Seisottamista kestävä auto

2 kommenttia

Vietän perheen kanssa pari kertaa vuodessa muutaman viikon ajanjakson Suomessa. Näillä lomilla on tarvitaan luonnollistesti autoa melko paljon. Päästäkseni eroon laina-auto ja vuokra-auto rumbasta olen harkinnut auton hankkimista Suomeen ainoastaan lomakäyttöön. Muun ajan auto seisoisi lämpimässä tallissa. Niinpä minulla onkin nyt etsinnässä hyvin seisottamista kestävä, mahdollisimman vähän ajettu käytetty auto hintaluokassa 5.000 - 10.000 EUR. Ajokilometrejä tulisi vuodessa alle 5000, joten polttoaineen kulutuksella ei ole suurta merkitystä. Kiinteiden kulujen, kuten vakuutukset ja arvon aleneminen, pitäisi olla kohtuulliset. Esim. seuraavat vaihtoehdot ovat tulleet mieleen:



- Saab 9-5 alk. vm. 2000

- Fiat Croma alk. vm. 2005

- Citroen C5



Onko kenelläkään ehdotuksia / hyviä kokemuksia jostain automallista sellaisessa käytössä, missä auto joutuu välillä seisomaan kuukausikaupalla?

  
  • Nimimerkkini auto on nyt 24-vuotias ja se on ollut jo neljä vuotta kesäisenä harrasteautona, joka seisoo talvirengaskauden kokonaan ja kesälläkin pitkiä jaksoja.



    Se on yllättänyt itsenikin, kuinka kevyt on keväinen liikkeellelähtö, kun vain pitää akun latingissa. Pitkään seisovaan autoon kannattaa harkita ylläpitolaturia, jonka voi jättää päälle koko talveksi.



    Nykyautojen jarrut jumittuvat suolan vuoksi jo alle 10-vuotiaissa, sen sijaan tuon vanhan Volvon satuloiden erilainen rakenne näyttää antavan vuodesta toiseen katsastuksessa jarrudynossa täydellisessä balanssissa olevat lukemat, onhan jarruremppa tehty joskus 90-luvulla yli 150.000 km sitten.



    Tältä pohjalta oma suositus on Saabin ja Fiatin rinnalle Volvo 940, johon saa vielä osia kaupasta ja ne ovat halpoja.



    C5 on selvästi uudemman aikakauden tuote, joten sen vaihtoehtona en takavetoVolvoa näe, paitsi tiloiltaan ja käytännöllisyydeltään. Vaikka vertaisi mallisarjan viimeisiä Merikontteja (Kartanoauto) 90-luvun lopulta, on tekniikkasukupolvien kuilu on aika selkeä, vaikka vanhassa näkyvyys ja tilat ovatkin kohdillaan.



    Yllä Seittenneliskanttisen jarruista havaitsemani hyvä puoli ei välttämättä enää päde Ysisataseen, jossa on erilaisia jarruja ja yhdet sellaisetkin olen jo kärventänyt kaasuliekillä auki täysin totaalikieltäytyjäksi jumituttuaan.



    850/S70/V70 on modernimpi, mutta ei yhtään ylläpidettävämpi, pikemminkin päinvastoin, paitsi erittäin hyvin ruostetta vastustavan korinsa suhteen.

      
  • Kannattaisiko ostaa kuitenkin hyväkuntoinen museorekisteröity auto? Jäisi väliaikainen rekisteristäpoisto souvi tarpeettomaksi. Vakuutusmaksut pienenisivät. Katsastuskin 2-3v välein. 5-10 k€:lla saisi monta aika kivaa vanhaa autoa, kun kilometrejäkään ei tulisi ilmeisesti paljoa, niin bensankulutuksella ei niin väliä. Museoautossa arvokin saattaisi pysyä paremmin..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit