Mikähän mahtaa olla Carinassa vikana, kun laturi vinkuu kaasua lisättäessä? Tyhjäkäynnillä ääni kuuluu vaimeana ja kaasua hieman lisättäessä vinkuna voimistuu voimakkaaksi. Ääni kuuluu myös auton liikkuessa sekä sisälle että ulos. Ääni tulee selvästi laturin suunnalta. Muuten auto pelaa mainiosti, eikä laturin toiminnassa ole huomauttamista.
TERE! Jos ei hihna luista niin oiskohan sitten laakeri....??
Taitaapa ollakin laakeri. Autoon on nimittäin parituhatta sitten vaihdettu jakohihna ja vesipumppu, ja on taidettu laittaa hihna liian tiukalle. Särkyyköhän äänen myötä laturi? Vieläkö on jotain tehtävissä?(Hihnan löysääminen tms.)
Tarkista hihna ja ruuttaa vaikka CRC:n MULTICLUPIA, vai mikä se nimi oli(?), molempiin päihin laturia, siis laakereihin illalla, anna seisoa yön yli ja kokeile! Tuohon hihnaan voi kokeilla vesisumua kun auto käynnissä, jos ääni muuttuu, niin vika sielläpäin!
Morjenz. tosiaan jos se hihna on megakireellä niin pieni löysäys ei ois pahitteeksi, laakeri pahus on monta kertaa vaan sitten pilalla kun se oikeen alkaa ääntelee, enkä nyt ole tutkaillu saako carinan laturin purettua ja laakerin vaihdettua vai pitääkö koko laturi vaihtaa.. Motonetissä uusi laturi 224 ja siihen pitää vaihdossa antaa korjauskelpoinen laturi (joka tehdaskorjataan ilmeisesti??) tai sitten voi kysästä http://www.essopukinmaki.com (ainakin jos asuu pääkaupungilla), mutta kandee noi kotikonstit testata ensin.. Varmaan kyllä jossain "romiksilla" alkaa olla myös vanhoja latureita tarjolla. Esim. just tsekkasin niin autovahinkokeskuksella on 90-95egee laturit carinaan
Käytin Carinaa Kaivokselan pikahuollossa, jossa asentaja muutti hieman laturin asentoa. Hämmästyksekseni ääni hävisi käytännössä kokonaan. Toyotan valtuutettu huoltomies tosin huomautti, että jos ääni kuluu jatkossa, laturin voi vaihtaa (suolaiseen hintaan). No eipä ole syytä vaihtaa, kun se muuten toimii moitteettomasti. Sen sijaan autossa ilmenevä pieni nykiminen hitaassa ajossa on piirre, mikä olisi mukava saada korjattua. Vaihdoin tänään jo tulpat, mutta nykiminen on edelleen havaittavaa. Sitä ilmenee nimenomaan hitaassa ajossa, reippaasti kiihdytettäessä veto on katkotonta. Lieneekö ominaisuus? Oliskohan kellään kokemuksia ja korjausehdotuksia ko. ilmiöön liittyen. Moottori toimii muuten mainiosti ja on kaksilitraiseksi mukavan pirteä.
Omassa Carina E:ssä sama vika, pienillä kierroksilla nytkyttää, toisinaan vähemmän ja toisinaan todella paljon. Toisia foorumeita luettuani ongelman lähteeksi ilmoitettiin joko tulpat, jotka olet vaihtanut jo, tai sitten lambda-anturin kuluminen puhki jolloin kone saa liikaa pienillä kierroksilla. Käsittääkseni pakokaasutestissä pitäisi näkyä jos lambda ei toimi kunnolla. Jos kotinikkarin virkaa löytyy niin katsoppa http://koti.mbnet.fi/~stinger/toy_diag.php
Vanhempiin Toyotiin ei Boschin tulppa sovi. Se on aiheuttanut nykimistä samoin kuin tarvike-tulpanjohdot. Englannin peleissä taitaapi olla tilanne jo toinen...
Lambdoja ei kovin paljoa ole Carinoista mennyt. Eniten laihaseoskoneista.
Käsittäkseni laturiin voi vaihtaa laakerit erikseen mutta yleisesti ne kestävät todella pitkään ellei sitten tosiaan asenneta laturia väärin paikoilleen. Laturinhiilet kuluvat nopeammin mutta nekin kestävät usein jopa 300tkm. Ne on helppo vaihtaa (yhden ruuvin takana) ja eivät maksa montaa euroa.
Valtaosa netistä lukemistani kommenteista tuntuu pitävän tuota pientä nykimistä ominaisuutena. Mullakin toinen carina menossa ja kummassakin hieman samoja oireita. Itse veikkaisin kaasuläpän asennontunnistinta nykimisen lähteeksi, mutta on varmasti niin kallis osa että nykiköönsä .