Kun olen tossa vähän kattellut käytettyä diesel Avensista ja kysyisin onko niissä jotain tyyppivikoja tai muuta mitä pitäs tietää ennenkuin antaa euroja?
Avensikset ovat osoittautuneet erittäin lujiksi ja myös ominaisuuksiltaan hyviksi autoiksi. Erilaiset luotettavuus tilastot näyttävät Avensiksen jatkaneen Carinan viitoittamalla tiellä. Joitakin tarkastettavia kohteita toki on koskien lähinnä vm.97-99 autoja.
Esiintyneitä vikoja: - penkinlämmittin saattaa rikkoontua ja lakata toimimasta (97-99) - kallistuksenvakaajan päät takana saattavat rikkoontua - etujarrulevyt kieroutuivat vm-98 (näitä on korjattu takuuna!) - keskuslukkoja on joskus rikkoutunut - vm. 00 ensimmäisissä vvt-i bensakoneissa oli yksi pieni sarja joissa piti vaihtaa männänrenkaat öljynkulutuksen vuoksi (näitä on korjattu takuuna!)
Muita huomioita: - Avensis on melko tarkka alla olevasta rengastuksesta - tuulilasi on melko arka halkemaan - jos auto on huonosti hoidettu - keula on hakkautunut kivillä ja ruostepilkkuja on takapyörän kaarien alaosassa. - iskarit ovat melko kalliita - kunto kannattaa tarkistaa.
Tekniikka yleensä ja moottori kestää vaikka kuinka paljon (500tkm on vielä vähän). Taksikäytössä olleista (tai muuten paljon ajetuista) kannattaa tarkistaa vaihteiston synkronointi ja kytkimen toiminta huolella. Myös takajouset voivat olla taksikäytössä veltostuneet. Jouset eivät kuitenkaan Toyotissa yleensä katkeille. Paljon ajetuista on syytä tarkastaa myös mm. raidepäiden kunto sekä vetarien suojakumit.
Apulaitteista menevät ensimmäisenä luultavimmin laturista hiilet joskus 300tkm kohdalla. Myös vesipumpun joutunee vaihtamaan samoilla kilsoilla tai aiemmin. Virtalukonpohjia on mennyt harvakseltaan.
Jakohihnanvaihtoväliä kannattaa noudattaa (ainakin bensakoneessa 100tkm/5v). Kulunut jakohihnankiristin pitää "kihnuttavaa" ääntä käydessä. En tosin ole kuullut jakohihnan katkenneen kenelläkään ennen aikaisesti.
Hanki vain ns. hyvin huollettu ja priima yksilö, sillä tarjontaa on melko paljon. Toisaalta liian kauaksi aikaa ei kannata jäädä "helmen" kohdalla miettimään, sillä kysyntääkin riittää. Tämä näkyy erittäin hyvänä arvonsäilymisenä.
[A Tapio muokkasi tätä viestiä 04.04.2005 klo 08:13]
Avensikset ovat osoittautuneet erittäin lujiksi ja myös ominaisuuksiltaan hyviksi autoiksi. Erilaiset luotettavuus tilastot näyttävät Avensiksen jatkaneen Carinan viitoittamalla tiellä. Joitakin tarkastettavia kohteita toki on koskien lähinnä vm.97-99 autoja.
Esiintyneitä vikoja:
- penkinlämmittin saattaa rikkoontua ja lakata toimimasta (97-99)
- kallistuksenvakaajan päät takana saattavat rikkoontua
- etujarrulevyt kieroutuivat vm-98 (näitä on korjattu takuuna!)
- keskuslukkoja on joskus rikkoutunut
- vm. 00 ensimmäisissä vvt-i bensakoneissa oli yksi pieni sarja joissa piti vaihtaa männänrenkaat öljynkulutuksen vuoksi (näitä on korjattu takuuna!)
Muita huomioita:
- Avensis on melko tarkka alla olevasta rengastuksesta
- tuulilasi on melko arka halkemaan
- jos auto on huonosti hoidettu - keula on hakkautunut kivillä ja ruostepilkkuja on takapyörän kaarien alaosassa.
- iskarit ovat melko kalliita - kunto kannattaa tarkistaa.
Tekniikka yleensä ja moottori kestää vaikka kuinka paljon (500tkm on vielä vähän). Taksikäytössä olleista (tai muuten paljon ajetuista) kannattaa tarkistaa vaihteiston synkronointi ja kytkimen toiminta huolella. Myös takajouset voivat olla taksikäytössä veltostuneet. Jouset eivät kuitenkaan Toyotissa yleensä katkeille. Paljon ajetuista on syytä tarkastaa myös mm. raidepäiden kunto sekä vetarien suojakumit.
Apulaitteista menevät ensimmäisenä luultavimmin laturista hiilet joskus 300tkm kohdalla. Myös vesipumpun joutunee vaihtamaan samoilla kilsoilla tai aiemmin. Virtalukonpohjia on mennyt harvakseltaan.
Jakohihnanvaihtoväliä kannattaa noudattaa (ainakin bensakoneessa 100tkm/5v). Kulunut jakohihnankiristin pitää "kihnuttavaa" ääntä käydessä. En tosin ole kuullut jakohihnan katkenneen kenelläkään ennen aikaisesti.
Hanki vain ns. hyvin huollettu ja priima yksilö, sillä tarjontaa on melko paljon. Toisaalta liian kauaksi aikaa ei kannata jäädä "helmen" kohdalla miettimään, sillä kysyntääkin riittää. Tämä näkyy erittäin hyvänä arvonsäilymisenä.