VW varian vai Astra caravan??

44 kommenttia
«1

Joo haluaisin tietää mitä mieltä olette 95-98 vm variantista ja astrasta. Vanhasta autosta tila loppuu ja pikkurahalla pitäis saada mahdollisimman hyvä käyttö auto, hintalaatu suhde kohdallaan. Kumpi olis kannattavampi ostos, kun on tiukka budjetti? Millaisia vikoja/ominaisuuksia ko. laitteissa mahtaa olla?

  
  • Tämä on viisiovisesta mallista, vuosimalli 95:
    TEKNISIÄ TIETOJA:
    teho:55kw/72hv 5200r/min
    vääntö:128nm 2600r/min
    pituus:4,05m leveys:1,70m korkeus:1,38m
    paino:1066kg polttoainesäiliö:52l
    tavaratila:360l (VDA)
    EU-kulutus:7,3l/100km
    renkaat:175/65R14T
    0-100km/h:14,5
    huippunopeus:168km/h
    hinta:3.9.1997 109200
    Huom! Koeajon auton arvostelussa verrataan muihin samanikäisiin ja -kokoisiin kilpailijoihin!

    JOHDANTO
    Tämän korimallin Astra tuli markkinoille vuonna 1992 ja poistui sieltä 1997 väistyessään nykyisen Astran tieltä. Astra on ollut monesti 90-luvulla myyntitilastojen ykkösenä ja on sitä kautta Opelin myydyin malli 90-luvun alusta lähtien.

    Astran silloisia (ja ehkä nykyisiäkin kilpailijoita) olivat mm. Corolla, Sunny (myöh. Almera) ja Escort. Koeajoon tuli viisiovinen viistoperämalli jossa on 1,6-litrainen kone. Auto on ulkonäöltään hieman edellä silloisia kilpailijoita mutta jos sitä verrataan nykyisiin alemman keskiluokan kilpailijoihin, se näyttää antiikkiselta. Opelilla oli silloin käytössään vuoden takuu ja korille 6 vuoden takuu.

    TILAT JA MUKAVUUS
    Astra on sisätiloiltaan kilpailijoitansa hieman suurempi. Edessä tilaa on pidemmillekin kuljettajille, toisaalta jos etupenkki on aivan takana, takapenkeille on hankala päästä. Etupenkit ovat hyvät, ne ovat sopivan pehmeät, niissä on myös mukavat sivutuet, hyvät penkinsäädöt ja kova mutta hyvin säädettävä niskatuki. Ratinsäädöt puuttuvat, ja niitä ehkä tarvittaisiinkin jotta ajoasennosta tulisi optimaalinen. Käsituet ovessa ovat melko hyvät sekä edessä että takana.

    Takana tilaa on mukavasti, pääntilaa aivan tarpeeksi mutta takapenkin muotoilu on jotenkin jäänyt kesken, tuntuu siltä että siinä ei olisi oikeastaan minkäänlaista muotoilua. Lisäksi perusmallista puuttuvat takaa niskatuet, mitä kyllä kaivattaisiin. Keskipaikallakin pärjää mutta kuten muissakin autoissa siinä ei viihdy.

    Hallintalaitteet ovat oikeilla paikoilla ja niitä voi helposti säädellä irrottamatta katsetta tiestä. Mittaristo on erittäin selkeä mutta samalla myös tylsä. Vaihteisto on jäykkä ja peruutusvaihde ei aina mene päälle ensimmäisellä kerralla. Polkimet ovat helppokäyttöiset ja vasemmalle jalalle on hyvä jalkatuki.

    Astrassa on kätevät lokerot joka ovessa jossa voi säilyttää karttoja yms. Hansikaslokero saisi olla isompi koska huolto- ja käsikirja täyttävät sen suurilta osin, Tavaratila on samankokoinen kuin useimmilla kilpailijoillakin. Mutta se on paremman mallinen kuin kilpailijoilla, siinä on iso lastausaukko ja takapenkit saadaan kaadettua kätevästi.

    Astrassa on ihan perusvarusteet, ei mitään ihmeellisyyksiä samat varusteet kuin kilpailijoillakin. Vakioradio on helppo käyttää ja lisäksi mukana tulee kuusi kaiutinta. Turvavarustelu on yhtä köyhää kuin kilpailijoillakin eli yksi turvatyyny eikä ollenkaan ABS-jarruja. Tottakai autossa on ohjaustehostin, mutta eipä tästä muuta taida löytyäkkään.

    MOOTTORI, JARRUT JNE.
    Astran 1,6-litrainen Ecotec moottori tuottaa hevosvoimia vain 72hv! Ja siksi Astra kiihtyy sataseen 14,5 sekunnissa, kun taas vastaavanlainen Corolla kiihtyy sataseen alle 13:ssa sekunnissa. Mutta yllättävän hyvin Astra kiihtyy kovemmissakin nopeuksissa ja ohituksetkin sujuvat ihan kohtalaisesti, mikä johtuu varmastikin väännöstä, mitä Astrassa on 128nm ja Corollassa vain 120nm.

    Astran kulutus on samanlainen kuin muillakin kilpailijoilla eli n.7l/100km:llä. Päästöt ovat keskimääräisesti katsoen pienemmät kuin kilpailijoilla. Ylläpitokulutukin ovat hyvää keskitasoa.

    Astran viimeistely saisi olla parempaa, esimerkiksi moottorimelua on liikaa kovemmillakin kierroksilla. Jarrut ovat helppokäyttöiset mutta liian tehottomat ja siten jarrutusmatka venyy pitkäksi. Astran ajovalot olisivat muuten kiitettävän arvoiset mutta pitkät valot saisivat näyttää pidemmälle ja lyhyet valot saisivat näyttää hieman enemmän sivuille varsinkin vasemmalle. Mutta loppujen lopuksi kilpailijoihin verratessa, ne ovat ihan hyvät.

    ALUSTA JA AJETTAVUUS
    Astran jousitus on mukava, jokseenkin pehmeä ja lisäksi se soveltuu kaikenlaisille teille. Mutta mutkaan tultaessa kovin Astra alkaa kallistelemaan kovasti, jolloin tavarat siirtyvät auton nurkasta toiseen nurkkaan ja matkustajat saavat nojailla toisiinsa ja oviin. Siltikin Astra pysyy hyvin tiellä.

    Astra on ääritilanteissa hyvä, se pysyy helposti ja mukavasti kuljettajan käsissä. Kuten jo edeltä mainitsin Astra kallistelee melko paljon mutta siltikin Astraa on helppo hallita.
    Astra on varsin mukava ajettava, kääntösäde siinä on melko pieni ja Astrasta näkee myös hyvin ulos mikä helpottaakin kaupungissa ajamista. Astran ohjaus on melko tarkka ja se on lisäksi myös suuntavakaa auto vaikkakin se on hieman sivutuuliherkkä.

    LOPPUSANAT
    Opel Astra on kiva auto, jossa on perusasiat kohdallaan ja ehkä vähän enemmänkin, siinä on paljon hyviä ominaisuuksia ja huonot puolet ovat lähinnä vain vaihteiston toiminnassa ja suorituskyvyssä (joskin ohituskiihtvyys on kohtalainen). Astra on auto, joka sopii lähes kaikille, onhan se tavallaan kansanauto


    plussat ja miinukset
    +ajettavuus
    +ääritilanteet
    +jousitus (varauksin)
    +tilat

    -suorituskyky (varauksin)
    -vaihteiston toiminta

    ****+

      
  • Tässä kaverini farmarikokemus:
    Opel Astra Caravan F

    Esittely
    Opel Astra F oli aikoinaan erityisen suosittu auto. Se oli tilava, käytännöllinen, mukava, eikä hintakaan ollut paha. Se oli eräs suomen myydyimpiä automalleja. Sain auton lainaksi, kun Alfa oli huollossa joten raporttia on helppo kirjoittaa, olihan auto käytössä useamman tunnin. Kyseinen ajokki oli perus-Opelin, eli oliivinruskean värinen 96 mallinen farkku.

    Sisätilat
    Sisällä Astra vakuuttaa opelismillaan. Sisustuskangas on tuttua velouria, jota käytettiin myös B sarjan vectroissa, vaikka muuten Astra käyttää enemmän malliston alapää-mallin, Corsan osia. Kojelauta on lämpösäätimineen päivineen otettu suoraan Corsasta, mikä pistää aluksi mietityttämään, miksi kalliimmassa autossa on pitkälti samat kytkimet. Penkit ovat perushyvät ja tukevat ns. normaaliajossa kohtuullisen hyvin. Mittarit ja paneelit ovat selkeitä.

    Tilaa on kohtuullisen hyvin. Niin edessä kuin takanakin viihtyy myös pitkä matkustaja, sillä farkussa ei ole ongelmaa korkeuden kanssa. Sivuttaissuunnassa auton luokka tosin jo näkyy. Tilaa ei ole yhtä hyvin kuin Vectrassa, mikä on tietysti selviö.

    Tavaratilat
    Opel on suunnitellut Astrafarkkunsa hyvin. Tavaratila on korkea ja käytännöllinen laatikko, mistä ei ainakaan normaalikäytössä luulisi loppuvan tila kesken. Tavaratilan suojapeite auttaa myös tavaroiden pitämisessä piilossa uteliailta katseilta.

    Moottori ja ajettavuus
    Astramme oli varustettu 1.6 litraisella moottorilla, mikä ei ole paljon (72hv), mutta riittää hyvin peruskäytössä. Kytkin on juuri sopivasti säädetty, mikä saa 1.6 litraisen ainakin tuntumaan varsin puhdikkaalta jo alhaisilla kierroksilla. Turun pahimmissa mäissä ei ollut lainkaan ongelmia mäkilähdön kanssa. Toisaalta kiihtyvyys suuremmissa nopeuksissa on vaatimatonta, eikä moottori vastaa kaasuun kovinkaan innokkaasti.

    Jousitus on pehmeä, samoin kun koko alusta ja auto yleensäkin. Kuopat ja poikittaissaumat Astra ottaa hyvin, mutta ajettavuudessa onkin jo enemmän ongelmia. Jo tavallisessa risteysajossa auto kallistuu hillittömän paljon, mikä heikentää ajettavuutta. Jo muutaman edestakaisen, nopean "väistöliikkeen" jälkeen renkaat vinkuivat villisti (uudehkot Michelinit), kun esim. Isoveli Vectra tarvitsee tuplasti rivakampaa käsittelyä ennen kuin pito alkaa heikentyä. Ongelmat eivät olleet yhtä pahoja toisessa ajamassani astrassa, mikä oli tosin viistoperä. Ääritilannekäytös on näinollen vain välttävä, sillä lulla alusta ja jousitus saa korin kaarteissa niin vinoon, ettei esim. estettä nopeasti väistettäessä riitä pitoa enää palautukseen vaan auto puskee suoraan.

    Varustelu
    Astran varustelu on kauttaaltaan hyvä. Koeajoautossa oli jo mm. ABS, turvatyyny, ajonestolaite (tuli vasta 98 pakolliseksi), sähkösäätöiset peilit sekä sähköikkunat edessä. Hifipuolelta löytyi Opelin perus- philipsin kasettisoitin ja kaiuttimet sekä edestä että takaa. Kaikkea muuta enemmän ja vähemmänkin tarpeetonta löytyy ihan riittävästi...

    Valot
    Valot ovat varsin heikkotehoiset. En tiedä oliko kyse vain yksilöstä, mutta valot paloivat todella pienellä tulella. Tämä oli vain silmämääräisesti arvioitua, sillä koeajoaikaan ei ollut tarpeeksi hämärää kunnolliselle arvioinnille.

    Loppusanat
    Astra on käytännöllinen tilafarmari, jonka luulisi sopivan varsin monelle perheelle. Ei siis ihme, että Astra oli aikoinaan jatkuvasti kärkikolmikossa. Nyt Astraa saa edullisesti käytettynä sillä tarjontaa on paljon. Ajettavuuden lisäksi ei Astrassa ole kovin pahoja miinuksia ja saahan ajettavuuttakin paremmaksi vaihtamalla pikkuisen jäykempiä jousia alustaan.

    + Tilat ja käytännöllisyys
    + Varustelu
    + Moottorin vääntö
    - Valot
    - Ajettavuus

    **** -

      
  • Hesarin vikatilastoista:
    Opel Astra


    ruoste vanhan Astran pahin ongelma: ruosteelle alttiita kohtia konepelti, takaluukku, ovet, kynnyskotelot ja lokasuojien reunat (ruostesuojausta parannettu -96 lähtien)
    jakohihnan vaihdosta kannattaa varmistua, vaihtoväli 60 000 kilometriä
    jäähdytysjärjestelmän vuotoja
    vesipumppuvuotoja: vesipumpun kestoikä voi olla alle 100 000 kilometriä
    jakohihnan kiristinpyörävikoja: vika saattaa johtua vesipumpun vuodosta kiristinpyörään (vesipumppu olisi hyvä vaihtaa aina jakohihnan vaihdon yhteydessä)
    etupään iskunvaimentimet heikot, farmarimallin takaiskunvaimentimet heikot
    etujousien katkeamisia
    käynnistysmoottorivikoja
    laturivikoja
    vuotoa venttiilikopan tiivisteestä
    moottorin huohotusjärjestelmän vikoja, EGR-venttiilin vikoja
    moottorin öljynkulutus saattaa olla suurehko
    moottorin öljyvuotoa: öljypumpun tiiviste rikkoutuu ja öljyt valuvat ulos
    virranjakajan kannen sisäpuolelle voi kertyä kosteutta (kannen rakennetta muutettu -91)
    sytytyskaapelivikoja
    vuosimallissa -92 esiintyi lastentauteja: maalipinnassa hilseilyä, polttoainesäiliövuotoja, sähköliitinvikoja
    polttoainejärjestelmän vuotoja, polttoainejärjestelmän tuuletusventtiili naputtaa
    polttoainesäiliö ruostunut
    takajarrut juuttuvat
    jarrujen työsylinterivuotoja
    jarruputket ruostuneet
    etujarrulevyt kierot (vian huomaa ratin täristyksestä jarrutettaessa)
    sytytyselektroniikan ohjausyksikössä esiintyy vikoja
    hammastangon suojakumit rikki
    jos esiintyy nykimistä, kun kaasupoljin päästetään ylös, bensiinin suihkutuksessa on liian laiha seos, nykimistä voi esiintyä samasta syystä myös pintakaasulla ajettaessa
    keskuslukitus reistailee (kaapeliliitinvika)
    happianturivikoja
    jäähdyttimen puhaltimen vikoja
    sylinterikannen tiiviste vuotaa
    pakoputkistovuotoja
    tuulilasiin syntyy halkeama lämmön ja jännityksen johdosta, samoin valoumpioihin tulee halkeamia
    termostaatti juuttuu
    varoitusvilkut eivät toimi
    ovien ja luukkujen sovituksessa vikaa
    maalivikoja



      
  • Nämäkin Helsingin Sanomien vikatilastoista:
    Volkswagen Golf III/Vento 1992-98


    ajonestolaitteen vikoja
    virtalukkovikoja
    happianturivikoja
    kannentiivisteen palamisia (tiivistettä parannettu -93)
    kytkinvikoja (kitkapintoja parannettu -93)
    laturivikoja
    starttimoottorivikoja
    takavalovikoja
    kierroslukumittari rikki
    ovien lukot reistailevat
    jarruletkuvikoja
    jarrupaineen säätöventtiilin vikoja
    vetonivelien suojakumivikoja ja vetonivelvikoja
    ohjaustehostimen pumppu vuotaa
    vesipumppuvuotoja

      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 13:21 Tuomas kirjoitti
    Nämäkin Helsingin Sanomien vikatilastoista:
    Volkswagen Golf III/Vento 1992-98


    ajonestolaitteen vikoja
    virtalukkovikoja
    happianturivikoja
    kannentiivisteen palamisia (tiivistettä parannettu -93)
    kytkinvikoja (kitkapintoja parannettu -93)
    laturivikoja
    starttimoottorivikoja
    takavalovikoja
    kierroslukumittari rikki
    ovien lukot reistailevat
    jarruletkuvikoja
    jarrupaineen säätöventtiilin vikoja
    vetonivelien suojakumivikoja ja vetonivelvikoja
    ohjaustehostimen pumppu vuotaa
    vesipumppuvuotoja




    Kaverini on ajellut vm. '94 "kolmoskopalla" jo vuosikausia eikä mitään tuolta vikalistalta ole ilmennyt! Ainoa mikä siinä(kin) VW:ssä on haittapuolena on sen surkeat sähköt! Varsin lapsellinen sähköpuoli koko autossa... Kaveri laittoi syksyllä lisävalot ja hoplaa viikon sisään meni valokatkaisija-moduuli. Siitähän tietysti seurasi yli 100 euron remontti. Auton omat valot olivat muuten vaarallisen tehottomat pimeille ja eläimiä viliseville teille.
    Opelista en ole ikinä kuullut muuta kuin huonoa sanottavaa... Onneksi en ole itse tarvinnut koko merkkiin sekaantua mitenkään.
    Eli näistä kahdesta saksattaresta valinta on helppo: VW Variant.

      
  • Jaa että tiukka budjetti? No, köyhän ei kannata huonoa ostaa, joten auton pitää olla japanilainen. Se näet toimii eikä ole jatkuvasti kalliisti korjattavana, kuten VW tai Opel, Fordista nyt puhumattakaan.

      
  • Hieman OT:

    Kauankohan Tuomas mahtaa käyttää aikaa noiden viestiensä kirjoitteluun? Ihan oli pakko vilkaista, niin mies on kirjoittanut palstalle jo 16.2.2005 mennessä 2746 viestiä, joka on 15,22 % kaikista viesteistä. (!)

    Jos viestin kirjoittamiseen kuluu 2 minuuttia, on Tuomas käyttänyt tälle palstalle kirjoitteluun lähes neljä päivää elämästään. Lukemiseen varmaan tuplasti.

    Ei kyllä 19-v. yo-merkonomille työtarjouksia satele, jos sama meiniki jatkuu työpaikalla. Varsinkin, kun suurin osa jutuista on järjetöntä jorinaa.

    Ei ollut tarkoitus hyökätä, mutta kuitenkin..

    [Vito muokkasi tätä viestiä 16.02.2005 klo 17:34]
      
  • Enpä sanoisi, että tähän threadiin kirjoitetut tekstit olisivat ihan turhia, kyllähän niissä informaatiota on. Tosin Hesarin vikalistoja voi kai katsella suoraan Hesarin sivuiltakin?

      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 20:49 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Enpä sanoisi, että tähän threadiin kirjoitetut tekstit olisivat ihan turhia, kyllähän niissä informaatiota on. Tosin Hesarin vikalistoja voi kai katsella suoraan Hesarin sivuiltakin?

    Ajattelin vaan että ei kaikki osaa etsiä niitä vikatilastoja. En itsekkään tiennyt niistä mitään kunnes jostain niistä Hesarin tilastoista luin täältä.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 17.02.2005 klo 13:49]
      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 17:28 Vito kirjoitti

    Ei kyllä 19-v. yo-merkonomille työtarjouksia satele, jos sama meiniki jatkuu työpaikalla. Varsinkin, kun suurin osa jutuista on järjetöntä jorinaa.


    Tiesitkö että koulussa välitunnit ja vapaatunteja sitten on muutenkin vapaa-aikaa? Kyllä minä olen työpaikoissa menestynyt jos työtodistuksiini ja muihin on luottamista. :smile:
    Näistä mitä Opelista kirjoitintietoja niin mielestäni se oli varsin asiallista tekstiä. Ei ainakaan mitään turhaa.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 17.02.2005 klo 12:11]
      
  • :smile: Kiitoksia paljon kaikille kommenteista! Kaikki ovat erittäin tarpeellisia. Jos jollakin on lisää käyttö kokemuksia lukisin niitä vielä lisääkin.

    [vempura muokkasi tätä viestiä 17.02.2005 klo 12:47]
      
  • Omistin vm 00 Astra 2,0 di sedan , joka pelasi mielestäni ihan hyvin ajettuani sillä 153000 km. Autoon uusittiin: Ilmamassa-anturi, lämmönsäätöventtiili, päivävalorele, hehkutulpat ja polttoaineletkut suuttimien väliin.
    Auto vaihdettiin vain korkean dieselveron takia ja koska ajokilometrit vähenivät huomattavasti.
    Tämän auton kannattaisi hankkia, jos haluaisi luotettavaa ja "pikkuruokaista" käyttöautoa.
    Auto on myynnissä Vehon vaihtoautoliikkeessä.

      
  • Astroja 99-> voi suositella, hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia käytettyinä. Eivät ruostu ja tekniikka on luotettavaa. 60tkm/4vuoden nokkahihnan vaihtoväli miinuksena. Halvimpia alkaa saada jo alta kymppitonnilla.

    En suosittelisi noita vanhempia Astroja (ennen 9:sunglasses:, ruoste raiskaa ja muitakin ongelmia esiintyy riittävästi.

      
  • Lainaus:
    19.02.2005 klo 21:03 Bertone kirjoitti

    En suosittelisi noita vanhempia Astroja (ennen 9:sunglasses:, ruoste raiskaa ja muitakin ongelmia esiintyy riittävästi.

    Täytyy sanoa että valitettavasti olet oikeassa vanhoissa Astroissa on paljon vikoja. No, meidän yksilössä on ollut ns.normaali määrä vikoja, mutta ruostetta on tulossa, tai sitä on jo hieman vaikka vuosimalli on -95.

      
  • Itellä on -97 farkku astra.. ajettu 141300km
    1.6i 16v 100hp 150nm

    Hyvät tilat. peräkontti min 500l. Etutilat hyvät ja taaksekkin mahtuu.

    Hyvä ajaa ja hiljanen.. peräkontista tulee vaimeata nastojen ropinaa mut se on normaalia.
    Vakaa ajaa eikä kallistele reippaassakaan ajossa pahasti. vakio alusta!

    2* airbac, abs, sähkö lasit ja peilit lämmityksellä, ilmastointi, sävylasit, täysi kangasverhoilu, takaniskatuet
    sekä ajonesto joka tuli pakolliseksi -95 eikä -98 niinku tuomas sanoi

    Ei ole ollut yhtään "hesarin vikalistassa" ollutta vikaa!
    Matka-ajossa pääsee alle 6l kulutuksella..

    Lyhyet valot on erinomaiset mutta lisäpitkän tarvii keulalle

    Talvella tarkenee eikä tarvi laittaa koko kerrastoa päälle.. vaatetta saa vähentää jos pitää koko ajan säätimet kaakossa!

    Omien kokemuksien pohjalta suosittelen! Toinen opel menossa.

    *****


      
  • Eilen oli paavalin kirkon kohdalla suojatielle työnnetty astraali mikä tullut en tiedä,mutta tuskin se siinä parkissa oli ja malli oli tuo toiseksi uusin.

    Ja näinpä tässä eräs päivä myös astraalin joka meni eteenpäin mutta takavalot näytti että olis peruuttamassa :grin:

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 23:07 Astraali kirjoitti
    sekä ajonesto joka tuli pakolliseksi -95 eikä -98 niinku tuomas sanoi

    Ei ole ollut yhtään "hesarin vikalistassa" ollutta vikaa!
    Matka-ajossa pääsee alle 6l kulutuksella..

    Meidän Astra on -95 ja ajonestoa ei ole. Mitä vikoja sinun Astrassasi on ollut?

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 23:07 Astraali kirjoitti
    sekä ajonesto joka tuli pakolliseksi -95 eikä -98 niinku tuomas sanoi

    Tuo missä mainitaan että -98 tuli ajonesto, niin se teksti osa oli minun kaverini kertomaan. Minun oli se ensimmäinen koeajoteksti.

      
  • tähän mennessä ei yhtään mitään vikaa!!
    En muista että tuliko se ajonesto pakko heti vuoden -95 alusta voimaan.. Saattaahan niitä olla ilmankin ajonestoa jos vaikka auto on -94 mallia mutta tekisteröity vasta -95.

    Ajonesto siruhan on rakennettu sinne avaimen sisään joten vieraalla/uudella avaimella auto ei käynnisty vaan se pitää koodata että "auto" tunnistaa sen omaksi

      
  • No sehän kumma astra on 10 vuotta ja ei mitään vikaa.
    Hätyyttelis varmaan tilastoja sun muita, mutta miksiköhän ei
    :grin:

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 23:30 Astraali kirjoitti
    tähän mennessä ei yhtään mitään vikaa!!
    En muista että tuliko se ajonesto pakko heti vuoden -95 alusta voimaan.. Saattaahan niitä olla ilmankin ajonestoa jos vaikka auto on -94 mallia mutta tekisteröity vasta -95.

    Ajonesto siruhan on rakennettu sinne avaimen sisään joten vieraalla/uudella avaimella auto ei käynnisty vaan se pitää koodata että "auto" tunnistaa sen omaksi

    Tosi hyvin jos vikoja ei ollut, ainakin Astraksi jos ei muuten. :wink: Mun täytyy varmistaa vielä tuo ajonesto, olet kumminkin oikeassa.

      
  • Ei se oo oireillu edellisen omistajan aikanakaan mitä sillon ostaessani soittelin.. Ainut remppa oli ollu jakopäänremmin vaihdot 60 00km välein :grin:
    Toivottavasti minun aikana siihen ei tule vikaa.. Hyvinhän tuo on pelannut -28 asteen pakkasillakin!
    Pysyy jopa kaikki lasit sulana jos pitää puhallinta täysillä

      
  • Lainaus:
    02.03.2005 klo 18:34 Astraali kirjoitti
    Ei se oo oireillu edellisen omistajan aikanakaan mitä sillon ostaessani soittelin.. Ainut remppa oli ollu jakopäänremmin vaihdot 60 00km välein :grin:
    Toivottavasti minun aikana siihen ei tule vikaa.. Hyvinhän tuo on pelannut -28 asteen pakkasillakin!
    Pysyy jopa kaikki lasit sulana jos pitää puhallinta täysillä

    No hienoa, sinulla on hyvä yksilö. Tosin meidänkin Astra toimii loistavasti talvellakin tosin lämmityslaite saisi olla nopeampi ja tehokkaampi.

      
  • Lainaus:
    02.03.2005 klo 18:34 Astraali kirjoitti
    Ainut remppa oli ollu jakopäänremmin vaihdot 60 00km välein :grin:


    Olen itse harkinnut Astraa yhtenä vaihtoehtona mutta nyt pani miettimään, kun kaverin 1.8 Astrasta napsahti motarilla jakopäänremmi poikki. Hihnalla oli ajettu 1,5 vuotta, 21 tkm.

      
  • sitä vikaa on ollut valitettavasti astroissa.. 16 venasessa menee kone remonttiin mut 8 venasessa merkit kohilleen ja uusi remmi..
    Toisilta katkee remmi ja toisilta ei.. mikälie syynä!?
    Kaikkia osia ei ole vaihdettu remmin vaihdon yhteydessä vaiko moottorin rääkkääminen?
    Noin tuoreesta tapauksesta hihnan vaihtanut liike korvaa kyllä!
    Liikkeen vaihtamalle hihnalle on 2v takuu..

      
  • Itsellä oli VW golf 1.4 16V Comfortline IV-kori vm2001 ja siinä olleita vikoja (uutena ostettu): Kuljettajan penkissä repeämä tehtaalta tullessa, takajarrut jumitti (tosin noita vikoja ollu myös muissa merkeissä, tyhjäkäynnillä esiintyi välillä huojuntaa ja käymistä suurilla kierroksilla. Oven lukkosylinteri rikki 3 krt:taa, oikeanpuoleisen ikkunan sähkömoottori petti (tyyppivika 2001-2002 malleissa), oven tiiviste rupesi fuskaamaan, vesipumppu hajosi 60 000 km:ssa (tyyppivika) ja samalla rikkoi jakohihnan hihnapyörän, huohotinputki meni jäihin ja pullautti öljyt pihalle, takalasi pyyhintä korjattiin myös useita kertoja koska pissapojan letku pääsi vähänväliä irti (valmistusvika: letku liian lyhyt ja kiinnitys huono). Nyt alla Golf V 1.6 8V trendline ja ei vielä ainakaan 13.000 km ajettuani mitään ongelmia. Edellisessä sen sijaan vikoja alkoi olla heti ensi kilometreistä lähtien. Tosin noi ei kumpikaan farkkuja mutta osittain samoja vikoja ollut muissakin korimalleissa ja muidenkin moottorien yhteydessä.

    Itselläni ole joskus myös 1995 mallin Astra 1.8 16v Gls hacthback jonka ostin käytettynä vuonna 1997 (oli ajettu noin 57.000 km). Siinä oli seuraavia vikoja: lähes joka viikko paloi lamppu joko edestä tai takaa tai sitten useampi lamppu kerralla, myös kosketushäiriöitä esiintyi ajoittain. Latauksen säädin vaihdettiin eikä se auttanut asiaan yhtään mitään, pakoputken takapönttö petti vähän yli 60.000 km, kun Golfilla ajoin 115000 km ja tuskin sitä on vieläkään tarvinnut siihen vaihtaa, Astrassa meni jarrupaloja 30.000 km:n välein kun Golfissa vaihdatin ekat jarrupalat 80.000 km:ssä, Astrassa termostaatti/lämpötilan anturi petti pari kertaa, puhallin piti usein vikinää kolmosnopeudella ja takajarrut oli lähes aina jumissa/ruosteessa

      
  • No joo.. On "vikoja" joita ei voi laskea auton viaksi. Nimittäin kuluvat osat!
    Niinkuin jarrupalat! palojen koko ja paksuus vaihtelee eri merkkien välillä todella paljon! Ja eri merkkisten palojen välillä on eroja. ks. uusin tm!
    Viisaat on on joskus sanoneet että suomen talvessa levyjarrut on kaikista huonoimmat jarrut takana!
    Vähän käytössä jolloin ruostuu/jumittuu helposti sekä suola pääsee "avonaiseen" jarrujärjestelmään!
    Suositus oli että kerran viikossa tehokas lukkojarrutus että takapyörätkin lukittuu!
    Tällöin varmistetaan että osat saavat tarpeeksi tekemistä ja toimivat

    Pakoputki kuluu kaupunkioloissa kaikkein nopeiten.. toistuvia käynnistuksiä..paljon pätkö ajoa jolloin putkisto ei lämpene tarpeeksi ja sinne kerääntynyt kosteus ei kerkee hauhtua!
    Silloin kun asuin maalla autossani oli ollut 5v pakoputki ja kun muutin kaupunkiin 2v ja kaksi takapönttöä!! vikako? ehei!

      
  • No millä selitätte ton että Astrassa kului lamppuja säkkikaupalla ja mikään ei poistanut ongelmaa. joka kuukaus sai ostaa valoja jonnekin ja latauksen säätimen uusiminen ei auttanut mitää ja koketushäikköjä oli vähänväliä esim takavalot hävis kokonaan joskus jopa monta kertaa päivässä sai umpioita koputella. vaikka golfissa oli jarrut takaa jumissa välillä niin astrassa ne oli myös kunnolla ruosteessa. ja mitä paloihin tulee niin kai astran alkuperäiset palat on huonommat palat kuin golfin alkuperäiset jos ne ei kestäneet ollenkaan niin kauan kuin VW:n. Ja sekä Golfilla että Astralla ajoin enemmän kaupungissa kun maantiellä mutta golfissa oli kestävämpi pakoputkisto sille ei mahda mitään.

      
  • Puhaltimen vikinää ei saatu myöskään millään astrasta poistettua vaan aina kun oli vähän pakkasta niin kolmosasennolla alkoi vikinä, huollossa kokeiltiin vaikka mitä konsteja tai niin ainakin sanoivat.

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 07:55 jannu78 kirjoitti
    Puhaltimen vikinää ei saatu myöskään millään astrasta poistettua vaan aina kun oli vähän pakkasta niin kolmosasennolla alkoi vikinä, huollossa kokeiltiin vaikka mitä konsteja tai niin ainakin sanoivat.


    Opel Clubin sivujen mukaan homma hoituu voitelemalla puhaltimen laakeri aseöljyllä. Jos se ei auta, moottori vaihtoon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit