On pikkuhiljaa tullut sellainen vaikutelma, että tuontiautoja kolaroidaan suhteessa huomattavasti enemmän näihin pienikoneisiin kotimaisiin ostoksiin verrattuna. Kävin AVK:n sivuilla katselemassa tilannetta mm. Audin kohdalla ja tuntuu, että tuntuma saa siellä vahvistusta: kaikki -90 luvun Audit olivat tuontiautoja ja osa vielä ennestäänkin ns. kaksikilpisiä eli ennenkin lunastukseen kolaroituja. Toistaiseksi tuontipelejä suhteessa "kotimaisiin" on vielä niin vähän, etteivät vaikuta ko merkkien vakuutusmaksuihin. Kuitenkin tulee mieleen, että tuontiautojen lisääntyessä nykyisellä vauhdilla tulee lähivuosina olemaan vaikutusta vakuutuksiinkin.
Tuontiautot ovat yleensä tehokkaita pelejä. Yksi M-bemu (tuontiauto) meni pellolle ja Golfin VR6:set ovat kokoajan rikki... Kai vakuutus nousee...
Jotenkin en usko, että tällä voisi olla suurta merkitystä. Tuntuu myös vähän ihmeelliseltä, muten tuontiautojen kuskit kolaroisivat muita enemmän, sillä vikahan ei ole mielestäni autossa vaan kuskissa. Onko muka jokainen tuontiauton hankkinut kuljettaja automaattisesti kolarialttiimpi? Enpä usko ennen kuin näen selviä lukuja.
Siksi juuri kirjoitin, koska lunastettujen määrä tuntuu huomattavan suurelta suhteessa siihen, kuinka vähän Suomen autokannasta ainakin vielä tässä vaiheessa on tuontiautoja (kun otetaan huomioon esim kaikki Suomen Audit vs nuo lunastetut). Kuten sanoit, vika kolarointiin on aina kuskissa, mutta aika moneen meistä vaikuttaa se, millaisella autolla ajaa: itsekin on tunnustettava, että ajan vaimon kauppakassia rauhallisemmin kuin omaa työsuhdeajokkia, jossa tehoa ja ominaisuuksia on merkittävästi enemmän. Siten voi sanoa, että vikaa on hyvässä ja tehokkaassa autossakin kun se "yllyttää" kuskia ulosmittaamaan ominaisuuksia fysiikan lakien pysyessä samoina.