Mersut polttaa grillin sytytysnestettä?

4 kommenttia

Olen vuosien mittaan kiinnittänyt huomioni metkaan asiaan;
kaikista uusista diesel-h-autoista Mersu savuttaa selkeimmin.
Liikennevaloista lähtiessään Mersut jättävät mustan pilven
peräänsä. Käry tuo mieleen lapsuuden kesät ja hiiligrillin sytytys-
nesteen.

Johtotädet ilmaisevat haisevan mielipiteensä Kioton-sopimukselle?

  
  • Samanlailla ne tuntuu tupruttavan kaikki kiisselit, vaikka olis kuinka ympäristöystävällisiä, niin ihmisystävällisiä ne ei ole.

    Mersu miehet joutuu ehkä enemmän polkaisemaan, että saavat lohnansa näyttävästi liikkeelle :grin:

      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 14:48 rick kirjoitti
    Olen vuosien mittaan kiinnittänyt huomioni metkaan asiaan;
    kaikista uusista diesel-h-autoista Mersu savuttaa selkeimmin.
    Liikennevaloista lähtiessään Mersut jättävät mustan pilven
    peräänsä. Käry tuo mieleen lapsuuden kesät ja hiiligrillin sytytys-
    nesteen.

    Johtotädet ilmaisevat haisevan mielipiteensä Kioton-sopimukselle?


    Eilen kiinnitti huomiotani, kun pysähdyin uudehkon 407:n perään, että tuleepa kirpeähkö tuoksu, muttei juurikaan savua pöllähtänyt. Näistä tuoksuista pystyy nauttimaan myös liikennevaloissa vaikka sokea Reetta.

    Kun otit puheeksi nuo lapsuuden grillimuistot, niin minullekin tuli se mieleen näistä uusista vähän savuttavista dieseleistä, tarkemmin sanottuna hetket grillauksen lopettamisen jälkeen. Grillattiin tarjouksessa ollutta Camping-grillimakkaraa ja juotiin muutama olut. Toden totta, jonkun aikaa syömisen jälkeen ilmassa oli samanlainen imelä tuoksu, kuin kuin eilen liikennevaloissa: savua ei näkynyt, mutta joskus kuului pientä pörinää.


      
  • Pakoputkesta tuleva musta savu on hiiltä, joka joko ei ehdi palaa korkeiden kierrosten vuoksi tai jolle ei riittänyt palotilassa happea. Grillinesteen musta savu on samaa ainetta.

    Jos Mersut tosiaan savuttavat muita enemmän, tulee mieleen, että mahtaako M-B käyttää erilaista ohjausta ruiskutukselle kuin muut. Isolla ruiskutusmäärällä heti kaasua poljettaessa nimittäin saadaan koneesta enemmän voimaa, koska ensin palavassa vedyssä on enemmän energiaa kuin hiilessä.

    Toinen vaihtoehto on, että Mersun ahdin herää hitaammin, jolloin kiihdytyksen alussa ahtopaine ja sitä kautta hapen määrä ei vielä vastaa heti reagoivan pumpun arvoja.

    Kolmas mikä tulee mieleen on Mersun käyttämät ruiskutuspaineet. Ehkä ne ovat Mersulla pienemmät, jolloin löpö suihkuaa isompina pisaroina jotka syttyvät hitaammin eivätkä ehdi palaa täydellisesti.

    Tuo Opelixin ehdotus Mersun vaatimasta kovemmasta polkemisestakin voi olla syynä. Kun laittaa samankokoisia autoja rinnakkain hinnan mukaan, Mersulla saa usein pienemmän koneen. Sitä on sitten potkittava enemmän jotta pysyy muiden vauhdissa, vahvasti ahdettu dieselhän on vähän vaisu ennen kuin ahtopaine nousee.

    Tai sitten Mersut eivät savuta sen enempää kuin muutkaan.

    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 07.09.2005 klo 15:35]
      
  • Lainaus:
    07.09.2005 klo 10:07 Jouko Kokko kirjoitti
    Eilen kiinnitti huomiotani, kun pysähdyin uudehkon 407:n perään, että tuleepa kirpeähkö tuoksu, muttei juurikaan savua pöllähtänyt. Näistä tuoksuista pystyy nauttimaan myös liikennevaloissa vaikka sokea Reetta.


    Minun nenääni kaikkien uudehkojen dieselautojen pakokaasut tuoksahtavat kiihdytyksen aikana hiukan kloorimaisilta, typpioksidien aromeja kenties?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit