mitäpä mieltä ootte automalli renault twingosta? laittakaa + ja - nimittäin tilasin uuden semmosen karvalakkiversiona 8 venttiilin 1,2l koneella mutta oli siinä muuta sälää mukana abs jarruja ym.
Kokemuksia vm. 1994 ja 2000 Twingojen pohjalta. Ajettuja kilometrejä on kertynyt noin 40000 km. + kesäominaisuudet yleensä + ajettavuus sulalla tiellä yllättävän hyvä, suht. mukava jousitus + kaupungissa näppäränkokoinen, kääntyy pienessä tilassa + lähtee käyntiin ilman lohkolämmitintä talvella kelistä riippumatta + tavaratilan saa laajennettua helposti todella kookkaaksi + edulliset vakuutukset + uudempi 8-venttiilinen 58 hevosvoimainen riittää kuljettamaan autoa ja kuljettajaa jopa maantiellä ohitteluun saakka
- ilman ohjaustehostinta melko raskas käänneltävä paikallaan/pienessä vauhdissa - laiska maantiellä kun useampi matkustaja ja tavarat kyydissä. Etenkään vanhalla Twingolla ei tarvinnut koskaan ohittaa... Isot mäet myrkkyä ilman aktiivista vaihteiden käyttöä. - uusi 8-venttiilinen kuluttaa enemmän kuin olettaisi (vrt. laiska kulku), kesällä menee noin 5-6 kaupungissa, maantiellä 6-7.5, etenkin jos ohjelmassa moottoritietä ja/tai mäkistä maastoa. Talvella puolisen litraa enemmän. Vanha kone söi enemmän ja oli huomattavasti kesympi kulkemaan - talviominaisuudet: lämmityslaite on lehmän henkäys talvella, joutuu pitämään lämmöt täysillä -10 alkaen ja puhalluksen saa säätää mieluiten laseille. Ei sillä ole palella tarvinnut, mutta eipä ole ollut liian lämminkään enää -30 asteessa. tuulilasi jäätyy sisäpuolelta heti ilman mentyä pakkasen puolelle. Joutuu pysähtymään välillä arvaamattomiin paikkoihin näkyvyyden kadottua äkisti. Sisälämmitin on pakkovaruste autossa, ensimmäinen Twingo muuttui talviautoksi heti sen hankkimisen jälkeen. * ajettavuus liukkailla kamala tai ainakin levoton. Menee sinne minne pitää, kunhan kuski pysyy hereillä (pysyy, jos meinaa päästä perille..). Urat heittelee autoa laidasta toiseen, mikä saa ymmärtämään talvinopeusrajoitusten tarkoituksen. Hyvät talvirenkaat pakko-ostos. * ovien lukot jäätyvät varmasti ja usein. Itsellä viime talvella kerrankin kaikki lukot jäässä kerralla rasvauksesta huolimatta. Kauko-ohjattava keskuslukitus lienee helpotus tähän vaivaa.
Oikeastaan silti hyvä auto hintaansa nähden. Ongelmia ei ole jos ajo on taajama-ajoa suoraan lämpimästä tallista lähtien. Auto on suht.- luotettava ja halpa korjata jos jotain tulee. Ruostuminen ei ole mikään ongelma, 10-vuotiaassa ei ollut ruostekukkaa missään. Maantietä varten kannattaa etsiä privilege/initiale -malli 16-venttiilisellä moottorilla, niissä myös paremmat varusteet.
[Järwi muokkasi tätä viestiä 27.06.2005 klo 12:09]
Kokemuksia vm. 1994 ja 2000 Twingojen pohjalta. Ajettuja kilometrejä on kertynyt noin 40000 km.
+ kesäominaisuudet yleensä
+ ajettavuus sulalla tiellä yllättävän hyvä, suht. mukava jousitus
+ kaupungissa näppäränkokoinen, kääntyy pienessä tilassa
+ lähtee käyntiin ilman lohkolämmitintä talvella kelistä riippumatta
+ tavaratilan saa laajennettua helposti todella kookkaaksi
+ edulliset vakuutukset
+ uudempi 8-venttiilinen 58 hevosvoimainen riittää kuljettamaan autoa ja kuljettajaa jopa maantiellä ohitteluun saakka
- ilman ohjaustehostinta melko raskas käänneltävä paikallaan/pienessä vauhdissa
- laiska maantiellä kun useampi matkustaja ja tavarat kyydissä. Etenkään vanhalla Twingolla ei tarvinnut koskaan ohittaa... Isot mäet myrkkyä ilman aktiivista vaihteiden käyttöä.
- uusi 8-venttiilinen kuluttaa enemmän kuin olettaisi (vrt. laiska kulku), kesällä menee noin 5-6 kaupungissa, maantiellä 6-7.5, etenkin jos ohjelmassa moottoritietä ja/tai mäkistä maastoa. Talvella puolisen litraa enemmän. Vanha kone söi enemmän ja oli huomattavasti kesympi kulkemaan
- talviominaisuudet:
lämmityslaite on lehmän henkäys talvella, joutuu pitämään lämmöt täysillä -10 alkaen ja puhalluksen saa säätää mieluiten laseille. Ei sillä ole palella tarvinnut, mutta eipä ole ollut liian lämminkään enää -30 asteessa.
tuulilasi jäätyy sisäpuolelta heti ilman mentyä pakkasen puolelle. Joutuu pysähtymään välillä arvaamattomiin paikkoihin näkyvyyden kadottua äkisti. Sisälämmitin on pakkovaruste autossa, ensimmäinen Twingo muuttui talviautoksi heti sen hankkimisen jälkeen.
* ajettavuus liukkailla kamala tai ainakin levoton. Menee sinne minne pitää, kunhan kuski pysyy hereillä (pysyy, jos meinaa päästä perille..). Urat heittelee autoa laidasta toiseen, mikä saa ymmärtämään talvinopeusrajoitusten tarkoituksen. Hyvät talvirenkaat pakko-ostos.
* ovien lukot jäätyvät varmasti ja usein. Itsellä viime talvella kerrankin kaikki lukot jäässä kerralla rasvauksesta huolimatta. Kauko-ohjattava keskuslukitus lienee helpotus tähän vaivaa.
Oikeastaan silti hyvä auto hintaansa nähden. Ongelmia ei ole jos ajo on taajama-ajoa suoraan lämpimästä tallista lähtien. Auto on suht.- luotettava ja halpa korjata jos jotain tulee. Ruostuminen ei ole mikään ongelma, 10-vuotiaassa ei ollut ruostekukkaa missään. Maantietä varten kannattaa etsiä privilege/initiale -malli 16-venttiilisellä moottorilla, niissä myös paremmat varusteet.