Tuore TM sai mietteliääksi kolariautojen korjauksia tarkastelevan artikkelinsa osalta, etenkin kun auton osto on käsillä. Mistä te konkarit tunnette kolaroidun auton? Ulkonäöstä, tuntumasta, myyjän katseesta/puheista, liian edullisesta hinnasta vai jostain auton papereista? Ainakin TM:n artikkelin mukaan viimeksimainittuun lähteeseen ei voi oikein luottaa. Oletteko koskaan haksahtaneet ostamaan kolaroidun ja huomanneet sen jälkeen päin? Mistä huomasitte?
Nokkapelti ylös ja lokasuojien liitoskohtien tarkastus: onko kiinnitysruuveja avattu? Näkyykö maalausrajaa ulkopinnan ja nokkapellin alapuolisen osan välillä? Sama tarkastelu tavaratilan puolella takalokasuojille. Katsomalla edestä ja perästä auton kylkeä pitkin, heijastaako esim. ovi valoa eri tavalla kuin muut pinnat, paljastaa uudelleenmaalauksen. Kuinka hyviä ovat eri osien kohdistukset? Raon leveyden tasaisuus oven ja lokasuojan välillä, irvistääkö nokkapelti tai tavaratilan kansi? Toimivatko ovet moitteetta? Auto nosturilla ylös ja pohjapuolen tarkastus, siellä tehdyt korjaukset ovat yleensä helposti todettavissa.
Ei tuollaista autoa tällainen tavallinen uskalla hankkia. Vain autoalan ammattilaisen kannattaisi ostaa tuollaisia autoja, koska he tietävät mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, eikä hekään kai aina tiedä.
Tuomas:
Siinäpä se vitsi olikin, mistä tietää ettei autoa ole kolaroitu? En ole itse lainkaan innostunut ajatuksesta saada kerran mällätty auto alle - ihan itse ostettuna ja rahalla maksettuna. Vois harmittaa, etenkin kun tuon TM-artikkelin perusteella korjaustyöt voi olla melkoista silkoa sisältä (ja ulkoakin).
Eli mistä tunnistaa kolaroitu (ja korjattu) auto, jotta sen voi huolettaa jättää ostamatta?
Eli mistä tunnistaa kolaroitu (ja korjattu) auto, jotta sen voi huolettaa jättää ostamatta?
Niitä on miljoona asiaa... Mutta olisi itsekin kiva tietää miten voi tunnistaa kolaroitu ja korjattu auto? Kaverini saavat tulla mukaan ("ammattilaiskaverit" :-) ) katsomaan jos katselen tuollaista autoa korjattua/kolaroitua autoa...
Entäs jos kysyy myyjältä suoraan? Ja vastaus vielä kirjallisena? Jos jälkeenpäin paljastuu että tämä on puhunut palturia, niin voi ehdottaa kaupan purkua tai kompensointia. Kuluttajansuojan pitäisi olla kova sana tänä päivänä. Edellyttäen tietysti että myyjänä on liike, yksityinen voi valehdella sujuvasti edelleenkin.
Olisi hyvä tietää, mahtaako esim. vakuutusyhtiöillä olla järjestelmää tai tiedostoa josta voisi selvittää onko kyseiseen autoon haettu korvauksia kolarin jäljiltä. Voisi ehkä auttaa n. puolessa tapauksissa.
Esim. selvittää missä yhtiössä auto on ollut vakuutettuna viimeiset vuodet....?
eikös rekisteriotteessa ainakin ole merkintä notta auton edellinen tunnus esim. aab-123 ja jos autossa on nyt esim ppp-321 rekkari niin eikös se ainakin ole yksi merkki että auto on ehkä kolaroitu vai kuinka on?
Minulla oli reilu puoli vuotta omistuksessani käytettynä ostettu auto, jonka näin jälkeenpäin epäilen olleen aikaisemmin jonkinlaisessa kolarissa. Ostin auton tavallisen kuumeen vallassa, enkä tutkinut sitä kovinkaan tarkasti, olihan autossa vielä tehdastakuukin voimassa. Yhteiselomme ei ollut kovin ruusuista, joten myin auton heti kun tilaisuus tuli vastaan. Persnettoahan siinä tuli tehtyä, mutta en ole katunut myymistä hetkeäkään, ostamista sitäkin enemmän.
Eli ne syyt miksi epäilen kyseessä olleen kolariauton:
-Outoja skraaduja oven sisäpuolella näkyvillä olevissa metallikohdissa.
-Etupuskuri oli hangannut vasemmassa pyöräkotelossa lokasuojaan niin, että lokasuojan maali kyseisestä kohdasta oli hankaantunut pois ja tilalla oli alkava ruostevaurio
-Auto oli huomattavan siisti ulkoa verrattuna sisustan kuntoon
-Outoja pikkuvikoja jatkuvasti, mm. huohotinputken irtoaminen ja kaasuvaijerin takertelu
Lefa:
Oliko autosi joltain ominaisuudeltaan erityisen houkutteleva, kun kerran ostit auton? Ilmeisesti ulkoa se oli hyvin laitettu/hyvässä kunnossa. Itselleni on tarjottu huomattavan vähän ikäisekseen ajettua autoa hintaan, joka alittaa muiden vastaan tulleiden samanlaisten hinnan tuhannella eurolla. Kyseessä on joko hyvä tarjous tai sitten jotain epäilyttävää. Autoliikkeenä suurehko merkkiliike. Auton taustasta kysyttäessä myyjä totesi "On ollut eläkeläisellä kauppa-autona" -tarinan, jonka uskottavuutta sopii aina epäillä - autohan on saattanut maata vuoden vakuutusyhtiöllä, joku on ostanut lunastetun raadon, rempannut sen ja tuonut liikkeeseen myyntiin.
Puhelin käteen ja soitto edellisille omistajille on kai helpoin tapa selvittää autoon liittyvät mysteerit. Harvemmin kukaan viitsii valehdella entisestä autostaan.
Kolaroitua autoa ei varmastikaan kannata ostaa, mutta mitä jos omasi joutuu peräänajon uhriksi? "Korjauksen" jälkeen myyntiin?
Peltikorjaamot ovat yhtä surkeita kuin varsinainen "huolto". Hyvänä esimerkkinä Ford Mondeo ja Stockmann Pitäjänmäki. Osat maalattu hyvin ja asennettaessa naarmutettu piloille. Huollosta sanottiin, että kyllä ne jäljet harjapesussa häipyvät. Neljä kertaa kävin korjauttamassa (myllytettiin ammattitaidottomasti)- ei auttanut. Kyseessä oli vain ulkopellit. Miten homma hoidetaan, kun pitää koria oikaista?
En ole vielä lukenut TM:n juttua, mutta siinä selvästikin puhutaan lunastusautoista. Toinen samantyyppinen ongelma lienee pienempien peltikolhujen paikkaaminen; perheessämme oli sama Honda Civic 15 vuotta, ja tuona aikana se oli kunnon kolarissa kaksi kertaa ja parkkipaikalla kylkeen ajettiin kolme kertaa. Minusta tuntuu että noiden vaurioiden korjaaminen heikensi auton ruosteenvastustuskykyä melkoisesti, koska sitä pestiin aivan asiallisesti, mutta liikenteessä näkyi paljon paremmassa kunnossa olevia samanikäisiä ja -mallisia autoja.
Oliko autosi joltain ominaisuudeltaan erityisen houkutteleva, kun kerran ostit auton? Ilmeisesti ulkoa se oli hyvin laitettu/hyvässä kunnossa. Itselleni on tarjottu huomattavan vähän ikäisekseen ajettua autoa hintaan, joka alittaa muiden vastaan tulleiden samanlaisten hinnan tuhannella eurolla. Kyseessä on joko hyvä tarjous tai sitten jotain epäilyttävää. Autoliikkeenä suurehko merkkiliike. Auton taustasta kysyttäessä myyjä totesi "On ollut eläkeläisellä kauppa-autona" -tarinan, jonka uskottavuutta sopii aina epäillä - autohan on saattanut maata vuoden vakuutusyhtiöllä, joku on ostanut lunastetun raadon, rempannut sen ja tuonut liikkeeseen myyntiin.
Täytyy ensinnäkin vielä toistaa, että en ole varma, oliko kyseessä kolariauto, nuo mainitsemani syyt ovat vaan jälkeenpäin saaneet epäilemään. Auto on myyty (onneksi) jo aikoja sitten, joten nyt asiaa on myöhäistä tutkia.
Auto oli myynnissä kyseisen merkin suuressa merkkiliikkeessä, se oli asiallisesti huollettu ja siinä oli takuuta reilu vuosi jäljellä. Hinta oli melko hyvin linjassa vastaavien kanssa. Olin kovassa autokuumeessa ja kun myyjä teki hyvän tuntuisen tarjouksen vanhasta autostani, tuntui kuin olisin suorastaan pakkoraossa: jos en lyö kauppoja heti lukkoon, niin menetän tilaisuuden. Myöhemmin voi tietysti miettiä, että oliko tarjous niin hyvä sen takia, että myyjä tiesi ettei auto ollut uudenveroinen huippuyksilö kuten antoi ymmärtää.
Oli kyseessä kolariauto tai ei, niin kadun tuota kauppaa suuresti. Auto oli sisältä ikäisekseen huomattavan epäsiisti ja siinä oli kaikenlaista vikaa heti alusta lähtien. Vaikka sain sen muka halvalla, niin myydessä tuli tappiota niin että tuntui. Omapa on mokani; automiehenä itseään pitävän pitäisi tajuta esimerkiksi että rekisteriotteen otetunnus 10 alle kaksi vuotta vanhassa autossa on vähän outo juttu.
Autokuume on vaarallinen sairaus, ei ehkä tappava, mutta pirun kallis hoitaa.