Mistä moottori diesel bemariin (318 TDI,vm-95) vai romuksi??

18 kommenttia

Tuntuu että viimeinen vaihtoehto on vielä romuttamolle hyväkuntoinen 95 vuoden BMW 318 TDI touring jos ei vaihtokonetta löydy.. Uusi kone kun tulee apulaitteineen maksamaan n7000 euroa. Vai olisiko joku kiinnostunut ostamaan? Auto muuten aivan loistokunnossa, ajettu 170 000 km. Moottori hajosi ilmeisesti sinne laitetun väärän aineen vuoksi. BMW-tietäjät, antakaa neuvoja!!!!! :ashamed:

  
  • En ole bemaritietäjä mutta tsekkaas bemariharrastajien sivuja, esim:

    http://www.btcf.fi

    http://www.bmwclub.fi/

    Ja toki voit kysyä vaikka osoitteesta http://www.tonistakeover.com/ josko he saisivat hankittua moottorin.

      
  • Ja Keltainen Pörssi lehti, autonmoottorit ja varaosat on täynnä yksityisten ilmoituksia. Myös yritykset, koneistamot, maahantuojat ym. ilmoittelevat siellä.

      
  • kiitos :smile:
    tuntuu vaan että kaikki on jo kokeiltu....

      
  • Luulisi noita moottoreita ainakin Saksanmaalta löytyvän.

    Oletko ollut yhteydessä BMW Club Finlandin jäseniin? Luulisi heiltä löytyvän yhteystietoja paikallisiin romiksiin yms. Voisivat ehkä jopa auttaa tilauksessa, mutta saatat joutua liittymään jäseneksi saadaksesi apua. Jäsenmaksu näköjään 25 e/vuosi + 5 e liittymismaksu. Yhteystiedot löytyvät siis sivulta www.bmwclub.fi.

      
  • Kaverinikin on ihan kaikkialta etsinyt M5:nsa sopivaa vaihteistoa, ei ole mitään löytynyt. Vaikka on etsinyt joka paikasta jo vuoden verran, auto vain seisoo siellä pihalla. No onneksi hänellä on kakkosauto. Kyllä perusbemariin pitäisi kaikki löytyä, erikoisempiin malleihin ei sitten millään.

      
  • Joo tonne bmw clubiin olin jo yhteydessä, laitoin mailia arkistoon ja vastasivat. Sanoivat samaa eli hankala malli..
    Mahtaiskohan tuota kukaan huolia tuollaisena ilman moottoria? Alan harrastajat..?
    Saksasta on kysytty suomen parin firman kautta isoimmat autopurkamot, tuloksetta.
    Sääli hyvää autoa ja MIKÄ RAHALLINEN TAPPIO!!

      
  • Klikkaa www.varaosahaku.fi avautuu kaikki Suomen autopurkamot, sieltä sinun korimalli onko se nyt E39? hae kokonaisella autolla, yksi ainakin löytyy dieselinä. Tai kokeile vain sylinterikantta, lohkoa tms. Et kertonut mikä koneessa on mennyt? Vain että laitettu väärä ainetta! Dynamiittia? Hiekkaa?

      
  • Edellinen omistaja joko ajanut vähillä öljyillä tai laittanut öljyn sekaan jotain ylimääräistä ainetta. Koko kone tuhoutunut, pientä metalliputua täynnä + lisälaitteet hajalla.
    Bemu-osassa kuulemma vaihtavat tilalle myös bensakoneita!!! Nyt vaan sellaista etsimään tai jos saavat mahtumaan vaikka isomman dieselkoneen, aina parempi

      
  • Olisiko mitenkään mahdollista periä jotain edelliseltä omistajalta? Edellisen käyttäjän pitää kertoa kaikki, mitä toisen tarvitsisi tietää.

      
  • Tuomas: auto tuotu belgiasta n.vuosi sitten, siellä jo ollut huonossa hoidossa tuo kone. Soitin toki myyjälle (yksityinen suomesta) mutta ei ottanut kantaa kun oli kulunut jo puoli vuotta kaupasta. Lakiteitse ei tulisi muuta kuin tappiota..
    Täytyy varmaan vaihtaa bensakone tilalle.. :frowning:

      
  • Lainaus:
    04.02.2005 klo 12:44 viljonkka kirjoitti
    Tuomas: auto tuotu belgiasta n.vuosi sitten, siellä jo ollut huonossa hoidossa tuo kone. Soitin toki myyjälle (yksityinen suomesta) mutta ei ottanut kantaa kun oli kulunut jo puoli vuotta kaupasta. Lakiteitse ei tulisi muuta kuin tappiota..
    Täytyy varmaan vaihtaa bensakone tilalle.. :frowning:

    Harmi. No voisivat asiat kai huonomminkin olla. Autoliikkeet ovat vastuussa autosta noin 3 kuukautta. Toivotan onnea koneen löytämiseksi!

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 04.02.2005 klo 13:34]
      
  • Lainaus:
    04.02.2005 klo 09:44 viljonkka kirjoitti
    Edellinen omistaja joko ajanut vähillä öljyillä tai laittanut öljyn sekaan jotain ylimääräistä ainetta. Koko kone tuhoutunut, pientä metalliputua täynnä + lisälaitteet hajalla.
    Bemu-osassa kuulemma vaihtavat tilalle myös bensakoneita!!! Nyt vaan sellaista etsimään tai jos saavat mahtumaan vaikka isomman dieselkoneen, aina parempi

    2,5 tds löytyy tuolta varaosahausta.

      
  • Itse laittaisin ko. autoon 2,5 tds moottorin, 105 kw (143 hv) / 260 tai 280 nm. 318 tds:n 4-syl. moottorihan on "pätkäisty" em. 6-syl. moottorista, samat sylinterimitat.

    Itsellä kokemusta 725 tds vm. -96:sta. Ihan kohtuudella kuljettaa yli 1800 kg:n omapainoistakin vaunua, vieläpä automaatilla. Kulutus matka-ajossa parhaimmillaan 6,4 l/100 km noin 100 km/h keskinopeudella. Todelliset huiput n. 210 km/h.

    2,5 litraista moottoria on ollut kolmen eri kokoluokan BMW:ssä: 325, 525 ja 725 tds vuosilta 1992-1998 joten uskoisin niitä olevan paremmin tarjolla, kuin 318 tds:n 1,7 litraista konetta.

    PS. Serkulla oli 525 tds Touring -92 ja toisella on 325 tds A -94 ja kaikki luonnollisesti kotimaastaan noudettuja.

      
  • Sixback: se on automaatti, eli mahtaisiko sopia vaihdettavaksi mun autoon..?

    Mika V: Niinpä! Mistähän sellaisen löytäisin kaikkine osineen (kaiketi myös vaihdelaatikko, kardaani jne menee vaihtoon samalla)???

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 07:47 viljonkka kirjoitti
    Sixback: se on automaatti, eli mahtaisiko sopia vaihdettavaksi mun autoon..?

    Tottakai sopii, ei ole väliä mikä vaihteisto on kyseessä. Automaatti ei kiinnitykseltään moottoriin eroa muutuoin kuin turbiinin kohdalla jolla se kiinnitetään starttikehään eli vetolyvyyn. Tämä on taas vauhtipyörässä kiinni. Varsinaisen moottorin kiinnitykset lienevät samat. Jäähdytin on hankittava, tai tark. että on mahdollisesti sama kuin 525 käyttää, mutta se ei liene ongelma. On vain eri vakiokomponenttien sijoittelu eri tavalla, ei vaadi erikoistöitä eikä sovellutuksia.

    Suurempi teho rasittaa vaihteistoasi, en tunne niin hyvin Bemarin eri askeja, suurella vaihteella ajettaessa vääntö voi rasittaa.

      
  • En osaa paremmin neuvoa, kuin Pörssiä selaamaan ja purkamoita ja muita osamyyjiä soittelemaan läpi. Hakisin nimenomaan tuota 2,5 litran konetta/tekniikkaa, koska vielä vaikeampaa on löytää 318 tds:n konetta.

    Itse muutama vuosi sitten toin Saksasta purkamolta 525 td (115 hv) moottorin. Ei niitä sielläkään ihan joka nurkalla ollut. Meinasi myyjä vielä pimittää itsellään moottorinohjausboksit, mutta onneksi huomasin liittimet johtosarjassa, jotka kaipasivat kahta eri boxia. Kuulemma niillä "aivoilla" sais hyvän hinnan erikseenkin.

    Vaihteiston sopivuudesta minulla ei ole tietoa, mutta koska ko. moottorit ovat samaa sarjaa (ero sylinterimäärässä), voisi kuvitella niiden soveltuvan yhteen. 318 tds:ää ei käsittääkseni ole saanut automaattina.

    Kannatta ensin selvittää luotettavasta lähteestä, voiko 6-sylinterisen koneen vaihtaa "heittämällä", vai vaatiiko esim. laatikon ja moottorin kiinnikkeiden vaihtamista. Kardaani todennäköisesti menee vaihtoon.

    Joka tapauksessa ei sitä autoa kuitenkaan kannata romuksi laittaa, on se sen verran hyvä aihio. Uskaltaisin luvata, että huomattavasti alle uuden 1,7 litran moottorin hinnalla saat hyvän 2,5 litran tekniikan paikalleen asennettuna, kunhan et merkkiliikkeeseen vie.

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 12:14 Mika V kirjoitti
    Kardaani todennäköisesti menee vaihtoon.

    Mistä tuon keksit?
    Jos koko vaihdelaatikko vaihdetaan toiseen jossa pitempi tai lyhyempi häntä, vaikuttaa se kardaaniin. Silti pohdit samaan hengenvetoon, että vanha laatikko käy. Silloin se ei vaikuta kardaanin pituuteen mitenkään. Vain jos aikoo tuoda koneen sisälle ohjaamoon, niin sitten...?

      
  • Aivan oikein, myönnän ajatusvirheeni. Vaihdelaatikko on samalla paikalla moottorista riippumatta, joten ei ole syytä sille, miksi kardaani ei olisi saman pituinen.

    BMW:n moottori, oli sitten 4- tai 6-sylinterinen, on yleensä mahdollisimman takana eli lisäsylinterit "jatkavat" moottoria eteenpäin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit