Taloudellisesta ajosta puhuttaessa erilaisia teesejä perustellaan usein ominaiskulutuskäyristä tehdyillä johtopäätöksillä. Mistä löytyisi käyrästö tavalliselle bensiinimoottorille ja dieselille ? Joko linkki tai lähde.
Toisinaan näkee vääntö- ja tehokäyrässä yhden viivan, jonka sanotaan kuvaavan ominaiskulutusta. Siinä bensiinimottorien minimi liikkuu 300 g / kWh paikkeilla ja dieselillä 200 g / kWh paikkeilla. Mutta ei tuollaisesta yhdestä viivasta paljoa irti saa, vasta simpukkakäyrästöstä, jossa kuvataan ominaiskulutus eri kuormitustasoilla, voi vetää käytännön johtopäätöksiä.
Muuten: millä kuormituksella ominaiskulutuskäyrä on laadittu tapauksessa, jossa esitetään vain yksi viiva; siis kuvaako se ominaiskulutusta maksimivääntömomentilla vai pienimmän arvon antavalla kuormituksella ?
millä kuormituksella ominaiskulutuskäyrä on laadittu tapauksessa, jossa esitetään vain yksi viiva; siis kuvaako se ominaiskulutusta maksimivääntömomentilla vai pienimmän arvon antavalla kuormituksella ?
Käyrä kuvaa ymmärtääkseni pienintä arvoa kullakin kierrosnopeudella. Yleensä se on pienin kun vääntömomentti on suurimmillaan ja rasitus maksimissaan ja siksi valmistaja haluaa esittää juuri tämän kohdan arvon.
Ero osakuorman ja täyden kuorman arvojen välillä on bensakoneissa suurempi kuin dieseleissä, mistä johtuu, että näiden koneiden käytännön kulutusten ero on suurempi kuin hyötysuhteiden ero. Tavallisessa liikenteessä kun tulee harvoin ja vain lyhytaikaisesti kerrallaan käytettyä konetta kaasu pohjassa suurimman väännön kierroksilla.
Valitan, minulla ei ole antaa linkkejä käyristä, mutta Oiva Eerolan Polttomoottorit I ja II antaa lisätietoa siitä aiheesta, löytynee kirjastosta.