Nykydiiselien "lastuttaminen".

32 kommenttia
«1

Minkäslaisia kokemuksia on porukoilla uudenpien diiselien pienestä piristämisestä, eli lähinnä olisin kiinnostunut kuulemaan käyttökokemuksia näistä pelkistä ohjelmapäivityksistä (Rica,BSR ym) eikä niinkään mistään lisäboxeista tai lastuista. Elikkä onko piristyksen jälkeen ilmennyt mitään ongelmia autossa ja rehellisiä tietoja miten autojen normaaliajon kulutuksien on käynyt.

  
  • Nettikirjoitusten perusteella:

    - Normaalisti kulutus saattaa tippua vähän, jos ei nyt ihan koko ajan kaasu pohjassa aja.

    - ratin ja penkin välissä vaikuttaa paljon auton kestävyyteen. Tehojahan ei tarvitse kovin usein.

    - ohituskiihtyvyys paranee yleensä aika oleellisesti.

    - tässä linkki videoon, jossa näyttäisi olevan S60 80-120 km/h kiihdytyksessä. Erään linkin selityksen mukaan koko veto 4. vaihteella. Ei nyt mikään tykki, mutta 90-130 km/h näyttäisi kännykän ajanoton mukaan menevän vähän reiluun 4sec. Monilla vakiokiisseleillä enemmän menee aikaa 100-120 km/h nopeuden muutokseen.



    http://s425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/?action=view&current=IMGP2983.flv

      
  • Viritys on yleensä onnistunut jos tehot ei tipu yli 10%! :snotty:

      
  • Sellaisia kokemuksia, että käytetyn auton arvo alenee aika reippaasti, jos lastuttamsesta jää kiinni.

      
  • No oman audia a3 1,9tdi:n aikanaan päivitin.



    77kW koneesta lähti jo tehtaan jäljiltäkin 84kw ja 310nm ja ohjalmanpäivityksellä 115kw ja 380nm. Tämä ei kuulemma näy missään, mutta mutta "viritys" häviää jos huollossa tekevät moot.ohjaukseen päivitystä.



    Kulutus ei ainakaan käytännössä tippunut, tuli nimittäin vähän käytettyä sitä lisä voimaa.



    Toki säästöä syntyi ihan kivasti a3:sen 2.0tdi 103kw versiona olisi ollut uutena 3600€ kalliimpi samoilla varusteilla, nyt tuo 115kw:n versio tuli maksamaan vain 400€, eli säästöä 3200€.

      
  • Missä säästö tuli jos kulutus ei tippunut? :snotty:

      
  • Mielestäni kaikkien alle 150 kW:n dieseleiden lastutus on lähes pakollista. Lähinnä Suomen kärrypoluilla tuosta ohituskiihtyvyyden paranemisesta on hyötyä. Jos osaat ajaa muutenkin taloudellisesti ja sinulla on myös hermoa olla ulosmittaamatta tuota taloudellisenajon puolta, niin lastukauppaan mars. Itsellä on DPF:llä(hiukkas-suodattimella) varustettu auto ja takana on 20 000 km ilman ongelmia. Jos sillä nyt mitään merkitystä on niin olen autoineni täällä Saksassa ja tunetus on tehty täällä. Automaattilaatikkokaan ei ole ollut moksiskaan yli 550 Nm väännöstä.

      
  • GermaaniSami:



    Hahaa, mullapas onkin isompi kuin sulla. Miksi ihmeessä pitää tulla autopalstalle riekkumaan omasta autostaan?



    Ja muutenkin, mihin oikeasti tarvitsee yli 150 kW. Kukaan ei tuollaisia tehoja tarvitse. Eri asia on, jos haluaa ajaa tehokkaalla autolla. Jos ei alle 150 kW autolla pääse ohi, niin ei osaa ajaa.

      
  • Unohdit Simppa että Saksassa ohituskiihtyvyyttä tarvitaan vielä 200km/h vauhdissa.

    Suomessakin, vaikka olisi kuinka hyvä kuski, joskus voi tulla tilanne, missä muutamasta lisäpollesta ei ole haittaakaan. Rekan ohitus ja juuri kun olet perävaunun kohdalla, joku tuleekin vastaan. Tämän voi tietysti välttää siten, ettei ohita rekkoja jos auton tehot on vaatimattomat. Ennen oli paljonkin autoja, joissa oli tehoja 60+ hv ja huippunopeus 120-135 km/h. Nopeudenmuutos 80-100 km/h kesti enemmän kuin puoli minuuttia.

    Kun olin nuori mies, muistan naapurin poikamiehen ostaneen varsinaisen tykin, Fiat Abarth. Siinä oli 125hp. Niitä tehoja ei oltu aiemmin nähty.

      
  • Jorma L:

    Unohdit Simppa että Saksassa ohituskiihtyvyyttä tarvitaan vielä 200km/h vauhdissa.
    Suomessakin, vaikka olisi kuinka hyvä kuski, joskus voi tulla tilanne, missä muutamasta lisäpollesta ei ole haittaakaan. Rekan ohitus ja juuri kun olet perävaunun kohdalla, joku tuleekin vastaan. Tämän voi tietysti välttää siten, ettei ohita rekkoja jos auton tehot on vaatimattomat. Ennen oli paljonkin autoja, joissa oli tehoja 60+ hv ja huippunopeus 120-135 km/h. Nopeudenmuutos 80-100 km/h kesti enemmän kuin puoli minuuttia.
    Kun olin nuori mies, muistan naapurin poikamiehen ostaneen varsinaisen tykin, Fiat Abarth. Siinä oli 125hp. Niitä tehoja ei oltu aiemmin nähty.




    Vaikka kuinka nyt selitetään Saksasta, niin ei sielläkään tarvitse ohituskiihtyvyyttä yli 200 km/h vauhdeissa. Olen siellä ajanut aika useasti. Vapaan nopeusrajoituksen teitä on yllättävän vähän, ja nekin usein sen verta liikennöityjä, ettei huiman nopea eteneminen onnistu. Sitäpaitsi kyllä se 200 km/h marssivauhtikin on ihan hyvä.



    Jos tarvitsee yli 150 kw dieselin rekan ohittamiseen, voisi mielestäni saman tien luovuttaa ajokorttinsa poliisille. Jos pienempitehoisilla autoilla tekee ohituksissa tiukkaa, ei vika todellakaan ole niissä autoissa. Jos siellä joku tule vastaan perävaunun kohdalla, niin liinojen kiinni vetäminen ja rekan perään palaaminen lienee nopeampi keino.



    Sitäpaitsi tehokkaammalla autolla tulee ohiteltua useammin. Esimerkiksi Nissan Vanetella ei ikipäivänä olisi tullut mieleen lähteä rekasta ohi.



    Tuollainen Ritmo Abarth kulkee muuten nykymittapuullakin ihan haipakkaa. Alle 9s 0-100 km/h. Jos siis tuosta Ritmosta oli kysymys.



    Yli 150 kw autoa ei tarvitse yhtään mihinkään. Toki jos sellaisella haluaa ajaa, niin siitä vaan. Itsekin ajan. En kuitenkaan petä itseäni väittämällä, että tarvitsisin paljon tehoa. Ajan tehokkaalla autolla, koska tykkään siitä. En siksi, että tarvitsisin sitä mukamas joihinkin ohituksiin tms.

      
  • simppa:

    Jorma L:
    Unohdit Simppa että ... ohituskiihtyvyyttä tarvitaan ...
    Suomessakin, vaikka olisi kuinka hyvä kuski, joskus voi tulla tilanne, missä muutamasta lisäpollesta ei ole haittaakaan. Rekan ohitus ja juuri kun olet perävaunun kohdalla, joku tuleekin vastaan. Tämän voi tietysti välttää siten, ettei ohita rekkoja jos auton tehot on vaatimattomat.

    ... Jos tarvitsee yli 150 kw dieselin rekan ohittamiseen, voisi mielestäni saman tien luovuttaa ajokorttinsa poliisille. Jos pienempitehoisilla autoilla tekee ohituksissa tiukkaa, ei vika todellakaan ole niissä autoissa. Jos siellä joku tule vastaan perävaunun kohdalla, niin liinojen kiinni vetäminen ja rekan perään palaaminen lienee nopeampi keino.


    Harvinaisen samaa mieltä simpan kanssa.



    Mm: Jos rekan nokka tulee "yllättäen" kesken ohitusta vastaan, niin voi tietysti toivorikkaasti lyödä tallan pohjaan kuten persaukinen viimeisen euronsa Lottoon. Aina joku saattaa voittaa.

      
  • Voi pojat teitä. Kun autossa on tehoa, rekasta on ohi ennen kuin normaali kuski vaihtaa jalan kaasulta jarrulle.

    Enkä tainnut väittää että 150kW on edellytys rekan ohittamiselle, turha liikenteessä rekasta on 100m suoralla ohi ajaa. Sopivasti lastutettu turbo-diesel kelaa mittariin 180-190 km/h jos koko rekan ohituksen jalka oikosena ajaa. Ei taida olla kovin turvallinen ajotyyli??

    Minusta on turha väittää, etteikö joka kuskille ole joskus käynyt tilanne, jossa hyvin harkitun ohituksen alussa kaikki on kunnossa, mutta vastaantulija ilmestyy kuitenkin jostain, vaikka suora on täysin riittävä ohitukseen (poislukien siis Nissan Vanete). Onhan noita mummmoja jotka eivät koskaan ohita ja ajavat muiden edellä 15 km/h nopeusrajoituksen alle.

    Siitä Ritmosta on tosiaan kysymys. Tehojahan ei ollut paljoa, mutta eipä auto paljon painakaan, molemmin puolin 900kg. Hyvin kulki.

      
  • Koita nyt uskoa, että nopeammin olet omalla kaistalla kun vedät jarrut pohjaan ja palaat sille. Ohituksessa menee aina enemmän aikaa. Koita vaikka itse kuinka paljon nopeammin se auto pysähtyy kuin kiihtyy, ja kun vielä otetaan huomioon, että se rekka posottaa vierellä 80-90 km/h.



    Sopivasti lastutettu turbodiesel ei kelaa ohituksen aiikana 180-190 km/h. Tai sitten sille on tehty jotain muutakin kuin lastutus. Ei oma autonikaan tuollaisia nopeuksia kerää, vaikka tehoa on eri tavalla kuin näissä em. lastutetuissa dieseleissä.



    Rekasta ei myöskään todellakaan ole ohi ennen jarrun painamista, ei vaikka olisi kuinka hidas kuski. Ennemminkin ohituksessa ei yleensä ole se kaikkein optimaalisin vaihde. Ala siinä peräkärryn kohdalla sitten vielä kepin ja kytkimen kanssa sohlaamaan tai vaihtoehtoisesti anna automaatin suorittaa kickdown, joka sekin vie pienen hetken näillä perinteisillä automaateilla.



    Yli 200 hv autoa ei tarvitse yhtään mihinkään. Jos sellaisella haluaa ajaa, niin siitä vaan. Itsepetos on kuitenkin petoksista pahinta.

      
  • simppa:

    Koita nyt uskoa, että nopeammin olet omalla kaistalla kun vedät jarrut pohjaan ja palaat sille. Ohituksessa menee aina enemmän aikaa. Koita vaikka itse kuinka paljon nopeammin se auto pysähtyy kuin kiihtyy, ja kun vielä otetaan huomioon, että se rekka posottaa vierellä 80-90 km/h.

    Sopivasti lastutettu turbodiesel ei kelaa ohituksen aiikana 180-190 km/h. Tai sitten sille on tehty jotain muutakin kuin lastutus. Ei oma autonikaan tuollaisia nopeuksia kerää, vaikka tehoa on eri tavalla kuin näissä em. lastutetuissa dieseleissä.

    Rekasta ei myöskään todellakaan ole ohi ennen jarrun painamista, ei vaikka olisi kuinka hidas kuski. Ennemminkin ohituksessa ei yleensä ole se kaikkein optimaalisin vaihde. Ala siinä peräkärryn kohdalla sitten vielä kepin ja kytkimen kanssa sohlaamaan tai vaihtoehtoisesti anna automaatin suorittaa kickdown, joka sekin vie pienen hetken näillä perinteisillä automaateilla.

    Yli 200 hv autoa ei tarvitse yhtään mihinkään. Jos sellaisella haluaa ajaa, niin siitä vaan. Itsepetos on kuitenkin petoksista pahinta.




    Tämä menee nyt eipäs juupas linjalle. Tilanteita on niin monenlaisia ja kuskin ajotaidosta, reaktionopeudesta ja monesta muusta tekijästä riippuu, mikä on paras vaihtoehto tiettyyn tilanteeseen.

    Ihan muutaman mainitakseni:

    - missä kohdalla olet täysperävaunurekkaa kun pitää päättää jarrutanko vai painanko kaasua.

    - - tilanne on ihan eri jokaisen rekan akselin kohdalla

    - - muistat varmaan katsoa peiliin, ennen kuin jarrutat, jos ohitus on edennyt rekan vetoaisan kohdalle, siellä voi olla joku lähtenyt perääsi ohittamaan samaa rekkaa. Kaveri kolaroi perääsi ohituskaistalla kun sinä teet paniikkijarrutuksen. Siihen kasaan tai metsään ajaa varmaan se vastaantulija. Toisella kaistallahan on rekka. Reaktioaika + peiliin katsominen + päätöksen teko ja vasta sitten jarrut pohjaan vs kaasu pohjassa koko ajan. Kovasti riippuu missä kohtaa rekkaa olet menossa, kumpi parempi. Todennäköistä kuitenkin että, vaikkei kukaan lähtenyt perääsi ohitusta tekemään, rekan perässä on muita autoja, kiilaa siihen väliin turvallisesti jarrut pohjassa !



    Sinun autostasi ei ole tietoa, mutta jos ottaa esimerkiksi sen turbodiesel -linkin jonka laitoin aiemmin, 4. vaihteella vajaasta 80 - reiluun 140 km/h mitään vatkaamatta, reiluun 6 sec. Siinä ajassa rekka olisi jo ohitettu jos joutuu rekan perästä lähtemään ja heti takaisin omalle kaistalle. Jos taas tuntee tien, aloittaa ohituksen vähän aiemmin ja palaa myöhemmin, loppunopeus voisi olla vaikkapa 180 km/h.

    Mistä muuten voit edes tietää, mihin oma autosi pystyy? Et varmaan ole koskaan tarvinnut niitä tehoja, vai oletko?





    edit: jos 200hv tai yli on tarpeetonta, missä on tarpeellisen raja? Perusperhe opelin 90hv? Vai 115hv? 150hv?

      
  • Saivartelua koko viesti. Itse sanoit, että perävaunun kohdalla. Jos olen lähtenyt ohitukseen ja vastaan tulee auto, niin en todellakaan mieti, kolhinko takanatulevaa autoa vaiko kenties tapan tai vammautan itseni vakavasti. Itselleni ei tuollaisia ohituksia ole tullut. Ainoa kaukaisesti liippaava kerta kävi, kun idiootti E 320 CDI-kuski päätti lyödä tallan pöytään, kun lähdi ohi. Painoin kaasun pohjaan, ja toiseksihan se mersu jäi. Tuostakin tilanteesta oltaisiin selviydytty turvallisemmin, jos olisin ohituksen keskeyttänyt ja palannut mersun perään. En palannut, koska provosoiduin



    Tarpeellisen määritelmä onkin vaikea. Kuitenkin isokin perheauto (esim. Mondeo) kulkee viimeistään tavallisella 2-litraisella dieselillä jokaiseen ajotilanteeseen nähden tarpeellisen kovaa.



    Kyllä mylla nyt jonkunlainen kuva on, miten autoni kulkee. Vaikka ei kyseessä ole mikään rataraaseri, niin radallakin olen käynyt. Saksassa myös olen hieman testannut kulkupuolta pidemmillä suorilla (Autobahn), mutta en ole niissäkäään tilanteissa aivan talla pohjassa huippuja vetänyt. Mittarin olen kuitenkin vetänyt tappiin asti. Auto olisi siitä vielä kiihtynyt. Perä edellä siellä muut autot vastaan tulivat. En ole kaikkia tehoja tarvinnut, mutta se ei tarkoita, ettenkö olisi niitä käyttänyt.



    Tehokaskaan diesel-auto ei varmasti kerää ohituksessa vauhtia 190 km/h asti. Tässä E60 530d, joka on kuitenkin selvästi kovakulkuisempi kuin tuo lastutettu Volvo:



    https://www.youtube.com/watch?v=Sb2pVbGRv3c



    https://www.youtube.com/watch?v=rbyLnz58RZ0



    Tuon osalta puhuminen voitaisiin lopettaa.



    Jos tarvitsee liikenteessä selviytyäkseen tehokkaan auton, niin silloin ei yksinkertaisesti osaa ajaa.



    Tehokas auto ei todellakaan paranna liikenneturvallisuutta. Muun väittäminen on itsepetosta.

      
  • Joo, riittää tämä mun puolesta tällä erää. Tunnustan suoraan, että minä provosoiduin kirjoittamaan viestin pari, kun kommenttejani väänneltiin aivan eri muotoon kuin missä hengessä ne kirjoitin ja palstalla julkaistiin. Ihan loppupäässäkin on väite, "tarvitsee liikenteessä selviytyäkseen tehokkaan auton" joka ei istu omiin ajatuksiini, eikä aiempiin kirjoituksiini, en mielestäni väittänyt ettei selviytyminen ole mahdollista ilman tehokasta autoa. Kirjoitin .

    "Suomessakin, vaikka olisi kuinka hyvä kuski, joskus voi tulla tilanne, missä muutamasta lisäpollesta ei ole haittaakaan"

    Liikenneturvallisuus on taas ihan toinen juttu, en menisi väittämään ettei auton tehoilla ole asian kanssa mitään tekemistä. Toisaalta kuskin pitää tietää auton rajat. Toki huono kuski liian tehokkaassa autossa on vaarallinen yhdistelmä.

    Minulla on ollut kortti 27 vuotta, keskimäärin 30tkm/a, auton tehot vaihdellut 64-225 hv (tehtaalta lähtiessään), kaikki tehot on joskus ollut käytössä enkä ole pienintäkään kolaria ikinä ajanut, en ole naarmun naarmua omaan enkä toisen autoon aiheuttanut. Onnekas varmaan? :sunglasses:

      
  • Sopivalla vaihteella ohittaa Suomen rajoituksilla jopa 1.6 koneilla? :warning:

      
  • En missään kehuskellut tehoilla enkä millään muullakaan. Vastasin vain aloittajan kysymykseen kokemuksista, samalla tietysti vähän kärjistäen ja kas heti mentiin asiassa metsään...Minulla on toinen auto A170CDI ja silläkin pystyy autobahnalla ajamaan lujaa ja Suomessa ohittelemaan. Tehoa taitaa olla 90 heppaa. Ollaan taas siellä kuuluisalla vedenjakajalla. Pisteestä A pisteeseen B voi siirtyä niin monella tavalla. :wave:

      
  • Kirjoitit, että alle 150 kw dieseleiden lastuttamien on lähes pakollista, joka on todella kummallinen väite. Jos katsoo pakollikseksi tuollaiset tehot liikenteessä, niin jotain on pahasti pielessä. Lievä brassailun maku tuosta jäi, että mukamas 150 kw olisi joku rajapyykki.



    Mutta kuten sanoin, on aivan eri asia jos haluaa jostakin syystä ajaa tehokkaalla autolla. Ei siinä ole mitään tuomittavaa. Itse tykkään ajaa tehokkaalla autolla, mutta en minä sitä mihinkään varsinaisesti tarvitse. Meillä ei ole dieseliä mutta on hieman piristetty bensavehje ja toinen vakio bensa.

      
  • Itse ajelen 74 kw automaattivaihteisella turbodieselillä, kiihtyvyydeksi luvataan vajaa 15 sek. Eipä ole vielä tullut tilannetta jossa lastutusta olisi kaivannut.



    Jouduin ajamaan mm. turbottomalla Hiacella jolloin opin pärjäämään liikenteessä myös sellaisella pelillä jolla ei tarvitse paikata arviointivirheitään teholla.



    Tietysti sellaisella ajaminen jossa tehopainosuhde on alle 3 on kiva ajaa, mutta ei se ole enää erityiskivaa jos se on jokapäiväistä.

    Lisäksi ongelmaksi tulee ettei niitä tehoja pääse käyttämään fiksusti.

      
  • tehopaino suhde saa olla max.7kg/1kw sen alle ei saa mennä sanoo laki...




    Omassa käytössäni oli moottoripyörä, siinä tehoa 100 hv ja painoa alle 300 kuljettaja mukaanluettuna. Pysyi kustannukset ja kulutus ym. järkevinä. Kiihtyvyys hyvä vaikka huippunopeus ei ihan 250 asti yltänytkään.

      
  • Kun ajetaan vaikkapa Saksassa nopeusrajoittamattomalla tiellä, on harvemmin kysymyksessä tavallinen kaksikaistainen tie, jolla pitäisi ohittaa rekka yli 200 kilsan vauhdisa. Nopeusrajoittamattomat tiethän ovat usein sellaisia, että samaan suuntaan menee useampikin kaista. Miksi siis pitää päästä ohi rekasta alle 1,3324 sekunnissa 250 kilsan nopeutta jos vastaantulevaa liikennettä ei ole olemassakaan? Kyllä tuo ohituskiihtyvyyden tarve yli 200 kilsan tuntinopeudessa on aika keinotkoinen tekosyy tuhota autoaan virittämällä.

      
  • No itse olen tehnyt päätöksen että laitan autooni BSR:n PPC:llä asennetavan softan, tuohon tehon tarpeesen on tietysti monta mielipidettä mutta kyllä itse koen sen ennenkaikkea mukavaksi mutta myös sillä on pieni turvallisuusnäkökohta kun ajattelee vaikkapa rekkojen ohituksia maantiellä. Itseäni en katso miksikään hurjasteliaksi ja ajokokemustakin on jo 25 vuotta mutta sellaisia ohittelioita jotka jäävät "köröttelemään" rekan rinnalle en ymmärrä itse olen sitä mieltä että ohi mennään talla pohjassa (siis mahdollisimman nopeasti) ja sitten kun ohitus on suoritettu niin nopeus lasketaan siihen haluttuun matkavauhtiin ja tässä tuosta lastusta on hyötyä. Sekä olen kuullut (varsinkin taksimiehilt&#228:wink: että nuo lastut tosiaan laskevat kulutusta jos malttaa ajaa normaaliajoa eikä mittaa koko aikaa noita tehoja ulos.

      
  • Minä en jää "köröttelemään" rinnalle (siis toisen auton vaikka naisen rinnalle saatankin....) eli ohitan ripeästi ja taidolla pensavehkeellä, tosin useimmilla kiisseleillä tuo on mahdotonta! :xmas:

      
  • hauska seurata tätä keskustelua. nyt kun keskimäärin tehoa on aivan mielettömästi muiden ominaisuuksien ohella verrattuna johonkin 70-80-luvun meininkiin, puhutaan rekan ohittamisen erilaisista variaatioista ja esim. kuinka paljon saa vauhtia tauluun kun on "nupin" kohdalla. nykyään kun perus perheautokin kulkee ne maagiset 200km/h, puhutaankin enemmän ohituskiihtyvyyksistä ja väännöistä. pian kaikki kulkee sähkömoottoreilla ja vääntöä ja tehoa voi olla moninkertaisesti enemmän kuin se mihin nyt on keskimäärin totuttu. myös sähkömoottoriajan perusautokin on varmasti tehokkaampi ohituskiihtyvyyksiltään kuin nykyperusauto. jossain vaiheessa kun autot kuljettaa meitä ja ajavat itse (lain velvoittamana), niin sitten aletaan murtamaan automaatiota, ja ja ja...

      
  • Mikä ero on "ohituskiihtyvyydellä" ja "normaalilla kiihtyvyydellä"? :hug:

      
  • Ohituskiihtyvyys on jotain sellaista, mitä ei voi CVT-autoilla mitata!

      
  • Suurin osa näistä lastuvirityksistä huijaa ruiskutuslaitteistoa lisäämään polttoaineen ruiskutusmäärää. Tai ohjelmaa muutetaan suoraan antamaan enemmän kakkua. Mutta kun tarttis saada sitä ilmaa sinne sylintereihin kans! Aika moni viri-diesel paljastuukin ohitustilanteessa kun pakolaulajasta vyöryy musta koksimatto asfaltille.

    Omasta dCi:stä lähtee aika pölly kun on ajellut pitkään talvi-80:iä ja sitten polkaisee enemmän kierroksia. Tämä pölläytys on kuitenkin harmaa sävyltään -eli lähinnä jotain tuhkaan viittaavaa. Hapetuskatalysaattori putkesta löytyy ja se ilmeisesti varastoi joitain hiukkasia.

      
  • Böpi:

    Ohituskiihtyvyys on jotain sellaista, mitä ei voi CVT-autoilla mitata!




    Miten se mitataan muilla, siis miten eroaa kiihtyvyydestä kun ei ohiteta? :tongue:

      
  • Böpi:

    Ohituskiihtyvyys on jotain sellaista, mitä ei voi CVT-autoilla mitata!


    Eilen, 01:43
    Metsähaka
    Miten se mitataan muilla, siis miten eroaa kiihtyvyydestä kun ei ohiteta? :tongue:




    :tongue:

    Jotain tuollaista yritin itsekin saada aikaan :tongue:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit