Civic 2004 öljynvaihto

6 kommenttia

Voi ajaa sen 20tkm, mutta jos aiot autoa pitää pitempään niin ei tiheämpi vaihtoväli pahaksi ole. Nykyään monessa autossa on aivan liian pitkät vaihtovälit ja esim. taannoin erään TDI-koneisen kulkuvälineen käyttötestissä moottorissa oli jo selkeitä kulumajälkiä (60tkm testin lopussa). Ei se öljynvaihto montaa kymppiä maksa, mutta voi säästyä hyvinkin koneen parempana kuntona myöhemmin.



Omassa autossani huoltoväli on 30tkm/1v, mutta olen silti noudattanut valmistajan antamaa suositusta 15tkm välihuolloista eli kilometriä kohden lisäkuluja ei montaakaan senttiä tule.

  
  • Okei. No pitääpä katsoa jos sitä kävisi kuitenkin vaihdattamassa ne öljyt. Kun tuo minun ajo on kuitenkin lähes kokonaan kaupunkiajoa, niin käsittääkseni silloin olisi hyvä vaihtaa tiheempään kun maantieajossa.



    Niin ja olisi tuota autoa nyt tarkoitus useampi vuosi pitää, jos ei ihan sudeksi osottaudu.



    Mikä sitten ikinä lieneekään noiden pienten koneiden (1,4 l) potentiaalinen käyttöikä hyvällä hoidolla. Tuostakin asiasta kun liikkuu aika ristiriitaista tietoa.

      
  • Hondan bensakoneet ovat tunnetusti vahvoja kuutiotilavuudesta riippumatta - kunhan huollot ja käyttö on asianmukaista. Itse kone voi hyvinkin puolimiljoonaa kestää, mutta vähintäänkin sen 300tkm (jos ei huonoa onnea ole sen kanssa). Apulaitteista vesipumppu menee ehkä nopeiten, mutta sekin voi 200tkm mennä helpostikin. Laturit ja startit kestää tavallisesti 250-400tkm ajon.



    Näin siis Hondassa... joidenkin merkkien kohdalla nollan voi pudottaa lukujen lopuista pois ainakin apulaitteiden osalta :smile:

      
  • missä merkissä kestää apulaitteet 20-40 tkm?

      
  • Taitaa olla nyt huollot ja öljynvaihdot vähän sekaisin, kumpaa mahdat tarkoittaa, ne kun eivät ole yhteneväiset suinkaan kaikaissa automalleilla, ts. öljynvaihtoväli voi olla esim. 15000km, mutta huoltoväli 30000km.

    Niin ja sullahan oli kertomasi mukaan huoltovihko, siinähän ne kaikki lukee. :sleepy:

      
  • Öljynvaihto maksaa esim. Vianorilla 39 euroa (4 litraa 5W40) + suodatin.



    Ei noilla hinnoilla kannata öljynvaihdoista turhaan säästellä, eikä myöskään maksa vaivaa ryhtyä itse vaihtamaan ja puljaamaan jäteöljyjä ongelmajätekeräykseen.



    Mitään merkkiliikkeen 150 euron öljynvaihtoja ei kylläkään kannata tehdä, koska joku raja se kiskonnassakin pitää olla..

      
  • Kysäisin joskus tamperelaisesta isohkosta autohuollosta (ei-merkkiliike), että kuinkas huollot teillä onnistuisivat. Se jäi sitten siihen, kun selvisi, että kaikki osat öljynsuodattimesta lähtien olisi pitänyt osata hommata itse. Eli käytännössä ostaa merkkiliikkeestä.



    Vianorin hintaanhan ei suodatinta sisälly, ja neljän litran raja öljylle on hieman koominen kun se kuitenkin tulee kai tynnyristä. Ja mikäli oikein edullisesti haluaa öljyt saada koneeseen ilman omaa työtä niin halvimmaksi taitaisi tulla ostaa itse myös öljyt marketista ja huoltamolta pelkkä vaihtotyö. Tässäkin on tosin riskinsä, vanhempien auton huoltoa vierestä seuratessa oli havaittu, että öljynvaihtaja aikoi kaataa uudet öljyt koneeseen vaikka pohjaproppu oli vielä auki. Eli kiinnostus tällaiseen työhön, missä asiakas ei osta mitään, taitaa olla aika vähäistä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit