Mistä apua Ford Mondeo TDCI -04

11 kommenttia

Murheenkryyni on parivuotiaana Saksasta silloin 65 tkm ajettuna ostettu Ford Mondeo Ghia 2.0 TDCI 96kW. Auto oli ollut leasing-autona, joten mittarissa olleet kilometrit oletettavasti pitivät paikkansa, samoin se oli muutenkin yleisilmeeltään todella siisti. Muutaman kuukauden kuluttua ongelmat sitten alkoivatkin. Rumaan ja kilisevään käyntiin oli syynä tyyppivika, kaksoismassavauhtipyörä.

Asiaan kysyttiin huollosta maahantuojan osallistumista, koska kyseessä on yleisesti tunnettu materiaali-/valmistus-/suunnitteluvirhe. Tulokseksi saatiin huollosta maahantuojan salaiseksi leimaama faksi, jossa se ilmoitti ettei se (direktiivien vastaisesti) aio ottaa osaa millään lailla koko operaatioon koska ei ole ko autoa maahan tuonutkaan. Saksan Ford taas käski ottamaan yhteyttä paikalliseen...



Siispä koko operaatio meni omasta pussista. Tämän jälkeen on autoon vaihdettu suuttimia noin 20-40 tuhannen kilometrin välein, tämäkin tuntuu olevan kyseisen moottorin ominaisuus. Viimeksi vaihdettiin kaikki suuttimet kuukausi-kaksi sitten, kustannus vähän yli 2000 euroa. Samalla laittoivat huollossa suuttimien puhdistusainetta tankkiin ongelmien estämiseksi. Nyt auto taas sammui reilun sadan kilometrin matkalla lähes kymmenen kertaa. Viiden asteen pakkasella talvilaatua tankissa, ei voi oikein pistää kelinkään piikkiin.



Ikävimmäksi asiassa, tolkuttoman rahan menon lisäksi, tekee se että auto on suorastaan hengenvaarallinen. Sammuminen tapahtuu yleensä reilummassa kaasutuksessa eli kiihdytyksessä. Näinpä on muutaman kerran päästy kokemaan sellainen elämys että rekkaa ohittaessa rinnalle päästyä päättää auto ruveta vilkuttamaan kaikkia mittariston merkkivaloja ja sammuttaa moottorin. Sempä vuoksi sillä on parempi pysyä kaiken takana, koska moottoriin ei voi luottaa vähääkään.



Jotenkin tuntuu että tuo lähes yhtä usein vaihdettavat suuttimet, kuin öljyt, voisi olla oire, eikä varsinainen vika, mutta merkkihuollon asiantuntemus ei tunnu riittävän kuin suuttimien vaihtamiseen, toki se varmaan onkin ihan kannattava bisnes.



Auto olisi sinällään ihan hyvä, moottori pirteä jne mutta alkaa olemaan aika lailla takki tyhjänä loputtomaan suutinruljanssiin. Onko tuolle olemassa enää mitään toivoa, merkkihuoltoon on mennyt päiväkausia ja tuhansia euroja..

  
  • Myy pois ja pistä vahinko kiertämään. Itsellä oli aikanaan vectra johon kanssa tehtiin jatkuvasti remppaa. Sitä aina ajatteli ettei nyt viitsisi hävittää kun on osaa vaihdettu ja se alkaa varmaan toimimaan.



    Pysyttelet sitten jatkossa erossa saksantuonneista jos ovat dieseleitä.



    F= Fix

    O= Or

    R= Repair

    D= Daily



    Hyvinhän tuo on pitänyt paikkaansa.



    ps. osta jokin vihreä matto ja jalallinen halogeeni valaisin. Ne muuten sai ennen ford kaupoilla kaupanpäälle. Laita matto auton alle ja valo paistamaan avonaiseen moottoritilaan. Auto saattaa luulla, että kesä tuli ja lähtee toimimaan.

      
  • Eipä tuohon oikein osaa neuvoa. Vaihtaisin itse tämän pois välittömästi, ja katselisin jatkossa näitä ns. laadukkaasti tehtyjä merkkejä ja malleja

      
  • Näinhän ne "harmaatuontiautot" tulevat halvemaksi kun virallisia teitä ostetut ! Itselle ei tulisi mieleenkään hakea tai edes ostaa autoa joka on tuotu maahan ohi maahantuojan organisaation, tietenkin joskus voi saada hyvän yksilön hieman halvemalla mutta varmaan kuitenkin on enemmän noita pettyneitä auton ostajia / tuojia.

      
  • Ei auton tuomisessa mitään vikaa ole.. Tosin jos itse toisin auton niin tod.näk. toisin jonkun tutun merkin/mallin niin ei tulisi ehkä niin yllätyksiä tyyppivikojen suhteen ja lisäksi ehkä hakisin mielummin Ruotsista kuin Saksasta kilometrien paikkansapitäävyden ja talvivarusteiden takia. Anteeksi OT.

      
  • Kyllä tosiaan kannattaa hakea Saksasta halpa auto! :snotty:

      
  • Ettei asia karkaisi uomiltaan, niin kuukautta aiemmin, myös Hampurista, hakemani samalla moottorilla ollut puoli vuotta vanhempi ja 50tkm (silloin) enemmän ajettu, on toiminut tämän saman ajan ongelmitta, konepellin lukko hajosi aika pian ja kerran oli jokin asentotunnistin mottorissa pois paikaltaan niin ettei startannut. Muuten on riittänyt tankkaus, jarrupalat ja suodattimien sekä öljyjen vaihdot.. Ai niin ja kerran meno muuttui perin laiskaksi, konepellin avaus kertoi että turbolle menevä 5-6mm ilmaletku (lienee ahtimen johdinten säätöön) oli mennyt poikki liityntäkaran pään kohdalta. Katkennut nysä pois, letkun pää karaan kiinni, ja taas maistui meno..



    Tai Suomesta uutena ostamani Rellu Grand Scenic, joka hylättiin ensimmäisessä katsastuksessaan 27tkm ajettuna liian väljän alapallonivelen vuoksi, huolto/maahantuoja ei korvannut, kuin vasta kuluttajaneuvojan jälkeen, eli heidän mukaansa oli normaalia kulumista?! Sama juttu vähän väliä mossahtelevien sytytyspuolien kanssa, normaalisti puolat kestää sen mitä autokin, tai ainakin jo 50 vuotta sitten niistä osattiin sellaisia tehdä...

      
  • Sulla vaan on ollut huonoa tuuria tuon yksilön kanssa, autoissakin on valitettavasti niitä maanantaikappaleita.



    Osista sen verran että tuntuu kuin kaikki tehtäisiin kertakäyttökamaksi, ei kestä enää kauaa.. Mielenkiintoinen nykytrendi jolla tienataan aika hyvin rahaa.

      
  • Niinpä. Rellukohtaan lipsahti virhe, kyseessä siis raidetangonpää, ei alapallonivel.

    Olen reilun 20 vuoden aikana kerran aikaisemmin vaihdattanut ko osan, se vaihdettiin silloin lähes 400tkm ajettuun Saab 900i 16v -89:iin. Kun katsoin tuota Relluun vaihdettua pallukkaa, oli se hiha-arviolta alle puolet Saabin vastaavan halkaisijasta. Autot painavat varmaankin jokseenkin saman, mutta 16 vuotta myöhemmin on perusautossa paljon leveämmät renkaat (205) kuin tuossa aikanaan sporttialustalla tilatussa (185), joten kulutus on kovempi uudemmassa. Eipä siis ihme ettei 30 tuhatta kilometriä kunnialla selvitty. Ehkäpä taas joku SupplyManager on suuressa viisaudessaan todennut että säästetään kolme euroa per auto kun laitetaan alustaan Clion komponentit, näin saadaan hetkeksi "pikavoitto", mutta asiakkaat äänestävät jaloillaan, minä ainakin. Eli Peugeotin Valdezista ei vielä mitään opittu....



    Tuo maanantai-auto-mielikuva vahvistaisi käsitystä että koko ajan on korjattu oireita, ei itse vikaa...

      
  • Auto ei sitten suuttimien vaihdonkaan jälkeen toiminut kunnolla, vaan sammuili koko ajan. Huollosta varattiin aika, ja tsekkauksen jälkeen sille huolto ilmoitti ajan kahden suuttimen vaihtoon, joksi olivat onelmat diagnosoineet.



    Auto oli päivän ihmeteltävänä ja tuloksena oli että suuttimissa ei olekaan mitään vikaa, eikä luultavasti ole ollutkaan koko aikana, jolloin noin toistakymmentä suutinta on vaihdettu hintaan noin 500eur/kpl (osat ja työt). Nyt vikakohde onkin sitten yhtäkkiä common railin pumppu, 1070eur+työt.



    Aika käsittämättömän kallista "josko se nyt tuolla"-korjausta, ja merkkiliikkeessä...



    =>

    1) Älä osta autoa, jota et osaa itse korjata, merkkihuolto ei ainakaan osaa

    2) Älä osta Fordia

    3) Kierrä common railit kaukaa, niin kauan kuin vielä voit, tosin alkaa käymään mahdottomaksi, jos uutta haluaa

      
  • Löysä:

    =>
    1) Älä osta autoa, jota et osaa itse korjata, merkkihuolto ei ainakaan osaa
    2) Älä osta Fordia
    3) Kierrä common railit kaukaa, niin kauan kuin vielä voit, tosin alkaa käymään mahdottomaksi, jos uutta haluaa




    1) Olen samaa mieltä! (Primera -03, 1.9dCi)

    2) Ei kokemuksia

    3) Varaosahinnoittelu on lähtenyt totaalisesti lapasesta!



    Itsellä on haaveena 2kpl W124 200D Meseä vuosilta -85..-90. Toinen ajossa ja toinen 'stand-by' katoksessa tai tallissa. Kun ajossa oleva yskähtää niin stand-by unit käyttöön ja on aikaa rauhassa korjailla yskivää.

      
  • Ryne:

    Myy pois ja pistä vahinko kiertämään. Itsellä oli aikanaan vectra johon kanssa tehtiin jatkuvasti remppaa. Sitä aina ajatteli ettei nyt viitsisi hävittää kun on osaa vaihdettu ja se alkaa varmaan toimimaan.

    P




    Noin itsekin aikoinaan ajattelin kun ranskalaisella romukasalla korjaamolta aina lähdin kotia kohti ajelemaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit