VAG-konsernin TFSI ainoa lajissaan?

1 kommentti

Taitaa tuohon VAG konsernin uudehkoon koneeseen olla pakattuna lähes kaikki nykyaikaisen otto-moottorin herkut yksiin kuoriin.
Samasta myllystä kun löytyy ainakin :

Muuttuvapituuksinen imusarja
Muuttuva venttiilien ajoitus
Bensiinin suorasuihkutus
Turboahdin

Ainakin tuntuu käyttöominaisuudet olevan kohdallaan :
2 litraisen bensakoneen vääntö on kuin nykydieseleissä - ainoastaan laajemmalla kierroslukualueella : 280 Nm välillä 1800-5000 rpm!

Taitaa olla jonkin sortin ennätys lajissaan tuo vääntöalueen ja väännön määrän yhdistelmä 2 litraisesta ottomoottorista puhuttaessa.

Mahtaako maailmalta löytyä toista myllyä, johon on pakattu kaikki nuo värkit samaan pakettiin? Olisi kiva vertailla ominaisuuksia.


EDIT:
Moottorinohjausjärjestelmän uudelleenohjelmoinnilla kutiteltavissa rutkasti lisääkin herkkua ulos myllystä :
MTM:llä on kaupan ohjelmalastu, jolla kone hönkii 355 Nm / 1850rpm

Tuollainen lastu täytynee hakea Mietoisten virityspajalta, ettei pääse naapurin TDI-farkku virnuilemaan 320 Nm väännöillään
:tongue:

[Engineeri muokkasi tätä viestiä 27.06.2005 klo 14:41]
  
  • Tuo moottori sai jonkun palkinnon, valittiin vuoden moottoriksi tai jotain vastaavaa.

    Se mikä taitaa puuttua on kaasuläpättömyys. BMW.llähän on on moottoreita joissa imuilman kuristus tehdään vain venttiileiden avulla. Taisi olla joku valvetronic nimeltään jos oikein muistan.

    Varmaan ihan hyvä yhdistelmä DSG vaihteiston kanssa:)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit