Mitä moottoriöljyä kuumiin ja koviin olosuhteisiin

1 kommentti

Olen lähdössä keski/etelä eurooppaan automatkalle ja siellä on odotettavissa yli 30 asteen lämpötiloja ja kovia vuoristonousuja sekä autobaanalla myös nopeudet ovat kotoisia korkeampia, joten kone kaivannee voitelevampia ominaisuuksia moottoriöljyltä. Auton ohjekirja suosittelee 10W40 ja 10W50 öljyjä, mutta kun niitäkin on niin paljon erilaisia (mineraaliöljyjä, täyssynteettisiä, synteettisiä yms.). Joten kaipaan asiallisia kommentteja kysymykseeni.

  
  • Lainaus:
    11.05.2004 klo 18:36 mda kirjoitti
    Olen lähdössä keski/etelä eurooppaan automatkalle ja siellä on odotettavissa yli 30 asteen lämpötiloja ja kovia vuoristonousuja sekä autobaanalla myös nopeudet ovat kotoisia korkeampia, joten kone kaivannee voitelevampia ominaisuuksia moottoriöljyltä. Auton ohjekirja suosittelee 10W40 ja 10W50 öljyjä, mutta kun niitäkin on niin paljon erilaisia (mineraaliöljyjä, täyssynteettisiä, synteettisiä yms.). Joten kaipaan asiallisia kommentteja kysymykseeni.

    Ensimmäinen numero on kylmäviskositeetti. Sillä ei ole juuri merkitystä ulkolämpötilan ollessa 30 astetta. Jälkimmäinen numero on kuumaviskositeetti ja se pätee moottorin ollessa käyntilämpöinen. Viskositeetti on siis määritetty kahdelle lämpötilalle, mutta näiden väliltä ja ulkopuolelta ei juoksevuusarvoja löydä. Jos moottorilla ajetaan pitkää matkaa ja pitkiä ylämäkiä, kuumassa ilmastossa, niin moottori käy kuumana. Jäähdytinnesteessä lämpötilan nousu ei välttämättä juuri erotu, mutta öljyssä lämpötilan nousu saattaisi kai olla joitakin kymmeniä asteita. Voiteluöljyn on parasta olla mahdollisimman jäykkää, jotta se voitelee kunnolla moottorin ollessa kuuma.

    Öljy voi käydä kuumempana kuin tuo esim. 10W50:n jälkimmäisen luvun mittauslämpötila... sen takia ei ole yhdentekevää mikä 10W50 koneessa on. Lyhyellä aikavälillä synteettinen ja mineraali lienevät lähes yhtä suorituskykyisiä, mutta mineraaleihin on moniasteisuus, siis jäykkyys kuumissa olosuhteissa yhdistettynä suhteellisen hyvään juoksevuuteen kylmässä, saavutettu pitkillä hiilivetyketjuilla. Nämä ketjut katkeilevat kuumissa olosuhteissa ja mineraaliöljyjen koostumus muuttuu, kuumaviskositeetti alkaa laskea öljyjen veltostuessa. Synteettisessä öljyssä ei ole hyvin juoksevaa runkoa ja pitkiä jäykisteitä vaan "suunnilleen samanpituisia", synteettisesti rakennettuja hiilivetyketjuja. Nämä eivät katkeile yhtä helposti moottorin käydessä kuumana ja ominaisuudet säilyvät koko öljynvaihtovälin siedettävinä. Tai kyllähän mineraaleillakin ominaisuudet säilyvät siedettävinä, mutta vain sen takia, että se öljynvaihtoväli on paljon lyhyempi.

    Eli suosittelen valitsemaan viskositeetiksi tuon SAE 10W50 ja auton iästä riippuen VAATIMUKSET TÄYTTÄVÄÄ (API, ACEA, jms.), synteettistä tai mineraaliöljyä. ...Tai oikeastaan ei sillä auton iälläkään niin ole merkitystä: se että kutistuuko moottorin tiivisteet synteettisten öljyjen vaikutuksesta riippuu käytetyistä tiivisteistä. Niitä on ollut monia ja jos konetta on rempattu, voi olla, että osa tiivisteistä on vaihdettu saman näköisiin, mutta eri materiaalista oleviin.

    Tuolta voisi löytyä jotakin, mutta, mutta... mistäs tiedät tiivisteiden valmistusmateriaalin? ---> http://80.64.11.148/Tiivistekeskus/lisatiedot/infoo-renkaat64.htm

    Synteettisiä öljyjäkin on rakennettu erilaisille pohjille. Osa kutistaa tiivisteitä, osa taas ei. Tämmöisiä tietoja ei ole edes painettu selosteisiin.

    Oletan kuitenkin, että jos olet Euroopan reissulle lähdössä, ei autokaan mikään veteraanikapistus ole, joten todennäköisesti voit täyssynteettisetkin sisään heittää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit