Onko kellään tietoa miten ratkaistaan Volvo Ilmansäätöläpän ohjauksen toimintahäiriöt. Volvon huolto ei osaa hoitaa asiaa. Vaihtavat mielellään tonnin osan kerrallaan ja odottavat että ongelma poistuisi. Vuosimalli 2001
Ei kait sentään tonnia maksa? Ostin vastaavan vaimon pirssiin ja maksoi 105 kun itse vaihdoin! Joskus putsaus ja CRC:tä johtoliitoksiin auttaa, on ainakin halvempi aluksi kokeilla!
JOXA Onkos toi joku tsoukki. Yleensä solenoidi on kyllä laite joka tekee edestakaisen liikkeen. Esim. sammuttaa dieselmoottorin tai vetää käynnistysmoottorin rattaat kohdalleen.
Mikä on säätösolenoidi? Liekö kuitenkin solenoidi, joka säätää jotain ilmaläppiä? Millainen vika siinä ilmansäädöissä oli kun tämä solenoidin vaihtotarve ilmeni? Omassa Volvossani tuolta ilmaläppien säätimien suunalta kuuluu väliin outoja ääniä, mutta läpät säätynevät jotakuinkin vielä oikeisiin asentoihin.
Montako tuntia vaihdoit solenoidia? Onko niitä siellä useita? Eli solenoidi per ilmaläppä?
Mikä motti tarkemmin jotta voisin tutkia systeemiä kun minulle outo? Siinä on siis joka pytylle oma läppä, kuvittelin että vain yksi! Solenoidi voi toimia myös kuten esim. askelmoottori, riippuu rakenteesta ja/tai käyttötarpeesta, onhan nuita muitakin systeemejä kyllä nykyään. Sorkki, kuvittelin tosiaan että vain yksi säätäjä ja siksi ihmettelin hintaa! En nyt viitsi alkaa kertoon tarkemmin "portaattoman säätösolenoidin" toiminnasta kun pitäs näillä nakkisormilla naputtaa liian pitkä tarina eri vaihtoehtoisista ratkaisuista!
Hyvä JOXA, Ihan noin periaatteen vuoksi konsultoin erästä sähköinsinöörittuttavaani, joka on ammatikseen pelannut solenoidien ja sähkömoottorien kanssa 30 vuotta. Eipä tuntenut hänkään "säätösolenoidi"-nimistä tavaraa.
Erilaiset askel yms. moottorit on asia erikseen ja solenoidi on puhtaasti on/off tyyppinen toimilaite.
Ei tuo 30v vanha tieto päde enää nykyään! Kysyppä miten sopiva "virtapulssi" ja sen taajuuden muutos vaikuttaa solenoidiin? EDIT: Tietenkin tarvii sopivan jousen avuksi, meinas unohtua!
Kyllä JOXA oikeassa on tuon ilmeisesti joutokäynninsäätimen toiminta periaatteesta, eli vastaava kuin solenoidi jota ohjataan sopivalla virralla/pulssilla. Toki joutokäynninsäätimiä on myös askelmoottorilla, mutta ovat huomattavasti harvinaisempia
Mutta käsittääkseni v70 volvossa on sähköinenkaasuläppä eikä erillistä joutokäynninsäädintä, ja tuo sähköinenkaasuläppä voi hyvinkin maksaa tonnin.
Jos tonnin maksaa niin ehkä kannattaa itse korjata, pääsee tuntipalkalle kun ei mene veroja! Voihan minulla olla väärääkin tietoa kun en ole kyseistä "solenoidia" purkanut, mutta teoriassa pitäs toimia?
Parasta kysyä asiaa tuntevilta.
www.volvolandia.com Sieltä SVF Foorumi ja sen korjaamo-osio.
Siellä käydään tiivistä debattia ja kinkkisiinkin asioihin tuntuu usein ratkaisuja löytyvän.
Ei kait sentään tonnia maksa? Ostin vastaavan vaimon pirssiin ja maksoi 105 kun itse vaihdoin! Joskus putsaus ja CRC:tä johtoliitoksiin auttaa, on ainakin halvempi aluksi kokeilla!
Tervehdys!
Joxa, voitko kertoa mitä (konkreettisesti) autoon vaihdoit ja mistä ostit?
Ohivirtauksen säätösolenoidin!
JOXA Onkos toi joku tsoukki. Yleensä solenoidi on kyllä laite joka tekee edestakaisen liikkeen. Esim. sammuttaa dieselmoottorin tai vetää käynnistysmoottorin rattaat kohdalleen.
Mikä on säätösolenoidi? Liekö kuitenkin solenoidi, joka säätää jotain ilmaläppiä? Millainen vika siinä ilmansäädöissä oli kun tämä solenoidin vaihtotarve ilmeni? Omassa Volvossani tuolta ilmaläppien säätimien suunalta kuuluu väliin outoja ääniä, mutta läpät säätynevät jotakuinkin vielä oikeisiin asentoihin.
Montako tuntia vaihdoit solenoidia? Onko niitä siellä useita? Eli solenoidi per ilmaläppä?
Mikä motti tarkemmin jotta voisin tutkia systeemiä kun minulle outo? Siinä on siis joka pytylle oma läppä, kuvittelin että vain yksi!
Solenoidi voi toimia myös kuten esim. askelmoottori, riippuu rakenteesta ja/tai käyttötarpeesta, onhan nuita muitakin systeemejä kyllä nykyään. Sorkki, kuvittelin tosiaan että vain yksi säätäjä ja siksi ihmettelin hintaa! En nyt viitsi alkaa kertoon tarkemmin "portaattoman säätösolenoidin" toiminnasta kun pitäs näillä nakkisormilla naputtaa liian pitkä tarina eri vaihtoehtoisista ratkaisuista!
Hyvä JOXA, Ihan noin periaatteen vuoksi konsultoin erästä sähköinsinöörittuttavaani, joka on ammatikseen pelannut solenoidien ja sähkömoottorien kanssa 30 vuotta. Eipä tuntenut hänkään "säätösolenoidi"-nimistä tavaraa.
Erilaiset askel yms. moottorit on asia erikseen ja solenoidi on puhtaasti on/off tyyppinen toimilaite.
Että semmonen tappaus!
Ei tuo 30v vanha tieto päde enää nykyään!
Kysyppä miten sopiva "virtapulssi" ja sen taajuuden muutos vaikuttaa solenoidiin?
EDIT: Tietenkin tarvii sopivan jousen avuksi, meinas unohtua!
Kyllä JOXA oikeassa on tuon ilmeisesti joutokäynninsäätimen toiminta periaatteesta, eli vastaava kuin solenoidi jota ohjataan sopivalla virralla/pulssilla. Toki joutokäynninsäätimiä on myös askelmoottorilla, mutta ovat huomattavasti harvinaisempia
Mutta käsittääkseni v70 volvossa on sähköinenkaasuläppä eikä erillistä joutokäynninsäädintä, ja tuo sähköinenkaasuläppä voi hyvinkin maksaa tonnin.
Jos tonnin maksaa niin ehkä kannattaa itse korjata, pääsee tuntipalkalle kun ei mene veroja!
Voihan minulla olla väärääkin tietoa kun en ole kyseistä "solenoidia" purkanut, mutta teoriassa pitäs toimia?