Miksi Audeissa sitten on myös aika paljon erilaisia tyyppivikoja kuin Volkkarissa? Miksi Audissa on vähemmän vikoja kuin Volkkarissa? Eikös joku kertonut täällä että Skodassa on vähemmän vikoja kuin Volkkarissa vaikka nekin on aika samanlaisia autoja. Eikö Seatissakin ole enemmän vikoja kuin Volkkareissa ja Skodissa? Minulla on A4:sen ja Passatin vaatimattomat (ei kaikkia tyyppivikoja) vikalistat mutta niissä on myös paljon erilaisia vikoja... MatLog jo kyllä perusteli jo aika hyvin ja kertoi, mutta tarvitsin lisää vastauksia. Onko niissä aivan täsmälleen samat osat vai?
[Tuomas muokkasi tätä viestiä 18.10.2004 klo 13:07]
Miksi Audeissa sitten on myös aika paljon erilaisia tyyppivikoja kuin Volkkarissa? Miksi Audissa on vähemmän vikoja kuin Volkkarissa? Eikös joku kertonut täällä että Skodassa on vähemmän vikoja kuin Volkkarissa vaikka nekin on aika samanlaisia autoja. Eikö Seatissakin ole enemmän vikoja kuin Volkkareissa ja Skodissa? Minulla on A4:sen ja Passatin vaatimattomat (ei kaikkia tyyppivikoja) vikalistat mutta niissä on myös paljon erilaisia vikoja... MatLog jo kyllä perusteli jo aika hyvin ja kertoi, mutta tarvitsin lisää vastauksia. Onko niissä aivan täsmälleen samat osat vai?
Koko homman idea oli, että ei tehdä lukuisia "lähes samanlaisia" osistoja eri automerkkeihin, vaan yhdistetään ne yhdeksi tuotteeksi. Tämähän on ainoa tapa säästää kustannuksissa.
Yhteiset osat liittyvät autojen tekniikkaan, ts. moottorit, alustan osat, mittaristot jne. Esimerkiksi Passatiin viimeksi tullut 2-litrainen 96 kw bensiinimoottori voimansiirtoineen oli rakennettu alun perin Audia varten, mutta voitiin suoraan hyödyntää myös Passatissa, koska moottori on samalla tavoin pitkittäin sijoitettu. Kun automerkit tulevaisuudessa erottautuvat siten, että Audi ainoana jää käyttämään pitkittäismoottoreita eli siis tuleva uusi Passat on poikittaismoottorinen, tekniikka tulee siltä osin eriytymään.
Korirakenteissa ja sisustuksessa on luonnollisesti ollut eroja; mainittakoon mm. Audin kevytmetallin käyttö. Sisustuksen materiaalit tunnetusti poikkevat toisistaan vaikkapa Skodassa ja Audissa - nimenomaan sisustushan saa auton tuntumaan joko "halvalta" tai "kalliilta". Uusi Seat-mallisto (Altea/Toledo) on lähtenyt myös mm. mittariston/kojelaudan muotoilun osalta omille linjoilleen.
uuden golfin ratti on tylsä ja ruma ja samanlainen kuin polossa. siis trendline ja comfortline varustetasossa. Sportlinessa sen sijaan on tyylikäs ja hienostunut 3-puolainen nahkaohjauspyörä jollaisen soisi olevan kaikissa uuden Golfin varusteversioissa. miksiköhän takaluukusta on pitänyt tehdä niin hiton raskas ja painava. luukku pitää suorastaan voimalla paiskata että sen saa menemäään kerralla kunnollla kiinni. takaluukun avaus isosta vw-merkistä on hieno ja hauska idea mutta merkistä ei saa sulkiessa kunnon otetta ja siinä sotkee helposti itsensä/kätensä jos merkki ei ole puhdas. muutenkin perä ja takalasi likaaantuu liian herkästi kaikissa hatchback mallisissa autoissa että kyllä varmaan ostanm seuraavaksi porrrasperäisen auton. vaikka lastaaminen konttiperäauton takaluukkuun onkin hankalampaa kuin viistoperäisen auton korkeamman lastauskynnyksen ja pienemmän aukon vuoksi. syy miksi porrasperäisen auton kontti on usein niin matala ja lastausaukko niin pieni on se että sillä pyritään parantamaan peräpään kestävyyttä peräänajon sattuessa eli peräpäästä on pyritty tekemään mahdollisimman paljon törmäsyenergiaan sitova ja kestävä.
edellisesssä mallissa peilit taittuivat käännettäessä paremmin sivulaseja vasten. Nyt ne jäävät ikävästi vinottain eivätkä lukkiudu samalla tavalla kuin ennen. sitä en kyllä ymmärrä miksi takakaiuttimet ovat nyt lisävarusteena kun ne ennenkin kuuluivat vakiovarustukseen. ilmeisesti sen vuoksi että eteen on tullut kahden kaiuttimen sijasta neljä eli yksi pari lisää ja nyt hintaa pitää nyhtää takaovien kaiuttimista. lasiantenni on muuten hyvä eli ei tarvi ruuvailla antennia irti pesuissa mutta radion kuuluvuus ei ole kaksinen rds rutisee ja pätkii melko tiuhaan ja on aika hidas vaihtamaan sopivalle taajuudelle. radio taitaa olla blaukkari. pioneerissa on paljon herkempi virtin ja rds on nopea ja toimiii loistavasti kanavat kuuluu hyvin ja rutinoita ja rätinöitä ei kuulu oli kanava mikä tahansa.
Minulle uusi Golf oli tietyllä tavalla pettymys. Uudistuksia toki on, mutta ulkonäköä pidän vanhoillisena. Hinnoittelu on kohtuuton, varsinkin lisävarusteiden kohdalla. Samalla rahalla saa ajettavuudeltaan ja tiloiltaan huomattavasti parempiakin autoja...
Tuulilasissa sanottiin että Audi A4:ssa olisi erilainen vaihteisto kuin Passatissa. Sitten siinä sanottiin olevan muitakin eroja, mutta niitä ei siinä sen tarkemmin sanottu.
Tuulilasissa sanottiin että Audi A4:ssa olisi erilainen vaihteisto kuin Passatissa. Sitten siinä sanottiin olevan muitakin eroja, mutta niitä ei siinä sen tarkemmin sanottu.
Tarkoitatko oman autosi tuulilasia? Kuka siihen on kirjoittanut?? Oikeasti: jos lainaat jotain lehteä, kerro edes, missä numerossa ja minä vuonna.
Tuulilasissa sanottiin että Audi A4:ssa olisi erilainen vaihteisto kuin Passatissa. Sitten siinä sanottiin olevan muitakin eroja, mutta niitä ei siinä sen tarkemmin sanottu.
Tarkoitatko oman autosi tuulilasia? Kuka siihen on kirjoittanut?? Oikeasti: jos lainaat jotain lehteä, kerro edes, missä numerossa ja minä vuonna.
Mulla ei ole lehteä vieressä mutta olisiko se vuonna 2002 lehdessä ilmestynyt? Audi A4:n koeajossa.
Tuulilasissa sanottiin että Audi A4:ssa olisi erilainen vaihteisto kuin Passatissa. Sitten siinä sanottiin olevan muitakin eroja, mutta niitä ei siinä sen tarkemmin sanottu.
Tarkoitatko oman autosi tuulilasia? Kuka siihen on kirjoittanut?? Oikeasti: jos lainaat jotain lehteä, kerro edes, missä numerossa ja minä vuonna.
Mulla ei ole lehteä vieressä mutta olisiko se vuonna 2002 lehdessä ilmestynyt? Audi A4:n koeajossa.
No, minulla on lehti nyt vieressä. Se on Tuulilasi 3/2001; siinä on viimeksi ollut Audi A4:n laaja koeajo. Ja todella: silloin ei vielä Volkkareihin saanut Audeihin juuri tullutta uutta 2-litraista moottoria , sen paremmin kuin Multitronic-vaihteistoakaan, juuri kuten lehti kirjoittaakin. Mutta kuten nyt tiedämme, totuuskin saattaa vanhentua, ja juuri siitä syystä ei kannata referoida vanhoja lehtiä.
No, minulla on lehti nyt vieressä. Se on Tuulilasi 3/2001; siinä on viimeksi ollut Audi A4:n laaja koeajo. Ja todella: silloin ei vielä Volkkareihin saanut Audeihin juuri tullutta uutta 2-litraista moottoria , sen paremmin kuin Multitronic-vaihteistoakaan, juuri kuten lehti kirjoittaakin. Mutta kuten nyt tiedämme, totuuskin saattaa vanhentua, ja juuri siitä syystä ei kannata referoida vanhoja lehtiä.
Kiitos, minä jo ihmettelinkin.. anteeksi erehdyin.
Comfortlineen saa kolmipuolaisen monitoimiruorin, joka on samanlainen kuin sportlinessa, mutta sisältää vielä radion ja matkapuhelimen painikkeet. Ratissa pimeällä loistavat valot eivät tunnu oikein mukavilta. Muutenkin auton punainen ja todella runsas sisävalaistus tuo mieleen syntisiä ajatuksia.
Takaluukku suljetaan, ei avaushantaakista, vaan luukun sisäpuolella olevia kahvoja käyttäen. Luukku sulkeutuu hyvin.
Ilmeisesti radiossasi tai antennissasi on jotain vikaa, jos kuuluvuus on noin huono. Omassa kotterossani radion kuuluvuus on erinomainen. Ja jos hiljennän vielä takakaiuttimet, uutistenlukijan puhekin on ymmärrettävää.
Minusta juuri uuden Golfin (ja miksei edellisenkin version) ulkoinen muotoilu on parasta autossa, sitä voisi pitää jopa minimalistisena. Sisätilojen muotoilussa on kyllä epäonnistuttu.
no olen itse Lahden läheltä ja edellisessä Golfissa ollut itse ostamani noin 199 euron hintainen Pioneerin soitin toisti melko hyvin kaikki mahdolliset taajuudet täällä kotikaupungissani mutta tässä uudessa golfissa missä on ilmeisesti blaukkarin soitin joka kuuluu vakiovarusteisiin niin jokatapauksessa se ei toista ollenkaan täällä kotikaupungissani esim NRJ:tä, Kiss Fm:ää ym. niin kuin Pioneerin soitin teki ja toisti nuo asemat melko hyvin. kuuluu vaan rätinää. Niin ja eron huomaa siitä parhaiten kun lähtee ajelemaan täältä Helsinkiin niin Pioneerissa Rds toimi erittäin tarkasti ja nopeasti ja sopiva taajuus löytyi heti automaattisesti. Blaukkari sen sijaan arpoo kuuluvampaa taajuutta minusta kauemmin ja näin syntyy enempi kohinoita ja rutinoita amtkan varrella kun taajuus välillä "katoaa" . Joo tiedän että kontin saa suljetuksi sisäpuolelta johon on tehty syvennykset käsillä tarttumista varten. mutta silti edellisen mallin kontti oli omasta mielestäni helpompi sulkea ja etenkin avata sillä nyt kädet likaantuvat volkkari merkistä todella helposti. Kontin pitää aina kiiltää jos ei halua liata sormiaan.
kritisoin siis viestissäni enemmänkin rds:n toimintaa&virittimen herkkyyttä&nopeutta enkä niinkään kaiuttimien tai radion ääntä&sointia sillä se on hyvä ja toisto on hyvä ellei jopa erinomainen. saksalaisissa viitossarjan Golfeissa näyttää olevan lasiantennin lisäksi pieni ulkoinen eli ns. normaali kattoantenni takana mutta se on siellä varmaan sen takia lisänä kun navigointilaitteisto kuuluu siellä Golfin vakiovarustukseen. takapakkia on menty siinä että aikaisemmin ovien alareunassa oli ns. kynnysvalot ja nyt niiden tilalla on ainakin firstlinessä punaiset heijastavat muovit jotka ei kyllä valaise kynnystä ollenkaan. niin ja nyt mittarivalot&radion valaistus ei pala ollenkaan kuin vasta varsinaisessa ajovaloasennossa. ja radiossa ei pala valot ollenkaan jos mittarivalot eivät ole päällä. se on typerää että tuulilasin ja konepellin väliin on pitänyt muotoilla syvä kouru joka kerää herkästi lehtiä ja varmasti talvella luntakin ja ritilöistä menee lehtiä varmasti koteloihin. niin ja nyt takalasin pyyhin lähtee automaattisesti päälle peruutettaessa kun etulasin pyyhkijät ovat päällä. kesällä ja vesisateella hieno keksintö mutta jos ei ole muistanut raapata takalasista pyyhkijää irti niin kuuluu kiva ääni ja tekee nannaa takalasille ja pyyhkijän sulalle. etupyykijät pyyhkii hyvin mutta ne on nyt niin syvällä kourussa ja niitä ei saa ollenkaan nostetuksi ylös ilmaan estääkseen niiden jäätymisen lasiin tai niitä ei pysty hakkaamaan lasia vasten irrottaakseen niistä mahdollisen jään la lumen pois niin miten ne puhdistetaan ja miten hyvin ne pysyvät puhtaana entä miten onnistuu sulkien vaihto kun pyyhkijät pitää jättää pyyhintä asentoon ylös lasia vasten ja sitten vaihtaa laisa vasten sulat kun ne vaihto joskus vaativat. tuntuu että joissain asioissa ei uuden golfin kohdalla ole koauheasti paneuduttu ja mietitty loppuun saakka miten hommat pitäsi toteuttaa tai sitten on päädytty kokeilemaan liian erikoisia ja hätiköityjä ratkaisuja ja kaikkia talviautoiluun liittyviä juttuja ei ole varsinkaan mietty loppuun saakka. saksassa on vähän eri olot kuin suomessa.
mutta auto on kuitenkin muutamia pikku lipsahduksia ja virheajatteluja lukuunottamatta lähes erinomainen tuote. täydellinen se ei ole ja sellaista tuskin onkaan sillä peruslähtökohdat ja piirteet&ominaisuudet sille on luonut ihminen ja eihän insinöörikään voi kaikkia autonostajia miellyttää.
niin ja nyt mittarivalot&radion valaistus ei pala ollenkaan kuin vasta varsinaisessa ajovaloasennossa. ja radiossa ei pala valot ollenkaan jos mittarivalot eivät ole päällä.
Mielestäni mittarivalaistuksen ohjaaminen valokytkimellä valoautomatiikan sijaan on juuri oikea ratkaisu. Syyt:
1) päivällä mittarivaloja ei tarvita, miksi siis kuluttaa vaikeasti vaihdettavia polttimoita turhaan?
2) puuttuva mittarivalaistus muistuttaa tehokkaasti valokatkaisijan käytöstä pimeällä (kaukovalot eivät yleensä toimi päiväasennossa, lisäksi monissa autoissa valoautomatiikka antaa alennetun jännitteen, jolloin pimeällä on syytä kytkeä valot oikeasti päälle)
Muutenkin mittarivalaistus on tarkoitus säätää mahdollisimman himmeäksi, jolloin se ei häiritse silmän mukautumista pimeään ympäristöön (lisäbonuksena pidentynyt polttimoiden ikä). Monet kyllä näyttävät pitävän mahdollisimman kirkasta valaistusta hienona ja säätävät nupin kaakkoon.
"oli ns. kynnysvalot ja nyt niiden tilalla on ainakin firstlinessä punaiset heijastavat muovit jotka ei kyllä valaise kynnystä ollenkaan. "
Comfortlinessa on kuitenkin patiinivalot kajuutan puolella, valaisevat jalkatilan ja kynnyksenkin samalla.
"niin ja nyt mittarivalot&radion valaistus ei pala ollenkaan kuin vasta varsinaisessa ajovaloasennossa. ja radiossa ei pala valot ollenkaan jos mittarivalot eivät ole päällä."
Just, tämä on täydellistä typeryyttä.
"tekee nannaa takalasille ja pyyhkijän sulalle. etupyykijät pyyhkii hyvin mutta ne on nyt niin syvällä kourussa ja niitä ei saa ollenkaan nostetuksi ylös ilmaan estääkseen niiden jäätymisen lasiin tai niitä ei pysty hakkaamaan lasia vasten irrottaakseen niistä mahdollisen jään la lumen pois niin miten ne puhdistetaan ja miten hyvin ne pysyvät puhtaana entä miten onnistuu sulkien vaihto kun pyyhkijät pitää jättää pyyhintä asentoon ylös lasia vasten ja sitten vaihtaa laisa vasten sulat kun ne vaihto joskus vaativat."
Pyyhkijät saa ns. parkkiasentoon, josta ne voi nostaa lasista kumien vaihtoa varten tai muuten vaan. Palautuvat tuosta asennosta tuulilasin alareunaan sitten itsestään ajoon lähdettäessä ja raapivat samalla maalin pois konepellin akkunanpuoleisesta reunasta, jos ei muista kääntää niitä lasin pintaan :-)
Miksi Audeissa sitten on myös aika paljon erilaisia tyyppivikoja kuin Volkkarissa? Miksi Audissa on vähemmän vikoja kuin Volkkarissa? Eikös joku kertonut täällä että Skodassa on vähemmän vikoja kuin Volkkarissa vaikka nekin on aika samanlaisia autoja. Eikö Seatissakin ole enemmän vikoja kuin Volkkareissa ja Skodissa? Minulla on A4:sen ja Passatin vaatimattomat (ei kaikkia tyyppivikoja) vikalistat mutta niissä on myös paljon erilaisia vikoja...
MatLog jo kyllä perusteli jo aika hyvin ja kertoi, mutta tarvitsin lisää vastauksia. Onko niissä aivan täsmälleen samat osat vai?
MatLog jo kyllä perusteli jo aika hyvin ja kertoi, mutta tarvitsin lisää vastauksia. Onko niissä aivan täsmälleen samat osat vai?
Koko homman idea oli, että ei tehdä lukuisia "lähes samanlaisia" osistoja eri automerkkeihin, vaan yhdistetään ne yhdeksi tuotteeksi. Tämähän on ainoa tapa säästää kustannuksissa.
Yhteiset osat liittyvät autojen tekniikkaan, ts. moottorit, alustan osat, mittaristot jne. Esimerkiksi Passatiin viimeksi tullut 2-litrainen 96 kw bensiinimoottori voimansiirtoineen oli rakennettu alun perin Audia varten, mutta voitiin suoraan hyödyntää myös Passatissa, koska moottori on samalla tavoin pitkittäin sijoitettu. Kun automerkit tulevaisuudessa erottautuvat siten, että Audi ainoana jää käyttämään pitkittäismoottoreita eli siis tuleva uusi Passat on poikittaismoottorinen, tekniikka tulee siltä osin eriytymään.
Korirakenteissa ja sisustuksessa on luonnollisesti ollut eroja; mainittakoon mm. Audin kevytmetallin käyttö. Sisustuksen materiaalit tunnetusti poikkevat toisistaan vaikkapa Skodassa ja Audissa - nimenomaan sisustushan saa auton tuntumaan joko "halvalta" tai "kalliilta". Uusi Seat-mallisto (Altea/Toledo) on lähtenyt myös mm. mittariston/kojelaudan muotoilun osalta omille linjoilleen.
Onkohan PSA yhtiön autot läheisempiä (samanlaisempia keskenään) kuin VW konsernin autot?
uuden golfin ratti on tylsä ja ruma ja samanlainen kuin polossa. siis trendline ja comfortline varustetasossa. Sportlinessa sen sijaan on tyylikäs ja hienostunut 3-puolainen nahkaohjauspyörä jollaisen soisi olevan kaikissa uuden Golfin varusteversioissa. miksiköhän takaluukusta on pitänyt tehdä niin hiton raskas ja painava. luukku pitää suorastaan voimalla paiskata että sen saa menemäään kerralla kunnollla kiinni. takaluukun avaus isosta vw-merkistä on hieno ja hauska idea mutta merkistä ei saa sulkiessa kunnon otetta ja siinä sotkee helposti itsensä/kätensä jos merkki ei ole puhdas. muutenkin perä ja takalasi likaaantuu liian herkästi kaikissa hatchback mallisissa autoissa että kyllä varmaan ostanm seuraavaksi porrrasperäisen auton. vaikka lastaaminen konttiperäauton takaluukkuun onkin hankalampaa kuin viistoperäisen auton korkeamman lastauskynnyksen ja pienemmän aukon vuoksi. syy miksi porrasperäisen auton kontti on usein niin matala ja lastausaukko niin pieni on se että sillä pyritään parantamaan peräpään kestävyyttä peräänajon sattuessa eli peräpäästä on pyritty tekemään mahdollisimman paljon törmäsyenergiaan sitova ja kestävä.
edellisesssä mallissa peilit taittuivat käännettäessä paremmin sivulaseja vasten. Nyt ne jäävät ikävästi vinottain eivätkä lukkiudu samalla tavalla kuin ennen. sitä en kyllä ymmärrä miksi takakaiuttimet ovat nyt lisävarusteena kun ne ennenkin kuuluivat vakiovarustukseen. ilmeisesti sen vuoksi että eteen on tullut kahden kaiuttimen sijasta neljä eli yksi pari lisää ja nyt hintaa pitää nyhtää takaovien kaiuttimista. lasiantenni on muuten hyvä eli ei tarvi ruuvailla antennia irti pesuissa mutta radion kuuluvuus ei ole kaksinen rds rutisee ja pätkii melko tiuhaan ja on aika hidas vaihtamaan sopivalle taajuudelle. radio taitaa olla blaukkari. pioneerissa on paljon herkempi virtin ja rds on nopea ja toimiii loistavasti kanavat kuuluu hyvin ja rutinoita ja rätinöitä ei kuulu oli kanava mikä tahansa.
Minulle uusi Golf oli tietyllä tavalla pettymys. Uudistuksia toki on, mutta ulkonäköä pidän vanhoillisena. Hinnoittelu on kohtuuton, varsinkin lisävarusteiden kohdalla. Samalla rahalla saa ajettavuudeltaan ja tiloiltaan huomattavasti parempiakin autoja...
Tuulilasissa sanottiin että Audi A4:ssa olisi erilainen vaihteisto kuin Passatissa. Sitten siinä sanottiin olevan muitakin eroja, mutta niitä ei siinä sen tarkemmin sanottu.
Tarkoitatko oman autosi tuulilasia? Kuka siihen on kirjoittanut??
Oikeasti: jos lainaat jotain lehteä, kerro edes, missä numerossa ja minä vuonna.
Oikeasti: jos lainaat jotain lehteä, kerro edes, missä numerossa ja minä vuonna.
Mulla ei ole lehteä vieressä mutta olisiko se vuonna 2002 lehdessä ilmestynyt? Audi A4:n koeajossa.
Oikeasti: jos lainaat jotain lehteä, kerro edes, missä numerossa ja minä vuonna.
Mulla ei ole lehteä vieressä mutta olisiko se vuonna 2002 lehdessä ilmestynyt? Audi A4:n koeajossa.
No, minulla on lehti nyt vieressä. Se on Tuulilasi 3/2001; siinä on viimeksi ollut Audi A4:n laaja koeajo. Ja todella: silloin ei vielä Volkkareihin saanut Audeihin juuri tullutta uutta 2-litraista moottoria , sen paremmin kuin Multitronic-vaihteistoakaan, juuri kuten lehti kirjoittaakin. Mutta kuten nyt tiedämme, totuuskin saattaa vanhentua, ja juuri siitä syystä ei kannata referoida vanhoja lehtiä.
No, minulla on lehti nyt vieressä. Se on Tuulilasi 3/2001; siinä on viimeksi ollut Audi A4:n laaja koeajo. Ja todella: silloin ei vielä Volkkareihin saanut Audeihin juuri tullutta uutta 2-litraista moottoria , sen paremmin kuin Multitronic-vaihteistoakaan, juuri kuten lehti kirjoittaakin. Mutta kuten nyt tiedämme, totuuskin saattaa vanhentua, ja juuri siitä syystä ei kannata referoida vanhoja lehtiä.
Kiitos, minä jo ihmettelinkin.. anteeksi erehdyin.
->Jannu78
Comfortlineen saa kolmipuolaisen monitoimiruorin, joka on samanlainen kuin sportlinessa, mutta sisältää vielä radion ja matkapuhelimen painikkeet. Ratissa pimeällä loistavat valot eivät tunnu oikein mukavilta. Muutenkin auton punainen ja todella runsas sisävalaistus tuo mieleen syntisiä ajatuksia.
Takaluukku suljetaan, ei avaushantaakista, vaan luukun sisäpuolella olevia kahvoja käyttäen. Luukku sulkeutuu hyvin.
-> Jannu78
Ilmeisesti radiossasi tai antennissasi on jotain vikaa, jos kuuluvuus on noin huono. Omassa kotterossani radion kuuluvuus on erinomainen. Ja jos hiljennän vielä takakaiuttimet, uutistenlukijan puhekin on ymmärrettävää.
-> AkiK
Minusta juuri uuden Golfin (ja miksei edellisenkin version) ulkoinen muotoilu on parasta autossa, sitä voisi pitää jopa minimalistisena. Sisätilojen muotoilussa on kyllä epäonnistuttu.
no olen itse Lahden läheltä ja edellisessä Golfissa ollut itse ostamani noin 199 euron hintainen Pioneerin soitin toisti melko hyvin kaikki mahdolliset taajuudet täällä kotikaupungissani mutta tässä uudessa golfissa missä on ilmeisesti blaukkarin soitin joka kuuluu vakiovarusteisiin niin jokatapauksessa se ei toista ollenkaan täällä kotikaupungissani esim NRJ:tä, Kiss Fm:ää ym. niin kuin Pioneerin soitin teki ja toisti nuo asemat melko hyvin. kuuluu vaan rätinää. Niin ja eron huomaa siitä parhaiten kun lähtee ajelemaan täältä Helsinkiin niin Pioneerissa Rds toimi erittäin tarkasti ja nopeasti ja sopiva taajuus löytyi heti automaattisesti. Blaukkari sen sijaan arpoo kuuluvampaa taajuutta minusta kauemmin ja näin syntyy enempi kohinoita ja rutinoita amtkan varrella kun taajuus välillä "katoaa" . Joo tiedän että kontin saa suljetuksi sisäpuolelta johon on tehty syvennykset käsillä tarttumista varten. mutta silti edellisen mallin kontti oli omasta mielestäni helpompi sulkea ja etenkin avata sillä nyt kädet likaantuvat volkkari merkistä todella helposti. Kontin pitää aina kiiltää jos ei halua liata sormiaan.
kritisoin siis viestissäni enemmänkin rds:n toimintaa&virittimen herkkyyttä&nopeutta enkä niinkään kaiuttimien tai radion ääntä&sointia sillä se on hyvä ja toisto on hyvä ellei jopa erinomainen. saksalaisissa viitossarjan Golfeissa näyttää olevan lasiantennin lisäksi pieni ulkoinen eli ns. normaali kattoantenni takana mutta se on siellä varmaan sen takia lisänä kun navigointilaitteisto kuuluu siellä Golfin vakiovarustukseen. takapakkia on menty siinä että aikaisemmin ovien alareunassa oli ns. kynnysvalot ja nyt niiden tilalla on ainakin firstlinessä punaiset heijastavat muovit jotka ei kyllä valaise kynnystä ollenkaan. niin ja nyt mittarivalot&radion valaistus ei pala ollenkaan kuin vasta varsinaisessa ajovaloasennossa. ja radiossa ei pala valot ollenkaan jos mittarivalot eivät ole päällä. se on typerää että tuulilasin ja konepellin väliin on pitänyt muotoilla syvä kouru joka kerää herkästi lehtiä ja varmasti talvella luntakin ja ritilöistä menee lehtiä varmasti koteloihin. niin ja nyt takalasin pyyhin lähtee automaattisesti päälle peruutettaessa kun etulasin pyyhkijät ovat päällä. kesällä ja vesisateella hieno keksintö mutta jos ei ole muistanut raapata takalasista pyyhkijää irti niin kuuluu kiva ääni ja tekee nannaa takalasille ja pyyhkijän sulalle. etupyykijät pyyhkii hyvin mutta ne on nyt niin syvällä kourussa ja niitä ei saa ollenkaan nostetuksi ylös ilmaan estääkseen niiden jäätymisen lasiin tai niitä ei pysty hakkaamaan lasia vasten irrottaakseen niistä mahdollisen jään la lumen pois niin miten ne puhdistetaan ja miten hyvin ne pysyvät puhtaana entä miten onnistuu sulkien vaihto kun pyyhkijät pitää jättää pyyhintä asentoon ylös lasia vasten ja sitten vaihtaa laisa vasten sulat kun ne vaihto joskus vaativat. tuntuu että joissain asioissa ei uuden golfin kohdalla ole koauheasti paneuduttu ja mietitty loppuun saakka miten hommat pitäsi toteuttaa tai sitten on päädytty kokeilemaan liian erikoisia ja hätiköityjä ratkaisuja ja kaikkia talviautoiluun liittyviä juttuja ei ole varsinkaan mietty loppuun saakka. saksassa on vähän eri olot kuin suomessa.
mutta auto on kuitenkin muutamia pikku lipsahduksia ja virheajatteluja lukuunottamatta lähes erinomainen tuote. täydellinen se ei ole ja sellaista tuskin onkaan sillä peruslähtökohdat ja piirteet&ominaisuudet sille on luonut ihminen ja eihän insinöörikään voi kaikkia autonostajia miellyttää.
Mielestäni mittarivalaistuksen ohjaaminen valokytkimellä valoautomatiikan sijaan on juuri oikea ratkaisu. Syyt:
1) päivällä mittarivaloja ei tarvita, miksi siis kuluttaa vaikeasti vaihdettavia polttimoita turhaan?
2) puuttuva mittarivalaistus muistuttaa tehokkaasti valokatkaisijan käytöstä pimeällä (kaukovalot eivät yleensä toimi päiväasennossa, lisäksi monissa autoissa valoautomatiikka antaa alennetun jännitteen, jolloin pimeällä on syytä kytkeä valot oikeasti päälle)
Muutenkin mittarivalaistus on tarkoitus säätää mahdollisimman himmeäksi, jolloin se ei häiritse silmän mukautumista pimeään ympäristöön (lisäbonuksena pidentynyt polttimoiden ikä). Monet kyllä näyttävät pitävän mahdollisimman kirkasta valaistusta hienona ja säätävät nupin kaakkoon.
"oli ns. kynnysvalot ja nyt niiden tilalla on ainakin firstlinessä punaiset heijastavat muovit jotka ei kyllä valaise kynnystä ollenkaan. "
Comfortlinessa on kuitenkin patiinivalot kajuutan puolella, valaisevat jalkatilan ja kynnyksenkin samalla.
"niin ja nyt mittarivalot&radion valaistus ei pala ollenkaan kuin vasta varsinaisessa ajovaloasennossa. ja radiossa ei pala valot ollenkaan jos mittarivalot eivät ole päällä."
Just, tämä on täydellistä typeryyttä.
"tekee nannaa takalasille ja pyyhkijän sulalle. etupyykijät pyyhkii hyvin mutta ne on nyt niin syvällä kourussa ja niitä ei saa ollenkaan nostetuksi ylös ilmaan estääkseen niiden jäätymisen lasiin tai niitä ei pysty hakkaamaan lasia vasten irrottaakseen niistä mahdollisen jään la lumen pois niin miten ne puhdistetaan ja miten hyvin ne pysyvät puhtaana entä miten onnistuu sulkien vaihto kun pyyhkijät pitää jättää pyyhintä asentoon ylös lasia vasten ja sitten vaihtaa laisa vasten sulat kun ne vaihto joskus vaativat."
Pyyhkijät saa ns. parkkiasentoon, josta ne voi nostaa lasista kumien vaihtoa varten tai muuten vaan. Palautuvat tuosta asennosta tuulilasin alareunaan sitten itsestään ajoon lähdettäessä ja raapivat samalla maalin pois konepellin akkunanpuoleisesta reunasta, jos ei muista kääntää niitä lasin pintaan :-)