@Yosemite J kirjoitti:
Kävin aamuhämärissä vaihtamassa led-lampun pihatolppaan rikkoutuneen tilalle. Lamppu oli Osram 10.5W, 1060 lm, 4000K, -40 - +40 astetta, 15000 tuntia. Toteutunut paloaika n. 2200 tuntia. Lamppu asennettu 25.1.2018, siis iäl…
@erkos kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei tuulivoimaloiden runkorakenteita päällystetä (ainakin aurínkopuolella) aurinkokennoilla? Siellähän on jo valmiina kaikki sähkön käsittelyyn ja siirtoon tarvittava laitteisto. Myös aurinkopaneelien puhdistus mää…
@perussuomalainen kirjoitti:
Uskoisin että saa kun ottaa huomioon VAG-komppanian surkean laadun viimeisen 15v. ajalta. Ei yhtään toimivaa kunnollista moottoria tai voimalinjaa ja jatkuvaa huijausta päästötesteissä. ID3 tulee olemaan tyylikäs tämä…
@_Quu kirjoitti:
Useissa tutkimuksissa on kuitenkin osoitettu, että suomalaisten kotitalouksien suurimmat päästöt aiheutuvat asumisesta. Yksityisajoneuvojen aiheuttamat päästöt ovat reilusti alle puolet asumisen päästöistä.
Tämä pitää huo…
@Lukija31722 kirjoitti:
Kertokaapas hyviä esimerkkejä HILJAISISTA, kestävistä ja muutenkin hyvistä kesärenkaista!
ei ole vielä löytynyt, uutena kaikki on hiljaisia ensimmäisen 2mm jonka jälkeen rengastestit pitäisi vasta tehdä...
aikoina…
@Karrette kirjoitti:
@_Quu kirjoitti:
@▫️ kirjoitti:
Yhtenä päivänä ajelin suoralla 80 km/h - maantiellä ja eteen ilmaantui auto jonka kuski ajoi mittarinopeutta 56 km/h.
…
@Lukija93064 kirjoitti:
The unknown success of lithium-ion battery recycling
‘Recycling of lithium-ion batteries is happening on a much larger scale than most people realise,’ according to London-based consultancy firm Circular Energy Stor…
@NHB kirjoitti:
Unohtamatta sitäkään, että koboötin määrä akuissa on vähentynyt kovaa tahtia ja viimeiset uutiset GM:ltä ja Teslalta kertovat tämän kehityksen saapuvan pian määränpäähän. Mutta niin kuin monesti käy, kun aletaan puhumaan lapsista,…
@HybridRules kirjoitti:
@Katukivi kirjoitti:
Tässä myös yksi suomalainen tohelo, jonka johtajat tuolloin kertoivat, että eivät uskoneet kuvaputkitelevisioiden kysynnän loppuvan niin nopeasti. Kumma kuinka vaikeaa joillekin on nähdä …
@_Quu kirjoitti:
@pnieminen74 kirjoitti:
kyllä ; mitähän me tehdään niillä jo tuhansilla teillämme liikkuvilla hyödyttömillä sähköautoilla, kun vasta nyt niillä pääsee talvella? surkuhupaisia kilometrejä, täydellisesti puuttuva kier…
kyllä ; mitähän me tehdään niillä jo tuhansilla teillämme liikkuvilla hyödyttömillä sähköautoilla, kun vasta nyt niillä pääsee talvella? surkuhupaisia kilometrejä, täydellisesti puuttuva kierrätys, ongelmajätelaitokset eivät pysty käsittelemään näit…
Totta ;
Uudehko diesel on kannattavampi vaihtoehto, mutta mielellään kauppiaan hehkuttavat pieniä bensaturboja kun ne ovat huomattavasti edullisempia valmistaa. Kaupunkiajossa tavallinen bensaturbo tai vakio kuluttaa lähes puolet enemmän menovett…
Se on niin, että muuten premium merkit eivät välttämättä pärjäisi tM.n käyttämällä vertailuasteikolla kovinkaan hyvin, sillä contit, nokiat ja pirellit ovat meluisia renkaita, vaikkakin muuten hyvin laadukkaita (ei pystyheittoja, tasainen ja varman …
@Stadilainen kirjoitti:
Onko aurinkokeräimistä ollut juttua?
Sähköpaneeleista ja maalämmöstä puhutaan joka paikassa, mutta lämpökeräimistä ei ollenkaan.
Kerrostalossa voisi olla hyvä, kun maalämpöä ei saa rakentaa ja yhtiön sähkölasku on pi…
@Lukija69307 kirjoitti:
Sähköautokeskustelu käy sähköisenä. Joskus tuntuu, että se on kritiikittömän epärealistista. Ajatelkaapa, mikä savotta ja resurssien tuhlaus on edessä, jos oikeasti kaikki polttomoottoriautot korvattaisiin sähköautoilla? …
@Herbert kirjoitti:
Avaan ketjun, jossa voidaan tarkastella yksittäisiä tilanteita liikenteessä ja miten niissä kuuluisi toimia. Myös erikoisia liikennejärjestelyjä voidaan otta käsittelyyn tässä viestiketjussa.
Ensimmäinen tapaus tulee mo…
aina kun editoidaan/remasteroidaan vanhaa, on kyseessä alkuperäisen kuvauksen muuttaminen. kuvasuhteen muuttaminenkin on mahdollista, mutta onko se enää se kuvaajan näkemys ja aiheen valinta? vaiko jonkun studiopropellipään oma halu tuottaa jotain s…
Oletettu käyttöikä autoilla tekomaassa/suunnittelumaassa on 5-10 vuotta, siinä ehtii ajamaan auton loppuun. Tällöin tämä ikuisuuskysymys koskettaa lähinnä köyhiä pohjoisia provinsseja joissa autoa ei vaihdeta riittävän usein uuteen.
Kaikki öljyllä …
Kyllä kun katsoo liikenteessä ajavia puupäitä niin renkaat ei merkitse yhtään mitään verrattuna kaistanvaihtoihin,ryhmittymisiin,kolmion takaa eteen ajavia onnettomia. Ajokortti takaisin kunnon 2 osaiseksi ja yhtä paljon tunteja kuin -92 sekä lätkä …
ajovalojen suuntauksessa olisi hyvä muistaa että suuntaus on tehtävä aina
hyödyntäen ajovalojen suuntauksen tarkistuksessa käytettävää 'laatikkoa' , on ollut markkinoilla yli 50 vuotta ja edelleen se oikea korkeus on sama sekä halogeeneillä että uu…
ddr5:
Jos joku omaa Tommi Mäkisen ajotaidot niin hän ajakoon kitkarenkailla. Me kuolevaiset, väärällä automerkillä ajavat palkkatyöläiset voimme edelleenkin valita autoihimme huonoja ajotaitojamme kompensoivat nastarenkaat.
Hienoa, nyt lop…
harjis:
740 GLE:
Lopettaisivat nyt ihan ensiksi tuon suolauksen kokonaan ja katsotaan sitten vaikka viiden talven jälkeen onko jossain kohdissa syytä sallia max. 10 % nykytalvien suolamäärästä.
Sitä kokeiltiin Itä-Suomessa jo 15 vuotta …
kassu66:
On melko turhaa pohtia pelkästään sitä, kuinka paljon vähemmän tiet kuluisivat ja rahaa säästettäisiin kunnostuksessa, jos kaikki käyttäisivät kitkarenkaita. Samalla pitäisi ottaa huomioon myös se, kuinka paljon liikenneonnettomuudet, va…
simppa:
Säälittäväähän tuo sumuvalojen jatkuvat polttaminen on, ja sitäpaitsi pimeällä turvallisuusriski sumuvalosankarille itselleen. Se nyt vaan on fakta, että silmä sopeutuu siihen sumutuikkujen jättämään pisteeseen auton edessä ja kaukonäkymä…
Nunchaku:
Ihan täyttä hölynpölyä. Tällaista kirjoittelee sitivihreät kaupunkikuskit joilla ei ole mitään pitkän matkan ajokokemusta maaseudulla. Sumarit
näyttää hyvin pimeässä tien pinnan olosuhteet onko pinta jäinen tai luminen ja kuinka palj…
NHB:
Jos loanheittokampanjaa pitää tukea esimerkillä 30 vuoden takaa, niin kyseessä lienee alan kärkeä edustava valmistaja. Tuolla aikajänteellä on ehtinyt tapahtumaan kaikilla valmistajilla yhtä sun toista.
ei ole kuule muuttunut tanarit …
>Jos sen sijaan haluat oikeasti nähdä maantienopeuksissa jotain >muutakin kuin heijastavat ajoratamaalaukset, lisäpitkät ovat >välttämättömät.
jos ei tupla ksenoneja niin totta, silmät turtuu lähikentän valotehoon. esim astraG pitkät o…