Nyt on antaa hieman kommenttia uudenmallisen Lagunan ostoa harkitseville.
Ehdin omistaa auton reilut 3,5 vuotta ja ajaa sinä aikana vajaat 200 tkm, joten jonkinmoista näkemystä on kulkineesta kertynyt.
Hyvistä puolista mainittakoon mielestäni erittäin alhainen ja miellyttävän sävyinen melutaso. Ehdottomasti paras autoni tässä mielessä.
Sitten niihin vikoihin:
-Rengaspainevaroitin temppuilee varsinkin talvella ja antaa toistuvasti vääriä hälytyksiä.
- Avainkortin lukitiusnäppäimet eivät pelaa ikuisesti. Pahenevia kontaktihäiriöitä alkoi ilmetä 2 vuoden jälkeen. Toinen avainkortti lopetti toimintansa lopullisesti ennen kolmatta syntymäpäiväänsä.
- Sirinöitä ja natinoita alkoi ilmetä häiritsevässä määrin vaikka pääasiallinen (n. 95% kilometreistä) ajoympäristö oli tasainen moottoritie.
- Vakionopeudensäädin korjattiin 3 kertaa
- Mittaristo sekosi 150 000 km:n kohdalla sähköhäiriön vuoksi - vaihdettiin uuteen.
- Katsastuksen päästömittauksen yhteydessä tehty häiriömuistin luku antoi vikailmoituksen.
- Sähköikkunoiden toimintahäiriöitä. Varsinkin helteellä ikkunat pureutuivat johonkin (ilmeisesti tiivisteisiin) niin tiukasti kiinni, ettei moottori jaksanut liikuttaa ikkunaa. Tiivistepintojen silikonikäsittely ei auttanut asiaa.
- Toisen sivuikkunan lasi irtosi nostomekanismistaan - ikkunakoneisto uusittiin.
- Toinen sivuikkuna jumittui - nostomekanismi uusittiin.
- Käsijarru lakkasi toimimasta - osia uusittiin
- Toinen takajarrusatula halki - uusittu
- Syöpyneistä takajarrulevyistä huomautus katsastuksessa - uusittu
- Tyhjäkäynti "seilaa" usein. Vikaa ei saatu kuriin.
- Ajovalopolttimot kärähtävät aivan yhtenään - uusimassa saa olla 4 kk:n välein.
Summasummarum : uudenmallisen Lagunan hankintaa käytettynä on syytä miettiä kahteen kertaan. Kustannuksia saattaa kertyä nätisti pidetylläkin autolla kohtuuttomasti.
Käyttöominaisuuksiin olin tyytyväinen - vikautumisherkkyys sitävastoin on näin uudessa autossa aivan luvattoman suuri.
Suositus : Osta joku muu auto.
Paljonkos se ajaminen maksoi? Eli kun lasket auton ostohinnan vähennetynä 200tkm ajettuna myyntihinnasta, ynnäät polttonesteet, vakuutukset , huollot ja korjaukset ja jaat kilometreillä.
Ei mitään henkilökohtaista, mutta eikös se nyt ole tyhmää ostaa uuden mallisarjan ensimmäisiä yksilöitä? Mikä ihme se on, että uudessa mallissa on paljon vikoja. Suosittelisin välttämään alle vuoden ikäistä mallia, jos haluaa viattoman auton.
Tapio : Niin paljon, ettei sitä viitsi edes alkaa laskemaan
Luu5: Olet oikeassa. Tuo oli ensimmäinen ja viimeinen täysin uutta mallia oleva auto jonka tulen hankkimaan.
Mallisarjan viimeisen vuoden mallit ovat yleensä erittäin hyvin varusteltuja, ja agressiivisesti hinnoiteltuja, jotta mallisarja yhä jaksaisi myydä potentiaalisten ostajien jo odotellessa uutta mallia.
Tulipa kumminkin pikaisesti laskettua :
Bensaa paloi n. 13000 litraa
Huoltoihin ja korjauksiin tärvääntyi noin 5200 euroa
Rengaskuluja yhteensä 900 euron arvosta
Vakuutuksiin ja veroihin n. 3000 euroa
------------------------------------
Käyttökulut yhteensä n. 22000 euroa / 3,5 v
Tähän kun lisätään auton arvon aleneminen 13000 euroa päästään lukemaan 35000 eur.
35000 eur/3,5 v = .............. 10 000 eur/v
35000 eur/200000 km = ....... 0,175 eur/km
Autoilu ei todella ole halpaa sille joka sen joutuu itse maksamaan.
Hyvä saavutus Engineeri!
Itse ajelin Renault 25:llä takavuosina josta kirjasin varsin tarkalleen samansuuruiset kilometrikustannukset eli 1 mk 7 penniä. Erona vain se, että korjauskulut olivat suuremmat ja auton arvon pudotus pienempi -kun oli käytetystä kyse.
Ajoit Renaultisi "loppuun" lyhyessä ajassa, joten siitä syystä kustannuksesi ovat alhaiset per km.
Harmittaa, kun Tekniikan Maailman hemmot eivät uskalla panna näitä auton arvonalennuksia lehteemme. Auto Motor und Sport ja jopa Tuulilasi on ruvennut kestotesteissään käyttämään sitä!
Se nyt on ihan sama minkä ranskalaisen ostaa niin samaa p......
Eräs ranskalainen syttyy itsestäänkin
Se nyt on ihan sama minkä ranskalaisen ostaa niin samaa p......
Eräs ranskalainen syttyy itsestäänkin
Tuohan on vain hyvä asia, sillä se tuo ylimääräisen rastin auton vakiovarustetaulukkoon. Omassa Coltissani joudun kärsimään "vanhanmallisesta" manuaalisesta tupakansytyttimestä.
Se nyt on ihan sama minkä ranskalaisen ostaa niin samaa p......
Eräs ranskalainen syttyy itsestäänkin
Tuohan on vain hyvä asia, sillä se tuo ylimääräisen rastin auton vakiovarustetaulukkoon. Omassa Coltissani on vain "vanhanmallinen" manuaalinen tupakansytytin.
Sanovat ne, jotka eivät ole ranskalaista ikinä omistaneetkaan.
Mulla oli 2 päivää, eli on kokemusta!
Sanovat ne, jotka eivät ole ranskalaista ikinä omistaneetkaan.
Mutta olen ajanut ja korjaillut