Niin, kysymys kuuluu että mikä kannattaisi hankkia jos rahaa olisi ylläoleva määrä käytettävissä ja tarve olisi kohtuukokoiselle, luotettavalle uudehkolle farmarille, eli -01 eteenpäin ja mieluummin alle 100000 km ajettuna. Moottori mieluummin noin 2,0.
Pohdinta on tällä hetkellä keskittynyt lähinnä Passattiin 2,0 koneella. Avensis ei oikein innosta muotoilultaan ja ajettavuudeltaan, ranskalaiset taas ovat ainakin mielikuvissa kohtalaisen vikaherkkiä. V70 on käynyt myös mielessä, mutta silloin joutuisi tinkimään ainakin kilometreistä. Nykyinen taas on Vectra farkku joten ainakaan tähän B-malliin ei ole paluuta.
Farkkujen ulkopuolelta vaihtoehtona voisi ajatella Vectra C gts:ää, eiköhän siihenkin saisi lastenvaunut ja muut mökkitarpeet juuri ja juuri sullottua.
Suosittelen tässä tapauksessa V70 joko vanhaa koria 98-2000 tai uudempaa 2001- Itsellä 99-mallin V70 2,5 ltr 10V automatic ja takana 159000 ongelmattomia kilometrerejä. Autoa kun huoltaa hyvin ja välttää kauheaa revittelyä ei ongelmia ole.
Hyvinhän se V50 pärjäsi vertailussakin.. Ei se aina tarvi Toijota olla....
Jos järkiperäisesti määrä/hinta -yhtälöllä ajatellaan, niin yhtenä vaihtoehtona voisi olla Skoda Ocu farkku.
Alkuperäinen kysyjä etsii tilavaa autoa, joten Skoda ei todellakaan liene vaihtoehto...
Alkuperäinen kysyjä etsii tilavaa autoa, joten Skoda ei todellakaan liene vaihtoehto...
Tavaratilafaktat: Skoda Octavia Combi 580 / 1620 litraa. Volvo V70 485/ 1641 litraa. Näyttää Skoda tässä mielessä olevan tilava auto.
Outoa porukkaa nuo Skodakuskit, takakontissako ne matkustavat?
Niin tuosta V70 mallista, vaikka auton saisikin tuohon hintaluokkaan ja noilla kilometreillä niin käyttökustannukset taitavat kohota turhan suuriksi esim. nykyiseen Vectraan verrattuna? Volvon huollot ovat ymmärtääkseni kalliita ja bensaakin taitaa palaa lähemmäs 10L kaikissa olosuhteissa.
Volvoon liittyen mielenkiintoinen yksityiskohta oli kun kävin koeajamassa käytettyä V70 mallia Oulussa Wetterillä (Volvon merkkiliike) ja kysyin millaisen takuun antaisivat autolle, niin myyjä ilmoitti ettei autolle anneta minkäänlaista takuuta... Malli oli -01 ja kilometrejä noin 100 000. Yleensähän kaikkiin autoihin nyt jonkinasteinen takuu luvataan, merkkiliikkeessä ainakin. Pani ajattelemaan etteivät taida oikein luottaa omaan kalustoonsa. Takaahan se kuluttajansuojakin tietenkin, mutta silti mielenkiintoinen asenne.
Tuo Skoda on tosiaan ehkä aavistuksen liian pieni, naapurilla oli tuollainen ja se kyllä vaikutti kaikin puolin järkevältä peliltä. Ei sekään ongelmaton auto tuntunut olevan, mutta kohtuu laadukas kuitenkin.
Ihmeellistä porukkaa noi Volvokuskit, takapenkilläkö ne lastenvaunuja kuljettaa?
Noh, en halua leimata ketään enkä edes tiedä millä autolla ajat, mutta kyllä kai tavaratilassa kuljetetaan juurikin noita mainittuja mökkitarpeita ja lastenvaunuja. Skodankin takapenkillä lienee tilaa vaunuikäisille lapsille.
Vanhempaa Octaviaa en kyllä hankkisi eikä tuolla budjetilla taida saada kaksilitraista uuden korin farkkua.
Olen ajanut farkkuversioilla sekä Mondeolla että V70:llä molemmilla yli 120 tkm.
Itse arvostan hiljaista miellyttävää maantiekyytiä, minkä takia vaihdoin Volvoon. Kokonaiskuluja en ole laskenut, mutta bensan kulutus 140 hv koneella on alle 9 litraa jos 2/3 ajetaan maantiellä-paras saavutus 6 l/100 km. Pelkkä kaupunkipyöritys nostaa yli 10 l/100km. Ratkaisevaa keskikulutukselle on matkojen määrä; paljon lyhyitä pyrähdyksiä ja kulutus on korkea.
Huoltojen hinnat ovat 400 haarukassa (per 20-25tkm), iso huolto 120 tkm kohdalla -kun myös nokkahihna vaihdettiin maksoi 650. Kesärengaskulut 0,72 /100 km.
Jos meluisuus ei haittaa ja pitää ralliautomaisesta alustasta on Mondeo ihan hyvä valinta.
Volkkarilla ajaa ne, jotka ei autoista mitään ymmärrä...