Mazda 6 melutasosta

4 kommenttia

Pakko nyt vielä kysyä, miksi Mazda6:lla on meluisan auton maine? Johtuuko tämä siitä, että alunperin koeajoautot oli käytännössä 17" vanteilla tms? Onko kutosen äänieristystä parannettu jälkikäteen kuten kolmosessa -07 mallissa? Nimittäin... sain käyttööni -07 kutosen, farmarin.. ihan vakio 15" renkailla. Autohan on siis... mielyttävän hiljainen? Nyt alla on talvirenkaat, ja tein pikaisen db mittauksen db mittarillani (ei kännykkä:smile:, olosuhteet olivat vähän huonot, alustavasti mittasin 85kmh mittarinopeudessa n. 67db, 110kmh mittarivauhdissa n. 70db. TM mittauksissa 100->80 tippuu yleensä noin 3db, eli 67db tuntuisi todelliselta.



Tulos siis nastarenkailla. Kesärenkailla auto on hiljaisempi, vaikea sanoa kuinka paljon, nastatkaan eivät pahalta kuulosta, veikkaisin että 1-2db olisi kesäpyörät hiljaisemmat? Eli jos n 66db niin mielestäni arvo on varsin kelpo. TM mittauksiin on ehkä turha verrata, mutta omia mittauksia (tiet tosin eronneet hieman, mutta aina pois urista = pääasia)



BMW E39 kitkoilla = 62-63db

BMW E39 17" 235 halpis = 65db

Audi A4 2005 17" = n 66-67

Nissan Primera -01 = 69db

BMW E38 20" vanteilla = 61db

  
  • Sinulla on ilmeisesti jo toisen sukupolven Mazda6, kun se tuli markkinoille 2007. Ensimmäisen sukupolven malli esiteltiin 2002 ja se oli aika meluisa sekä rengasmelun että moottorimelun suhteen ja myös ovet oli ohuet ja päästivät rengasmelun lisäksi muunkin liikenteen melua sisään ja kivet ropisi äänekkäästi hiekkatiellä huonosti massattuun alustaan ja pyöräkoteloihin. Facelift-malli esiteltiin 2005 ja siinä autoa jo hiljennettiin jonkin verran ja ruostemassaustakin hieman parannettiin. Vuonna 2007 esitelty malli oli taas pykälän verran hiljaisempi.



    Kuitenkaan tuo uusinkaan malli ei ole ollut testeissä kuin korkeintaan keskitasoa luokassaan melun suhteen, vaikka Mazdan lupaukset asian suhteen oli aika suureelliset ja sitä mainostettiin hiljaisemmaksi kuin Passat. Ilmeisesti mainoslauseet ei koske Pohjolan karkeita teitä. Renkaat vaikuttaa kuutosen meluun paljon, koska nimenomaan rengasmelu on aina ollut sen akilleen kantapää huonosti eristettyjen pyöräkoteloiden takia. 15 " renkailla auton melu tippui ainakin aikanaan itse omistamallani vuoden 2003 mallilla huomattavasti, kun vaihdoin pois vakiona olleet 17 " renkaat, kun ei korvat kestäneet.



    Tuon luokan autot hiljenee kovan kilpailun pakottamina koko ajan, mutta hiljeneminen ulosmitataan usein sitten rengasvalinnoilla. Surkean pieniltähän ne 15 " renkaat näyttää kuutosen kokoisessa autossa, mutta melun ja mukavuuden suhteen ne ovat järkevin valinta. Jos olet tyytyväinen oman autosi hiljaisuuteen, niin mitäpä tuota asiaa kannattaa vatvoa sen enempää. Hiljaisempiakin autoja on markkinoilla, mutta on myös meluisampia ja onhan sillä kuutosella kuitenkin sitten vastaavasti paljon hyviäkin ominaisuuksia ja muotoilukin on ihan tyylikästä varsinkin johonkin 'Hojotaan' verrattuna.



      
  • Kiitos A-utoilija vastauksesta.



    Siis auto on kyllä tätä ensimmäisen sukupolven korimallia. Auto ei ole minun. Oma autoni on -07 mazda3, ja ehkä senkin takia tämä kutonen tuntuu niin hiljaiselta =D. Tosin db mittausten perusteella auto on ihan kelpo. Lisäksi sävyltään ääni on huomattavasti parempi kuin oma kolmonen.



    Tässä autossa on kyllä tänävuonna tehty massaus + paremmat sisälokarit, jotka saattavat osaltaan parantaa tilannetta. Renkaat on siis 15".

      
  • Sinulla on sitten kuitenkin jo facelift-malli, jota on jo hieman hiljennetty valmistajan toimesta. Ruostesuojaus auttaa ja itse otin omaani aikanaan myös äänieristyskäsittelyn Finikorilla, jossa äänieristysmassaa ruiskutetaan pyöräkoteloihin ja tavaratilan alle alustaan ja joihinkin muihin strategisiin paikkoihin. Auto hiljeni selvästi, varmaan ainakin 3-4 dB. Hankin myöskin taakse äänieristetyt muovilokarit ja taas hiljeni hieman takaa kuuluvien rengasäänien osalta. Lisäksi teetin omaani etuoviin äänieristyksen bitumimatoilla kaiutinten vaihdon yhteydessä ja myös tavaratilan saumat äänieristettiin saumausmassalla. Ja renkaat tosiaan vaihdoin alkuperäisistä 17 " renkaista 15 " renkaisiin jo ostovaiheessa, kun omani oli GT-malli. Noilla toimilla olin jo ihan tyytyväinen autoon melun suhteen ja meluisaa autoakin voi siis tuommoisilla vastaavilla toimilla hiljentää huomattavasti.



    Mazda3 on sitten ihan oma lukunsa. Se on saanut aika rajuakin arvostelua melunsa suhteen ja kuutonen on selvästi hiljaisempi. Nuo kertomani toimenpiteet tai edes osa niistä tekisi sillekin varmasti hyvää.

      
  • Minusta tuntuu, että ajan nykyään maailman meluisimmalla autolla (Opel Astra farkku, jota onneksi en kuitenkaan omista). Nastarenkailla melu on tosi järkyttävää ja talvipakkasilla ikkunoiden tiivisteet rupeavat vuotamaan niin että ne suhisevat koko ajan mahdottomasti. Onkohan tuo mielikuva oikea vai onko vielä meluisampiakin olemassa? Pidemmällä matkalla nimittäin melukiintiö tulee niin täyteen, että loppupäivä tekee mieli olla hiljaisuudessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit