysin samaan tahtiin. Kun viereisen kaistan nastarengastettu auto läht…
  • harjis: Jos nastarenkaat kiellettäisiin, ei teiden lumi-/jääpeitteeseen kuluisi enään uria, vaan teillä olisi tasainen jääpeite. Tämä tarkoittaisi leudoilla ilmoilla todella liukkaita tienpintoja, mikä vaatisi suolauksen ja hiekoituksen valtavaa …
  • FARwd: Niin, kerrotko millä pohjoismaisella kitkarenkaalla on parempi pito paljaalla asfaltilla, kuin parhailla nastarenkailla? Äkkiä ne testitulokset unohtuu, vaikka vähän väliä niistä puhutaan. Hyvät nastarenkaat ovat toki parempia asfa…
  • Nastarenkaat pitävät oleellisesti kitkarenkaita paremmin silloin kun tien pinta on jääksi pakkaantunutta lunta tai silkkaa jäätä. Sellaista pintaa ei ole eteläisen Suomen valtateillä käytännössä koskaan. Viime talven kovien pakkasten ohut kuurajää t…
  • Olet, Herbert, täsmälleen oikeassa ja juuri noin toimin itsekin eli tällä hetkellä autossani on hieman paremmat renkaat edessä. Talven mittaan tilanne tasoittuu ja kääntyy ennen kevättä perussäännön mukaiseksi. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei s…
  • drive: Vaarallisia ohjeita. Ohjauksen säilyminen on riippuvainen nopeuden suhteesta pitoon. Huonommilla eturenkailla pitää ajaa hitaammin jolloin ohjattavuus säilyy. Takarenkaisiin ei henkilöautolla saa hyvää tuntumaa ellei jatkuvasti vedä sivulu…
  • drive: Ihan hyvin pärjää kuka tahansa etuvedolla ilman ajonvakautusta kitkoilla. Nämä autot on suunniteltu aika vakaiksi, eikä ne vahingossa lähde takapyöräluistoon. Tämä taitaa olla hyvinkin yleinen harhakäsitys. Kyllähän etuvetoinen aut…
  • ddr5: Tuolla joku aiemmnin mainitsi harmaista nastarenkaiden iaheuttamista urista asfalttitiellä. Veikkaan, että ne harmaat urat johutvat siitä, että niitä uria ajavat muutkin autoilijat kuin nastarengasautoilijat. Ne muut tien osat ovat tummempi…
  • TC05: Kukaan esim. Ruotsissa ajellut ei voi kiistää, että Suomessa on kelvottoman huonot tiet. Juuri rakennettu motarikin on täynnä hyppyreitä ja uria (Tre-Ylöjärvi), monista muista tieosuuksista puhumattakaan. Lahden moottoritien tänä ke…
  • misar: Tuon saman asian olen saanut todistaa omin silmin jo parikymmentä vuotta sitten ilman mitään tutkimuksia. Riittää hyvin kun on realisti ja jättää väliin kaikki huuhaa teoriat ja käyttää omia aisteja päätymättä fanaatikoksi. --- Pik…
  • misar: Se tvh virkamies, joka muutama vuosi sitten paljasti HS:ssä että 60t rekka kuluttaa teitä saman verran, kuin 10000 henkilöautoa on tuskin enää palveluksessa, tai oli kirjoittaessaan juuri eläköitynyt. Voi kuinka kovasti hal…
  • misar: Muistaakseni aikaisemmin kielsit ehdottomasti, ettei katsekontaktia ole liikenteessä edes olemassa, sen taisit kyllä kirkkaasti hävitä, asia jonka jokainen kokenut autoilija tunnistaa. Jaa. Katsekontaktia varsinkaan kahden autoilija…
  • drive: Sen lienevät vannoutuneimmatkin nastasankaritkin myöntäneet, että teiden urat ovat lähes täysin nastarenkaiden eikä raskaan liikenteen aikaansaamia. Tuskin kuitenkaan se sankari, joka tässäkin ketjussa on vedonnut auktoriteettina …
  • ddr5: Autolehtien rengastestien mukaan asia ei ole niin kuin väität. Testeissä on todettu kitkojen olevan huonompia kuin nastarenkaat pidoltaan. Jos arvosteluperusteeksi laskee lisäksi mukavuuden ja melun niin sitten toki kitkat voittavat 2-1. Ja…
  • Jotenkin tästä vuotuisesta vakiokeskustelusta tulee aina mieleen Huovisen novelli "Lahtari ja punikki". Melkoista asemasotaa ainoan oikean aatteen nimeen molemmin puolin rintamalinjaa. Viime vuotisten autonvaihtojen myötä ruokakuntamme molemma…
  • misar: Varmasti on vilkkaasti liikenöityjen väylien liikennevaloissa urat henkilöautojen raidevälillä koska siellähän nämä kitkarenkailijat yrittävät epätoivoisesti sutimalla päästä liikkeeseen. Miksipä ovat sitten myös maantiet urautune…
  • misar: nimim Erkki:misar: Kun tiedämme, että yhden raskaan ajoneuvon tietä kuluttava vaikutus vastaa kymmenen tuhannen henkilöauton kulutusta, niin voi vain ihmetellä fiktiota mitä täällä nastarenkaista levitetään. Vielä kun tietäisimme mikä…
  • misar: Kun tiedämme, että yhden raskaan ajoneuvon tietä kuluttava vaikutus vastaa kymmenen tuhannen henkilöauton kulutusta, niin voi vain ihmetellä fiktiota mitä täällä nastarenkaista levitetään. Vielä kun tietäisimme mikä tässä maailmank…
  • Lainaus:28.11.2006 klo 15:25 TeeCee kirjoitti hoh hoh hoijaa: ” Hidastaako kunnon turvaväli liikennettä ?” Ei kukaan varmaan sellaista tosissaan väitä, paitsi kaupunkiliikenteestä puhuttaessa. Siellä ei kuulemma voi pitää turvaväliä kun siihen tul…
  • lawnmover: Kun oikealla kaistalla on tilaa saat siirtyä sinne. Jos voit ajaa siellä 120 km/h ei vasemmalle unohtuneen ohi ajaminen ole kiellettyä, mutta älä vaihda takaisin vasemmalle koska silloin olet ohittanut kielletyllä tavalla. Jos joudut v…
  • drive: Äärimmillään tilanne kehittyy ruuhkassa, kun vasemmalla on puolenkilometrin jono savolaisia autoilijoita, ja oikealla näkyy rekka jossain yli puolen kilometrin päässä. Arvaapa ajanko oikealta ohi? Totta kai ajat ja niin ajan minäkin…
  • harjis: ogvarius:Poikani joutui vaihtamaan työsuhdeautonsa pihimpään malliin.Se on tämä farmarin näköinen 77 kW 1,9 litrainen diesel Audi.Arvatkaapa onko hän tyyytyväinen,kun entinen oli Alfa 166 3 l .Tulee etelänmatkoilla aika pitkäksi Oulusta j…
  • Lainaus:19.10.2006 klo 11:32 Zilo kirjoitti Autoilijoiden "koulutushan" meillä perustuu pitkälti rankaisemiseen, uhkailuun ja pelotteluun. Muita liikkujaryhmiähän ei sitten tervitsekkaan kouluttaa, kun ovat niin "pieniä" ja "vaarattomia". Va…
Default Avatar
Jäsen 03.12.2014 alkaen
52 aloitettua keskustelua
969 viestiä
0 ×   0 ×