Arvonalenema

10 kommenttia

Onkohan mistään löydettävissä luotettavaa tilastoa autojen arvonalenemasta? Siis luotettavampaa kuin: "mersu pitää arvonsa ja Skoda ei..." Itseasiassa taitaa olla MB - Skoda vertailussa johtotähti tiukoilla. Siis missä tilastotietoa arvonalenemasta?

  
  • Yksi tapa penkoa asiaa on tutkia käytettyjen autojen hinnastoja (esim. TM:n ja Tuulilasin julkaisemia) ja verrata hintoja uuden vastaavan hintaan tai käytetyn auton silloiseen uushankintahintaan.

    Ainakin TM:n hinnasto on siitä hyvä, että se käsittääkseni perustuu keskimääräisiin kaupantekohintoihin, ei pyyntihintoihin.

    Autoala taitaa julkaista omaa käytettyjen autojen hinnastoa mutta en tiedä mistä sen saisi.

    Minun mielestä mersun arvonalenemisväittämät on lähinnä rikollista toimintaa. 2-3 vuotiaasta mersusta katoaa prosenteissa vain joku 20-25 prosenttia (joka on ehkä vähän kilpailijoita parempi) mutta euroissa 12-16 tuhatta. En ole vielä löytänyt ainuttakaan henkilöä, joka olisi onnistunut ostamaan auton prosenteilla...

    Skoda on mielenkiintoinen juttu. Jos osti ensimmäisiä octavioita vuonna 97-98, auto maksoi nykyrahassa n. 16-17 euroa. Nyt autosta saa 10-11 t euroa. Arvonalenema vuodessa alle tuhat euroa...

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 24.09.2004 klo 10:09]
      
  • Lainaus:
    24.09.2004 klo 10:01 jalkkis kirjoitti
    Minun mielestä mersun arvonalenemisväittämät on lähinnä rikollista toimintaa. 2-3 vuotiaasta mersusta katoaa prosenteissa vain joku 20-25 prosenttia (joka on ehkä vähän kilpailijoita parempi) mutta euroissa 12-16 tuhatta. En ole vielä löytänyt ainuttakaan henkilöä, joka olisi onnistunut ostamaan auton prosenteilla...

    Skoda on mielenkiintoinen juttu. Jos osti ensimmäisiä octavioita vuonna 97-98, auto maksoi nykyrahassa n. 16-17 euroa. Nyt autosta saa 10-11 t euroa. Arvonalenema vuodessa alle tuhat euroa...


    Kyllä prosenteilla vertailu lienee selkeämpää samassa hinta/kokoluokassa kuin euromääräinen.

    Minusta näyttäisi tälläinen arvonalenemataulukko aika hassulta, esim.

    Audi A 8 : 25000 E
    M-B C240 : 17000 E
    Ocatvia 1.6 : 6000 E
    Suzuki R+ : 4000 E

    Vaikkka kukaan ei lienee maksanut autoja prosenteilla, niin en ole nähnyt kenenkään maksavan autoa sen arvonalennuksella, en edes euroilla

      
  • Lainaus:
    24.09.2004 klo 14:08 Jouko Kokko kirjoitti
    Kyllä prosenteilla vertailu lienee selkeämpää samassa hinta/kokoluokassa kuin euromääräinen.

    Minusta näyttäisi tälläinen arvonalenemataulukko aika hassulta, esim.

    Audi A 8 : 25000 E
    M-B C240 : 17000 E
    Ocatvia 1.6 : 6000 E
    Suzuki R+ : 4000 E

    Vaikkka kukaan ei lienee maksanut autoja prosenteilla, niin en ole nähnyt kenenkään maksavan autoa sen arvonalennuksella, en edes euroilla


    Tottahan toki autojen arvonalenemista pitää tutkailla hintaluokittain, eli Skoodaa ja mersua ei voi laittaa samaan vertailuun. Mutta silti mersun tyyli mainostaa "hyvää jälleenmyyntiarvoa" on minun silmissä jossain määrin harhaanjohtavaa, kun esmeks E-luokan mersun arvosta katoaa 2-3 vuodessa uuden keskikokoisen perheauton verran euroja (vaikka prosenteissa se on ihan inhimillinen tiputus).

    Mutta toisaalta, eihän minunlainen tavallinen keskituloinen (=persaukinen, jolle 20000 euroa ei ole pikkuraha), olekaan mersun mainonnan kohderyhmää, joten mikäs minä olen sitä arvostelemaan :smile:

      
  • Lainaus:
    24.09.2004 klo 18:14 jalkkis kirjoitti
    Lainaus:
    24.09.2004 klo 14:08 Jouko Kokko kirjoitti
    Kyllä prosenteilla vertailu lienee selkeämpää samassa hinta/kokoluokassa kuin euromääräinen.

    Minusta näyttäisi tälläinen arvonalenemataulukko aika hassulta, esim.

    Audi A 8 : 25000 E
    M-B C240 : 17000 E
    Ocatvia 1.6 : 6000 E
    Suzuki R+ : 4000 E

    Vaikkka kukaan ei lienee maksanut autoja prosenteilla, niin en ole nähnyt kenenkään maksavan autoa sen arvonalennuksella, en edes euroilla



    Tottahan toki autojen arvonalenemista pitää tutkailla hintaluokittain, eli Skoodaa ja mersua ei voi laittaa samaan vertailuun. Mutta silti mersun tyyli mainostaa "hyvää jälleenmyyntiarvoa" on minun silmissä jossain määrin harhaanjohtavaa, kun esmeks E-luokan mersun arvosta katoaa 2-3 vuodessa uuden keskikokoisen perheauton verran euroja (vaikka prosenteissa se on ihan inhimillinen tiputus).

    Mutta toisaalta, eihän minunlainen tavallinen keskituloinen (=persaukinen, jolle 20000 euroa ei ole pikkuraha), olekaan mersun mainonnan kohderyhmää, joten mikäs minä olen sitä arvostelemaan :)


    Se on kai tunnettu asia, että Mersu pitää hyvin hintansa, ja kaikki tietävät, että kyseessä on kallis merkki, ja arvannevat prosenttien merkityksen ko. automerkin kohdalla.

    Mutta jos Mersun mainoksissa sanottaisiin jotenkin tyyliin: Meillä hintaa laskee vain 25%, kun Skodalla laskee peräti 40% ja Ladalla 60%, niin silloin johdetaan jo pahasti harhaan. ollaan ihan eri viiteryhmissä.

      
  • Paras hakea Saksasta -00 -01 vm. auto.
    Olla realisti, ostaa kohtuullisen vähän ajettu auto, jolloin hinnasta on jo pudonnut se € 20-30 tuhatta. Ja ajaa dieselillä, polttoainetta saa n. 20-25% enemmän ja auto kuluttaa jopa 50% vähemmän.
    Dieselvero on tottakai riesa, muttei niin suuri jos liikautat auton kerran päivässä. Jos ajossa polttoainetta kuluu € 1,00 verran vähemmän per päivä, on kaikki eurot tämän jälkeen vain säästöä. Jos esim. 530 D farkku on rek pakettiautoksi on säästö vielä suurempi.

      
  • Hehe, meille kun tuli Lada Samara aikanaan niin uutena se maksoi 19 0000 markkaa kun halvalla sai. Viiden vuoden jälkeen vaihdossa tuli takaisin 14 0000. Tuhannen mummoa vuodessa arvon alentuminen, pistäkääs paremmaksi korjaamatta autoa sen suuremmin. :smile:

      
  • Lainaus:
    24.09.2004 klo 22:52 Filvas kirjoitti
    Hehe, meille kun tuli Lada Samara aikanaan niin uutena se maksoi 19 0000 markkaa kun halvalla sai. Viiden vuoden jälkeen vaihdossa tuli takaisin 14 0000. Tuhannen mummoa vuodessa arvon alentuminen, pistäkääs paremmaksi korjaamatta autoa sen suuremmin. :smile:


    Kyllä ootte kalliin Samaran löytänyt.. :grin: Nollakouluun!

      
  • Mulla esimerkki arvon alentumisesta. Eli vaihdoin Vw Golfin vm 2000 (ajettu 114 900 km) 1.4 16v comfortline, sis cd-soitin ja kauko-ohj keskuslukko, lohkolämmitin, 2xrenkaat. Auto oli uutena 17 000 euroa ja sain siitä vaihdossa 12 000 euroa eli arvo aleni 5000 euroa neljässä vuodessa. Tosin vaihdoin sen uuteen Golfiin 1.6. 8v trendline (sis ilmastointi, metalliväri, takakaiuttimet) ovh noilla varusteilla toim. kuluineen noin 24 000 euroa

      
  • Lainaus:
    14.10.2004 klo 17:40 jannu78 kirjoitti
    Mulla esimerkki arvon alentumisesta. Eli vaihdoin Vw Golfin vm 2000 (ajettu 114 900 km) 1.4 16v comfortline, sis cd-soitin ja kauko-ohj keskuslukko, lohkolämmitin, 2xrenkaat. Auto oli uutena 17 000 euroa ja sain siitä vaihdossa 12 000 euroa eli arvo aleni 5000 euroa neljässä vuodessa. Tosin vaihdoin sen uuteen Golfiin 1.6. 8v trendline (sis ilmastointi, metalliväri, takakaiuttimet) ovh noilla varusteilla toim. kuluineen noin 24 000 euroa


    Kysyitkö tarjousta uudesta golffista ilman vaihtoautoa?

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 15.10.2004 klo 10:40]
      
  • En kysynyt

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit