Tere !
Satuitteko lukemaan Tekniikan Maailman 2/2010 jutun, jossa toimitus oli ostanut kolme kesäautoa.
Jutussa esiintyvä BMW toki tuli sutkilta myyjältä ja oli kai se kunnoltaankin lievä projekti.
Kaikesta tästä huolimatta jutusta jäi etova, suorastaan paha olo.
Vaikka kyseisessä bemussa olikin varmaan kansivika, moottori rikottiin lopulisesti antamalla sille kenkää reilusti ja ajamalla ilman nesteitä, ja sitten paaliin. Motronicin johtosarjan katkosta pidettiin todella pahana vikana..
Ja kyseinen korimalli tulee ja tappaa nuorison.
Vielä pahempi juttu oli takavuosien Tuulilasissa, missä kolme ehjää autoa ajettiin paaliin maakuntiin, niitä tarkoituksella välillä rääkäten.
No, jokainen voi ostaa osamaksulla uuden auton ja maksella sitä asuntolainan kanssa. Jostain muustahan voi aina säästää, kuten lasten ruoasta tai vaatteista. Kyllä se vanhanksi mennyt halvin lenkkimakkarakin ihan hyvää on, eikä ne taaperot valita kun hyvissä ajoin totuttaa makuun.
Alumiinivanteet on pakko hankkia lisävarusteena, ensiapulaukusta ja sammuttimesta ei niin väliä.
Eikä sillä, jos ympäristö saastuu ja kaivosmiehiä kuolee jossain kaukana hybridiauton akkumateriaalin kaivostyömaalla
Projektissa oli selvästi huumori pinnassa, eikä lähestymistapa ollut kovin mobilistihenkinen klassista kalustoa säilyttävä. Mutta eihän tuossa harvinaisia yksilöitä tuhottu.
Jäin itsekin ideoimaan suunnilleen saman budjetin juttua autoista, jotka asiantuntija valitsee huolella tekniset riskit minimoiden eikä näytösluontoisesti juokse ensimmäiseen löytämäänsä miinaan.
BMW:n hankinta vaatimattomalla moottorilla ja taustan selvittäminen oikeasti rehellisellä historialla olevan yksilön bongaamiseksi olisi antanut varmasti enenmmän vastinetta rahalle jos sitä olisi oltu hakemassa.
Tuon ikäinen Volvo puolestaan pitää ostaa ilman muuta manuaalina ja 2.3 litran ruiskukoneella ikäluokasta, jossa on jo galvanoitu kori (viimeksi mainittu tässä olikin).
Näillä resepteillä on mahdollista ostaa halvallakin BMW tai Volvo, jolla ajaa montakin kesää ja talvet siinä välissä.
Parin tonnin hintaluokassa on turha ostaa huonoa, koska hyvä ei maksa käytännössä yhtään enempää. Ostaessa ei tosin parane olla kiire...
Ehkä oli pipo liian kireällä...siis allekirjoittaneella.
Ehjien(kin) osien rikkomista ei silti hyvällä silmällä tule katsottua.
Ymmärtäisin tuon valituksen, jos BMW olisi ollut orkkiskuntoinen löytö jonkun paapan autotallista.
Mutta kun ei ollut, vaan kutakuinkin loppuunpoljettu mallinsa tyypillinen edustaja.
Noista BMW:stä ei kovin paljoa tule säilymään jälkipolville, kun lähestulkoon kaikki autot on ajettu loppuun toria kierrettäessä. Siksi helmikuntoisen rikkominen olisi ollut anteeksiantamatonta.
Olen itsekin tehnyt tuollaisen paheksumasi Tuulilasin testin. Kaverilla oli vanha Mazda 323, joka kerran pomppasi yllättäen katsastuksessa. Oli vuodessa ruostunut todella rapeaan kuntoon ja ruostevaurioiden korjaaminen olisi ollut täysin toivoton tehtävä. Päätimme sitten leiman viimeisenä voimassaolopäivänä järjestää pienen testaussession ja aiheutimme erilaisia vikoja, kuten öljyjen katoaminen tai jäähdyttimen tukos ja ajaa rytyytimme niin pitkään, että Mazda leipoi kiinni. Oli hauskaa! Sitten vaan paaliin.