Moottorin ryntäyttäminen

2 kommenttia

Dieseleiden päästömittauksissa katsastuksen yhteydessä ryntäytetään moottoria kuormittamattomana, eli vaihde vapaalla.
Dieselin + automaatin yhdistelmät yleistyvät. Esim. Borg-Warner automaatti (Euro-Ford käyttää näitä) ilmoittaa, että ilman kuormitusta, tarkoittaa, että vaihteen ollessa P tai N asennossa, ei saa käyttää kierroksia yli 3500 rpm. vaihteen ollessa P tai N asennossa. Dieselit kiertää 5000-5500 kierr/min. Miten mahtaa olla ZF:n, TH:n ja muiden valmistajien kanssa. VAG valmistaa omat automaatit.

Automaatti saa voitelunsa vetoakselin päästä, oli se pitkittäin tai poikittain. Öljypumppu voitelee kierrosten mukaan. Ei automaatti laakista hajoa, mutta ei se täysin vaurioittakaan selvinne. Näin kun tehdään Suomessa vastoin valmistajan ilmoittamia ohjeita, yleensä 3-4 ryntäystä per 1 katsastuskerta ja 10 v. aikana, niin uskoisi jotain tapahtuvan. Automaatin öljy on hydrauliöljyä, jos haisee "palaneelle" "keittänyt" jotain on tapahtunut.

Tehdäänkö vastaava muissa EU-maissa. Onko kellään tietoa?
Siitä voisi päätellä miten uudet automaatit kestävät Suomen katsastuksen yhteydessä tehdyt ryntäytykset.

  
  • Eikös automaattia voitele erillinen öljypumppu tmv, koska mielestäni se saa aina voitelun moottorin käydessä. Viittaan mielipiteessäni ohjeisiin jotka antavat mahdollisuuden hinata automaattivaihteista autoa vapaalla kunhan moottori on käynnissä. Juuri sen voitelun takia. Ja näin ainakin armeijan uudet E-sarjan maastosisut haluavat itseänsä liikuteltavan mahdollisen vikatilanteen sattuessa, ellei voimansiirto ole muutoin fyysisesti rikkunut.

    Eli mielestäni siitä ei mitään vahinkoa tule, koska voitelu toimii. Kierroslukurajoitus saattaa johtua siitä, että pyritään estämään kikkailut tyyliin ' vaihde vapaa, kierrokset tappiin, vauhdista D päälle' Se nimittäin tekee pitemmän päälle pahaa... Osa automaateista osaa jo kys. tilanteessa olla kytkemättä vaihdetta silmään ennenkuin kierrokset laskevat sopivalle tasolle. Esimerkkinä Allisonin 6-lovinen kuorma-autoissa.

    (Kys. omaisen laitteen voimalinjan saa katkaistua akselit-jakovaihteisto väliltä hyvinkin näppärästi namiskasta, joten hinauskuntoon saattaminen on helppoa.)

      
  • Lainaus:
    08.05.2004 klo 16:33 Mie Ite kirjoitti
    [1] Kierroslukurajoitus saattaa johtua siitä, että pyritään estämään kikkailut tyyliin ' vaihde vapaa, kierrokset tappiin, vauhdista D päälle' Se nimittäin tekee pitemmän päälle pahaa... Osa automaateista osaa jo kys. tilanteessa olla kytkemättä vaihdetta silmään ennenkuin kierrokset laskevat sopivalle tasolle.
    [2] Esimerkkinä Allisonin 6-lovinen kuorma-autoissa.

    [1] En tiedä sopiiko ilmaisu "pitemmän päälle". Kyllä se taitaa aika julmettu isku olla laatikolle ja muulle voimansiirrolle. Aika aivovammakuolio saa kuljettaja olla, jos moista kokeilee. Kuitenkin parashan lähtö saadaan kytkemällä D-asento normaalikierroksilla, painamalla käyttöjarru pohjaan ja kaasukin lattiaa ja lähdön hetkellä nostaen jarrupolkimen ylös. Jarrulähtö poistaa "tyhjät" laatikon lisäksi tasauspyörästöltä. Ei kolise voimansiirto vaikka kyllähän sekin tietenkin enemmän kuluttaa tekniikkaa kuin "pappa-autoilu".

    Jarruavusteinen lähtö (vain automaattivaihteisilla) siis lienee tekniikkaa säästävä tapa lähteä ripeästi, verrattuna D:n kytkemiseen kierroksilla. Taitaa jopa asettaa vähemmän rasitusta perävälitykselle kuin manuaalivaihteisella lähteminen. Manuaalilla lähtiessä saattaa voimansiirrossa olla "tyhjää" (välystä, joka kurotaan umpeen ennen auton liikahtamista -> kolahdus liikkeellelähtiessä). Jarrulla auton paikallaanpitäminen kaasua vastaan on siis hyväksyttävää, kunhan sitä ei harrasta pitkään. Vaihteistoöljy keittää, jos tätä harrastaa kauan. En tiedä meneekö raja minuutissa vai tuleeko vastaan paljon ennenkin. En itse kyllä viitsisi vatkata vaihteistoöljyä sillä tavoin kymmentä sekuntia pidempään enkä toistaa moista pelleilyä ennen pidempää jäähdytyskäyttöä.

    Lisäksi vaihteistoöljyjen käyttäminen lämpimäksi (ei tyhjäkäynnillä) rauhallisesti lienee tärkeää, kuten on moottorinkin kanssa. Ei kylmää, huonosti voideltua koneistoa pieksetä kuin vierasta sikaa, jos tahtoo sen pysyvän kasassa. Totta kai lämpimäksi käytetty vaihteistoöljy myös ylikuumeneekin nopeammin, mutta senpä takia tärkeä on rajoittaa sitä nestekytkimen luistatusta. Kaikki energia nimittäin muuttuu lämmöksi: 2/3 moottorissa ja 1/3 vaihteistossa. Ajossahan automaatti ei juuri luista, joten se 1/3 saadaan suurelta osin siirrettyä liike-energiaksi.

    No, ainahan joku täydellinen määlyääliö tulee kokeilemaan D:n kytkemistä kierrosrajottajalta... se on luonnonvakio. Erityisesti, jos "ei ole penniäkään kiinni" (vrt. asevelvollisuus ja kapiaiset).

    [2] En koskaan tuntenut suurta tarvetta kokeilla haluaako se kytkeä. Kätevä vaihteisto kuitenkin näistä maasto-E-Sisuissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit