Kokemuksia citroen berlingo tai vastaavista tila-autoista? Ajettavuus,tilat,huollot ym. Onkohan ollut testejä kyseisistä autoista?
Katso pari Tekniikan Maailmaa takaperin siellä oli testi tuollaisista tila-autoista. Samoin myös viimeisessä Tuulilasissa. Berlingo on suorituskykyinen ja aika vähän kuluttava auto. Jossa on kylläkin korkea melutaso. Citroenilla on huollossa hyvä palvelu (yleisesti ottaen). Opel Compo, hyvä ajettavuus, mutta melko huono näkyvyys kaupunkiajossa. Volkswagen Caddy, kallis ja varusteista saa maksaa, hyvä ajettavuus. Ford Tourneosta minä tykkäsin todella paljon, ajettavuus oli todella hyvä ja tilaa riitti. Tämän minä ehkä valitsisin näistä autoista.
Tosi lyhyesti niistä kirjoitin mutta lue Tekniikan Maailmasta ja Tuulilasista lisää.
Suomalaispainoksessa Autobild -lehteä (DE) oli testissä Caddy, Partner, Combo ja Kangoo. Autojen järjestys oli hiukka erilainen kuin TM-vertailussa, etenkin ranskalaisten osalta, eli kannattaa lukea molemmat testit. Itse ajelen mielummin kaikki renkaat maassa kurveissa (vrt Kangoo)...
Jotkut väittää, ettei nämä koppiautot ole tila-autoja, mutta älä usko! Jos 7 paikkaa on joku vaatimus, niin rekisteröi Berlingo/Partner 7:lle, saat taakse 2 vastakkaista istuinta lisävarusteina.
Itselläni on nyt 4v ollut Partner 1,9D, eli Berlingon sisarmalli. Olen ollut tyytyväinen moneenkin asiaan mutta etenkin näihin: * ("ultra-")käytännöllisyys * tavaratila penkit taitettuna tai pystyssä, varsinkin koiraverkon kanssa. Moni farkku JÄÄ toiseksi!! * istumatilat edessä ja takana * ajomukavuus * vakaa ajettava (leveys ja akseliväli hyvät, renkaat nurkissa) * suhteellinen taloudellisuus (HDI parempi ilman muuta, mutta silti) * huollot edullisempia kuin Citikalla, tai sanoisko Veholla
Tyytymättömyyden aiheita, tai varoituksen paikkoja? * seuraavat asiat jouduttu korjaamaan 4 vuoden aikana * aivan alussa vas. liukuovi herkistetty * lohkolämppärin sisähaara pariin kertaan (Defa) * mittaristo uusittu kokonaan, kun sammui osa kerrallaan (takuu) * eturipustuksesta joku tanko * yllättävän usein H4-ajovalopolttimoita joutunut uusimaan * tulossa vas. etupyörän laakerin uusiminen * tulossa myös kuskin istuinlämmittimen korjaus * 1,9D:n heikohko suorituskyky, mutta eipä sillä jalkoihin jää * älä päästä pissapoikaa jäätymään talvella! Jos erehdyt kokeilemaan pesua jäätyneenä, poltat helpohkosti sulakkeen, jonka jälkeen puoli autoa on pimeänä alkaen mittarivaloista, tuulettimeen jne! Sitten vain sulattelemaan ja vaihtamaan 0,30e uusi sulake.... * Ei ole kaikkein hiljaisimpia, mutta ei paha kun vertaa kavereiden autoihin. * Omastani puuttuu ilmastointi ja modutoppi
Suht. paljon matkustajia? Siis normaalit viisi, kuten muissakin autoissa. Lisätilaakin on tarjolla vain korkeussuunnassa, muutoin tavaratila tavallista farmaria lyhyempi. Ei Berlingo/Partner ole oikeasti mikään tila-auto, tila-automaisuus on mainosmiesten keksintöä, kuten Twingon mainoksissakin.
Alunperin pakettiautoihin perustuvat Berlingo/Partner-tyyppiset "koppi"autot ovat omimmillaan kaupungissa. Ne ovat ulkomitoiltaan kompakteja, lastenvaunutkin mahtuvat tavaratilaan taittelematta. Miinuspuolena keskimääräistä korkeampi melutaso.
[quote title="14.10.2004 klo 10:03 Jube kirjoitti"] >Suht. paljon matkustajia? Siis normaalit viisi, kuten muissakin >autoissa. Lisätilaakin on tarjolla vain korkeussuunnassa, muutoin >tavaratila tavallista farmaria lyhyempi. Ei Berlingo/Partner ole >oikeasti mikään tila-auto, tila-automaisuus on mainosmiesten >keksintöä, kuten Twingon mainoksissakin.
Oikeasti tila-auto? Kieltämättä olen joskus ihmetellyt termin väljää käyttöä itsekin, mutta onhan TM:ssäkin alemman/väli-/ylemmän luokan tila-autoja, joten miksei B/P olisi johonkin noista sopiva??
Enemmänkin ihmettelen, miksi Peugeot 307 SW roikkuu vertailuissa mukana, selvä farkku, jota ei 2 lisäistuinta juuri muuksi muuta. Tasavertaisuuden vuoksi pitäisi sitten ainakin ottaa mukaan Fiat Stilo Multiwagon, jota myös myydään 7 istuimella.
Tavaratila on B/P:ssa vastaava kuin monessakin ns. farmarissa, mutta pidempäkin tietysti on. Ensin pitäisi tietysti määritellä mikä on "tavallinen farkku".
Mutta nostapa mielikuvituksellasi "tavallisen farkun" tavaratila pystyasentoon, niin yhtäkkiä ollaan samoissa, juuri B/P:n korkeuden takia! Mutta kun käännät B/P:n penkit kumoon, niin moneenko farkkuun mahtuu 3 kuutiota tavaraa??
Vastaavasti takaistuinten jalkatila on B/P:ssa pidempi kuin monessa "tavallisessa". Huono juttuko?
>Alunperin pakettiautoihin perustuvat Berlingo/Partner->tyyppiset "koppi"autot ovat omimmillaan kaupungissa. Ne ovat >ulkomitoiltaan kompakteja, lastenvaunutkin mahtuvat tavaratilaan >taittelematta. Miinuspuolena keskimääräistä korkeampi melutaso.
Kummasti niitä on tullut markkinoille B/P:n jälkeen: Combo, Caddy, Kangoo.... Autojen monikäyttöisyys suhteessa varsin edulliseen hintatasoon tekee niistä minullekin erittäin houkuttelevia vaihtoehtoja ja yhteen olen siis jo "sortunutkin", eikä harmita yhtään!
Tietenkin: jos sattuisi olemaan rahallisesti mahdollisuus ostaa dieselinä vaikka VW Touran, ehkä ottaisinkin sen.
Jos taas tarkoitat, että ns. oikeita tila-autoja ovat Chrysler Voyager -luokan autoja, niin totta: kyllä niissä tilaa on enemmän, mutta hintakin on tuplaten kovempi.
Suht. paljon matkustajia? Siis normaalit viisi, kuten muissakin autoissa. Lisätilaakin on tarjolla vain korkeussuunnassa, muutoin tavaratila tavallista farmaria lyhyempi. Ei Berlingo/Partner ole oikeasti mikään tila-auto, tila-automaisuus on mainosmiesten keksintöä, kuten Twingon mainoksissakin.
Alunperin pakettiautoihin perustuvat Berlingo/Partner-tyyppiset "koppi"autot ovat omimmillaan kaupungissa. Ne ovat ulkomitoiltaan kompakteja, lastenvaunutkin mahtuvat tavaratilaan taittelematta. Miinuspuolena keskimääräistä korkeampi melutaso.
Olen käsittänyt väärin ja olen kai nähnyt harhoja, mutta eikö niihin saa "parhaassa tapauksessa 6-7 henkilöä?
Tottahan se on, että tila-auton määritelmä on hyvin suhteellinen. Sitä en kuitenkaan myönnä, että Renault Twingo olisi tila-auto, vaikka mainoksessa niin väitetäänkin. Mitsubishi Grandis on mainoksissa nimetty "tilafarmariksi". Kai mikä tahansa farmari on tilafarmari, jos mittaa on joka suuntaan riittävästi?
Luin jokin aika sitten joltakin keskustelupalstalta, että tila-auto on sellainen, jossa kuskin pään ja katon väliin jää vähintään 20 cm tyhjää tilaa...
Valitettavan usein kuljettamani tavarat ovat pitkiä ja kapeita, harvemmin kuutiomaisia. Tällöin ei ainakaan itselleni korkeussuuntaisesta lisätilasta ole mitään hyötyä. Toki tämä riippuu kunkin käyttäjän omista tarpeista.
Mitä tulee Peugeot 307 SW:hen, niin se on tila-auto niin kauan kuin Ford Focus C-MAX:kin. 307 hakkaa C-MAX:in tavaratilan koossa mennen tullen. C-MAX:in tavaratila suippenee takaosastaan sekä leveys- että korkeussuunnassa eikä takaluukkukaan koollaan häikäise. Sitä paitsi Ford käyttää esitteessään eräänlaista silmänkääntötemppua: tavaratilan kooksi mainitaa 520 litraa - KATTOON ASTI - kun muissa autoissa tilavuus ilmoitetaan ikkunatasoon eli hattuhyllyyn asti. Fordilla ei tästä koosta puhuta mitään. 307:ssa on hattuhyllyn allakin on tilaa yli 500 litraa, joten kummassakohan sitä tilaa itse asiassa onkaan enemmän?
Onko pienempien tila-autojen malliesimerkki Zafirakaan oikeastaan mikään tila-auto, jos sitä verrataan 307:aan? Sen mitat ovat hyvinkin lähellä 307:n vastaavia ja 7-paikkaisena tavaratila on melko mitätön. Kiistaton etu, kuten uudessa Corolla Versossakin - on kuitenkin se, että auton saa muutetuksi 5-paikkaiseksi penkkejä irroittamatta - näinhän sen pitääkin olla. Ei kai lisäpenkkejä ole tarkoitus pihakuusenkaan alle varastoida, kun niitä ei käytetä?
Ehkäpä tila-auton kriteeri siis onkin matkustajatilojen muunneltavuus: takapenkkejä voi siirtää tai poistaa tarpeen mukaan, penkkien ympärille saadaan haluttaessa avaruutta, siis nimenomaan TILAA. Tavaratilan koko riippuukin sitten kulloisestakin käytössä olevien penkkien määrästä, eikä ole mitenkään merkittävä tekijä tila-autoa määriteltäessä.
Nykyään niin monet autot muistuttavat tila-autoa, monet autoluokat jäljittelevät tila-auto tyyliä. Nyt muodissa ilmeisesti muunneltavuus ja tilat. Nykyiset Golf-luokan autotkin näyttävät tila-autoilta jos verrataan niitä kymmenen vuotta vanhoja Golf-luokan autoja. Kuinkahan monta tila-autoluokaa onkaan , Agila-luokka, 307-luokka, Zafira-luokka, Voyager-luokka ja Grand Voyager-luokka. Sitten on vielä tuo Kangoo-luokka. Kyllä on paljon erilaisia tila-autoja.
"Ehkäpä tila-auton kriteeri siis onkin matkustajatilojen muunneltavuus: takapenkkejä voi siirtää tai poistaa tarpeen mukaan, penkkien ympärille saadaan haluttaessa avaruutta, siis nimenomaan TILAA. Tavaratilan koko riippuukin sitten kulloisestakin käytössä olevien penkkien määrästä, eikä ole mitenkään merkittävä tekijä tila-autoa määriteltäessä."
Tuo on kyllä ihan "uskottava määritys", vähintään yhtä hyvä kuin joku muukin ;-)
Meillä on omat tarpeemme ja omasi (Jube) varmaan toteutuu "tavallisessa farkussasi" jolla ilmeisesti ajat, vastaavasti minä saan erinomaisesti kuljetettua perheen ja harrastuskamat Partnerissa.
Kun tilaan ja ajonnäkymiin (ylempänä istumiseen moniin verrattuna) tottuu, niin kummasti sitä alkaa kuitenkin käyttämään mittarina autoliikkeissä uusiin malleihin istahtaessa: Ensin säädän kuskin asentoni kohdalleen ja sitten istun välittömästi takapenkille kuskin taakse arvioimaan miten tällainen 190 senttinen mahtuu istumaan (jalka- ja päätilat) ja heti perään takaluukku auki ja toteamaan lastausmahdollisuudet.
Olen pettynyt moniin, Partneriin verrattuna, täällä mainittuihin tila-autoihin, mm. C-Maxiin, jopa Corolla Versoonkin, puhumattakaan ns. isoista farkuista vaikkapa Primera, C5, 407SW yms.
Olen testannut myös Caddyn, Combon ja Ford TourneoConnectin, mutta jotenkin ne ovat koppiautoluokassakin "liian isot", ennenkaikkea ainakin paljon karummat sisätiloiltaan kuin Berlingo/Partner esim.
Mitä tulee autoni ajettavuuteen, niin siinä on isomman auton tuntua, kuin mitä päältä luulisi, akselivälistä johtuen. Mukavan jousituksen lisäksi se vakauttaa ajoa myös maantiellä, jossa meno on tasaista ja miellyttävää. Käyttäisin erittäin varovaisesti "jakeluautomaista" termiä, etenkään ellei ole oikeasti kokemusta ao. autoista.
Olen huomannut että joillakin on tavallaan ihan turhaan tila-auto, ei ne tunnu ikinä käyttävän niitä ominaisuuksia mitä niissä on eivätkä ne edes osaa muunnella autojen tiloja vaikkei se ole edes kovin vaikeaa. Tottakai, suurin osa ihmisistä osaa hyödyntää tila-autoja mutta edelleen osa ei edes tarvitse eikä osaa käyttää tila-autoutta hyödykseen.
Pitäisi julistaa pieni kilpailu samalla. Milloin olet nähnyt tila-autossa 5 henkilöä, entä jopa 7 henkilöä? Ei sellaisia vastauksia, että kaverin kaverin faijan enolla oli kerran 6 ihmistä autossa. Jopa yhtäaikaa! Olen kerran lukenut TM:stä, että tila-autoon mahtuu niin ja niin monta henkilöä, mutten oikeasti ole vielä koskaan nähnyt tila-autossa 3 hlöä useampaa. Taitaa olla harvinainen näky?
Talvella tuntuisi hieman hölmöltä roudata niin paljon kylmää turhaa tilaa kyydissä koko ajan.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 17.10.2004 klo 19:39]
Pitäisi julistaa pieni kilpailu samalla. Milloin olet nähnyt tila-autossa 5 henkilöä, entä jopa 7 henkilöä? Ei sellaisia vastauksia, että kaverin kaverin faijan enolla oli kerran 6 ihmistä autossa. Jopa yhtäaikaa! Olen kerran lukenut TM:stä, että tila-autoon mahtuu niin ja niin monta henkilöä, mutten oikeasti ole vielä koskaan nähnyt tila-autossa 3 hlöä useampaa. Taitaa olla harvinainen näky?
Talvella tuntuisi hieman hölmöltä roudata niin paljon kylmää turhaa tilaa kyydissä koko ajan.
En muista koska olisin nähnyt seitsemän henkeä tila-autossa. Kesällä näin kuusi henkeä tila-autossa.
Six Pack & Tuomas: harvoinpa on 5-paikkaisissakaan viisi matkustajaa kyydissä. Tai famariautoissa tavaratila täynnä tavaraa. Kehittäkääs nyt vähän parempaa argumentointia.
Six Pack & Tuomas: harvoinpa on 5-paikkaisissakaan viisi matkustajaa kyydissä. Tai famariautoissa tavaratila täynnä tavaraa. Kehittäkääs nyt vähän parempaa argumentointia.
Viikonloppuisin, tilapäisesti, usein muutenkin on minun, isäni tai kavereiden kyydissä 5 henkeä, yleensä tilapäisesti. Meidän kummatkin autot ovat noin 4-6krt/vuodessa aivan täynnä tavaraa, osalta muuttojen ja matkojen takia. Olen nähnyt monesti kun tila-autoissa on vain pari ihmistä, en ole nähnyt piiiiitkään aikaan että 7 hengen tila-autossa olisi 7 henkilöä. 5 paikkaa autossa on tarpeen, en tunne tuttava tai sukulaispiiristä ketään joka ei tarvitsisi viittä paikkaa, aina tilapäisesti tarvitaan viidettä paikkaan, esim. 4 perheenjäsentä ja vieras, perheenjäseniä ja lasten kaverit.
Six Pack & Tuomas: harvoinpa on 5-paikkaisissakaan viisi matkustajaa kyydissä. Tai famariautoissa tavaratila täynnä tavaraa. Kehittäkääs nyt vähän parempaa argumentointia.
Tila-autot ovat tämän päivän trendi, ei siinä mitään. Autonvalmistajat on löydettävä markkinoita, ja valmistettava "jotain uutta". No se kyllä käy, tehdään tila-auto luokka, Signum-luokka, kukin millä sen haluaa kutsua. Kuten Tuomas kommentoi, erittäin harvoin todella tarvitsee sitä ylimääräistä tilaa, mutta varsinkin talvella tulee rahdatuksi mukana koko ajan n. 4 pakastearkullista kylmää ilmaa. En ole tila-autoja vastaan, mutta tuntuu hölmöltä, että yhtäkkiä kaikki tarvitsevat 6-7 paikkaista henkilöautoa. Ei ennen ole tarvittu, mihin se tarve perustuu? Kaikki yhtäkkiä suurperheitä? Tilastot kyllä osoittavat päinvastaista. Tarvetta ei ole juuri mihinkään. Markkinamiesten argumentointi on tehokas, ja upeat uudet autot. Yksinään ne tila-autokuskitkin liikenteessä ajavat. Moni nuoripari, suurperhe ym. tarvisisivat tällaisen kulkupelin. Heille nämä ovat useasti aivan liian kalliit.
Tämäkin ilmiö menee aikanaan ohi, ja jotain uutta etsitään tilalle. Arvioin eräässä kirjoituksessa n. 3 kk sitten, että katsotaanpa se päivä kun lava-autobuumi rantautuu Eurooppaan. Kyllä se vielä tulee. Sitten perustellaan lavan tarvetta, ja 2+3 hlö+lava jne. Ostamme sitä mitä valmistetaan, ei niinkään mikä todellinen tarve on. Todellinen tarve on aika tylsä, sillä pärjäisimme aivan hyvin 2-4 paikkaisilla 40 kW:n kulkuvälineillä 90%:ti jokapäiväisessä arkiliikenteessä, harvoja poikkeuksia luukuunottamatta.
Todellinen tarve on aika tylsä, sillä pärjäisimme aivan hyvin 2-4 paikkaisilla 40 kW:n kulkuvälineillä 90%:ti jokapäiväisessä arkiliikenteessä, harvoja poikkeuksia luukuunottamatta.
Jos pärjäämisestä puhutaan, niin varmaan vähemmänkin riittäisi. Pärjäsiväthän itäsaksalaisetkin 19 kW:n Trabantilla, ja 0-100 km/h ei kestänyt kuin 60 s.
Jos pärjäämisestä puhutaan, niin varmaan vähemmänkin riittäisi. Pärjäsiväthän itäsaksalaisetkin 19 kW:n Trabantilla, ja 0-100 km/h ei kestänyt kuin 60 s.
Niin, löytyyhän niitä muitakin pikkuautoja, VW Golf-Jetta, pikkupösöt, Fiestat ja mitkä lienevät Fordilta, ja tottakai kaikki Wokkipannut. Kaipaan silti minäkin sitä statusta. Bemari meni 36k, Challenger 37k, sopivasti löytyy löysää rahaa aivan riittävästi, ajan toistaiseksi sillä Jetta dieselillä vm.-86, odotellessa mitä Valtiovalta aikoo -05 alussa verojen suhteen, jos akoo yleensä mitään. Katsotaan nyt. Ensi vuonna tulee MB:n CLS 3.0 Tdi V6 dieselillä. Paha paikka. Ensin innostuin Audi A6 3.0 Tdi, sitten 407 SW Tdi, nyt CLS Tdi. On annettava vain ajan kulua, että pahin menee ohi ja järkiintyä sitten. On minullakin tila-autoissa eräs suosikki. Mitsubishi Grandis, sen saa -05 VW:n 103 kW:n Tdi:llä. Ja takuulla ajaisin 99%:sti yksin sillä. Perustelen itselleni (ja muille) mahdollista hankintaa sillä, että voin vaikka nukkua siinä, ollessani Tenolla lohestamassa. Asuntoautokin olisi vaihtoehto, se on aika tylsä ajaa sillätavalla mennen tullen kuten teen 4-6 kertaa vuodessa, kesät-talvet. Vai tekeekö runsaudenpula valinnoista vaikeat.
Aika usein itsekkin näkee tila-auton "tyhjillään". Itselläkin on tila-auto ainakin entiseen verrattuna. nyt Grandis ennen 307 sw lisäpenkeillä ja täytyy kyllä sanoi ettei sw mikään tila-auto oikeasti ole ainakin lasten narinasta päätellen. Ennen oli riitaa siitä kuka joutuu taakse istumaan mutta nykyään nahinaa siitä kuka pääsee taakse, sen verran on Grandiksessa paremmat tilat. Lasten kanssa reissataan aika paljon yhdessä ja kaikki 7-paikkaa on silloin käytössä. Nykyään matkanteko on hauskaa. Että näin....
[honkpa muokkasi tätä viestiä 23.10.2004 klo 16:23]
Aika usein itsekkin näkee tila-auton "tyhjillään". Itselläkin on tila-auto ainakin entiseen verrattuna. nyt Grandis ennen 307 sw lisäpenkeillä ja täytyy kyllä sanoi ettei sw mikään tila-auto oikeasti ole ainakin lasten narinasta päätellen. Ennen oli riitaa siitä kuka joutuu taakse istumaan mutta nykyään nahinaa siitä kuka pääsee taakse, sen verran on Grandiksessa paremmat tilat. Lasten kanssa reissataan aika paljon yhdessä ja kaikki 7-paikkaa on silloin käytössä. Nykyään matkanteko on hauskaa. Että näin....
Grandis on hyvä auto, jos lehtiin on luottamista. Näyttääkin vielä hienolta. Ajettavuus, tilat, istuimet, muunneltavuus taitaa olla kohdallaan ja varustetaso. Onkos ollut vikoja?
Niin niistä vioista, Mitsun "historia" on vielä sen verran lyhyt (2800km) ettei ainakaan toistaiseksi ole vikoja ilmennyt, mutta se Peugeot, se oli surullinen tarina. 1v 5kk auto oli alla ja reilu 40 000km ja "vain" 17 kertaa takuukorjauksessa milloin mistäkin ja yksinkertaisesti tuli mitta täyteen ainakin vikojen suhteen. Mitsun suhteen aika näyttää.
Ajettavuus,tilat,huollot ym. Onkohan ollut testejä kyseisistä
autoista?
Katso pari Tekniikan Maailmaa takaperin siellä oli testi tuollaisista tila-autoista. Samoin myös viimeisessä Tuulilasissa.
Berlingo on suorituskykyinen ja aika vähän kuluttava auto. Jossa on kylläkin korkea melutaso. Citroenilla on huollossa hyvä palvelu (yleisesti ottaen).
Opel Compo, hyvä ajettavuus, mutta melko huono näkyvyys kaupunkiajossa.
Volkswagen Caddy, kallis ja varusteista saa maksaa, hyvä ajettavuus.
Ford Tourneosta minä tykkäsin todella paljon, ajettavuus oli todella hyvä ja tilaa riitti. Tämän minä ehkä valitsisin näistä autoista.
Tosi lyhyesti niistä kirjoitin mutta lue Tekniikan Maailmasta ja Tuulilasista lisää.
Suomalaispainoksessa Autobild -lehteä (DE) oli testissä Caddy, Partner, Combo ja Kangoo. Autojen järjestys oli hiukka erilainen kuin TM-vertailussa, etenkin ranskalaisten osalta, eli kannattaa lukea molemmat testit. Itse ajelen mielummin kaikki renkaat maassa kurveissa (vrt Kangoo)...
Jotkut väittää, ettei nämä koppiautot ole tila-autoja, mutta älä usko!
Jos 7 paikkaa on joku vaatimus, niin rekisteröi Berlingo/Partner 7:lle, saat taakse 2 vastakkaista istuinta lisävarusteina.
Itselläni on nyt 4v ollut Partner 1,9D, eli Berlingon sisarmalli. Olen ollut tyytyväinen moneenkin asiaan mutta etenkin näihin:
* ("ultra-")käytännöllisyys
* tavaratila penkit taitettuna tai pystyssä, varsinkin
koiraverkon kanssa. Moni farkku JÄÄ toiseksi!!
* istumatilat edessä ja takana
* ajomukavuus
* vakaa ajettava (leveys ja akseliväli hyvät, renkaat nurkissa)
* suhteellinen taloudellisuus (HDI parempi ilman muuta, mutta silti)
* huollot edullisempia kuin Citikalla, tai sanoisko Veholla
Tyytymättömyyden aiheita, tai varoituksen paikkoja?
* seuraavat asiat jouduttu korjaamaan 4 vuoden aikana
* aivan alussa vas. liukuovi herkistetty
* lohkolämppärin sisähaara pariin kertaan (Defa)
* mittaristo uusittu kokonaan, kun sammui osa kerrallaan (takuu)
* eturipustuksesta joku tanko
* yllättävän usein H4-ajovalopolttimoita joutunut uusimaan
* tulossa vas. etupyörän laakerin uusiminen
* tulossa myös kuskin istuinlämmittimen korjaus
* 1,9D:n heikohko suorituskyky, mutta eipä sillä jalkoihin jää
* älä päästä pissapoikaa jäätymään talvella! Jos erehdyt kokeilemaan pesua jäätyneenä, poltat helpohkosti sulakkeen, jonka jälkeen puoli autoa on pimeänä alkaen mittarivaloista, tuulettimeen jne! Sitten vain sulattelemaan ja vaihtamaan 0,30e uusi sulake....
* Ei ole kaikkein hiljaisimpia, mutta ei paha kun vertaa kavereiden autoihin.
* Omastani puuttuu ilmastointi ja modutoppi
Eikö niissä ole tietyllä tavalla hyvä hinta-laatusuhde, kun saa paljon tilaa ja matkustajia suht´ pienellä raha summalla?
Suht. paljon matkustajia? Siis normaalit viisi, kuten muissakin autoissa. Lisätilaakin on tarjolla vain korkeussuunnassa, muutoin tavaratila tavallista farmaria lyhyempi. Ei Berlingo/Partner ole oikeasti mikään tila-auto, tila-automaisuus on mainosmiesten keksintöä, kuten Twingon mainoksissakin.
Alunperin pakettiautoihin perustuvat Berlingo/Partner-tyyppiset "koppi"autot ovat omimmillaan kaupungissa. Ne ovat ulkomitoiltaan kompakteja, lastenvaunutkin mahtuvat tavaratilaan taittelematta. Miinuspuolena keskimääräistä korkeampi melutaso.
[quote title="14.10.2004 klo 10:03 Jube kirjoitti"]
>Suht. paljon matkustajia? Siis normaalit viisi, kuten muissakin >autoissa. Lisätilaakin on tarjolla vain korkeussuunnassa, muutoin >tavaratila tavallista farmaria lyhyempi. Ei Berlingo/Partner ole >oikeasti mikään tila-auto, tila-automaisuus on mainosmiesten >keksintöä, kuten Twingon mainoksissakin.
Oikeasti tila-auto? Kieltämättä olen joskus ihmetellyt termin väljää käyttöä itsekin, mutta onhan TM:ssäkin alemman/väli-/ylemmän luokan tila-autoja, joten miksei B/P olisi johonkin noista sopiva??
Enemmänkin ihmettelen, miksi Peugeot 307 SW roikkuu vertailuissa mukana, selvä farkku, jota ei 2 lisäistuinta juuri muuksi muuta. Tasavertaisuuden vuoksi pitäisi sitten ainakin ottaa mukaan Fiat Stilo Multiwagon, jota myös myydään 7 istuimella.
Tavaratila on B/P:ssa vastaava kuin monessakin ns. farmarissa, mutta pidempäkin tietysti on. Ensin pitäisi tietysti määritellä mikä on "tavallinen farkku".
Mutta nostapa mielikuvituksellasi "tavallisen farkun" tavaratila pystyasentoon, niin yhtäkkiä ollaan samoissa, juuri B/P:n korkeuden takia! Mutta kun käännät B/P:n penkit kumoon, niin moneenko farkkuun mahtuu 3 kuutiota tavaraa??
Vastaavasti takaistuinten jalkatila on B/P:ssa pidempi kuin monessa "tavallisessa". Huono juttuko?
>Alunperin pakettiautoihin perustuvat Berlingo/Partner->tyyppiset "koppi"autot ovat omimmillaan kaupungissa. Ne ovat >ulkomitoiltaan kompakteja, lastenvaunutkin mahtuvat tavaratilaan >taittelematta. Miinuspuolena keskimääräistä korkeampi melutaso.
Kummasti niitä on tullut markkinoille B/P:n jälkeen: Combo, Caddy, Kangoo.... Autojen monikäyttöisyys suhteessa varsin edulliseen hintatasoon tekee niistä minullekin erittäin houkuttelevia vaihtoehtoja ja yhteen olen siis jo "sortunutkin", eikä harmita yhtään!
Tietenkin: jos sattuisi olemaan rahallisesti mahdollisuus ostaa dieselinä vaikka VW Touran, ehkä ottaisinkin sen.
Jos taas tarkoitat, että ns. oikeita tila-autoja ovat Chrysler Voyager -luokan autoja, niin totta: kyllä niissä tilaa on enemmän, mutta hintakin on tuplaten kovempi.
Asiat on siis suhteellisia?
Alunperin pakettiautoihin perustuvat Berlingo/Partner-tyyppiset "koppi"autot ovat omimmillaan kaupungissa. Ne ovat ulkomitoiltaan kompakteja, lastenvaunutkin mahtuvat tavaratilaan taittelematta. Miinuspuolena keskimääräistä korkeampi melutaso.
Olen käsittänyt väärin ja olen kai nähnyt harhoja, mutta eikö niihin saa "parhaassa tapauksessa 6-7 henkilöä?
Tottahan se on, että tila-auton määritelmä on hyvin suhteellinen. Sitä en kuitenkaan myönnä, että Renault Twingo olisi tila-auto, vaikka mainoksessa niin väitetäänkin. Mitsubishi Grandis on mainoksissa nimetty "tilafarmariksi". Kai mikä tahansa farmari on tilafarmari, jos mittaa on joka suuntaan riittävästi?
Luin jokin aika sitten joltakin keskustelupalstalta, että tila-auto on sellainen, jossa kuskin pään ja katon väliin jää vähintään 20 cm tyhjää tilaa...
Valitettavan usein kuljettamani tavarat ovat pitkiä ja kapeita, harvemmin kuutiomaisia. Tällöin ei ainakaan itselleni korkeussuuntaisesta lisätilasta ole mitään hyötyä. Toki tämä riippuu kunkin käyttäjän omista tarpeista.
Mitä tulee Peugeot 307 SW:hen, niin se on tila-auto niin kauan kuin Ford Focus C-MAX:kin. 307 hakkaa C-MAX:in tavaratilan koossa mennen tullen. C-MAX:in tavaratila suippenee takaosastaan sekä leveys- että korkeussuunnassa eikä takaluukkukaan koollaan häikäise. Sitä paitsi Ford käyttää esitteessään eräänlaista silmänkääntötemppua: tavaratilan kooksi mainitaa 520 litraa - KATTOON ASTI - kun muissa autoissa tilavuus ilmoitetaan ikkunatasoon eli hattuhyllyyn asti. Fordilla ei tästä koosta puhuta mitään. 307:ssa on hattuhyllyn allakin on tilaa yli 500 litraa, joten kummassakohan sitä tilaa itse asiassa onkaan enemmän?
Onko pienempien tila-autojen malliesimerkki Zafirakaan oikeastaan mikään tila-auto, jos sitä verrataan 307:aan? Sen mitat ovat hyvinkin lähellä 307:n vastaavia ja 7-paikkaisena tavaratila on melko mitätön. Kiistaton etu, kuten uudessa Corolla Versossakin - on kuitenkin se, että auton saa muutetuksi 5-paikkaiseksi penkkejä irroittamatta - näinhän sen pitääkin olla. Ei kai lisäpenkkejä ole tarkoitus pihakuusenkaan alle varastoida, kun niitä ei käytetä?
Ehkäpä tila-auton kriteeri siis onkin matkustajatilojen muunneltavuus: takapenkkejä voi siirtää tai poistaa tarpeen mukaan, penkkien ympärille saadaan haluttaessa avaruutta, siis nimenomaan TILAA. Tavaratilan koko riippuukin sitten kulloisestakin käytössä olevien penkkien määrästä, eikä ole mitenkään merkittävä tekijä tila-autoa määriteltäessä.
Nykyään niin monet autot muistuttavat tila-autoa, monet autoluokat jäljittelevät tila-auto tyyliä. Nyt muodissa ilmeisesti muunneltavuus ja tilat. Nykyiset Golf-luokan autotkin näyttävät tila-autoilta jos verrataan niitä kymmenen vuotta vanhoja Golf-luokan autoja.
Kuinkahan monta tila-autoluokaa onkaan , Agila-luokka, 307-luokka, Zafira-luokka, Voyager-luokka ja Grand Voyager-luokka. Sitten on vielä tuo Kangoo-luokka. Kyllä on paljon erilaisia tila-autoja.
"Ehkäpä tila-auton kriteeri siis onkin matkustajatilojen muunneltavuus: takapenkkejä voi siirtää tai poistaa tarpeen mukaan, penkkien ympärille saadaan haluttaessa avaruutta, siis nimenomaan TILAA. Tavaratilan koko riippuukin sitten kulloisestakin käytössä olevien penkkien määrästä, eikä ole mitenkään merkittävä tekijä tila-autoa määriteltäessä."
Tuo on kyllä ihan "uskottava määritys", vähintään yhtä hyvä kuin joku muukin ;-)
Meillä on omat tarpeemme ja omasi (Jube) varmaan toteutuu "tavallisessa farkussasi" jolla ilmeisesti ajat, vastaavasti minä saan erinomaisesti kuljetettua perheen ja harrastuskamat Partnerissa.
Kun tilaan ja ajonnäkymiin (ylempänä istumiseen moniin verrattuna) tottuu, niin kummasti sitä alkaa kuitenkin käyttämään mittarina autoliikkeissä uusiin malleihin istahtaessa:
Ensin säädän kuskin asentoni kohdalleen ja sitten istun välittömästi takapenkille kuskin taakse arvioimaan miten tällainen 190 senttinen mahtuu istumaan (jalka- ja päätilat) ja heti perään takaluukku auki ja toteamaan lastausmahdollisuudet.
Olen pettynyt moniin, Partneriin verrattuna, täällä mainittuihin tila-autoihin, mm. C-Maxiin, jopa Corolla Versoonkin, puhumattakaan ns. isoista farkuista vaikkapa Primera, C5, 407SW yms.
Olen testannut myös Caddyn, Combon ja Ford TourneoConnectin, mutta jotenkin ne ovat koppiautoluokassakin "liian isot", ennenkaikkea ainakin paljon karummat sisätiloiltaan kuin Berlingo/Partner esim.
Mitä tulee autoni ajettavuuteen, niin siinä on isomman auton tuntua, kuin mitä päältä luulisi, akselivälistä johtuen. Mukavan jousituksen lisäksi se vakauttaa ajoa myös maantiellä, jossa meno on tasaista ja miellyttävää. Käyttäisin erittäin varovaisesti "jakeluautomaista" termiä, etenkään ellei ole oikeasti kokemusta ao. autoista.
Olen huomannut että joillakin on tavallaan ihan turhaan tila-auto, ei ne tunnu ikinä käyttävän niitä ominaisuuksia mitä niissä on eivätkä ne edes osaa muunnella autojen tiloja vaikkei se ole edes kovin vaikeaa. Tottakai, suurin osa ihmisistä osaa hyödyntää tila-autoja mutta edelleen osa ei edes tarvitse eikä osaa käyttää tila-autoutta hyödykseen.
Pitäisi julistaa pieni kilpailu samalla.
Milloin olet nähnyt tila-autossa 5 henkilöä, entä jopa 7 henkilöä?
Ei sellaisia vastauksia, että kaverin kaverin faijan enolla oli kerran 6 ihmistä autossa. Jopa yhtäaikaa!
Olen kerran lukenut TM:stä, että tila-autoon mahtuu niin ja niin monta henkilöä, mutten oikeasti ole vielä koskaan nähnyt tila-autossa 3 hlöä useampaa. Taitaa olla harvinainen näky?
Talvella tuntuisi hieman hölmöltä roudata niin paljon kylmää turhaa tilaa kyydissä koko ajan.
Milloin olet nähnyt tila-autossa 5 henkilöä, entä jopa 7 henkilöä?
Ei sellaisia vastauksia, että kaverin kaverin faijan enolla oli kerran 6 ihmistä autossa. Jopa yhtäaikaa!
Olen kerran lukenut TM:stä, että tila-autoon mahtuu niin ja niin monta henkilöä, mutten oikeasti ole vielä koskaan nähnyt tila-autossa 3 hlöä useampaa. Taitaa olla harvinainen näky?
Talvella tuntuisi hieman hölmöltä roudata niin paljon kylmää turhaa tilaa kyydissä koko ajan.
En muista koska olisin nähnyt seitsemän henkeä tila-autossa. Kesällä näin kuusi henkeä tila-autossa.
Six Pack & Tuomas: harvoinpa on 5-paikkaisissakaan viisi matkustajaa kyydissä. Tai famariautoissa tavaratila täynnä tavaraa. Kehittäkääs nyt vähän parempaa argumentointia.
Viikonloppuisin, tilapäisesti, usein muutenkin on minun, isäni tai kavereiden kyydissä 5 henkeä, yleensä tilapäisesti. Meidän kummatkin autot ovat noin 4-6krt/vuodessa aivan täynnä tavaraa, osalta muuttojen ja matkojen takia.
Olen nähnyt monesti kun tila-autoissa on vain pari ihmistä, en ole nähnyt piiiiitkään aikaan että 7 hengen tila-autossa olisi 7 henkilöä.
5 paikkaa autossa on tarpeen, en tunne tuttava tai sukulaispiiristä ketään joka ei tarvitsisi viittä paikkaa, aina tilapäisesti tarvitaan viidettä paikkaan, esim. 4 perheenjäsentä ja vieras, perheenjäseniä ja lasten kaverit.
Tila-autot ovat tämän päivän trendi, ei siinä mitään. Autonvalmistajat on löydettävä markkinoita, ja valmistettava "jotain uutta". No se kyllä käy, tehdään tila-auto luokka, Signum-luokka, kukin millä sen haluaa kutsua. Kuten Tuomas kommentoi, erittäin harvoin todella tarvitsee sitä ylimääräistä tilaa, mutta varsinkin talvella tulee rahdatuksi mukana koko ajan n. 4 pakastearkullista kylmää ilmaa.
En ole tila-autoja vastaan, mutta tuntuu hölmöltä, että yhtäkkiä kaikki tarvitsevat 6-7 paikkaista henkilöautoa. Ei ennen ole tarvittu, mihin se tarve perustuu? Kaikki yhtäkkiä suurperheitä? Tilastot kyllä osoittavat päinvastaista. Tarvetta ei ole juuri mihinkään. Markkinamiesten argumentointi on tehokas, ja upeat uudet autot. Yksinään ne tila-autokuskitkin liikenteessä ajavat. Moni nuoripari, suurperhe ym. tarvisisivat tällaisen kulkupelin. Heille nämä ovat useasti aivan liian kalliit.
Tämäkin ilmiö menee aikanaan ohi, ja jotain uutta etsitään tilalle.
Arvioin eräässä kirjoituksessa n. 3 kk sitten, että katsotaanpa se päivä kun lava-autobuumi rantautuu Eurooppaan. Kyllä se vielä tulee. Sitten perustellaan lavan tarvetta, ja 2+3 hlö+lava jne. Ostamme sitä mitä valmistetaan, ei niinkään mikä todellinen tarve on. Todellinen tarve on aika tylsä, sillä pärjäisimme aivan hyvin 2-4 paikkaisilla 40 kW:n kulkuvälineillä 90%:ti jokapäiväisessä arkiliikenteessä, harvoja poikkeuksia luukuunottamatta.
Jos pärjäämisestä puhutaan, niin varmaan vähemmänkin riittäisi. Pärjäsiväthän itäsaksalaisetkin 19 kW:n Trabantilla, ja 0-100 km/h ei kestänyt kuin 60 s.
Niin, löytyyhän niitä muitakin pikkuautoja, VW Golf-Jetta, pikkupösöt, Fiestat ja mitkä lienevät Fordilta, ja tottakai kaikki Wokkipannut.
Kaipaan silti minäkin sitä statusta. Bemari meni 36k, Challenger 37k, sopivasti löytyy löysää rahaa aivan riittävästi, ajan toistaiseksi sillä Jetta dieselillä vm.-86, odotellessa mitä Valtiovalta aikoo -05 alussa verojen suhteen, jos akoo yleensä mitään. Katsotaan nyt. Ensi vuonna tulee MB:n CLS 3.0 Tdi V6 dieselillä. Paha paikka. Ensin innostuin Audi A6 3.0 Tdi, sitten 407 SW Tdi, nyt CLS Tdi. On annettava vain ajan kulua, että pahin menee ohi ja järkiintyä sitten.
On minullakin tila-autoissa eräs suosikki. Mitsubishi Grandis, sen saa -05 VW:n 103 kW:n Tdi:llä. Ja takuulla ajaisin 99%:sti yksin sillä. Perustelen itselleni (ja muille) mahdollista hankintaa sillä, että voin vaikka nukkua siinä, ollessani Tenolla lohestamassa. Asuntoautokin olisi vaihtoehto, se on aika tylsä ajaa sillätavalla mennen tullen kuten teen 4-6 kertaa vuodessa, kesät-talvet. Vai tekeekö runsaudenpula valinnoista vaikeat.
Missä tila-autossa on muuten eniten muuneltavuus mahdollisuuksia? Eikö jossakin ole jopa yli20 "muunneltavuusvaihtoehtoa"?
Aika usein itsekkin näkee tila-auton "tyhjillään". Itselläkin on tila-auto ainakin entiseen verrattuna. nyt Grandis ennen 307 sw lisäpenkeillä ja täytyy kyllä sanoi ettei sw mikään tila-auto oikeasti ole ainakin lasten narinasta päätellen. Ennen oli riitaa siitä kuka joutuu taakse istumaan mutta nykyään nahinaa siitä kuka pääsee taakse, sen verran on Grandiksessa paremmat tilat. Lasten kanssa reissataan aika paljon yhdessä ja kaikki 7-paikkaa on silloin käytössä. Nykyään matkanteko on hauskaa. Että näin....
Aika usein itsekkin näkee tila-auton "tyhjillään". Itselläkin on tila-auto ainakin entiseen verrattuna. nyt Grandis ennen 307 sw lisäpenkeillä ja täytyy kyllä sanoi ettei sw mikään tila-auto oikeasti ole ainakin lasten narinasta päätellen. Ennen oli riitaa siitä kuka joutuu taakse istumaan mutta nykyään nahinaa siitä kuka pääsee taakse, sen verran on Grandiksessa paremmat tilat. Lasten kanssa reissataan aika paljon yhdessä ja kaikki 7-paikkaa on silloin käytössä. Nykyään matkanteko on hauskaa. Että näin....
Grandis on hyvä auto, jos lehtiin on luottamista. Näyttääkin vielä hienolta. Ajettavuus, tilat, istuimet, muunneltavuus taitaa olla kohdallaan ja varustetaso. Onkos ollut vikoja?
Niin niistä vioista, Mitsun "historia" on vielä sen verran lyhyt (2800km) ettei ainakaan toistaiseksi ole vikoja ilmennyt, mutta se Peugeot, se oli surullinen tarina. 1v 5kk auto oli alla ja reilu 40 000km ja "vain" 17 kertaa takuukorjauksessa milloin mistäkin ja yksinkertaisesti tuli mitta täyteen ainakin vikojen suhteen. Mitsun suhteen aika näyttää.
On se ihme että kaikki valittelevat Peugeotin vikoja, en olisi ikinä uskonut Peugeotista. Toivottavasti 407 on poikkeus.