Mazdan (esim) automaatti-ilmastoinnista

7 kommenttia

Kysymykseni saattaa koskea useampaakin automallia, ainakin muistelisin törmänneeni tähän ennenkin.



Eli "ongelma" on että Mazdan Climate control tuntuu haluavan että pidän ilmastointia päällä kokoajan. Sen voi toki sulkea, mutta tällöin lämmityslaite ei toimi enää täysautomaatilla. Tosin ainoa mitä vissiin joutuu käsin säätämään on puhallinnopeus, mutta miksi? Jos taas käsin ohjaan ilman tuulilasille, niin lämppäri menee taas AUTO tilaan ja kytkee ilmastoinnin päälle, huurteenpoiston maksimoimiseksi. Kaiken kukkuraksi tämän jälkeen näytössä lukee A/C, ei A/C ECO kuten yleensä. Käyttöohje kirja ei valota yhtään, eikä erottele A/C tai A/C ecoa? Tai sitten olen puusilmä.



Edellinen BMW:ni esim toimi täysin automaattisesti ja järkevästi, jos AC oli pois se oli ja pysyi, ellen itse halunnut sitä takaisin.



Osaako joku heittää arviota miten paljon säässä, jossa ilmastointia ei tarvita auton viilentämiseen, kuluu modernillaa ilmastoinnilla bensaa enemmän tuohon "turhaan" kompuran pyöritykseen? Tuntuu jotenkin hölmöltä kuluttaa bensaa ja kompuraa jos ulkona on kuiva +12 asteen keli. Missä ekologisuus on tässä asiassa?





  
  • Testaa ajotietokoneen näytöltä, paljonko kulutus kasvaa tyhjäkäynnillä kun laitat ilmastoinnin päälle. Nämä on nämä automaatit hieman ihmeellisiä. Paras on ollut se VW:n puoliautomaatti, mutta sitäkään ei enää valmisteta.

      
  • Nasse:

    Testaa ajotietokoneen näytöltä, paljonko kulutus kasvaa tyhjäkäynnillä kun laitat ilmastoinnin päälle. Nämä on nämä automaatit hieman ihmeellisiä. Paras on ollut se VW:n puoliautomaatti, mutta sitäkään ei enää valmisteta.




    Itseasiassa yritinkin tuota jo ajon aikana aiemmin; kulutus ei muuttunut miksikään. Mutta? Keli koska ei ollut kuuma, vaikka suora oli pitkä ja sama lukema pysyi pitkään, en voi olla varma pyörikö kompura juuri tällöin.



    Tyhjäkäynnillä ei onnistu kun näyttää "-- --" paikallaan ollessa.

      
  • Ilmastointi pudottaa lämmityslaitteen kennolle tulevan ilman enintään noin +2 - +5 asteeseen, joten näillä keleillä kulutus ei enää lisäänny käytännössä yhtään. Ilmastointilaite ei jäähdytä ilmaa tuota kylmemmäksi, koska silloin ilman kosteus jäätyisi jäähdytyskennoon ja ennenpitkää se menisi tukkoon. Pakkasilla kompressori ei siis koskaan pyöri.



    Huurteenpoistossa ilmastoinnista (ilman jäähdytyksestä ) ei siis vastoin yleistä luuloa ole mitään hyötyä. Huurunpoistossa taas on, mikäli lämpöä ulkona vain on riittävästi. (yli +2 - +5 astetta)

      
  • LMJ:

    Huurteenpoistossa ilmastoinnista (ilman jäähdytyksestä ) ei siis vastoin yleistä luuloa ole mitään hyötyä. Huurunpoistossa taas on, mikäli lämpöä ulkona vain on riittävästi. (yli +2 - +5 astetta)




    Mikä ero noilla on?

      
  • Huurre on jäätä ja huuru vettä.

      
  • LMJ:

    Ilmastointi pudottaa lämmityslaitteen kennolle tulevan ilman enintään noin +2 - +5 asteeseen, joten näillä keleillä kulutus ei enää lisäänny käytännössä yhtään. Ilmastointilaite ei jäähdytä ilmaa tuota kylmemmäksi, koska silloin ilman kosteus jäätyisi jäähdytyskennoon ja ennenpitkää se menisi tukkoon. Pakkasilla kompressori ei siis koskaan pyöri.

    Huurteenpoistossa ilmastoinnista (ilman jäähdytyksestä ) ei siis vastoin yleistä luuloa ole mitään hyötyä. Huurunpoistossa taas on, mikäli lämpöä ulkona vain on riittävästi. (yli +2 - +5 astetta)




    Joissain autoissa ilmastoinnin poistiputtaminen kylmälläkin säällä näkyy tyhjäkäynnissä selvästi. Esimerkiksi Mini Cooper S tiputtaa saman tien tyhjäkäynnin kierroksia, kun ilmastoinnin vääntää pois päältä.

      
  • Eisenhaus:

    Jos taas käsin ohjaan ilman tuulilasille, niin lämppäri menee taas AUTO tilaan ja kytkee ilmastoinnin päälle, huurteenpoiston maksimoimiseksi.




    Vaimon Hontassa myös menee automaatti-ilmastointi päälle kun kääntää käsivalinnalla puhalluksen tuulilasille! :innocent:

    Liekkö Jaappanin tapa? :frowning:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit