Biodiesel

4 kommenttia
  • Löytyyhän noita http://www.edu.fi/oppimateriaalit/energia/linkit/html

    Linkki on oikea, muttei avaudukaan kuten pitäisi, toimii omalta koneelta hetkessä, ei näiltä sivuilta. Hankala mennä www.edu.fi kautta tarkoittamilleni eri yhteyksien linkkisivuille.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 22.10.2004 klo 09:12]
      
  • Vielä kun saisi tuon jakelun loppukäyttäjälle sopivaksi, tankkausmatka kun on muuten liian pitkä. Tuon 200l. tankin tai 800 l. polttoaine "kuution" sijoittaminen omakotitalon pihalle voi aiheuttaa närkästystä viranomaisissa.

      
  • Tuulilaisin palstalta lainattua:

    "Raisio-yhtymä ja Fortum suunnittelivat rypsiöljystä ja paistorasvoista valmistettavan biodieseliä. Kokeilussa olisi jalostettu polttoainetta kaupunkibusseihin ja jakeluautoihin esimerkiksi yhdistämällä rypsiöljyä ja hampurilaisravintoloiden kertaalleen käyttämää paistorasvaa. Jälkimmäinen on ongelmallinen jäte, sillä sitä ei saa viedä nestemäisenä kaatopaikalle. Rasvan käyttö polttoaineena olisi ollut ympäristövaikutustenkin kannalta hyödyllistä. Se ei kuitenkaan suuremmin valtiovarainministeriötä kiinnosta.
    Turun Sanomat haastatteli Raisio-yhtymän liiketoiminnan kehittämisjohtaja Jukka Kaitarantaa. Tämä harmitteli kokeilun päättymistä. Kaitaranta arvioi, että rypsinviljelyä olisi mitä todennäköisemmin lisätty Suomessa, jos biopolttoaineesta olisi tullut myytävä tuote. Vuosittain tarvittavan biodieselin määrän (30 000 tonnia) valmistamiseen olisi tarvittu miltei maamme koko nykyinen rypsituotanto.

    Raisio-yhtymä ja Fortum halusivat saada biodieselille täydellisen verovapauden kuuden vuoden kokeiluajaksi. Valtiovarainministeriö myönsi kuitenkin vain osittaisen verovapauden. Kaiken lisäksi kokeiluaika puolitettiin hakijoiden haluamasta. Kolmen vuoden aika oli Fortumin kannalta onneton, sillä pelkästään tuotantolaitoksen rakentamiseen menee puolitoista vuotta.

    Valtiovarainministeriö on kertonut Turun Sanomille pitävänsä kyseenalaisena, onko Suomessa järkevää käyttää biopolttoainetta liikenteen energialähteenä. Kuuden vuoden verovapaus olisi maksanut valtiolle 50 miljoonaa euroa. Nyt tutkitaan, onko järkevämpää käyttää uusiutuvia energiavaroja energiantuotannossa.

    Valtiovarainministeriön kantaa ei muuttanut edes se, että Euroopan parlamentissa on hyväksytty vastikään direktiivi biopolttoaineiden käytön lisäämisestä liikenteessä. Direktiivi on suositus, että EU:n jäsenmaissa olisi liikenteen polttoaineista kaksi prosenttia biopohjaisia vuoteen 2005 mennessä. Osuutta on direktiivin suosituksen mukaan nostettava, niin että vuonna 2010 biopohjaisia polttoaineiden osuus on jo 5,75 prosenttia.

    Biodiesel olisi pakokaasupäästöissä lähes neutraali, koska kasvatettavat rypsikasvit sitovat periaatteessa sen hiilidioksidin, joka tulee auton pakokaasuista ilmakehään."

    Ympäristöasiat eivät sitten paljon valtionvarainministeriötä hetkauta, verotulot ovat tärkeämpiä.

      
  • "Ympäristöasiat eivät sitten paljon valtionvarainministeriötä hetkauta, verotulot ovat tärkeämpiä".

    Ympäristöstä niinkään mutta kotimaisesta energiatuotannosta valtio ja valtiovarainministeriö ym. paska piittaa! Näille instansseille on tärkeämpää tuora öljy muualta ja osa sähköstäkin, pelkona kun on että energian tuotannolla saattaa joku vielä ansaita muutaman latin ylimääräistä taskunpohjalle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit