Kuluneina päivinä kun on satanut runsaasti ja teille on muodostunut veden peittämiä alueita, kahlataan yleisesti lätäköistä läpi.
Kuitenkaan ei liene yleisesti muistissa, että vakuutus ei korvaa mikäli auto sattuu rikkoontumaan veden peittämällä tiellä tai alueella.
Vajaa parivuotta vanha vectra c 3.2 koneella jäi erääseen lammikkoon, asentajan arvion mukaan kampiakseli leikkasi kiinni, alumiinisen öljypohjan /alakerran äkillisen jäähtymisen vuoksi??
Moottori itsessään ei kuitenkaan hörpännyt vettä missään vaiheessa. Olisiko uusissa opeleissa jokin tekninen puute kun samasta lätäköstä muun merkkiset autot selvisivät vaurioitta.
Asentajan kertoman mukaan myös uudehkon Zafiran arvioidaan vaurioituneen samalla tavalla?
Uskomattomalta arvio näin yhtäkkiä tuntuu.
Ei öljyn nopea jäähtyminen oikein edesauta kiinnileikkautumista, koska silloin lumessa kahlaaminen olisi esim. yksi konerikon yleinen syy. Maastureilla kahlataan myös vedessä ja lumessa.
Tietoa ei ole kuinka nopeasti alumiininen öljypohja johtaisi lämpöä öljystä pois, on sitä kierrossa ja suodattimessa.
Olisiko öljypohja murtunut tai vaurioitunut jotenkin muuten osuessaan vesiesteeseen jollakin nopeudella..? ja öljyn puutteesta leikannut kiinni?
Vectralle sen kun sattuu ja tapahtuu. Astra (toisiksi vanhin malli) on sanottu oikein luotettavaksi autoksi, toivottavasti uusin Astra jatkaa samaa linjaa.