Auttakaapa Saabistit ehkä tulevaa Saabistia!
Eli mitä olette mieltä kannattaako ostaa 900 2.5 v6. Auto on kaikilla herkuilla ja yhdeltä omistajalta vm.-95 ajettu 140tkm. En tunne Saabeja sen tarkemmin, enkä ole aiemmin yhtään Saabia omistanut, joten ottaisin mielelläni vastaan kaiken mahdollisen kommentin/tiedon kyseisestä mallista. Onko moottori Opelin kutonen?Mahd. tyyppiviat ja miten kallis huoltaa/ylläpitää? Kaikesta asiallisesta ja kokemusperäisestä tiedosta tosi kiitollinen!
Tuon ikäisen auton kohdalla ostamisen kannattavuus riippuu oikeastaan yksilön kunnosta ja omasta autontarpeesta.
Kyseessä on aika erikoinen malli, jonka kotimaan myynti jäi todella vähäiseksi osaksi lama-ajasta johtuen ja osaksi 900 Turbon takia. Turbo oli edullisempi ja tehokkaampi (170hv v 185hv). Muutamia yksilöitä näillä Opelin vee kuutosilla kuitenkin rekisteröitiin Suomeen, joista yhtä oli itselläni etuoikeus käyttää jonkin aikaa vuonna -94.
Mukava oli peli ja hyvin varusteltu. Suorituskyky oli automaatilla kohtalaisen vaivaton, varsinkin ohituskiihtyvyys oli hyvää luokkaa. Muut tuolloin kokeileman Saabit, -em. Turbo sekä 9000 Griffin olivat kuitenkin huomattavasti liukkaampia.
Ysisatasta vaivasi alkuvuosina osien laadun vaihtelevuus, joten kaikenlaista pikkuharmia voi olla tiedossa. Kannattaisi varmaan kaivaa jotain vikatilastoa esiin, tutkia mahdolliset vikapaikat huolellisesti läpi ja käyttää auto vaikka autotohtorilla ennen kuin kauppakirjat on kirjoitettu. Opelin kuutosesta tai sen kestävyydestä voi viisaammat kertoa enemmän.
Taannoisen Saksaan suuntautuneen autonhakureissun yhteydessä katselin myös yhtä tällaista, joka turkinpoikien puheiden vastaisesti osoittautui järkyttävän huonokuntoiseksi. Iskunvaimentimet olivat täysin loppu, ohjauspyörän molemmat äänimerkkipainikkeet kateissa, ajotietokone, radio ja niiden yhteinen näyttö rikki. Myös pakoputki pörisi mukavasti. Mittarissa tällä, ilmeisesti koiran syömillä penkeillä varustetulla yksilöllä oli, kuinkas ollakaan sopivat 199000 km.
Yksi Saabin tehtaalla ollut väitti että Saab 900:ssa (kai vm.94-98 ) olisi Calibran alusta.
Helsingin Sanomien kätköistä otetut tyyppiviat:
Saab 900 1994-98, 9-3 1998-
päästetty ehkä liian nopeasti markkinoille, sillä mallissa esiintyi lastentauteja: etujarrut herkät vedelle, käsijarru heikkotehoinen, takajarrujen levyt ruostuvat tavallista pahemmin, maalivikoja ovien alareunoissa, heikot kiilahihnat, hansikaslokeron lukko reistailee, kojelauta ääntelee ja kuljettajan jalkatilan lämmitys heikko (varmistu, että auto on huollettu valtuutetussa korjaamossa ja lastentaudit korjattu, tarkista ovien alareunan maalipinnan kunto)
etujousia katkennut
moottorin öljyvuotoa kampiakselin tiivisteistä
V6-moottorin osalta varmistu jakohihnan vaihdosta: vaihtoväli on vuosimallista riippuen 50 000
100 000 kilometriä (muissa moottoreissa jakopää ketjukäyttöinen)
kontaktivikoja akun plus-navan liitoksessa (saattaa aiheuttaa yllättäviä sähkövikoja)
vaihteensiirrossa esiintyy takertelua
pakoputkistovuotoja
alustasta kuuluu paukahteluja tai narahteluja liikkeelle lähdettäessä autolla, joka seissyt kovassa pakkasessa: äänet tulevat kallistuksenvakaajan kumiheloista (kumihelat suositellaan voideltaviksi Molycote 33 medium -rasvalla)
vuodesta -96 lähtien parempia (vuonna -98 muutos 9-3 malliksi)
etupään alatukivarsien helat rikki
Ei liity mitenkään aiheeseen, mutta ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää minkä auton omistaa tämä nim. TUOMAS?
En aja Saabilla. Pian alkaa jääkausi eli haluaisin ajaa vanhalla romu 80-luvun 3-sarjan BMW:lläni. Ei kumminkaan ajeta kun joku ajoi sen ojaan, ei pitäisi antaa kavereiden ajaa (tosin halpa auto, niin ei harmita kauheasti) .
Yksi Saabin tehtailla ollut on väitteissään ihan oikeilla jäljillä.
Saabin toisen polven ysisatanen rakennettiin juurikin Opelin pohjalevylle. Kyseessä oli Vectran ensimmäisessä versiossa käyttöönotettu rakenne joka toisti myöhemmin itseään Calibran yhteydessä. Sinällään alusta sanana on ehkä vähän väärä kuvaamaan koko yhteyttä. Alustakokonaisuus kun ei kaikilta osin ollut sama yhdessäkään näistä malleista. Vrt. Audi TT / Skoda Octavia.
Yksi Saabin tehtailla ollut on väitteissään ihan oikeilla jäljillä.
Saabin toisen polven ysisatanen rakennettiin juurikin Opelin pohjalevylle. Kyseessä oli Vectran ensimmäisessä versiossa käyttöönotettu rakenne joka toisti myöhemmin itseään Calibran yhteydessä. Sinällään alusta sanana on ehkä vähän väärä kuvaamaan koko yhteyttä. Alustakokonaisuus kun ei kaikilta osin ollut sama yhdessäkään näistä malleista. Vrt. Audi TT / Skoda Octavia.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Eikö Opeleilla ja Saabilla ole vielä "yhteisiä alustoja"?
Jep.
9-5:ssa hyödynnetään toisen polven Vectran venytettyä pohjalevyä ja uudessa 9-3:ssa on yhteiset palikat uuden Vectran kanssa.
9-5:ssa hyödynnetään toisen polven Vectran venytettyä pohjalevyä ja uudessa 9-3:ssa on yhteiset palikat uuden Vectran kanssa.
Kiitos! Ei mitään muita yhteneväisyyksiä näiden autojen välillä ole?