Käytetyn auton myynti

3 kommenttia

Miten käytännössä tapahtuu käytetyn auton myynti yksityiselle henkilölle, jossa on vielä autokaupan rahoitusta jäljellä? Myyjähän ei tässä ole auton omistaja, vaan haltija. Miten siis luovutustodistusten ja kauppakirjojen kanssa tulisi menetellä?

Kun yksityinen antaa auton koeajolle toiselle yksityiselle, tehdäänkö tästä yleensä väliaikainen ajolupa (vrt. autokauppojen tekemä ajolupa)?

  
  • Lainaus:
    19.11.2004 klo 22:13 PVM kirjoitti
    Miten käytännössä tapahtuu käytetyn auton myynti yksityiselle henkilölle, jossa on vielä autokaupan rahoitusta jäljellä? Myyjähän ei tässä ole auton omistaja, vaan haltija. Miten siis luovutustodistusten ja kauppakirjojen kanssa tulisi menetellä?

    Kun yksityinen antaa auton koeajolle toiselle yksityiselle, tehdäänkö tästä yleensä väliaikainen ajolupa (vrt. autokauppojen tekemä ajolupa)?


    Kyllähän se auto ensin maksettava pois kuleksimasta, ja siirrettävä omaan omistukseen. Ainakaan minä en ostaisi yksityiseltä autoa, jonka omistaa rahoitusyhtiö.

    Eli:
    1) Maksa auto rahoitusyhtiölle, joka lähettää sinulle rekisteriotteen ilmoitusosan.
    2) Rekisteröi nyt auto itsellesi.
    3) Etsi joku, jonka huijaat ostamaan autosi.
    4) Tehkään luovutuskirja (ja kauppakirja) ja odota, että saat rahat, ja vasta sitten täytä omistamasi ilmoitusosaan allekirjoituksesi.
    5) Toivo, että ostaja rekisteröi auton ajoissa, ettei tule turhaa selvittelyä. Sinun turvanasi on luovutuskirja, jos ostaja yrittää vilppiä.

    Eipä ne liikkeetkään koeajolupia tunnu käyttävän. Järkevintä on lähteä itse kyytiin koeajolle. Vakuutus ei korvaa, jos auto ilmoitetaan varastetuksi ja avaimet ovat hukassa (annettu jollekin).

      
  • Lainaus:
    23.11.2004 klo 22:39 Vito kirjoitti
    Kyllähän se auto ensin maksettava pois kuleksimasta, ja siirrettävä omaan omistukseen. Ainakaan minä en ostaisi yksityiseltä autoa, jonka omistaa rahoitusyhtiö.



    Et pysty yksityiseltä rahoitusyhtiön omistamaa autoa suoraan ostamaankaan, koska yksityinen eli haltija ei autoa omista. Toki haltija voi sopia auton kaupasta ostajan kanssa, mutta paperit allekirjoittaa omistaja eli siis rahoitusyhtiö, jonka hallussa myynnissä tarvittava rekisteriotteen ilmoitusosa on.

    Autoa ei myöskään tarvitse siirtää omaan omistukseen maksamalla loppuvelka pois - mistäköhän tämä raha yleensä otettaisiinkaan? Toki niinkin tehdä saa. On myös mahdollista ja helpompaa siirtää osamaksusopimus toiselle henkilölle. Alla tätä koskeva lainaus Nordea Rahoituksen nettisivuilta.

    Sopimuksen siirtäminen toiselle henkilölle

    Pyynnöstäsi voimme siirtää osamaksusopimuksen toisen henkilön tai yrityksen nimiin. Auton haltijana vastaat uuden velallisen hankkimisesta. Sopimuksen siirtäminen vaatii Nordea Rahoituksen myönteisen luottopäätöksen uuden velallisen osalta. Tällöin uusi haltija sitoutuu suorittamaan jäljellä olevan velan osamaksu-sopimuksen ehtojen mukaisesti. Siirtohetkellä sopimuksen maksuerien on oltava ajan tasalla. Toimitamme pyynnöstäsi hakemuksen velallisen vaihtoa varten.

    Veloitamme sopimuksen siirrosta hinnaston mukaisen palkkion.


    Kannattaa ottaa yhteyttä käyttämäänsä rahoitusyhtiöön ja selvittää, kuinka siirto tapahtuu. Sieltä saatava tieto kun on taatusti tarkempaa kuin täältä kyselty.

    Toki voinee tehdä niinkin, että ostaja maksaa auton käteisellä ja samalla maksetaan osamaksusopimuksen loppuvelka pois. Ostaja saa auton suoraan omistukseensa eikä mitään osamaksusopimuksen siirtoja tarvita. Tällainen kauppa vain on todennäköisesti hoidettava rahoitusyhtiössä.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 10:47]
      
  • Itse toimin ostajana viimeksi näin:

    Yksityinen myi minulle auton, jossa oli osamaksua jäljellä.
    Neuvottelin kauppahinnan myyjän kanssa ja selvitin jäljellä olevan rahoitusyhtiön pääoman (samalla soitolla pyysin heitä hommaamaan ilmoitusosan konttoriin, mikäli se ei jo ollut siellä).

    Otin rahat mukaan (käteistä myyjälle ja pankkivekseli rahoitusyhtiön osuudelle, sentilleen), marssimme myyjän kanssa rahoitusyhtiöön, maksoin loppuvelan pois rahoitusyhtiöön ja myyjälle jäljelle jääneen osuuden, kirjoitimme kauppakirjat alle. Rahoitusyhtiö luovutti ilmoitusosalla auton minulle, soitin vakuutusyhtiöön, että pistävät liikennevakuutukset, kaskot yms. voimaan, vein myyjän kotiin ja ajoin itse uudella, maksetulla, omistuksessani olevalla ja vakuutetulla autolla kotiin.

    Kauppakirjat tein itse, sen kummenmmin konstailematta. Auto oli minulla kolme vuotta ja möin sen sitten edelleen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit