Tässä Formuloita seuratessa, on käynyt jo aiemminkin mielessä, mikä mahtaa olla syy, Formula-auton moottorin pettämiseen joka näkyy valtavana savuvanana. Ja nyt jatkuvasti tallille joka käyttää Mobil 1:stä. Onko voiteluaineen maine vaarassa vaiko Mersun kone?
Savu tulee öljystä joka pääsee kosketuksiin pakosarjaan, tai muihin tulikuumiin osiin, palaa ja savuaa näyttävästi.
Varsinainen asia mistä haen on öljyt ja voitelu.
Mercedes käyttää Mobil 1:stä. Näemme miten siinä käy.
Ferrari Shellin öljyä.
Jaguaria voitelee Castrol.
BMW....? mikäs se olikaan..?
BAR...?
Renault....Elf..ehkä?
jne....
Onko mahdollista, että Mobil 1 ei toimisi? On nimittäin vaikea uskoa, että kilpatallin moottorintoimittaja Mercedes valmistaisi kilpamoottorin joka ei toimi kunnolla. Niillä varoilla, taidoilla ja resursseilla? Siksi tuli ajatus öljyn voitelevuudesta, mutta koska Mobil 1 on pääsponsori, asiasta ei voida puhua. Mikä hajoittaa moottorin, ellei puuttuva voitelu. Jos ei se, niin ei vikoja kaukaa tarvitse hakea. En ole varma, mutta uskoisin puutteellisen voitelun hajoittavan ensimmäiseksi moottorin. Lämmöt nousee ja sitä rataa...
Mitä mieltä muut ovat?
Savu tulee öljystä joka pääsee kosketuksiin pakosarjaan, tai muihin tulikuumiin osiin, palaa ja savuaa näyttävästi.
[1] Mahtavatko ne näyttävimmät "savutukset" olla varsinaisesti savutusta. On niin valkeita pilviä, että itse olisin uskonut sen olevan vain höyrystynyttä jäähdytinnestettä. Jäähdytinneste lienee vettä, koska glykoli tuo kyllä pakkassuojaa (jolle ei ole tarvetta Formuloissa) ja ruostesuojaa (yhdessä lisäaineistuksen kanssa)(kuitenkaan ei moottori ruostu niin lyhyessä ajassa, että tarvitsisi huolehtia), mutta samalla glykoli myös heikentää jäähdytinnesteen lämpökapasiteettia eli kykyä siirtää lämpöä pois moottorista.
Veden höyrystyminen tuottaa luonnollisesti valkoisen "savun". Öljyn palaessa sylinterissä, hyvinkin kuumissa olosuhteissa on öljyn tuottama savu yhä sinistä: sen näkee moottoririkkoa EDELTÄVISTÄ (ei niin näyttävistä) pöllähdyksistäkin. Formuloiden öljypöllähdykset ovat saman värisiä kuin katuautojenkin vaikka moottorit käyvätkin eri viritysasteilla. Ihmetyttää miten pakosarjalle ROISKUNUT öljy sitten palaisi kirkkaan valkoisesta savua tuottaen, jos sylinterissäkin se palaa sinertävänharmaaksi. Toki ulkoilmassa on enemmän happea ja vähemmän lämpötilaa, mutta... Epäilen silti.
Jäähdytinnesteen hyörystyminen voisi tuoda aika näyttävän "savun". Nimittäin korkeapaineinen jäähdytinneste, reippaasti yli 100-asteista, pidetään nestemäisenä korkeassa paineessa. Jonkun paikan hajotessa paineet pääsee pihalle - vesi höyrystyy koko järjestelmästä ja pakottuu pihalle oman paineensa ajamana "viimeistä tippaa myöten".
Tämä siis vain koskien näyttävää efektiä. Efekti kuitenkin voi olla yhtä hyvin vain seuraus jostakin muusta syystä. Tai se voi olla itse syy keskeytykselle, esim. irtoromusta rikkoutuneen syylärin tapauksessa. Ei ole kuitenkaan poissuljettua, että konerikon on voinut pistää aluille ongelma voiteluainejärjestelmässä.
Räikkösellä ja Satolla on kieltämättä ollut paljon kauniita konerikkoja tällä kaudella... Katsoja ei voi kuin spekuloida vian syytä: sekä perimmäistä aiheuttajaa ja sen aiheuttamia vaurioita. Mikä petti ensimmäiseksi ja mistä se johtui?
Voisiko kysymys olla siitä, että McLarenin paketilla (aerodynamiikka + moottiri + renkaat) ei yksinkertaisesti saada riittävää nopeutta aikaiseksi ja siksi väännetään "turboruuvia" vähän liikaa ja poks.
[1] Mahtavatko ne näyttävimmät "savutukset" olla varsinaisesti savutusta. On niin valkeita pilviä, että itse olisin uskonut sen olevan vain höyrystynyttä jäähdytinnestettä. Jäähdytinneste lienee vettä,
Öljy ja vesi höyrystyy.
Veikkaan öljyä siksi, että se jää melko pitkäksi aikaa leijumaan ilmaan, kuin Monacossa, kenen moottori nyt hajosi tunnelista ulostullessa.
Höyrystynyt vesi haihtuisi nopeammin.
On totta, että pienet öljymäärät antavat sinisen savun, esim. palotilaan mennessä, se näkyy pakoputkessa. Mutta juuri näinhän Formuloissa käy. Ensin nähdään niitä pöllähdyksiä pakoputkesta joka ennakoi meille niin tutun tilanteen. Sitten kun öljyä tulee paljon, se ei kerkiä palaa hyvin ja savua tulee.
Auton moottori syttyy yleensä tuleen. Tätä ei vesi tee.
Mikäli tulipalon aiheuttaisi polttoaine, auto räjähtäisi. Formuloissa on turvatankit ja järjestelmä tämän ehkäisemiseksi, koska kolaroidessakaan autot eivät syty tuleen.
Enpä usko, että (pelkästään) voiteluaine olisi syy mäklaarenin ongelmiin. Aihemmin moottorit ovat toimineet paljon luotettavammin mutta kun uudet säännöt tulivat, ongelmat alkoivat. Moottorien mekaaninen rakenne ei kestä lisääntynyttä rasitusta. Testipenkissä kone varmaan toimii mutta ei runkoon kiinnitettynä.
Eilisen kisan yhteydessä JJ Lehto heitti veikkauksen, että ongelma voisi olla moottorin ylikuumentumisessa. Räikkösen kone on usein lauennut muutama kierros ensimmäistä pysähdyksestä. Kone ei kestä "on-off" -tyyppistä käyttöä pätkääkään. Lämmöt ehtii nousta varikolla liiaksi ja se on sitten siinä.
Faktaa vai fiktiota? Pitäis kysyä mäklaarenilta... mutta eiväthän hekään tiedä.
Veikkaan öljyä siksi, että se jää melko pitkäksi aikaa leijumaan ilmaan, kuin Monacossa, kenen moottori nyt hajosi tunnelista ulostullessa.
Höyrystynyt vesi haihtuisi nopeammin.
[2] On totta, että pienet öljymäärät antavat sinisen savun, esim. palotilaan mennessä, se näkyy pakoputkessa. Mutta juuri näinhän Formuloissa käy. Ensin nähdään niitä pöllähdyksiä pakoputkesta joka ennakoi meille niin tutun tilanteen. Sitten kun öljyä tulee paljon, se ei kerkiä palaa hyvin ja savua tulee.
[3] Auton moottori syttyy yleensä tuleen. Tätä ei vesi tee.
Mikäli tulipalon aiheuttaisi polttoaine, auto räjähtäisi. Formuloissa on turvatankit ja järjestelmä tämän ehkäisemiseksi, koska kolaroidessakaan autot eivät syty tuleen.
[1] Totta. Mutta oman termistöni mukaan höyrystynyt/kaasuuntunut öljy on höyryä/kaasua eikä savua. Ei kaasutinkaan ole "savutin" eikä sylinterit ime bensiinisavua poltettavaksi.
Öljyjen yksi tärkeä piirre on leimahduspiste eli lämpötila, jossa öljyn keveimmät hiilivetyketjut alkavat höyrystyä muodostaen paloherkkää kaasua. Synteettinen öljy koostuu suhteellisen samanpituisista hiilivetyketjuista, mineraaliöljy hyvin eri pituisista. Leimahduspiste määrittyy lyhimpien ketjujen mukaan, joten synteettinen kestää ankaraa ajoa paremmin mm. tämän takia. (Toinen on se, että mineraaliöljyissä on hyvin pitkiä hiilivetyketjujakin kompensoimaan hyvin lyhyet. Nämä pitkät ketjut katkeilevat mm. kuumuuden ansiosta ja mineraaliöljyt kadottavat ikääntyessään viskositeettinsa.)
Leimahduspisteessä öljystä siis haihtuu osa sen koostumuksesta, kevyimmistä ketjuista alkaen. Synteettisen koostumus on lähempänä homogeenista, joten leimahduspiste on korkeammalla, mutta luultavasti höyrystyminen alkaa huomattavan nopeasti tämän pisteen ylittyessä, toisin kuin mineraaleilla. Leimahduspisteen ylittyessä riittävästi höyrystyy synteettinen öljy melko täydellisesti (paloherkäksi) kaasuksi. Auton ollessa liikkeellä ajoviima, yms., rajoittaa kaasun viipymistä kuumassa tilassa, joten se ei ehdi syttyä, ainoastaan hyörystyä. Auton pysähdyttyä kaasu syttyy, ei kuitenkaan räjähdä. Palaminen tapahtuu usein moottorin välittömässä läheisyydessä eikä kaasu sytytä helposti ympärillä olevaa kaasua. (Näin ollen paikalle ei synny valtavaa tulimerta, onneksi.)
Tämä, että ehtiikö höyrystynyt öljy syttymään teoria koskee öljyn joutumista esim. pakosarja ULKOPINNALLE, josta ajoviima sitä huuhtoisi ja johon ulkoilman happi pääsee käsiksi mahdollistaen palamisen auton vauhdin hidastuttua.
[2] "Ehtimisen" lisäksi tulee kysymykseen hapen riittävyys. Tämä on kriittistä sylinterissä tai pakosarjan sisäpinnoilla tapahtuvalle öljynpoltolle. Vähäinen määrä öljyä palaa sylinterin paloprosessin mukana. Suurempi määrä ei voi palaa kokonaan hapen määrän ollessa puuttellista. Jos öljyä on paljon, sitä höyrystyy paljon. Pieni määrä happea polttaa pienen määrän tuosta höyrystä ja muodostaa sinistä savua, joka ei välttämättä riitä värjäämään pakoputkesta tulevaa öljyhöyryä. Tässä syntyy mieleen kysymys: tuleeko se valkoinen höyry pakoputkesta vai sen ulkopuolelta?
Ja mikä pumppaa öljyä sylinteriin? Ei kai ainakaan voiteluongelma. Sanoisin paremminkin, että lämpöongelma, joka on polttanut mäntään reiän. Tämä voisi johtua juuri "turboruuvin liiallisesta kiristämisestä". Tosin ennakoivat tupruutukset taas varoittaisi männänrenkaiden kulumisesta/rikkoutumisesta, mikä taas ei välttämättä tuo tuota ylikuumenemisteoriaa. Vaikea kuitenkaan uskoa, että niiden hajoaminen (yhdestä sylinteristä) voisi höyrystää litratolkulla öljyä muutamassa sekunnissa. Moottorijarrutuksen aikana toki öljyn imeytyminen sylinteriin voisi olla aika suurta.
Sitä mieltä kuitenkin olen, että jos öljy päätyy sylinteriin niin kriittiseksi tekijäksi ei kyllä silloin tule aika vaan hapen määrä, sillä sylinteri on suljettu tila. Aika tulee kriittiseksi öljyn päätyessä pakosarjan ulkopinnalle.
[3] Jos kilpa-autosta karkaa kaikki jäähdytinneste, moottori hirttää kiinni, ylikuumeneminen tuhoaa männät, tai muuta vastaavaa tapahtuu, niin kyllähän moottorin ollessa ylikuumentunut, saattaa sylinterikansilla oleva öljy höyrystyä ja tuikata tuleen moottorin ulkopuolella. Tämä ei tietenkään tuota näkyvää efektiä mutta voisi yhdistää ajatuksen jäähdytinnesteen höyrystymisestä ja moottoripalosta. Asioiden ei täydy liittyä toisiinsa välttämättä.
Spekulointi ei tuota mitään todennäköistä, saati varmaa faktaa, jollemme saa sitä tietoa, joka on tallin käytettävissä. Jos emme edes tiedä tuleeko valkoinen savu (joko sinisten varoituspilvien varoittamana tai varoittamatta) pakoputkesta vai moottorin ulkopinnalta, meillä ei ole paljoa varaa asiasta johtopäätöksiä tehdä.
PS. Ja minähän en tiedä käytännöstä mitään. En tiedä onko öljy höyrystyessään juuri valkoista "savua" (palaessa se on kuitenkin sinistä). En myöskään tiedä missä olosuhteissa (ilmanpaine, lämpötila, suhteellinen ilmankosteus, tuulen nopeus) höyrystynyt vesi sekoittuu ympäröivään ilmaan niin täydellisesti, että sitä ei enää erota.
Ottivatko kaikki niin tosissaan toteamukseni spekulaatioiden esillenostamien mahdollisuuksien todentamisen mahdottomuudesta, että spekulaatio ja keskustelu aiheesta tyrehtyi täysin?
Jäi muiden hommien takia ainakin minulle kesken...ja varsinkin nuo eri Formulatallien käyttämät voiteluöljymerkit. Yritin siinä listata niitä, mutten tiedä läheskään kaikkia.
Lähtökohtana spekulaatiossani oli se, että kone kilahtaa voitelun takia, ei siksi, että se olisi yliviritetty, komponentit eivät kestäisi tms. Formula edustaa ehdotonta kärkeä, niin teknillisesti kuin taloudellisestikin. Koska tämä moottoririkko tapahtuu lähes pääsääntöisesti Mercedeksen kisamoottoreille, jotka taas käyttävät Mobil öljyä, niin ei ole kaukana ajatus, että ehkä öljyn toimittajan osaaminen ei kuljekaan käsi kädessä moottoritekniikan kehityksen kanssa, kuten rankaidenkin puolella näemme. Mutta siinä taas ei joku pääse samaan vauhtiin muiden kanssa, ennenkuin nakit on kunnossa, tosin kisa ei jää kesken sen takia.
Koska Mobil lienee Siemensin ohella pääsponsori voinee olettaa, että aihe on arka kertoa yleisesti, että vika ehkä onkin siinä, eikä muualla.
Kaikissa on kuivasumppuvoitelu, joten männät saavat voitelun ja varsinkin tarvitseman öljyjäähdytyksen altapäin, kuten turbodieselit, joissa on ns. jet-suihku joka ruiskuttaa öljyä männän alapuolelle jäähdyttääksen sitä. Jos tämä ei toimi, leikkaa kohta kone kiinni.
Toinen mahdollinen syy on ilmanvastus.
Formuloissa ilmanvastus on yli 1, lähempänä 1,5 . Sitä kuuluisaa "down force" termiä jota siipien ym. avulla haetaan, ja maksimoidaan radan mukaan. Tavalliset autot ovat asia erikseen, pyritään pienimpään mahdolliseen ilmanvastuskertoimeen.
Jos McLarenilla onkin ollut susi runko/kori, jolloin Mersun koneen ylikapasiteetti meneekin taistellessa down-forcea vastaan liikaa. Siksi Kimi jää kierrosnopeuksissa, ja kone kuumenee liikaa, mäntä palaa puhki, ja Siemensin mainoksissa lukee taas: Puhutaan ensi kisojen jälkeen lisää!
Omissa spekulaatioissani haen syitä näistä: joko voitelu itsessään, tai ilmanvastus, joka johtaa ylikuumenemiseen ja siitä konerikkoon.
[2] Koska tämä moottoririkko tapahtuu lähes pääsääntöisesti Mercedeksen kisamoottoreille, jotka taas käyttävät Mobil öljyä, niin ei ole kaukana ajatus, että ehkä öljyn toimittajan osaaminen ei kuljekaan käsi kädessä moottoritekniikan kehityksen kanssa, kuten rankaidenkin puolella näemme. Mutta siinä taas ei joku pääse samaan vauhtiin muiden kanssa, ennenkuin nakit on kunnossa, tosin kisa ei jää kesken sen takia.
[1] F-1:sten tehoja pyritään rajoittamaan kieltämällä ahtimien käyttöä ja rajoittamalla iskutilavuutta. Samaan aikaan tämä tarkoittaa sitä, että suorituskyvyn säilyttämiseksi tallit joutuvat nostamaan litratehoja ... tämä tarkoittaa kierrosten nostamista, koska ahtamattoman moottorin väännölle tulee äkkiä katto vastaan.
3.0 litrainen, ahtamaton ottomoottori, joka kiertää 20000 rpm ja tuottaa 1000 hv on huipputeknologiaa vaikka hajoaisi ensimmäisellä kierroksella.
[2] Löysinpä tämmösen
http://www.f1sport.com.br/pilotos_f1_2004.htm
McLaren on ainoa talli joka käyttää Mobilin öljyä (Mobil 1).
McLaren on myös ainoa talli joka käyttää Mercedeksen moottoria (Mercedes FO110M).
Jos Mobilia käyttäisi jokin muukin talli, ja jos heillä olisi myös vastaavia moottoriongelmia, meillä olisi paljon vahvemmat syyt epäillä öljyä vian aiheuttajaksi. Näin ei kuitenkaan ole. Toinen mahdollinen hyödyllisen tiedon tuottaja olisi, jos samaa moottoria käytettäisiin eri öljyillä (vrt. BAR-Honda ja Jordan-Honda, joissa on eri öljyt).
Kun tuota taulukkoa kuitenkin katsoo niin sieltä näkyy yksi moottori joka on yhteinen kahdelle tallille (BAR & Jordanilla on Honda) ja kaksi öljyä Elf ja Castrol, joita molempia käytetään kahdessa tallissa. Valitettavasti luotettavuuden ääripäät, Ferrari ja McLaren, käyttävät molemmat yksinoikeudella sekä yksilöllistä moottoria että öljylaatua. Miten me voimme tästä päätellä onko öljyn ominaisuuksissa puutteita?
Tämä öljy keskustelu tuntuu mielestäni kyllä vähän kaukaa haetulta. Vosin väittää, että vika on 99% siinä, että mercedes ei yksinkertaisesti osaa tehdä samantasoista moottoria muiden huipputallien kanssa. Se on vain puhdas tosiasia. Mitä sitten tulee öljyihin niin, tälle kaudellehan tuli sääntö että yhdellä moottorilla on pärjättävä koko viikonloppu. Tämä on johtanut siihen, että viimekaudesta moottorien kierrokset eivät ole ainakaan nousseet, ja toisaalta vaatimukset öljyllekkään eivät ole sanottavasti viimekaudesta kasvaneet. Viime kaudella mersun kone toimi suht luotettavasti, jolloin öljykin on varmasti ollut toimivaa. Oma arvioni on, että öljyt ovat kehittyneet viime vuodesta taas hieman parempaan suuntaan, mutta mercedeksen kone ei. Mobilin syyllistäminen tässä asiassa tuntuu mielestäni merta edemmäs kalaan lähdöltä.
Niin, voi olla, tai sitten ei.
Mutta yksi asia on varma: Puhutaan ensi kisojen jälkeen lisää.