Nappivaihteisto...

9 kommenttia

Nappivaihteisto oli kuulemma jo 60-luvun jenkkiautoissakin, näin ainakin kuulin tuttaviltani joilla on jenkkiauto. Onko niissä useammissakin? Koska tänne muualle on tulleet nappivaihteistot?

  
  • Chrysler, Dodge, Plymouth, DeSoto ja Imperial (Mopar) autoissa tuli nappivaihteisto sarjatuotantona v. -57. Henk.kohtaisesti en itse pidä nappivaihteista, se on tottakai mutu-juttu, mutta pidän kepistä myös automaatissa.

      
  • Eurooppa on taas jäljessä noiden varustelujen suhteen. Eikä jenkeissä ollut paljon aikaisemmin sähköherkut, ilmastoinnit jne.

      
  • Mitä ihmeellistä niissä nappuloissa on? Sama kai se, valitaanko vaihde kepistä vai nappulasta, ainakin jos automaatista on kyse.

      
  • Alfa Romeo toi ensimmäisenä markkinoille automatisoidun manuaalivaihteiston vuonna 1999. Kyseessä on manuaalivaihteisto, jossa tietokone hoitaa kytkimen painamisen, kaasun hölläämisen ja vaihtamisen. Esimerkiksi F1 ja ralliautot käyttävät vaihtamisessa samanlaista tekniikkaa. En tiedä, tarkoitettiinko kysymyksessä tällaista, mutta tämän minä käsitän nappivaihteistolla... Selespeedin ensimmäinen tuotantoversio on muuten hyvä, mutta rauhallisesti ajettaessa se vaihtaa turhan verkkaisesti ja nykäisee helposti. Kovemmassa kiihdyttelyssä se toimii huomattavasti paremmin. Tätä korjaamaan on nyt tuotu Selespeedin uusi versio, jossa on keskitytty vaihtonopeuden kasvattamiseen.

    Toki olemassa on myös tavallisia automaattilaatikoita, joissa voi kepin sijasta vaihtaa myös ratista, mutta kyseessä ei ole oikea nappivaihteisto ja toimivuus sen mukainen... En sitten tiedä, onko nuo Amerikkalaiset esikuvat tämän kaltaisia... Ainakin ensimmäinen nykyisen kaltainen automaattivaihteisto oli Oldsmobilessa ja Buickissa vuonna 1939 esitelty GM:n Hydramatic.

    :confused:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 27.07.2004 klo 14:13]
      
  • Eikö nappuloista olen paljon nopeampi ja helpompi tapa vaihtaa?

      
  • Millään ei viitsisi riidellä merkki fanaatikon kanssa, mutta ainakin BMW:llä oli vastaava tekniikka (SMG) jo kaksi vuotta aikaisemmin. Siinä tosin vaihdot suoritettiin hyvin pienellä vaihdekepillä. Vaihdon sähäkkyyttä pystyi muuttamaan napista, ”urheilullisella asennolla” vaihto tapahtui tosi rykäyksellä. En enää muista kuinka monta erilaista vaihtonopeutta oli mahdollista valita.

    Ja e46 korimallissa vuonna 99 vaihtaminen tapahtui F1 tyylisesti. Vaihteistossa oli tällöin 11 erilaista vaihtoehtoa. Varmaankin Googlettamalla löytyy lisätietoa. Ja oman muistini mukaan Alfan systeemi oli otettu Ferrarista sopivasti yksinkertaistettuna.

      
  • Vähän ohi aiheen mutta kuulin henkilöltä joka on ajanut 80-luvun bemareita että niissä voi ja pitää vaihtaa nätisti. Tuollaista se selitti kun erään 300 heppasen bemarin vaihteisto hajosi nuoren pojan käsissä ( ei tietääkseni kuskin vika).

      
  • Lainaus:
    27.07.2004 klo 22:24 juster kirjoitti
    Millään ei viitsisi riidellä merkki fanaatikon kanssa, mutta ainakin BMW:llä oli vastaava tekniikka (SMG) jo kaksi vuotta aikaisemmin.



    Saattaa olla, että tekniikka ei ole täysin vastaava- tai mistä sitä tietää. Tietolähteeni on lehdistö joten kuvittelisin kirjoitusten pitävän paikkaansa... Mitään 100% varmaa tietoa ei minullakaan ole vaan tieto perustuu siihen, mitä olen lukenut. Siitä en tiedä, onko Alfa ottanut ratkaisunsa Ferrarilta, mutta se kuulostaisi kyllä järkeenkäyvältä...

    Joskus aikoinaan muuten Saab mainosti "rodeovaihteistoaan". Muistaako kukaan, millainen tapaus tämä oli?

    En mielestäni ole merkkifanaatikko, vaikka ajoittain siltä saattaa kuulostaa. Kokemusta on myös Bemarista ja voisin ihan hyvin sellaisellakin ajaa.

    Eihän tässä mitään riidellä. Mielipiteitä vaan vaihdetaan ja sivistyneesti keskustellaan. Jos joku on väärässä, sen voi ystävällisesti ja sivistyneesti korjata- niinkuin tekstissäsi teit.

    Mitä muuten tarkoitat noilla 11 vaihtoehdolla?

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 27.07.2004 klo 23:11]
      
  • VariaattoriVolvo olisi kiva... :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit