AkiK: "Kun kuitenkin suht samoja nopeuksia Suomessa kaikki ajamme, niin eikö sitä voisi tehdä samantien vähän suuremmilla turvamarginaaleilla, eli paremmalla kalustolla ja renkailla?"
Eikö turvamarginaalia ole kuitenkin helpoin lisätä lisäämäll…
Ajattelin kyllä vaihtaa. Ehkä kuitenkin otan vielä yhden viikon lisäajan, riippuu sääennusteista. Yöpakkasia on tiedossa ja jo iltaisin saattaa ehkä hallata. Voi Baijerilainen lähteä perinteisestä hiihtotyylistä luisteluun.
No, onhan takavetois…
Eikö foorumi tunne piruihmistä?
>
Kyllä on säälittävä räpellys. Jos on enkeli, on pakko olla pirukin. Ihmisellä on dualistinen luonne.
EDIT: siis mitä vitt... eikö täällä voi edes CODE-tagien sisään laittaa merkkejä ilman, että foor…
Nasse: "Mihin se AkiK:ta ikäänkuin unohtui se taviskaahareiden kuningas eli Baijerin ylpeys?"
AkiK: "Ei se mihinkään unohtunut, en vain listannut kaikkia. Osaltaan se myös sisältyi kommenttiin "nuorison tai muuten lapsenmielisten suosima valiko…
Tämä nyt lähti hieman off-topiciin, mutta toisaalta jos keskustellaan kovien kumiseoksen kitkoista, aihe on tavallaan sama kuin kinkkirenkaiden kanssa: renkaiden ostaja tekee (toivottavasti tietoisen) valinnan hankkia renkaat, jotka ovat suorituskyv…
Rätkätin: "Muistaakseni ennen liikkeellelähtöä kuljettajan pitäisi JOKA KERTA tarkistaa, että kaikki on kunnossa. Asia vain on niin, että kuskien vastuulle on sysätty aika paljon kaikenlaista"
Ei ainoastaan aina liikkeellelähdettäessä vaan tode…
mikahe: "Tämä asia jäi hieman vaivaamaan, ja soitin siksi juristilleni. Asia näyttää olevan niin, että nastojaan menettänyt rengas on ihan laillinen talvirengas, kunhan säädöstä "Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosent…
ritsa: "Ei ollut tarkoitus aloittaa sotaa, olen aika pitkälti samaa mieltä kanssasi asiosta, hyvää pääsiäistä."
Enpä uskonutkaan sinun haluvan liekkihippaa, mutta kunhan totesin. En viitsinyt käydä tuossa varsinaisessa liekitystopiikissa kommen…
ritsa: "Kyllä kitkoilla aika mukavasti pärjää, tietyin varauksin, parinkymmenen vuoden kokemuksella kitkoista voi sanoa että..."
Kyllä pelkillä kesärenkailla ympärivuotisesti ajellenkin pärjää, tietyin varauksin. Oli enempi sääntö kuin poikkeus…
AkiK: "oletuksena joissain autoissa täytyy olla huonojakin renkaita alla, silti aika vähän näkee hitaammin meneviä."
Ei näillä naurettavan alhaisilla nopeusrajoituksilla tarvitse hiljennellä huonommilla renkaillakaan. Kuten sanottu, nopeusrajoi…
Disukka: "harvoin se edelläajava saa kelattua riittävästi vauhtia mennäkseen oikealle kaistalle liikenteen sekaan OIKEALLA=SAMALLA nopeudella kuin sitä kaistaa ajavatkin"
Siltä vaikuttaa. Itse eniten ärsyttää moinen käytös, kun olen pelkääjän paika…
Asetun tässä enemmän Herbert & kumpp. kannalle. Marginaaliset tai jopa hieman suuremmatkin erot ovat yhä mitätöitävissä parin km/h nopeuserolla. Ei todellakaan ole kyse siitä, että halpisrenkailla täytyisi ajaa 25...30% hitaammin. AkiK ihmettele…
Turboahdin: "Käsittämätöntä, että kehtaakin vielä tehdä eron viinan ja oluen juonnin välille autossa. Kummassakin on alkoholia ja kummastakin humaltuu, kummatkin juomat aiheuttavat reaktiokyvyn oleellista heikentymistä ja molemmista tulee känniin."
…
Maukka: "Omaa käytännön kokemusta automaattisesti vaihtuvista valoista minulla ei ole. Joitakin vähemmän mairittelevia testikommentteja olen lukenut. Niiden perusteella automaattivalonvaihtimen toiminta vaikuttaa huonolta."
Mutta automaattiohjaukse…
Maukka: "Käytännön pulmana on se, että harkittavaa on liikaa. Kun harkintaa vaativia asioita poistetaan esim. ajovalopakolla, josta seuraa valomuistien lisääntyminen, kokonaisturvallisuus paranee."
Vai "valomuistiko" ajovalopakossa turvallisuutta p…
Herbert: "Erkki otti hyvin kantaa takavalo-ongelmaan. Jotta systeemi voitaisiin ottaa käyttöön, pitäisi kytkimen olla automaattinen. Se ei kai olekaan aivan yksinkertainen toteutettava. Millä minä tai minun autoni voi tietää, milloin joku kanssa-aut…
nimim. Erkki: "Kaasuttimen yksinkertaisuus elektronisesti ohjattuun polttoaineensuihkutukseen nähden on suhteellista: kaasutin on mekaanisesti melko monimutkainen, vaikea saada toimimaan optimaalisesti ja kalliimpi valmistaa."
Riippuu kaasuttimesta…
nimim. Erkki: "Kelpaisiko syyksi lyhyiden valojen päiväkäyttöön puolitehoisten pitkien sijaan se, että tekninen toteutus on huomattavasti helpompi?"
Niin on kaasutinkin yksinkertaisempi kuin elektronisesti ohjattu ruiskutus. Pitäisikö ruiskumoottor…
Tämä kontrasti on konkreettinen asia myös peräänajoja tutkittaessa: lisäjarruvalo parantaa turvallisuutta mm. koska sen syttyessä kontrasti vaihtuu huomattavasti verrattuna muutokseen joka on takavalojen muuttuessa kirkkaammaksi.
Myöskin, jos takav…
Herbert,
muista kuitenkin, että joidenkin tutkimuksien mukaan tehokkaammilla ajoneuvoilla joudutaan harvemmin onnettomuuksiin. En tosin muista lähdettä enää, mutta eipä tuosta tainnut pitkä aika olla.
Opelixi: "Onhan vakuutusyhtiötkin huomioineet m…
Herbert: "Veikkaan, että autojen turvavarusteet ei ole tekijä, joka määrää miten huolettomasti autoa käytetään. Enemmän kai ratkaisee teho sekä mallin olemus ja sitä kautta asiakaskunta."
Kuljettaja (eli asiakaskunta) sen pääasiassa ratkaisee. Siks…
Maukka: "loogisuuden nimissä - nimittäin jos turvallisuudesta ollaan huolissaan - pitäisi vaatia myös nopeudenrajoittimia ja automaattiohjausta."
Nopeudenrajoitin:
OK. Helppo toteuttaa. Mitä hyötyä siitä on meille?
Rajoitin asetettuna 120 km/h:ii…
Maukka: "Kiitos teorialuennosta taas. Sitten vähän ikävää käytäntöä, valitettavasti.
ESP ei pysty estämään hallinnan menetystä, jos sen ominaisuudet ulosmitataan liian suurella nopeudella."
Totta kai kaikki ulosmitattavissa. Mutta jos lisäät vasta…
Maukka: "Mitäs ESP tekee? Aivan oikein, pienentää nopeutta jarruttamalla automaattisesti, kun kuski ei itse ymmärrä.
Köyhän ihmisen ESP on siis nopeuden hiljentäminen."
- ESP jarruttaa pyöräkohtaisesti. Samaten ABS pystyy siihen mihin kuljettaja e…
Maukka: "Eipä tuosta niin kauan ole, kun vanha papparainen päästeli Tampereen moottoritiellä väärään suuntaan ajorataa. Ei tainnut olla itsemurha mielessä.
Valvonta olisi auttanut, jos vanhus olisi saatu kiinni jo aiemmin hataran ajotavan vuoksi."
…
TeeCee: "Sinulla on motivaatio ajaa 5 % yli rajoituksen, siksi ajat niin eikä kukaan saa sinua muuttamaan siitä mieltäsi, sellainen on motivaation voima. Luulet hyötyväsi siitä 2 työviikkoa vuodessa, mikä on tietysti sula mahdottomuus, mutta se ei h…
Maukka: "Vielä enemmän minut vttuttaisi, jos täydellisen valvonnan puutteen ja höltyneen liikennekurin takia joutuisin keskiaitatiellä nokkakolariin väärää kaistaa vastaantulevan kanssa."
A) Minua vtuttaisi tasan saman verran. Jos joudun neliraajah…
Maukka: "Liikenneinvestoinnit ja turvallinen liikkuminen olemassaolevilla teillä ovat kaksi eri asiaa."
Se, että liikenneinvestoinnit eivät ole yksi yhteen turvallisen liikkumisen kanssa, ei tarkoita, että liikenneinvestoinneilla ei olisi mitään te…
Postaanpa uutena viestinä. Editoin aiempaa viestiäni pidemmäksi, mutta se on jäänyt jo kauas edelliselle sivulle, joten tuskinpa moni erehtyy sitä lukemaan:
____________________________
TeeCee: "Koska motivaatio puuttuu, puuttuu tekokin."
Juu. Se…
TeeCee: "Tuo kestomarinan suosikkiaihe juontaa juurensa siitä, että moni ei halua myöntää edes itselleen että protestoi sääntöjä vastaan oikeasti siksi, että yhteisten sääntöjen mukaan ajaminen ei ole kivaa. Tästä ajatuksestaan harva on ylpeä ja sik…