uutisissa on nyt hälisty opelin kohtalosta. mitä opelille nyt oikein tapahtuu? tehdäänkö opelista amerikkalainen automerkki, vai mitä oikein tehdään...?
uutisissa on nyt hälisty opelin kohtalosta. mitä opelille nyt oikein tapahtuu? tehdäänkö opelista amerikkalainen automerkki, vai mitä oikein tehdään...?
GM osti Opel-yhtymän osake-enemmistön v 1929; siitä lähtien Opel on ollut "amerikkalainen automerkki". Kaiken lisäksi Opel-nimellä kasataan autoja ainakin Belgiassa ja Iso-Britanniassa (myös Vauxhall-nimellä);Suomessakin tehtiin joskus Calibroja. Missä tehnevätkään Suzukipohjaiset Agilat, muistelin että Puolassa.
Jos tuotetta tehdään enemmän kuin myydään, täytyy joko vähentää tuotantoa tai pudottaa kustannuksia ja sitä kautta hintaa - tai molempia, niinkuin Opelin kohdalla kuulemma tehdään. Ja tämä tapahtuu väkeä vähentämällä.
Pikkuvaikeuksia on minun käsittääkseni ollut muillakin saksalaismerkeillä. Jos oikein olen ymmärtänyt. Porschenkin tehostaa "toimiaan" (olen kyllä ymmärtänyt että sillä olisi mennyt hyvin, uusien mallien johdosta), olen ymmärtänyt että Porsche JOUTUU tehostamaan. Muillakin saksalaismerkeillä on ollut vaikeuksia (pidemmät työajat jne.). BMW meni mersun, ilmeisesti bemulla menee hyvin. Oikaiskaa vaan tekstiäni, haluaisin tietää muidenkin kuin Opelin tilanteen (muiden saksalaismerkkien tilanteen). Meneekö niillä heikosti?
Kyllä kaikilla menee yleisesti ottaen heikosti. GM:llä on onneksi sitä reserviä, mutta miljarditappioilla nekin loppuvat nopeaan.
Surullisin tapaus viime vuonna oli Fiat, joka oli niin lähellä konkurssia, että myi rönsyjä pois sieltä täältä ja on edelleen siinä kunnossa, ettei kestä yhtään enempää tappiota. Fiatin tytäryhtiöillä taas menee hyvin, kaikki muu pelaa paitsi Fiat-merkkisten autojen ryhmä. Esimerkkinä tällä hetkellä kannattavista tehtaista mm. Maserati, Ferrari, Alfa-Romeo ja Lanciakin taitaa mennä +-0 tyylisesti.
Käsittääkseni GM:n lisäksi tilanne on vaikea mm. Volkswagenilla, kun Golf ei ole myynyt odotetusti. Samaa aikaa esim. Toyota tekee voittoa ja vie markkinaosuuksia edelleen. Kyllä tästä vielä noustaan, mutta sitä ennen on lehdissä vielä paljon ikävää luettavaa...
Parhaiten menee saksalaisista Porschella ja Bemulla, vai?
Kyllä. Porsche on itse asiassa maailman parhaiten kannattava autonvalmistaja. BMW on vastaavasti massavalmistajista kannattavin ). Autoteollisuuden kootut taloustiedot löytyvät esim. osoitteesta: http://www.autointell.com/.
) Absoluuttisia lukuja tarkastellen tosin Toyotan lähimaastoon ei pääse mikään valmistaja.
Surullisin tapaus viime vuonna oli Fiat, joka oli niin lähellä konkurssia, että myi rönsyjä pois sieltä täältä ja on edelleen siinä kunnossa, ettei kestä yhtään enempää tappiota. Fiatin tytäryhtiöillä taas menee hyvin, kaikki muu pelaa paitsi Fiat-merkkisten autojen ryhmä. Esimerkkinä tällä hetkellä kannattavista tehtaista mm. Maserati, Ferrari, Alfa-Romeo ja Lanciakin taitaa mennä +-0 tyylisesti.
Ferrarihan (omistaen Ferrarin ja Maseratin tuotemerkit ym.) on jo itsenäinen yhtiö ja käytännössä vain odottaa vientiä pörssiin, jotta emoyhtiölle saadaan kipeästi kaivattua rahaa. Fiat auto (Fiat, Alfa, Lancia + kevyet tavara-autot) on raskaasti tappiollinen osa konsernia. Alfan tai Lanciankaan tilanne ei näytä erityisen valoisalta. Molempien merkkien suurimpien mallien seuraajien kehitys lopetettiin hiljattain ja Alfan myyntimäärä on pari viimeistä vuotta ollut jyrkässä laskussa. Viime viikollahan ilmoitettiin nimekkään BMW-veteraanin siirtyvän Alfan johtoon: TCC.
No ei se mitään, Fiatit olisi paljon parempi jättää kokonaan tekemättä. Haaskaavat vaan hyviä raakaaineita mokomiin koppuroihin. Josko Intiasta löytyis kierrätyssäilykepurkkeja korituotantoon ja vaatimattomia ostajaehdokkaita ko tuotteille. Fabritziano Intiano Automobili Tiuchirapalli Ihan sama . .
Fiat auto (Fiat, Alfa, Lancia + kevyet tavara-autot) on raskaasti tappiollinen osa konsernia. Alfan tai Lanciankaan tilanne ei näytä erityisen valoisalta. Molempien merkkien suurimpien mallien seuraajien kehitys lopetettiin hiljattain ja Alfan myyntimäärä on pari viimeistä vuotta ollut jyrkässä laskussa. Viime viikollahan ilmoitettiin nimekkään BMW-veteraanin siirtyvän Alfan johtoon: TCC.
Ei ihan näin sentään. Tietoni ovat suurimmalta osin peräisin varsin luotettavalta taholta, ei mistään lehtitiedotteesta vaan suoraan Italiasta Alfaa läheltä olevalta kaverilta. Tiedän kyllä, että Rolls-Roycen johtaja Karl-Heinz Kalbfell siirtyi Alfan johtoon. Alfalla menee kyllä hyvin tuon sivuston esittämistä luvuista huolimatta. Esim. GT mallin koko vuoden myyntitavoite meni jo parina ensimmäisenä kuukautena, samoin Fiat Auton johto on tyytyväinen tulokseen. AR on vahvasti kannattava, eikä myynti ole ollut heikkoa kuin mainitsemasi 166:n osalta, jolle on kyllä tulossa seuraaja, mutta vasta 2007. Nykyiselle 166:lle on kaavailtu Maseratin taholta vastaavaa mallia... Nykyään Fiat Autoa johtaa Herbert Demel, joka Italiassa leikkisästi "herra laatu"na tunnetaan.
Demel pisti Alfan entisen johtajan, Daniele Bandieran syrjään. Demel oli mm. joka kerta Alfan tehtaalla käydessään sitä mieltä, että tulevien mallien laatu ei ole hänen odotustensa mukainen ja laittoi pojat uudestaan hommiin. Tämän vuoksi tulevan 157-mallin aikataulu on venynyt. Alfan uusi johtaja on kaveri, jolle sanat kustannustehokkuus ja laatu ovat kaikkein tärkeimpiä ja tällainen tyyppi on juuri se, mitä Fiat-Auton TJ Herbert Demel haluaa.
Onkin mielenkiintoista, että johtajavaihdoksia on tehty Demelin aikana useampia, monet saksalaisia:
Laadunvalvonta: Entinen audilainen, Stefan Ketter Myyntistrategiat: VW-Fiat monilahjakkuus, Johann Wohlfarter
Alfan osalta tullaan epävirallisesti tavoittelemaan 275000 auton myyntilukua, Fiatin tavoitteen ollessa 1,55 miljoonaa ja Lancian 150000 autoa.
Auto Bildin haastattelussa Demel kertoo mm. näin:
"laatu ei ole vielä tavoitetasolla, ja pyrimme seuraavan kahden vuoden aikana pääsemään automerkkien laadukkaimpaan kolmannekseen."
"Lancia kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin kaksi muuta merkkiämme. Lancian asemaa on kuitenkin mietittävä uudelleen. Emme voi enää palata Delta Integralen puristiseen urheilullisuuteen ja siksi Fulvialle ei kannata suunnitella seuraajaa. Lancia on hallitseva A-segmentissä, vahva B-segmentissä ja laajennuskelpoinen C-segmentissä. Emme kuitenkaan voi avata kolmea rakennustyömaata samanaikaisesti. Ensin on vuorossa Fiat, sitten Alfa ja lopuksi Lancia."
"Alfalla menee hyvin, ja imago on myönteinen. Muotoilu on lähes täydellistä ja mallivalikoimaa laajennetaan. Myös tekniikan osalta meillä on Alfalle uusia suunnitelmia. Kaikki ei voi kuitenkaan olla uutta ja ainutkertaista"
Että näin.
Uudet suunnitelmat tekniikan osalta liittyvät mm. yhteistyöhön GM:n kanssa, ensi vuonna Alfaan tulee mm. Holdenin V6 ketjukone.
Mallivalikoiman laajennukset tarkoittavat käytännössä muunmuassa Kamal:ia, Crosswagonia, sekä imagonkohotusmallia 8C Competizionea, jollaista tehdään rajoitettu erä.
Demelin suunnitelmat kuulostavat kyllä paperilla hyvältä ja tekemiset ovat olleet sen mukaisia, mutta vasta pari seuraavaa vuotta näyttävät, kuinka suunnitelmat purevat käytännössä. Eli niinkuin Opelinkin tilanteessa, tällä hetkellä kukaan ei pysty sanomaan, mihin homma on menossa.
Toisin kuin Il Diavolo, toivon kyllä hartaasti, että niin GM, Fiat, Ford ja muutkin vaikeuksissa olevat autonvalmistajat saisivat homman toimimaan. En voi käsittää tuollaisia kommentteja, joiden sanoma on "yksi hailee, ei kukaan tuollaista halua kuitenkaan".
Kilpailua on aina hyvä olla olemassa!
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 27.10.2004 klo 00:48]
AR on vahvasti kannattava, eikä myynti ole ollut heikkoa kuin mainitsemasi 166:n osalta, jolle on kyllä tulossa seuraaja, mutta vasta 2007.
Esim. TL italialaislähteisiin viitaten pari viikkoa sitten uutisoi päinvastaista: Saabhan kyseisestä projektista poistui jo toista vuotta sitten. Ilmeisesti Detroitissa päätettiin edullisemmasta tiestä 9^5:n seuraajalle ja se rakennetaan 9^3:n ja Vectran tavoin GM:n Epsilon-pohjalle.
Nykyiselle 166:lle on kaavailtu Maseratin taholta vastaavaa mallia...
Etuvetoinen Maserati? Tämän suhteen olen erittäin skeptinen. Jaguar X-Typen laimea menestys lienee riittävä oppitunti Italialaisillekin.
Uudet suunnitelmat tekniikan osalta liittyvät mm. yhteistyöhön GM:n kanssa, ensi vuonna Alfaan tulee mm. Holdenin V6 ketjukone.
Tähän voi kommentoida, että jo oli aikakin. Upeasta luonteestaan huolimatta Alfan V6:t ovat jo pitkään olleet pahasti vanhentuneita.
Toisin kuin Il Diavolo, toivon kyllä hartaasti, että niin GM, Fiat, Ford ja muutkin vaikeuksissa olevat autonvalmistajat saisivat homman toimimaan. En voi käsittää tuollaisia kommentteja, joiden sanoma on "yksi hailee, ei kukaan tuollaista halua kuitenkaan".
Kilpailua on aina hyvä olla olemassa!
Kilpailu on elinehto kaikilla aloilla. Mitä enemmän yrittäjiä, sen parempi. Yhtiöiden määrä alalla alkaa tosin jäädä varsin pieneksi, vaikka tuotemerkit ovat toistaiseksi säilyneet markkinoilla. On mielenkiintoista seurata GM:n ja Fordin erilaista tietä ostettujen pienvalmistajien kehityksessä. GM:n tapa muokata persoonallisistakin merkeistä samanlaisia bulkkituotteita muun tuotantonsa kanssa on ainakin kuluttajien kannalta huono asia ja myös taloudelliselta puolelta tulokset ovat toistaiseksi surkeita. Toisaalta Fordin tapa antaa valmistajille vapaammat kädet ei sekään toistaiseksi näytä kaikilta osin menestyksekkäältä.
PPi: "Esim. TL italialaislähteisiin viitaten pari viikkoa sitten uutisoi päinvastaista: Saabhan kyseisestä projektista poistui jo toista vuotta sitten. Ilmeisesti Detroitissa päätettiin edullisemmasta tiestä 9^5:n seuraajalle ja se rakennetaan 9^3:n ja Vectran tavoin GM:n Epsilon-pohjalle."
Onhan se jo vanha tieto, että Saab vetäytyi premium-pohjalevyprojektista, koska se oli sille liian kallis. Kyseinen pohjalevy tullaan kuitenkin näkemään ensi vuonna julkaistavassa Alfa 157/158:ssa. Mitä tulee Alfan kannattavuuteen, niin erityisesti 147, GT ja 156 ovat vahvasti kannattavia mallisarjoja. Yhtiön kasvu on kyllä hidastunut, mutta Alfan tulos ei kuitenkaan ole tappiollinen. 166 on kyllä vähän kaikkialla jäänyt pettymykseksi, hieno auto, mutta kun niin monessa euroopan maassa jälleenmyynti ja huoltoverkosto ei pelaa, ei autot mene kaupaksi. Korvaaja on kyllä oikeasti tulossa, mutta vasta vuonna 2007. Asia on kuitenkin vielä sen verran kaukainen eikä muuta uutisoitavaa aiheesta ole, joten siitä ollaan hiljaa.
PPI: Etuvetoinen Maserati? Tämän suhteen olen erittäin skeptinen. Jaguar X-Typen laimea menestys lienee riittävä oppitunti Italialaisillekin.
En tiedä muuta kuin sen, mitä pikkulinnut ovat Italiasta laulaneet. Maseratin imagoa kun pidetään "sopivampana" isoille limusiineille. X typen myynti lähti huomattavaan nousuun sen jälkeen, kun toivat dieselit markkinoille. Tätä ennen vannoivat henkeen ja vereen, että koskaan ei Jaguarin keulalle dieseliä tarjota, mutta näin ajat muuttuvat.
PPi: "Tähän voi kommentoida, että jo oli aikakin. Upeasta luonteestaan huolimatta Alfan V6:t ovat jo pitkään olleet pahasti vanhentuneita."
Toinen, mitä jään kaipaamaan on ulkonäkö. Vanhat moottorit ovat huomattavasti tyylikkäämpiä, mitä uudet GM:n muovilla päälystetyt laatikot. Alfan oman V6:n valmistus on jo päättynyt, sillä niitä on rakennettu "varastoon". Samalla on suljettu Milanon Aresessa oleva Alfa-tehdas, (Muistattehan vanhan Alfa merkin, jossa luki kotipaikka, Milano) jonka viimeiset autot kasattiin pari vuotta sitten. Näihin päiviin tehtaassa on kuitenkin vielä kasattu V6 moottoreita, mutta nyt on yksi ajanjakso päättynyt. V6:sta ei ole sinäänsä ollut kiire uudistaa, koska valtaosa euroopassa myytävistä Alfoista on varustettu dieselmoottorilla. V6:n osuus on varsin marginaalinen. GM auttaa Alfaa parantamaan laatua, koska GM:llä on paljon paremmat resurssit rakentaa kestäviä, kilpailukykyisiä moottoreita. Alfan tehtäväksi jääkin vain asennus ja virittely. Nyt täytyykin vain toivoa, että Alfan insinöörit saavat sen saman luonteen esiin GM:n moottoreista.
PPi: Kilpailu on elinehto kaikilla aloilla. Mitä enemmän yrittäjiä, sen parempi. Yhtiöiden määrä alalla alkaa tosin jäädä varsin pieneksi, vaikka tuotemerkit ovat toistaiseksi säilyneet markkinoilla. On mielenkiintoista seurata GM:n ja Fordin erilaista tietä ostettujen pienvalmistajien kehityksessä. GM:n tapa muokata persoonallisistakin merkeistä samanlaisia bulkkituotteita muun tuotantonsa kanssa on ainakin kuluttajien kannalta huono asia ja myös taloudelliselta puolelta tulokset ovat toistaiseksi surkeita. Toisaalta Fordin tapa antaa valmistajille vapaammat kädet ei sekään toistaiseksi näytä kaikilta osin menestyksekkäältä.
Tähän kommenttiin voin täysin yhtyä. Miksi ihmeessä esim. Daewoota pitää ruveta myymään Chevroletin nimellä ja mitä tapahtuu / on tapahtumassa esim. Chevroletin imagolle? Veikkaanpa, että GM puree itseään omaan nilkkaan tällaisella toiminnalla. Fordin tyyli on ollut mielestäni järkevä ja oikea. Mazdan ja Fordin välinen yhteistyö on juuri sitä, millaista se minun mielestäni saisi ja pitäisikin olla. GM:n tyyli on taas liian rajoitettu, sillä GM:n hirttolenkki Saabin kaulalla on kyllä turhan selkeä. Volvo olikin onnekas saadessaan kumppanikseen GM:n sijasta Fordin, ettei tarvitse koko ajan johtaa yhtiötä valmiiksi pureskellulla ohjeistuksella emoyhtiön taholta. Raakaa peliä, sen koki jo Valmet Automotivekin, kun historia ja perinteet eivät merkanneet GM:lle tuon taivaallista.
Fiatiin palatakseni se käyttää yhteistyötä muiden Fiat-konsernin automerkkien kanssa liian tehottomasti hyväkseen. Toimitusjohtaja Herbert Demelin lausahdus kertoo kuvaavasti talon merkkien välistä tehottomuutta: "edes italialainen Autofirma ei tarvitse 44 erilaista äänitorvea".
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 27.10.2004 klo 15:43]
EVVK
tapahtuu? tehdäänkö opelista amerikkalainen automerkki,
vai mitä oikein tehdään...?
GM osti Opel-yhtymän osake-enemmistön v 1929; siitä lähtien Opel on ollut "amerikkalainen automerkki". Kaiken lisäksi Opel-nimellä kasataan autoja ainakin Belgiassa ja Iso-Britanniassa (myös Vauxhall-nimellä);Suomessakin tehtiin joskus Calibroja. Missä tehnevätkään Suzukipohjaiset Agilat, muistelin että Puolassa.
Jos tuotetta tehdään enemmän kuin myydään, täytyy joko vähentää tuotantoa tai pudottaa kustannuksia ja sitä kautta hintaa - tai molempia, niinkuin Opelin kohdalla kuulemma tehdään. Ja tämä tapahtuu väkeä vähentämällä.
Juuri näin.
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/uutiset37.htm
Vähennykset 12000 henkeä.
Pikkuvaikeuksia on minun käsittääkseni ollut muillakin saksalaismerkeillä. Jos oikein olen ymmärtänyt. Porschenkin tehostaa "toimiaan" (olen kyllä ymmärtänyt että sillä olisi mennyt hyvin, uusien mallien johdosta), olen ymmärtänyt että Porsche JOUTUU tehostamaan.
Muillakin saksalaismerkeillä on ollut vaikeuksia (pidemmät työajat jne.). BMW meni mersun, ilmeisesti bemulla menee hyvin.
Oikaiskaa vaan tekstiäni, haluaisin tietää muidenkin kuin Opelin tilanteen (muiden saksalaismerkkien tilanteen). Meneekö niillä heikosti?
Kyllä kaikilla menee yleisesti ottaen heikosti. GM:llä on onneksi sitä reserviä, mutta miljarditappioilla nekin loppuvat nopeaan.
Surullisin tapaus viime vuonna oli Fiat, joka oli niin lähellä konkurssia, että myi rönsyjä pois sieltä täältä ja on edelleen siinä kunnossa, ettei kestä yhtään enempää tappiota. Fiatin tytäryhtiöillä taas menee hyvin, kaikki muu pelaa paitsi Fiat-merkkisten autojen ryhmä. Esimerkkinä tällä hetkellä kannattavista tehtaista mm. Maserati, Ferrari, Alfa-Romeo ja Lanciakin taitaa mennä +-0 tyylisesti.
Käsittääkseni GM:n lisäksi tilanne on vaikea mm. Volkswagenilla, kun Golf ei ole myynyt odotetusti. Samaa aikaa esim. Toyota tekee voittoa ja vie markkinaosuuksia edelleen. Kyllä tästä vielä noustaan, mutta sitä ennen on lehdissä vielä paljon ikävää luettavaa...
Parhaiten menee saksalaisista Porschella ja Bemulla, vai?
Kyllä. Porsche on itse asiassa maailman parhaiten kannattava autonvalmistaja. BMW on vastaavasti massavalmistajista kannattavin ). Autoteollisuuden kootut taloustiedot löytyvät esim. osoitteesta: http://www.autointell.com/.
) Absoluuttisia lukuja tarkastellen tosin Toyotan lähimaastoon ei pääse mikään valmistaja.
Ferrarihan (omistaen Ferrarin ja Maseratin tuotemerkit ym.) on jo itsenäinen yhtiö ja käytännössä vain odottaa vientiä pörssiin, jotta emoyhtiölle saadaan kipeästi kaivattua rahaa.
Fiat auto (Fiat, Alfa, Lancia + kevyet tavara-autot) on raskaasti tappiollinen osa konsernia. Alfan tai Lanciankaan tilanne ei näytä erityisen valoisalta. Molempien merkkien suurimpien mallien seuraajien kehitys lopetettiin hiljattain ja Alfan myyntimäärä on pari viimeistä vuotta ollut jyrkässä laskussa. Viime viikollahan ilmoitettiin nimekkään BMW-veteraanin siirtyvän Alfan johtoon: TCC.
GM:n talouspäällikkö vähän puheli jotain tämän tyyppistä: Euroopasta muualle. No ehkä hän vain uhkaili?
No ei se mitään, Fiatit olisi paljon parempi jättää kokonaan tekemättä.
Haaskaavat vaan hyviä raakaaineita mokomiin koppuroihin.
Josko Intiasta löytyis kierrätyssäilykepurkkeja korituotantoon ja vaatimattomia ostajaehdokkaita ko tuotteille.
Fabritziano Intiano Automobili Tiuchirapalli
Ihan sama . .
Fiat auto (Fiat, Alfa, Lancia + kevyet tavara-autot) on raskaasti tappiollinen osa konsernia. Alfan tai Lanciankaan tilanne ei näytä erityisen valoisalta. Molempien merkkien suurimpien mallien seuraajien kehitys lopetettiin hiljattain ja Alfan myyntimäärä on pari viimeistä vuotta ollut jyrkässä laskussa. Viime viikollahan ilmoitettiin nimekkään BMW-veteraanin siirtyvän Alfan johtoon: TCC.
Ei ihan näin sentään. Tietoni ovat suurimmalta osin peräisin varsin luotettavalta taholta, ei mistään lehtitiedotteesta vaan suoraan Italiasta Alfaa läheltä olevalta kaverilta. Tiedän kyllä, että Rolls-Roycen johtaja Karl-Heinz Kalbfell siirtyi Alfan johtoon. Alfalla menee kyllä hyvin tuon sivuston esittämistä luvuista huolimatta. Esim. GT mallin koko vuoden myyntitavoite meni jo parina ensimmäisenä kuukautena, samoin Fiat Auton johto on tyytyväinen tulokseen. AR on vahvasti kannattava, eikä myynti ole ollut heikkoa kuin mainitsemasi 166:n osalta, jolle on kyllä tulossa seuraaja, mutta vasta 2007. Nykyiselle 166:lle on kaavailtu Maseratin taholta vastaavaa mallia... Nykyään Fiat Autoa johtaa Herbert Demel, joka Italiassa leikkisästi "herra laatu"na tunnetaan.
Demel pisti Alfan entisen johtajan, Daniele Bandieran syrjään. Demel oli mm. joka kerta Alfan tehtaalla käydessään sitä mieltä, että tulevien mallien laatu ei ole hänen odotustensa mukainen ja laittoi pojat uudestaan hommiin. Tämän vuoksi tulevan 157-mallin aikataulu on venynyt. Alfan uusi johtaja on kaveri, jolle sanat kustannustehokkuus ja laatu ovat kaikkein tärkeimpiä ja tällainen tyyppi on juuri se, mitä Fiat-Auton TJ Herbert Demel haluaa.
Onkin mielenkiintoista, että johtajavaihdoksia on tehty Demelin aikana useampia, monet saksalaisia:
Laadunvalvonta: Entinen audilainen, Stefan Ketter
Myyntistrategiat: VW-Fiat monilahjakkuus, Johann Wohlfarter
Alfan osalta tullaan epävirallisesti tavoittelemaan 275000 auton myyntilukua, Fiatin tavoitteen ollessa 1,55 miljoonaa ja Lancian 150000 autoa.
Auto Bildin haastattelussa Demel kertoo mm. näin:
"laatu ei ole vielä tavoitetasolla, ja pyrimme seuraavan kahden vuoden aikana pääsemään automerkkien laadukkaimpaan kolmannekseen."
"Lancia kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin kaksi muuta merkkiämme. Lancian asemaa on kuitenkin mietittävä uudelleen. Emme voi enää palata Delta Integralen puristiseen urheilullisuuteen ja siksi Fulvialle ei kannata suunnitella seuraajaa. Lancia on hallitseva A-segmentissä, vahva B-segmentissä ja laajennuskelpoinen C-segmentissä. Emme kuitenkaan voi avata kolmea rakennustyömaata samanaikaisesti. Ensin on vuorossa Fiat, sitten Alfa ja lopuksi Lancia."
"Alfalla menee hyvin, ja imago on myönteinen. Muotoilu on lähes täydellistä ja mallivalikoimaa laajennetaan. Myös tekniikan osalta meillä on Alfalle uusia suunnitelmia. Kaikki ei voi kuitenkaan olla uutta ja ainutkertaista"
Että näin.
Uudet suunnitelmat tekniikan osalta liittyvät mm. yhteistyöhön GM:n kanssa, ensi vuonna Alfaan tulee mm. Holdenin V6 ketjukone.
Mallivalikoiman laajennukset tarkoittavat käytännössä muunmuassa Kamal:ia, Crosswagonia, sekä imagonkohotusmallia 8C Competizionea, jollaista tehdään rajoitettu erä.
Demelin suunnitelmat kuulostavat kyllä paperilla hyvältä ja tekemiset ovat olleet sen mukaisia, mutta vasta pari seuraavaa vuotta näyttävät, kuinka suunnitelmat purevat käytännössä. Eli niinkuin Opelinkin tilanteessa, tällä hetkellä kukaan ei pysty sanomaan, mihin homma on menossa.
Toisin kuin Il Diavolo, toivon kyllä hartaasti, että niin GM, Fiat, Ford ja muutkin vaikeuksissa olevat autonvalmistajat saisivat homman toimimaan. En voi käsittää tuollaisia kommentteja, joiden sanoma on "yksi hailee, ei kukaan tuollaista halua kuitenkaan".
Kilpailua on aina hyvä olla olemassa!
AR on vahvasti kannattava, eikä myynti ole ollut heikkoa kuin mainitsemasi 166:n osalta, jolle on kyllä tulossa seuraaja, mutta vasta 2007.
Esim. TL italialaislähteisiin viitaten pari viikkoa sitten uutisoi päinvastaista:
Saabhan kyseisestä projektista poistui jo toista vuotta sitten. Ilmeisesti Detroitissa päätettiin edullisemmasta tiestä 9^5:n seuraajalle ja se rakennetaan 9^3:n ja Vectran tavoin GM:n Epsilon-pohjalle.
Nykyiselle 166:lle on kaavailtu Maseratin taholta vastaavaa mallia...
Etuvetoinen Maserati? Tämän suhteen olen erittäin skeptinen. Jaguar X-Typen laimea menestys lienee riittävä oppitunti Italialaisillekin.
Uudet suunnitelmat tekniikan osalta liittyvät mm. yhteistyöhön GM:n kanssa, ensi vuonna Alfaan tulee mm. Holdenin V6 ketjukone.
Tähän voi kommentoida, että jo oli aikakin. Upeasta luonteestaan huolimatta Alfan V6:t ovat jo pitkään olleet pahasti vanhentuneita.
Toisin kuin Il Diavolo, toivon kyllä hartaasti, että niin GM, Fiat, Ford ja muutkin vaikeuksissa olevat autonvalmistajat saisivat homman toimimaan. En voi käsittää tuollaisia kommentteja, joiden sanoma on "yksi hailee, ei kukaan tuollaista halua kuitenkaan".
Kilpailua on aina hyvä olla olemassa!
Kilpailu on elinehto kaikilla aloilla. Mitä enemmän yrittäjiä, sen parempi. Yhtiöiden määrä alalla alkaa tosin jäädä varsin pieneksi, vaikka tuotemerkit ovat toistaiseksi säilyneet markkinoilla.
On mielenkiintoista seurata GM:n ja Fordin erilaista tietä ostettujen pienvalmistajien kehityksessä. GM:n tapa muokata persoonallisistakin merkeistä samanlaisia bulkkituotteita muun tuotantonsa kanssa on ainakin kuluttajien kannalta huono asia ja myös taloudelliselta puolelta tulokset ovat toistaiseksi surkeita. Toisaalta Fordin tapa antaa valmistajille vapaammat kädet ei sekään toistaiseksi näytä kaikilta osin menestyksekkäältä.
PPi: "Esim. TL italialaislähteisiin viitaten pari viikkoa sitten uutisoi päinvastaista:
Saabhan kyseisestä projektista poistui jo toista vuotta sitten. Ilmeisesti Detroitissa päätettiin edullisemmasta tiestä 9^5:n seuraajalle ja se rakennetaan 9^3:n ja Vectran tavoin GM:n Epsilon-pohjalle."
Onhan se jo vanha tieto, että Saab vetäytyi premium-pohjalevyprojektista, koska se oli sille liian kallis. Kyseinen pohjalevy tullaan kuitenkin näkemään ensi vuonna julkaistavassa Alfa 157/158:ssa. Mitä tulee Alfan kannattavuuteen, niin erityisesti 147, GT ja 156 ovat vahvasti kannattavia mallisarjoja. Yhtiön kasvu on kyllä hidastunut, mutta Alfan tulos ei kuitenkaan ole tappiollinen. 166 on kyllä vähän kaikkialla jäänyt pettymykseksi, hieno auto, mutta kun niin monessa euroopan maassa jälleenmyynti ja huoltoverkosto ei pelaa, ei autot mene kaupaksi. Korvaaja on kyllä oikeasti tulossa, mutta vasta vuonna 2007. Asia on kuitenkin vielä sen verran kaukainen eikä muuta uutisoitavaa aiheesta ole, joten siitä ollaan hiljaa.
PPI: Etuvetoinen Maserati? Tämän suhteen olen erittäin skeptinen. Jaguar X-Typen laimea menestys lienee riittävä oppitunti Italialaisillekin.
En tiedä muuta kuin sen, mitä pikkulinnut ovat Italiasta laulaneet. Maseratin imagoa kun pidetään "sopivampana" isoille limusiineille.
X typen myynti lähti huomattavaan nousuun sen jälkeen, kun toivat dieselit markkinoille. Tätä ennen vannoivat henkeen ja vereen, että koskaan ei Jaguarin keulalle dieseliä tarjota, mutta näin ajat muuttuvat.
PPi: "Tähän voi kommentoida, että jo oli aikakin. Upeasta luonteestaan huolimatta Alfan V6:t ovat jo pitkään olleet pahasti vanhentuneita."
Toinen, mitä jään kaipaamaan on ulkonäkö. Vanhat moottorit ovat huomattavasti tyylikkäämpiä, mitä uudet GM:n muovilla päälystetyt laatikot. Alfan oman V6:n valmistus on jo päättynyt, sillä niitä on rakennettu "varastoon". Samalla on suljettu Milanon Aresessa oleva Alfa-tehdas, (Muistattehan vanhan Alfa merkin, jossa luki kotipaikka, Milano) jonka viimeiset autot kasattiin pari vuotta sitten. Näihin päiviin tehtaassa on kuitenkin vielä kasattu V6 moottoreita, mutta nyt on yksi ajanjakso päättynyt. V6:sta ei ole sinäänsä ollut kiire uudistaa, koska valtaosa euroopassa myytävistä Alfoista on varustettu dieselmoottorilla. V6:n osuus on varsin marginaalinen. GM auttaa Alfaa parantamaan laatua, koska GM:llä on paljon paremmat resurssit rakentaa kestäviä, kilpailukykyisiä moottoreita. Alfan tehtäväksi jääkin vain asennus ja virittely. Nyt täytyykin vain toivoa, että Alfan insinöörit saavat sen saman luonteen esiin GM:n moottoreista.
PPi: Kilpailu on elinehto kaikilla aloilla. Mitä enemmän yrittäjiä, sen parempi. Yhtiöiden määrä alalla alkaa tosin jäädä varsin pieneksi, vaikka tuotemerkit ovat toistaiseksi säilyneet markkinoilla.
On mielenkiintoista seurata GM:n ja Fordin erilaista tietä ostettujen pienvalmistajien kehityksessä. GM:n tapa muokata persoonallisistakin merkeistä samanlaisia bulkkituotteita muun tuotantonsa kanssa on ainakin kuluttajien kannalta huono asia ja myös taloudelliselta puolelta tulokset ovat toistaiseksi surkeita. Toisaalta Fordin tapa antaa valmistajille vapaammat kädet ei sekään toistaiseksi näytä kaikilta osin menestyksekkäältä.
Tähän kommenttiin voin täysin yhtyä. Miksi ihmeessä esim. Daewoota pitää ruveta myymään Chevroletin nimellä ja mitä tapahtuu / on tapahtumassa esim. Chevroletin imagolle? Veikkaanpa, että GM puree itseään omaan nilkkaan tällaisella toiminnalla. Fordin tyyli on ollut mielestäni järkevä ja oikea. Mazdan ja Fordin välinen yhteistyö on juuri sitä, millaista se minun mielestäni saisi ja pitäisikin olla. GM:n tyyli on taas liian rajoitettu, sillä GM:n hirttolenkki Saabin kaulalla on kyllä turhan selkeä. Volvo olikin onnekas saadessaan kumppanikseen GM:n sijasta Fordin, ettei tarvitse koko ajan johtaa yhtiötä valmiiksi pureskellulla ohjeistuksella emoyhtiön taholta. Raakaa peliä, sen koki jo Valmet Automotivekin, kun historia ja perinteet eivät merkanneet GM:lle tuon taivaallista.
Fiatiin palatakseni se käyttää yhteistyötä muiden Fiat-konsernin automerkkien kanssa liian tehottomasti hyväkseen. Toimitusjohtaja Herbert Demelin lausahdus kertoo kuvaavasti talon merkkien välistä tehottomuutta: "edes italialainen Autofirma ei tarvitse 44 erilaista äänitorvea".