http://my.ohio.voyager.net/~avar/olds.html
Paras auto, millä milloinkaan olen ajanut, on kuvan kaltainen, vuoden 1979 Oldsmobile Cutlass. Nykyautot eivät pärjää sille lainkaan. On ajettu Mersuilla, Bemareilla, Fordeilla, Mitsuilla, Toyotilla, Citikoilla, Pösöillä, Fiiuilla ja vaikka millä, mutta Olds on tänä päivänäkin ylivoimainen!
Siinä on upean kevyt ja miellyttävä ohjaus. Alusta on nautittavan pehmeä ja heijaava. Penkit upottavat. Muutenkin elämys on unohtumaton: suuren moottorin ylväs murina, automaattivaihteet, punainen sisusta ja sen ajan jenkille tyypillinen, kaunis kojetaulu. Aaaahh....
Tästä eteenpäin on kehitys vain taantunut - myös jenkkiautoissa, jotka turhaan matkivat tylsiä saksalaisia, joissa on tylsät sisustat ja kehittymätön ( kova ) alusta ja kääpiömoottorit... good old days.....
Unohdit Audin. Kautta vuosikymmenien eräs parhaista ajaa.
Jenkit on ehkä turhaan haukuttu yleensä aina huonoiksi ajaa ja istua. Ei se niin ole, vaan Suomessa on niille alustasäädöille ollut aivan surkeat ala-arvoiset tiet, jotka kaipaavat alustan ja istuimien kovuutta. Mistä päin Suomea voisi löytyä edes 20 km aivan sileää tietä jossa ei ole karkeata asfalttia, ei uria, ei kuoppia, ei vanhaa paikattua ja taas paikattua asfalttia? 6,5 Mrd liikenteen verotuloilla saisi paljon aikaan!
Jenkit on ehkä turhaan haukuttu yleensä aina huonoiksi ajaa ja istua. Ei se niin ole, vaan Suomessa on niille alustasäädöille ollut aivan surkeat ala-arvoiset tiet, jotka kaipaavat alustan ja istuimien kovuutta. Mistä päin Suomea voisi löytyä edes 20 km aivan sileää tietä jossa ei ole karkeata asfalttia, ei uria, ei kuoppia, ei vanhaa paikattua ja taas paikattua asfalttia? 6,5 Mrd liikenteen verotuloilla saisi paljon aikaan!
Aha, se on Suomen valtion vika, että jenkkiautot ovat huonoja ajaa?
Eikös se nyt kuitenkin mene niin, että hyvä auto on hyvä ajaa niin hyvällä kuin huonolla ajoalustalla? Käsittääkseni alustan pystyy virittämään siten, että se on mukava ja lisäksi hyvä ajaa (vrt. erityisesti takavuosien ranskalaiset autot).
Mitä istuimiin tulee, niin itse en halua mitään pehmeitä sohvia, jossa keho väsyy yli 100 km:n matkalla. Parhaat istumani penkit löytyvät Volvosta, jotka eivät ole pehmeät mutta eivät myöskään kovat.
Suomen tiestö on surkeassa kunnossa, siitä ei tarvitse kinastella.
Aha, se on Suomen valtion vika, että jenkkiautot ovat huonoja ajaa?
Eikös se nyt kuitenkin mene niin, että hyvä auto on hyvä ajaa niin hyvällä kuin huonolla ajoalustalla? Käsittääkseni alustan pystyy virittämään siten, että se on mukava ja lisäksi hyvä ajaa (vrt. erityisesti takavuosien ranskalaiset autot).
Mitä istuimiin tulee, niin itse en halua mitään pehmeitä sohvia, jossa keho väsyy yli 100 km:n matkalla. Parhaat istumani penkit löytyvät Volvosta, jotka eivät ole pehmeät mutta eivät myöskään kovat.
Suomen tiestö on surkeassa kunnossa, siitä ei tarvitse kinastella.
Ensinnäkin kirjoitin että turhaan on haukuttu...jne.!
Autojen alustat on viritetty eri tiestölle ja eri makuun, siinä ei ole mitään uutta. En usko, että jokin BMW M5 tuntuu soratiellä erikoisen hyvältä ajettavalta, en liioin Ferrari Enzoa (pitäisihän sillä hinnalla saada maailman parasta) kuljettaisi mielelläni nimismiehen kiharoissa, enkä montaa Mersua tai muita 20" vanteisia ja 35-profiilisia. Vai pitäisikö nämä auton ostajan toimesta erikseen viritellä sitten Suomen tiestöä silmälläpitäen?
Omistamastani 500SEC n. 10 v. sitten, tuli aivan hirveä ajettava kun madalsin sen ja asensin siihen sen aikaan suurimmat vanteet mitä sai. Jenkit ottaa kyllä kuopat hyvin, mutta uraiset tiet olivat haaste höyhenkevyelle tehostukselle. 4:llä "vanhanajan jenkillä" olen käynyt Lapin erämaateillä ja Norjassa. Ei ongelmia, kunhan aika ajoin muisti ennakoida löysyyden ja auton painon. No, nythän joka kinneri painaa 1500 - 1800 kg, saman minkä entiset maantieristeilijät painoivat. Nykyään mennään tästä reippaasti ylikin, maasturit lienevät 2200-2500 kg, suuret tila-autot n. 2000 kg, joten suuri jenkki lienee myytti enää.
Toisaalta on järjetöntä verrata -60-70 lukujen autoja nykyautoihin. Suomen tiet olivat myös tuolloin vielä pahemmassa kunnossa, jolla nykyautolla olisi ollut vähän asiaa.
Mielestäni se ei ole "turhaan haukkumista" jos auto on huono ajaa tässä maassa. Jos tehdas ei vaivaudu tutkimaan markkinoita ja modifioimaan tuotteitaan sen mukaan, niin se on tehtaan oma häpeä (tosin tämä ei yllätä jenkkien kohdalla, kun hehän ovat oikeassa kaikessa?).
Edelleenkin olen sitä mieltä, että auto voi olla hyvä ajaa Suomessa ja vielä mukavakin yhtäaikaisesti (vrt. ranskalaiset autot joskus 10-20 vuotta sitten).
Mitenkähän muuten tuollainen lilluva jenkki suoriutuisi rajusta väistöstä vaikka ihan sileällä tiellä?
Se, että onko mukavassa autossa lisäksi ajo-ominaisuuksia ns. kovaan ajoon on juttu erikseen. Uskoisin kuitenkin, että M5 voi selvityä jollain tavalla jopa suomalaisella soratiellä ainakin jousituksen suhteen. Renkaat (leveydestä johtuen) ovat sitten turhaa tavaraa sekä soralla että suomalaisella uraisella asvaltilla. Enzo sopii Suomen sorateille mutta vain Tielaitoksen palveluun lanaksi
Alfa Romeo on tavallisista autoista aivan omaa luokkaa. Huom! Alfa ei ole tylsimyksille.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että auto voi olla hyvä ajaa Suomessa ja vielä mukavakin yhtäaikaisesti (vrt. ranskalaiset autot joskus 10-20 vuotta sitten).
Mitenkähän muuten tuollainen lilluva jenkki suoriutuisi rajusta väistöstä vaikka ihan sileällä tiellä?
Se, että onko mukavassa autossa lisäksi ajo-ominaisuuksia ns. kovaan ajoon on juttu erikseen. Uskoisin kuitenkin, että M5 voi selvityä jollain tavalla jopa suomalaisella soratiellä ainakin jousituksen suhteen. Renkaat (leveydestä johtuen) ovat sitten turhaa tavaraa sekä soralla että suomalaisella uraisella asvaltilla. Enzo sopii Suomen sorateille mutta vain Tielaitoksen palveluun lanaksi
Auto kuin auto suoriutuu väistöstä rattia kääntämällä. Ainakin minun autoni ovat tähän mennessä menneet sinne mihin rattia on kääntänyt. Ovat myös pysähtyneet jarrua painamalla ja vastaavasti kaasua painamalla ottaneet lisää vauhtia. Muutaman kerran poliisin mielestä liikaakin... (:
Saksalaiset on tehty pysymään tiellä vielä vapailla Autobahn-nopeuksillakin. Suomalaisille paskoille routamöykkyisille teille ne eivät ilman tyrävyötä sovi ajettavaksi, sen verran heiluvaa ja täristävää meno kovilla tönkkövietereillä on. Ei jenkillä kahtasataa voi ajaa, eikä tarvitsekaan. Ne autot on tehty myös huonohkoille teille ja normaaleihin nopeuksiin. Kyllä, ameriikassa on yllättävän huonot tiet : suuret liikennemäärät kuluttavat tiet epätasaisiksi, tykkäävät perkuleet vielä niistä betoniteistä...
Tiedoksi, että M5 ei selviydy kunnialla edes asvalttipintaisesta maaseututiestä, joka on pikkuisen kärsinyt routavauriota. Tuntuu, että selkäranka katkeaa ja leuat menee sijoiltaan... Ei silti, vinkeä peli siihen mihin se on tarkoitettukin : eli sileällä tiellä ajoon urku auki.
Honda Civic ESi -92, paras auto ajaa. Säädettävä alusta, jonka avulla auton ajettavuuden saa sellaiseksi kuin haluaa. Märällä kelillä voit päättää viiden sentin marginaalilla kuinka ulos auto mutkassa luistaa, nopeuden ollessa 150. Kesällä mutkassa ei pysy penkissä nopeuden ollessa 200. Tuo on ajettavuutta. Suoralla tiellä autossa vain matkustetaan, mutkissa AJETAAN.
Ruokonen hallitsi ko. mallilla Sport 2000 luokkaa useita vuosia. Moottori oli 1600cc, kun muilla 2000cc.
Se on ehdottomasti Mercedes-Benz s 400 cdi lang, säädettävä ilma-alusta, ESP, luistonrajoitin, eteisyystutka joka pitää turvavälin edellä menevään ja varoittaa muista hitaammista ja kääntyvistä ajoneuvoista, pitkä akseliväli, isot ja tehokkaat jarrut, vääntävä (560Nm) Diesel, tehoa 250hv, siitä ei kyyti parane.
PS. moniko on ajanut pitällä ässällä?
Viisi vuotta sitten oli käytössäni parin kk:n ajan pitkä Ässä.
Ajonautinto oli odotetun mukainen, pähkinäpuuta sisällä, harmonia vallitsi, on upea tunne kun pitkä auto tarvittaessa myös liikahtaa.
Airmatic soveltuu hyvin edustamiseen ja siihen sopivaan liikkumistapaan, mutta ABC on oikea valinta jos haluaa nauttia tasaisesta kyydistä ja joskus antaa koneen möyriä kunnolla, ABC alusta osaa tuon urheilullisenkin puolen.
Tämän hetkinen mielipiteeni: Ford Fiesta ST vm. -05. Suuntavakavuus ja ohjaus ehdotonta huippua, kuten myös vaihteensiirto. Todellista ajamisen iloa. Mukavuus ei tietenkään pikkuautossa isompien tasolla.
Vaikka en sitikkaa omistakaan, niin Suomen kuoppaisille teille jousitukseltaan ylivoimainen on Citroen kaasunestejousituksineen. Aina mukava, aina hyvä, aina oikealla korkeudella. Tiellä kuin tiellä, kuormalla kuin kuormalla. Ja ohjaus ja mukavuuskin on sieltä parhaasta päästä.
Saksalaiset ovat hyviä autobaanalla. Jonkin verran on tullut siellä ajeltua, ja jos asuisin siellä niin valinta olisi ehdottomasti Audi / BMW / Mersu. Meidän möykkyisille teillemme näillä ei mukavuutta matkustukseen saa. Volkkari on samaa sarjaa, kuin kivirekeä ajaisi. Urheilualusta on turhuuden huippu meidän olosuhteissamme. Suomalaiseen moottoritienopeuteen riittävät kaikkien nykyautojen ominaisuudet, ranskalaiset ja jotkin paremmin ajettavat japsit ovat hyviä ajaa tuonne 160-170 km / h asti, jenkit ja useimmat japsit suunnilleen siihen 130 - 140 km/h. Riittävät kaikki siis meikäläisittäin aivan hyvin. Erot oikeiden saksalaisten (BMW, Audi, M hyväksi näkyvät vasta yli 150 km/h:ssa.
Range Rover: Maantiellä kuten alussa ylistetty jenkki, lipuu tasaisesti ja höyhenen kevyesti eteenpäin. Tarvittaessa löytyy kyllä tukevuutta kohtuullisiin kaarrenopeuksiin ja väistöihin. Ja kun tie käy huonoksi tai loppuu kokonaan niin silti päästään eteenpäin (kohtuullisessa maastossa).
Saksalaiset ovat hyviä autobaanalla. Jonkin verran on tullut siellä ajeltua, ja jos asuisin siellä niin valinta olisi ehdottomasti Audi / BMW / Mersu. Meidän möykkyisille teillemme näillä ei mukavuutta matkustukseen saa. Volkkari on samaa sarjaa, kuin kivirekeä ajaisi. Urheilualusta on turhuuden huippu meidän olosuhteissamme. Suomalaiseen moottoritienopeuteen riittävät kaikkien nykyautojen ominaisuudet, ranskalaiset ja jotkin paremmin ajettavat japsit ovat hyviä ajaa tuonne 160-170 km / h asti, jenkit ja useimmat japsit suunnilleen siihen 130 - 140 km/h. Riittävät kaikki siis meikäläisittäin aivan hyvin. Erot oikeiden saksalaisten (BMW, Audi, M hyväksi näkyvät vasta yli 150 km/h:ssa.
Citroenin kaasunestejousitus lyö jossain rytkyissä läpi, ja niitähän Suomessa riittää, sitähän esim C5:ssä on moitittu moneen otteeseen ja saman huomasin sillä pari päivää ajellessani. Ei mielestäni lähelläkään niin mukavaa, kuin olisin odottanut, päinvastoin, suuri pettymys.
Mukavin auto Suomen teille, millä olen ajanut, on ollut juuri tuo uusi S-sarjan Mersu. Airmaticcia, eli ilmajousitusta, voi säätää pehmeäksi tai kovaksi, jonka lisäksi se säätää itse itseään. Olisi kyllä kiva kokeilla tuota Mb:n ABC-jousitusta, eli aktiivialustaa, se taitaa sitten olla huomattavsti sporttisempi, se säätää lisäksi mm. kallistuksen vakaimia. Kori ei kuulemma kallistu mutkassa lainkaan..
Paras auto, millä olen ajanut, on kuitenkin ollut M3 vuodelta 2003. Sitä pystyi viemään kuivalla asvaltillakin sopivassa pienessä tai suuremmassa luistossa ja auto käyttäytyi koko ajan kuin oppikirjassa. M-sportin aktiivilukkoperä takasi märälläkin uskomattoman pidon ja loogisen käytöksen. Samaa tekniikkaahan käytetään nykyään uudessa Ferrari 430:ssä. Silti auto ei ollut todellakaan mikään kivireki. Tuossa tunti itsensä todellisuutta paremmaksi ajajaksi, mikä ei ole välttämättä hyvä asia. Lisäksi nopeudet kohosivat aina kuin itsestään ihan älyttömiksi. Siinä autossa oli todellista ajamisen iloa isolla A:lla!! Todellinen arkikäyttöön Suomen teillekkin sopiva urheiluauto.
Vanhemmista autoista M5 vuodelta 93 on jäänyt myös mieleen. Autossa oli lisävarusteena sähkösäätöinen Nürnburing alusta, eli EDC III, joka toimi uskomattoman hyvin, ollakseen kuitenkin nyt jo melkein 15 vuoden takaista tekniikkaa..
Ettei mene pelkäksi saksalaisten ylistykseksi, todella positiivinen yllätys oli myös Nissan 350Z. Ylivoimaisesti paras japanilainen, millä olen ajanut ja täysin vertailukelpoinen saksalaisten autojen kanssa..
no eipä oo vielä tuota korttia mutta jos jollain haluaisin ajaa niin lähinnä mersu - audi - vw - opel merkkisillä autoilla ja sitte halvemmasta luokasta < lada. wartburg.moskvitsh merkkisillä ja Siks koska ddrän autot ovat klassikoita piakkoin