Käyttöauto vaimolle, vaimon ehdoilla

9 kommenttia

Minkähän auton sitä vaimolle laittaisi kun edestakainen työmatka pitenee yli 80 km. Nykyinen 12 vuotias Twingo on liian hutera peli.



Keskusteltiin iltakahvilla asiasta ja auton pitäisi olla...



automaatti,

pienikokoinen mutta vakaa ajettava (vaatimus korostuu etenkin talvella),

ei saa olla bensasyöppö.

5 paikkaa ja mielellään myös 5 ovea.

Auton ulottuvuudet tulisi olla helposti hahmotettavissa kuskin penkiltä

ja ulos pitää olla avarat näkymät joka suuntaan.

Luotettava ja edullinen* tottakai.



*esim. 5000-8000 euroa.



Vaimo on suhteellisen pienikokoinen, eikä tykkää siitä jos auton ikkunalinja on kovin korkealla (haittaa avaria näkymiä ulos)



Itselle tuli ekana mieleen seuraavat, kyseisiä autoja lainkaan tuntematta [muuten kuin ulkonäöltä] :

- Ford Fusion Aut

- Honda Jazz CVT

- Mercedes-Benz A Aut



Tuleeko muita ehdotuksia?

DSG-autot on sitten ulkona kuvioista yleisen vikaantumisen vuoksi.

  
  • Jos vakaa ajettavuus on oikeasti tärkeä kriteeri, kannattaa A-mersu sekä Jazz unohtaa samantien. Molemmat ovat tunnettuja lähinnä päinvastaisesta, toki kaupunkioloissa ihan kelvollisia nekin. Suurempi tarjonta, tasapainoisemmat ominaisuudet ja parempi hinta-laatu -suhde lienee Astra, Golf ja Focus -luokan malleissa, mutta ovatko ne rouvalle liian matalia ja/tai isoja? Tai tylsiä?



    DSG-autoja ei taida tuossa hintaluokassa suuremmin vielä ollakaan.

      
  • Lefa:

    Suurempi tarjonta, tasapainoisemmat ominaisuudet ja parempi hinta-laatu -suhde lienee Astra, Golf ja Focus -luokan malleissa, mutta ovatko ne rouvalle liian matalia ja/tai isoja? Tai tylsiä?




    Eivät ollenkaan, täytyypä tosiaan katsastella myös näitä. Varmaankin ulkonäön yhteneväisyyksistä nykyiseen (Twingo) tuli ekana mieleen nuo alussa mainitut.



    Vakaa kulku on vaimolla vaatimuksena juuri siksi, että vuoden 2000 Twingo on pirullinen ajettava heikosti auratuilla maaseututeillä, jonka urat vievät kevyttä ja kapeaa koslaa juuri sinne minne haluavat. Ja jos/kun perä irtoaa urasta nousun yhteydessä, tuo kippo myös osaa yllättää. Tukevuutta kaivattaisiin ajoon rutkasti lisää.

      
  • Onko täysin mahdoton ajatus ostaa pitkää työmatkaa ajavalle Rouvalle perheen ykkösautoksi kertaluokkaa suurempi iso ja hyvä ajettava diesel?



    Hommaat sitten itsellesi jonkin sopivan käytetyn. Ja sen kulutuksella tai neljällä ovellahan ei ole niin väliä, jos sillä ajetaan vähemmän :innocent:

      
  • 740 GLE:

    Onko täysin mahdoton ajatus ostaa pitkää työmatkaa ajavalle Rouvalle perheen ykkösautoksi kertaluokkaa suurempi iso ja hyvä ajettava diesel?

    Hommaat sitten itsellesi jonkin sopivan käytetyn. Ja sen kulutuksella tai neljällä ovellahan ei ole niin väliä, jos sillä ajetaan vähemmän :innocent:




    Ei se mahdotonta ole, mutta kun vaimo ei halua kertaluokkaa isompaa, vaan nimenomaan suhteellisen kompaktin auton.

    Pitkät työmatkat eivät suurella todennäköisyydellä kestä 10 kk:ta pidempään, jolloin kuukausittaisille ajokilometreille tulee tapahtumaan suunnilleen seuraavaa:

    2000 km/kk -> 400 km/kk. (25 tkm/v -> 5 tkm/v)



    Eli ei dieseliä, koska 10 kk:n jälkeen perusteet sellaisen pitämiselle romahtavat.



      
  • Hankala paikka, kun 80km työmatkaa varten pitäisi hankkia uudehko oikea auto, ja toisaalta 10kk jälkeen käyttötarve putoaa niin pieneksi, että kilometrit kannattaa ajaa 100 euron toyota tercelillä.



    Annetuilla vaatimuksilla ostaisin itse tämän:

    http://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/5107598

      
  • Fabio:

    Hankala paikka, kun 80km työmatkaa varten pitäisi hankkia uudehko oikea auto, ja toisaalta 10kk jälkeen käyttötarve putoaa niin pieneksi, että kilometrit kannattaa ajaa 100 euron toyota tercelillä.

    Annetuilla vaatimuksilla ostaisin itse tämän:
    http://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/5107598




    Loistava vinkki, etenkin kun luin tuolta arkistoista automaattivaihteisten pikkuautojen vertailun vuodelta 2004. Polo oli saanut ainoana maantieajon arvosanaksi peräti 9, ja suuntavakavuutta sekä ohjaustuntoa kiiteltiin.

    Kelpaa varmasti vaimolle tämä. Ja on nykyistä twingoa taatusti tukevampi ajettava.

      
  • Tuon ikäinen Polo on luokkansa aatelia maantiellä, ja muutenkin hyvä ja tukeva auto. Ajelin muutamia vuosia sitten vm 2006 diesel pololla noin 15000 kilometriä, joten voin sanoa sen kokemuksesta. Ei se moottoritiellä yhtä vakaa ole kuin Golf tai muut samanluokan autot, mutta maantiellä se on varsin pätevä, ja ero twingoon on kuin yöllä ja päivällä.



      
  • Kuinka noita Volkkarin POLON paskoja joku tyhmä vielä viitsii/uskaltaa käytettynä edes ostaa takuun jälkeen? Pysykää nyt hyvät ihmiset noista paskamiinoista helvetin kaukana!!

    Toisessa ketjussa täällä joku sairaalassa oleva valittaa Polon jakopäästä ja sen korjaamisen kalleudesta (EIKÄ TÄMÄ OLE VALTAKUNNAN AINOA TAPAUS!!!) ja kaikki jo hyvin tietää että noiden koneet ovat markkinoiden surkeimpia pysymään kasassa edes alle 150.000km!

    Jos ihan oikeesti muijalle haetaan hoitovapaata ja ongelmatonta pientä kärryä käytettynä hinnan takia noin 80-100 000 ajettuna ja muutaman vuoden vanhana, Yaris Dieselin kanssa ei todellakaan tarvi muuta kun olla huolissaan aamulla (pakkasellakin)vain polttoaineen riittämisestä!!

    Mittatikun kattomiset sekä nämä muut öljyn syömis-pelleily-VW jutut voi jättää huollon hoidettaviksi (Toyotan huolto vaihtaa öljyn, sitä ei TARVITSE lisätä väleill&#228:wink:, vaihtovälillä konepellin avaus on täysin turhaa.

    Yariksen kanssa ei ole ongelmia, piste! ..Edes talvella!

      
  • Mahtoiko noissa Poloissa todella tuollaisia huolia olla ennen Tsi-koneiden ja DSG-laatikoiden aikaa?



    Yaris on toki hankintalistalla, ovat vaan turkasen

    hinnakkaita etenkin automaattina.

    Ihmeen vähän on Automaagi-jaristen hinnat pudonneet käytön ja vuosien myötä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit