Vapaavirtasuodattimella tehonlisäystä (koeajo.tv)

7 kommenttia

koeajo.tv:ssä oli juttua vapaavirtasuodattimesta, jonka avulla
auton tehon lisäys normaaliin paperisuodattimella varustettuun
verratuna olisi 10-12hv.Lisäksi auton polttoaineen kulutus laskisi 10%.

Onko jutussa perää ja onko asiasta käytännön kokemuksia vai onko rahan haaskausta ?

Hintaa näyttää olevan erääseen automalliin 83 euroa...



[turbo-kiisseli muokkasi tätä viestiä 10.09.2005 klo 21:39]
  
  • Minimi voiman lisäys n 4 hevosvoimaa. Jos on tosi niin toimiva homma.

      
  • Tuolla ns. korvaussuodattimella mitä ne koeajo.tv:ssä esitteli ei saa merkittäviä eroja vakio suodattimeen..
    Kartiosuodattimet ovat sitten asia erikseen..
    Tehonlisäys tulee kun poistetaan (yleensä) ahdas vakio imuputkisto ja asennetaan tilalle paremmin virtaava suodatin ja putkisto.

    Vakio putkisto on suunniteltu hiljaiseksi joten siinä on mutkia ja supistuksia jotka haittaa virtausta..
    Itelläni on Green Twister kartiosuodatin ja vakiota en takasin laita!

    Se muutes on Vapaavirtaussuodin :grin:

      
  • Monet vapaavirtaussuodattimet ovat pestäviä, joten ei tarvitse investoida uuteen juuri enää. Kone hengittää paljon paremmin niillä. Katsoessani esim. omaa Tdi Quattroa, kulkee ilma niin monen mutkan kautta varsinaiseen imuaukkoon joka on pieni reikä lokasuojan ja pyöränaukon välissä. Kartiosuodatin voisi saada ihmeitä aikaan, vaikka en kärsi tehonpuutteesta nytkään.

      
  • Ahdettu kone hyötyy imupuolen vapaammasta hengityksestä vähiten. Ahdin jaksaa painaa ilmaa riittävästi vähän tukkoisemmastakin putkesta. Niissä on imuventtiilitkin yleensä pienempiä suhteessa pakoventtiileihin samasta syystä.

      
  • Artikkeli myös luettavissa:
    http://www.koeajo.tv/artikkeli.php?id=396

    Eli onko käytännössä niin, että turbo dieseliin ei tuolla vapaavirtasuodatimella saa oikeastaan mitään tehonlisäystä ?

    Ja se ~80 euroa menee kankkulan kaivoon ?

      
  • turbo-kiisseli: ” Eli onko käytännössä niin, että turbo dieseliin ei tuolla vapaavirtasuodatimella saa oikeastaan mitään tehonlisäystä ?”

    Ihan teoriapohjalta ajatellen olen sitä mieltä, jos puhutaan HUIPPUtehosta. Sen määräävät kierrokset ja ahtopaine, kumpaankaan suodatin ei vaikuta, kone vain saavuttaa säädetyn huippupaineen pienemmillä ahtimen kierroksilla.

    Myös polttoaineen säästö on aika kyseenalaista, koska ahdin kompensoi ahdistavan putkiston vaikutusta muuten hukkaan menevällä energialla.

    Sen sijaan kiihtyvyys ja sitkeys saattaa parantua, koska ahtopaineen pitäisi nousta hiukan pienemmillä moottorin kierroksilla. Tämä muutos on todennäköisesti aika marginaalinen, koska pienillä kierroksillahan vakioputsarikaan ei vielä pistä pahasti hanttiin.

      
  • Minkälaisellä koejärjestelyllä voisi vanhan suodattimen ahistavuuden mitata? Teoriassa kyse on kai suodattimen jälkeisestä paineesta, mutta minkä suuruinen painehäviö on merkittävä? Onko muita tapoja?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit