Ymmärtääkseni kaikille moottoriöljyille määritellään standardeissa, että niiden pitää olla sekoitettavissa keskenään. Ajatellaanpa vaikkapa tilannetta, jossa ostat käytetyn auton ilman huoltohistoriaa (öljynvaihtolappua) ja olet ajamassa onnellisena uutena omistajana autolla Helsingistä Ivaloon, kun auton kehittynyt valvontajärjestelmä varoittaa vähäisestä öljyn määrästä....kaarrat ekan Nesteen pihaan ja lisäät kaksi litraa jotain nimetöntä minerääliöljyä moottoriin, tietämättä mitä siellä on aiemmin ollut...... Jos kone leikkaa tämän johdosta, on moottoriöljyn toimittaja vastuussa... luulisin?
Kannattaa kuitenkin jossain vaiheessa tarkistaa vaikkapa täyttöaukon korkista ja öljyn mittatikusta, josko öljy vaahtoaa kovasti.... ja ajaa lyhyemmällä vaihtovälillä...ja vaihtaa suodatin seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
Ymmärtääkseni kaikille moottoriöljyille määritellään standardeissa, että niiden pitää olla sekoitettavissa keskenään. Ajatellaanpa vaikkapa tilannetta, jossa ostat käytetyn auton ilman huoltohistoriaa (öljynvaihtolappua) ja olet ajamassa onnellisena uutena omistajana autolla Helsingistä Ivaloon, kun auton kehittynyt valvontajärjestelmä varoittaa vähäisestä öljyn määrästä....kaarrat ekan Nesteen pihaan ja lisäät kaksi litraa jotain nimetöntä minerääliöljyä moottoriin, tietämättä mitä siellä on aiemmin ollut...... Jos kone leikkaa tämän johdosta, on moottoriöljyn toimittaja vastuussa... luulisin?
Kannattaa kuitenkin jossain vaiheessa tarkistaa vaikkapa täyttöaukon korkista ja öljyn mittatikusta, josko öljy vaahtoaa kovasti.... ja ajaa lyhyemmällä vaihtovälillä...ja vaihtaa suodatin seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
Korjatkaa, mikäli olen väärässä!
Ei muuta kun kovaa ajoa. Ei mitään merkitystä. Joissain nykyisissä autoissa, missä käytetään long-life/öljyjä on oltava tarkkana, muuten ei väliä.