Kyselen kokemuksia henkilöauton kytkimen toiminnasta raskaassa ajossa, esim asuntovaunun peruuttamisessa pehmellä alustalla ?
Olen aikanaan peruutellut pienehköä Soliferia lähinnä aluksi pienillä autoilla, 1,6:lla Toytalla ja samankokoisella Opel Asconalla. Viimeiset parikymmentä vuotta sitten eri kokoisilla Opeleilla, viimeksi vm 98 kahden litran Vectralla. Jostain syystä muuten asuntovaunun peruuttaminen vähänkään pehmeällä alustalla, saati vähänkään ylämäkeen, on autolle aika kova paikka. Näin siitä huolimatta, että vaunun peruutusmekaniikka toimii. Millään mainitsemistani autoista ei ole ollut ongelmia. Vaunu, aina jokseenkin saman kokoinen, on tullut työnnettyä juuri samaan paikkaan pihassa. Vaan sitten hankin vm 2001 kahden litran Passatin. Tuntui, ettei auto tykkää selostamastani toimesta ollenkaan. Kytkin alkoi heti kärytä. Hajua keski pitkään... Sitten jouduin ajelemaan pehmeällä alustallla - ilman vaunua - muutaman metrin matkaa muutaman kerran edes takaisin (edellä selostamani peruutusmatka on n 10 metriä). Kytkin alkoi taas kärytä. Kytkin ei ymmärtääkseni ns luista, koska peruutusta oli edeltänyt pitkä ajo vaunun kanssa eikä esim hajua tuntunut paikalla seistessä Auto vaikuttaa muutoin huolletulta ja erittäin siistiltä - ja mukavalta. Vaan kytkimeen kyllä petyin. Onko se rakenteeltaan jotenkin toisenlainen tai kauniimmin sanoen, kenties heiveröisempi kuin esim Opelissa ? Muutoinhan Opel on täysi traktori verrattuna Passattiin, vaan olen kyllä siiihenkin ollut varsin tyytyväinen eritoten suuren kuormansietokyvyyn johdosta. Onko volkkarista vastaavia kokemuksia. Tai päinvastaisia ?
Itsellä on kyllä samanlaisia kokemuksia Volsun sisarmerkistä Skodasta. Peruuttelin Octavialla aika painavaa peräkärryä epätasaisella ja hieman pehmeällä alustalla ja vaikka matka ei ollut pitkä, kytkin ei tuntunut pitävän tästä ollenkaan. Huh, huh sitä hajua. Octaviassa on kyllä ihmeellisen pitkäksi välitetty pakki, että se on varmasti osasyyllinen ongelmaan.
Kaikissa VAG-konsernin tuotteissa on "outo" kytkin eli kykinpolkimen liikerata on todella pitkä ja se ottaa tosi ylhäällä ja hätäsesti. Sen vuoksi autoilla ryömittäminen ja mäkilähdöt ovat hankalampia kuin muilla merkeillä ja auto pyrkii sammumaan tahattomasti liikennevaloissa kun yrittää lähteä äkäisemmin. Eli autolla on lähdettävä aina liikkeelle hyvin hissukseen ja kun ryömittää pitkää matkaa niin esim Golfissa alkaa kytkin nopeasti kärytä kun auto ei tykkää ryömittämisestä. Uudessa Golfissa on kytkimen liikerata hieman parantunut mutta on se silti erikoinen muihin verrattuna.