Ensiksi estoja autovarkaille. Sen lisäksi, että autovarkaus on rikos ja nöyryytys omistajalle, on usein suurempi paha se, että varastetulla autolla tehdään muita rikoksia: käytetään apuvälineenä ryöstöissä ja murroissa, ajetaan kuolonkolareita ym. Allekirjoittanut on kauan ihmetellyt, miksi näitä autovarkauksia ei tosissaan yritetä saada kuriin. Onhan tosin uusissa autoissa jo elektronisia estoja, mutta valtaosassa ei. Kaikkiin autoihin eston saisi eräällä helpolla tavalla.
Autoissahan on vuosikymmenet ollut pakollisena ohjauslukko, joka ei nykyisenlaisena tunnu olevan edes merkittävä hidaste varkaille. Miten he sen murtavat, en tiedä, vaan helppoa tuntuu olevan. Pyydän, että joku parannuksen tehnyt autovaras kertoo. Ehdotan, että mekanismista tehdään niin luja, jotta sitä murrettaessa ratti jää käteen. Olisi ratin akselissa sokkatappi, joka murtuisi ennen kuin ohjauslukko. Se olisi halpaa uusia. Onko tämä muutos insinööreille liian vaikea tehtäväksi? Ottakaa maalaisjärki avuksi.
Ellei tätä muutosta kyetä tekemään, tuo hyödytön ohjauslukko pitää tehdä pakollisen sijasta kielletyksi. Tuntuu hassulta, että katsastusmies edelleen vaatii tuon turhakkeen toimivan. Siitähän nykyisellään on haittaa ainoastaan omistajalle, esimerkiksi silloin, jos avain katoaa ja joudut hinauttamaan autoa. Ilman ohjauslukkoa auton voisi hinata nostamatta etupyöriä lavalle. Onpa sen vuoksi kolareitakin ajettu.
Auton polkimista. On kauan tiedetty ongelma, että nykyisenlainen jarrupoljin on hidas käyttää äkkitilanteessa. Joudut siirtämään jarrujalan ensin kaasupolkimelta, johon kuluu kalliita millisekunteja. Olisi helppo ja riskitön muutos, että jarru toimisi edelleen painamalla, mutta kaasu samalla jalansijalla varpailla nostaen (tai kantapäällä painaen, keinuvipu). Totuttelukaan ei vaarantaisi jarrun löytymistä. Poistuisi myös se vaara, joka on vahinkoja aiheuttanut, että epähuomiossa painaa jarrun sijasta kaasua.
Onpa kumma jos nuo ideani eivät kiinnosta! Olisivat suurimmat turvallisuusaskeleet vuosiin