Jos olet tarkka moottorisi kunnosta, kannattaa öljynvaihdon yhteydessä täyttää uusi suodatin öljyllä, ennenkuin kierrät sen paikoilleen. Suodattimissa on takaiskuventtiili, joten se täyttyy enemmän kuin yhtäkkiä uskoisi. Anna sen imeä pari min. ja lisää hieman sitten.
Miksi näin?
Oltiin jälleen kerran erään valtakunnallisen tunnetun laboratorion tiloissa, jossa testattiin erään tunnetun valmistajan meridieselmoottoreita, ja öljynkierto niissä.
Öljynvaihdon yhteydessä kierrättäessä öljynsuodatinta paikoilleen ilman öljyä, kesti voitelun saaminen venttiilikoneistoon n. 55 sekuntia, turbon voiteluun meni lähes 90 sekuntia.
Kun suodattimeen oli täytetty valmiiksi öljyä, sai yläkerta voitelun 10 sek. ja turbo 20 sek.
Eri valmistajien moottorit eroavat toisistaan, mutta noin pääsääntöisesti voisi sanoa tämän olevan aika merkittävä juttu öljynvaihdon yhteydessä.
Tätä tuskin tehdään tavallisten huoltojen yhteydessä, mutta jos vaihdat itse, voit menetellä näin.
Kerkiät kyllä kiertää suodattimen paikoilleen öljyllä täytettynä, vaikka se olisi hieman vinossa, takaiskuventtiili ei päästä kaikkia nopeasti ulos.
Ja tietäkö joku miten autohuolloissa tämä tehdään?
Mitäköhän nuo ajat mahtaisi olla skaalattuna normaalikokoisiin autonmoottoreihin? Kymmenkunta sekuntia yläkerran voiteluun ellei täytä suodatinta valmiiksi?
Itse autooni öljyä vaihtaneena tiedä moottorin pitävän kolkuttavaa ääntä ensimmäiset kymmenkunta sekuntia öljyjen vaihtamisesta, jonka jälkeen äänet katoavat nopeasti. Autoni tosin on tuommoinen aataminaikuinen ja voi olla, että uusissa nousevat öljynpaineet nopeammin... tai sitten ei.
Mahtaako tuo kuluttaa moottoria paljon enempää kuin keskiverto kylmäkäynnistyskään? Kuitenkaan eihän se moottori paljoa ehdi pyöriä eikä suurella nopeudella ja vieläpä suunnilleen kuormattakin... Luonnollisesti vanhalla tekniikalla voidaan tuota öljyä pumpata esimerkiksi irroittamalla puolalta johtoa ja starttaamalla moottoria öljynpaineen varoitusvalon sammumiseen asti. Tällöin moottori pyörii hitaasti ja värinättä. Ei pitäisi vahingoittaa laakereita nimeksikään. Uusilla autoilla ei tietenkään voi soveltaa kaikkia kikkakolmosia, jos tahtoo mm. katalysaattorin pysyvän ehjänä.
Yläkerran voiteluun meni 55 sekuntia. Lue tarkemmin. Antaisitko oman moottorisi käydä tämän ajan ilman yläkerran voitelua jos tietäisit varmasti tämän asian? Ehkä pienempi moottori saa voitelun nopeammin, mutta toisaalta, miksi saisi? Öljynpainevalo sammuu kun suodattimessa on riittävästi öljyä, ja pumpun paine on normaalin rajoissa.
Otetaan vaikka WV:n 6 diesel, LT volkkareissa ja Volvossa käytetty diesel (Volvon oma diesel vasta v. -02 ja se vain D5). Ei ne kampiakselin laakerit tässä ole alttiina, vaan nokka-akseli. Kaikissa moottoreissa jossa on yläpuolinen nokka-akseli, se on yleensä ns. rullanokka. Akselin nokka iskee venttiilin päällä olevaan tasapäiseen kuppiin, hydraulinen tai tavallinen, silti se on samannäköinen. Nokka liukuu tätä pitkin, painaa venttiiliä alas, ilman voitelua. Montako kertaa se kerkiää tyhjäkäynnillä tämän tehdä 55 sekunnissa? Mikä voi katketa ? Yleensä nokka-akseli, vastus on ollut liian suuri voitelun puuttuessa. Näin saa 6-moottorissa helposti nokan poikki, vaikka pakkasella.
"Mahtaako tuo kuluttaa moottoria paljon enempää kuin keskiverto kylmäkäynnistyskään? Kuitenkaan eihän se moottori paljoa ehdi"
En väitä, enkä pyri olemaan kaikkitietäväinen tästä aiheesta. Jos joku tästä tietää enemmän, on aina mukava kuulla asiasta lisää, koska jos olisi täysinoppinut, olisi elämä tylsää. Ei taida paljoakaan haitatakaan täyttää öljynsuodatin valmiiksi. Jos löydät jonkun huoltamon jossa on vanhempi rasvari, hän todennäköisesti tekee näin. Nuori juntti vastaa ; Häh ?
[2] Antaisitko oman moottorisi käydä tämän ajan ilman yläkerran voitelua jos tietäisit varmasti tämän asian? Ehkä pienempi moottori saa voitelun nopeammin, mutta toisaalta, miksi saisi?
[3] Öljynpainevalo sammuu kun suodattimessa on riittävästi öljyä, ja pumpun paine on normaalin rajoissa.
[4] Ei taida paljoakaan haitatakaan täyttää öljynsuodatin valmiiksi.
[1] Ei meillä niinkuin teillä. Minun autossani ei ole turboahdettua meridieseliä.
[2] Riippuu öljypumpun pumppauskapasiteetin mitoituksesta suhteessa öljykanavien tilavuuteen että kuinka kauan paineiden saapuminen yläkertaa kestää. En tiedä eroa bensiini- ja (meri)dieseleiden öljykanavien mitoituksessa.
[3] Hmm... eikös öljynpaineanturi sijaitse tyypillisesti paineensäätöventtiilin (joka säätää korkeimman sallitun öljynpaineen järjestelmässä ja raottuu ainoastaan öljyjen ollessa kylmiä) kohdalla, sitä ennen tai sen jälkeen, mutta suodattimen takapuolella joka tapauksessa? Eikös tällöin täydy syntyä myös vastapainetta öljykanavassa ennen valon sammumista?
Tosin öljynpaineen varoitusvalohan sammuu muutamasta PSI:stä eli hyvin pienellä paineella. Mutta jos suodatin on juuri ja juuri täyttynyt niin ei kai öljykanavissa oleva ilma voi luoda riittävästi painetta sammuttamaan öljynpaineen varoitusvaloa? Kai ilma nyt sentään melko vaivatta poistuu pumpattavan öljyn tieltä... jos välykset olisivat liian pienet ilman esteettömälle (vastapainettomalle) poistumiselle, ei öljykään siellä kyllä kulkisi.
Eli uskon, että riittää pyörittää startilla öljynpaineen varoitusvalo sammuksiin. Startilla pyörittäminen se kestää kauemmin kuin tyhjäkäynnillä, joten sahata saa varmaan puolisen minuuttiakin...
[4] Ei siitä varmasti paljoakana haittaa ole. Mitä nyt joutuu siivoamaan konetilasta öljyroiskeet, kun täyttää suodatinta öljyllä ja kääntää sen ylösalaisin ruuvaamista varten. Toki jäteöljyastia kannattaa pitää moottoritilan alapuolella, ettei täydy siivota myös maasta öljyjä.
Mutta ovatko hyödyt merkittäviä? Ovat ja eivät... Kyllähän moni yläkerta on tuon ajan voitelematta talvisinkin - eräät moottoririkkoihin taipuvaiset Volvot (760, vanhemmat mallit, mekaaninen ruiskutus) eivät saaneet voitelua talvisin yläkertaan käytännössä lainkaan ellei suositeltua öljynvaihtoväliä vielä puolitettu (tai muutettu vielä lyhyemmäksi) tai moottoria ajettu kunnolla lämpimäksi. Öljykanavat olivat kapeat ja pätkäajossa öljyyn kertyvä kosteus aiheutti tukoksia yläkertaan vieviin öljykanaviin. Nokka-akselit eivät kuitenkaan ilmeisesti katkeilleet vaan ainoastaan kuluivat pyöreiksi... No, mikä käytännön ero siitä sitten on auton omistajalle... pyöreäksi kuluminen varoittaa jo ennen moottorin lakkaamista toiminnasta, mutta se ei ole suuri lohtu. Sähköisen ruiskun tultua 760-sarjalaisiin tuli myös muutoksia yläkertaan. Nokat saivat voitelua jo ennen öljynpaineiden nousua ilmeisesti jonkinlaisesta seisovasta "öljylammikosta", joka sinne jäi aina viime käynnistyskerralta. Vanhempien mallien ilmiselvästä voiteluongelmasta huolimatta moottorit kestivät useampia vuosia. Mahtaako auto siis kärsiä merkittävästi, jos öljynsuodatinta ei täytä? Näköisikö ero ehkä jo 20 vuoden kuluttua, jos testiyksilöt avattaisiin tutkimusta varten?
[quote title="27.05.2004 klo 11:44 whiic kirjoitti"]
[quote title="26.05.2004 klo 20:09 SixPack kirjoitti"]
[1] Yläkerran voiteluun meni 55 sekuntia. Lue tarkemmin.
Kuten aloitin, jos haluat olla tarkka autostasi, niin pienellä vaivalla.....
Tähän se yleensä tyssääkin. Asenteeseen, minä en ainakaan viitti...
Omapahan on moottorisi. VW 6-diesel (ei bensa Volvo) jota käytetään Volvoissa on nokka-akseli herkkä katkeamaan jos ei saa nopeasti voitelua. Venttiilikopan alle kerääntyvä öljylammikko makaa sylinterkannen päällä olevissa montuissa. Jos autoissa tällaiset lammikot olisivat ylieisä, eikä öljy valuisi takaisin öljypohjaan, niin arvaa minne öljy valuisi jos venttiilinvarren tiiviste ei ole hyväkuntoinen. Huomaisit sen käynnistyksen yhteydessä viimeistään.
[4] Ei siitä varmasti paljoakana haittaa ole. Mitä nyt joutuu siivoamaan konetilasta öljyroiskeet, kun täyttää suodatinta öljyllä ja kääntää sen ylösalaisin ruuvaamista varten. Toki jäteöljyastia kannattaa pitää moottoritilan alapuolella, ettei täydy siivota myös maasta öljyjä.
Ainoan auton jossa muistaisin yhtäkkiä öljynsuodattimen olevan väärinpäin tai ylösalaisin, on vanha Nissa Sunny -80 luvulta. Niistä ja Corolloista lähtikin se sininen savu jonka haistoi selvästi jos ajoi takana. Venttiilinvarsien tiivisteet eivät niissä kestäneet, vaan päästi öljyt palotilaan, jonka näki ja haistoi.
Kysymys:
Mitä varsinaista haittaa syntyy moottorille tästä kaikesta?