Mistähän mahtaa johtua, että jotkin valmistajat saavat automaatin kiihtymään lähes samoihin aikoihin manuaalin kanssa ja silti kulutus ei nouse kuin puolen litran luokkaa manuaalista. Esim. Volvon 2,5 T
kiihtyy 7,1/7,4 man/aut, kun taas uusi Saab 2,8 turbo tarvitsee automaattina muistaakseni 8,3 s ja kulutus nousee yli litralla.
Tietääkseni näiden kummankin automaatin tekee Aisin?
Myös Mersulla erot ovat hyvin pieniä man/aut. Kävin muuten jo kesäkuussa Metro-auton esittelyssä, jossa oli uusi 9-3 farkku 2,8 turbolla, oli kyllä hyvän näköinen, paitsi näyttää hiukan kapealta.
Nykyään taitaa tuo 100km/h olla jo niin pikkuinen vauhti tuollaiselle autolle, että tuskin siinä tarvii kakkosta suurempaa vaihtaa kummallakaan laatikolla ja automaatit taitaa nykyään olla jo 5-6 vaihteisia? Ennen niissä taisi olla raskaammat välitykset, kun pykäliä oli 3-4.
Automaateista löytyy järkiään 6-7 vaihdetta.
Luu5
Ei niitä automaattivaihteita löydy järkijään 6-7 kpl. Uusissa yleinen on 5 vaihdetta. 4 vaihteisiakin valmistetaan vielä runsaasti.
Ei niitä automaattivaihteita löydy järkijään 6-7 kpl. Uusissa yleinen on 5 vaihdetta. 4 vaihteisiakin valmistetaan vielä runsaasti.
Näinhän se on, taitaa olla BMW ainut, jonka kaikissa malleissa on 6 vaihteinen automaattilaatikko. MB:kin vasta aloittelee 7 vaihteisella, valtaosassa MB:n malleista on vielä 5-vaihteinen automaatti. Volvollakin vasta syksyllä siirrytään 6-vaihteiseen automaattiin. Saabilla taitaa olla 6-vaihteiset, ja Opelin/Peugeotin joissain malleissa. Japsit/Korean mallit yleisesti 5 tai 4 vaihteiset automaatit.
Mihin tarvitaan kuutta, tai jopa seitsemää pykälää ??! Hyötyä lisävaihteista ei ainakaan ole : vaihtotapahtumat lisääntyvät monimutkaisemman tekniikan lisäksi. Ennen pärjättiin loistavasti neljällä vaihteella, ja jopa kolmella.
Luulisi nykymoottoreissa sen verran puhtia riittävän, että vähemmillä vaihtella pärjäisi !! Outoa tämä nykymeno !!
ilmeisesti kukaan ei osaa vastata varsinaiseen kysymykseeni, vaihteiden lukumäärät tiedän kyllä itsekin.
Erot tai erojen puute johtuu lähinnä välityksistä.
Nykyajan automaatit ovat ihmistä nokkelampia vaihtamistouhuissa.
Saman näkee liikenteessäkin , kun polkuautoilijat nytkäyttelevät eteenpäin automaattien jaloissa.
Vaihteiden lukumäärä vaikuttaa siihen kuinka monta erilaista välityssuhdetta on valittavana. Nykyaikaiset automaatit ovat varsin yleisesti välitetty samoin kuin vastaava manuaali vaihteisto. Jos vaihteita on automaatissa vähemmän kuin manuaalissa joudutaan käyttämään momenttimuuntimen apua, jotta moottori saataisiin pysymään oikeilla tehoalueilla. Momenttimuuntimen luisto aiheuttaa tehohäviöitä jotka näkyvät korkeampana kulutuksena ja huonompana suorituskykynä.
Jos vaihteiden lukumäärä on sama tai suurempi automaatissa kuin manuaalissa, mutta suorituskyky huonompi syynä on tällöinkin momenttimuunnin. Joissakin autoissa momenttimuunnin lukkiutuu joka vaihteella jolloin teho välittyy suunnilleen yhtä suurella tehohäviöllä kuin manuaalissa. Nämä autot tarvitsevat kehittyneen ohjauselektroniikan, joka ohjaa vaihteiston lisäksi moottorin sytytystä, kaasuläpänasentoa, venttiilinajoitusta jne. tehdäkseen vaihtamis tapahtumasta mahdollisemman pehmeän ilman suurta momenttimuuntimen luistoa. Samaten vaihtamisesta voidaan tehdä nopeampi täyskaasukiihdytyksessä joka voi tuntua pienenä nykäyksenä. Tällaisessa vaihteistossa voi olla myös kiihtyvyysanturi, jolla vaihteisto esim. päättelee ollaanko ylä- vai alamäessä. Näin vaihteisto osaa valita tilanteeseen sopivan välityssuhteen. Jos auton suorituskyky on automaattina selvästi huonompi, on yleensä syynä vaihteiston yksinkertaisempi toteutus, jossa momenttimuuntimen luisto on pääosassa vaihteiston ohjauksessa.