Olemme saaneet selvää ja tyhjentävää tietoa TM:n suorittamista törmäystesteistä Toyota Corollalla ja Peugeot 307:lla, samalla verrata niiden suoritusta törmäyskokeissa vastaavasti uudella mallilla siinä sivussa.
Tiedämme miten turvallinen auto on joka on valmistettu vuonna 1997, tai sen jälkeen. Mitä uudempi, sitä turvallisempi törmäystesteissä.
Onko tilastotietoa olemassa, siitä, kuinka moni henkilö menehtyy autokolareissa vuosimallia 1997 tai sitä uudemmalla autolla, ja vastaavasti 1996 tai sitä vanhemmalla automallilla?
Onko tietoa olemassa montako 1997 tai uudempia henkilöautoja on Suomessa liikenteessä, ja vastaavasti 1996 tai vanhempia?
Mitä vammautuminen maksaa yhteiskunnalle?
Mitä kuolema maksaa yhteiskunnalle? Onko näitä laskettu? Uskon, että on, ja että tietoa löytyy.
Ajatusleikki. Lukekaa nyt oikein! Ajatusleikki!! Mitä se kustantaisi valtiolle/veronmaksajille antaa kaikille vm. 1997 tai uudempi kolariturvallinen auto, niiden -80 luvun autojen ja -90 luvun tilalle jotka eivät täytä nykyisiä turvallisuusmääräyksiä eikä -normeja, ei myöskään ilmansaasteiden suhteen. Autoa ei saisi esim. myydä 3 vuoteen jne. Jos tämä taas tulisi aivan liian kalliiksi, niin onko ajatus huono, että valtio takaisi lainan tällaisen turvalliseksi luokitellun auton hankintaan, niille jotka ajavat kolaripommeilla?
Edut olisi pienempi kuolleisuus, vähempi vammautumisaste ja -riski, vähempi yhtieskunnan terveyssektorin kuormitusaste jne. Hyötyä ja hyviäkin puolia on. Tottakai haittoja ja pulmia tulisi. Varsinkin pulmia, esteitä, kauhuskenaarioita jne. Varsinkin näitä ihmiset ovat hyviä kehittämään. Jos haluamme luoda valtavan sotakoneiston, siihen löytyy heti miljardeja, jos haluamme pelastaa puhelinoperaattorin siihen löyty heti 3 miljardia mummonmarkkaa verorahoja, jos haluamme kalastaa huutokaupassa jotain Umts-lupia mitä ehkä ei koskaan tule, löytyy siihenkin 4,5 miljardia verorahoja......listaa voisi kyllä jatkaa, mutta olkoon...