Hei!Kysyisin muitten corollan omistajien kokemuksia asiasta.Eli,itselläni on corolla mallia 2004.Nyt kun tänä talvena on oikeestaan ollu ensimmäistä kertaa pakkaskelejä,niin aamulla ja töistä lähtiessä autoa käynnistettäessä(vaikka se on ollu lämmityksessä)moottorin kierrokset jää "huutamaan" tonne hieman alle 3000rpm/min ja pysyy siellä vähän aikaa ja laskee sitten itsestään normaaliksi.teki saman eilen aamulla, vaikka pakkasta ei ollu kun -15 astetta.No,kävin merkkihuollossa kysymässä asiasta ja siellä huoltoneuvoja sano sen olevan ihan normaalia,koska autossa ei ole perinteistä lohkolämmitintä vaan ns. säteilylämmitin joka ei kuulemma lämmitä varsinaisesti moottoria vaan pääasiassa öljyjä.Näinköhän on ihan normaalia?kertokaapa muut onko teillä vastaavia kokemuksia,jos ei niin täytyy mennä uudestaan sinne huoltoon.
Toyotan tyhjäkäynti on kylmänä aika korkealla, mutta kyllä kolme tonnia on liikaa. Noin 2000 on normaali ihan kylmällä koneella.
Mikä on lähelle 3000rpm? Itselläni kierrokset ollut kaikissa edellisissä corolloissa n.2200rpm kun on tosikylmää. Lämmittimen mallista en tiedä kun ei tullut ikinä avattua konepeltiä. Kone huutaa ilmeisti kovempaa sen takia että katti lämpenisi nopeammin.
tarkennusta alotukseeni sen verran,että kylmänä käynnistettäessä(vaikka ollu lämmityksessä)käynnistyksen jälkeen kierrokset 2700-2900rpm ja pysyvät siellä n.10-15 sekuntia ja sen jälkeen laskevat normaaliksi.Ei kai tällänen voi olla normaalia vaikka huoltoneuvoja niin väittääkin.
Jos nuin vähän aikaa niin on vielä normaalin rajoissa. Normaali on kait 1500-2500 autosta ja lämpötilasta riippuen?
Pitäs kyllä kait tarkistaa omat pirssit ennen lausuntoa!
Semmoisia ne tahtoo olla nämä tojotat.., itsellä korkkasi viime talvena ohjaustehostin ~20ast pakkasessa, vaikka edellisenä kesänä vaihdettu huollon yhteydessä synt öljyt, tänä talvena poksahti jokin tunnistin = kävi kuin varre.., eipä enään ole uskaltanut kovemmilla pakkasilla lähteä liikenteeseen jos ei ole pakko, mutta ei tämä kyllä kierroksia nosta yli 1300rpm pakkaskäynnistyksessä (1.6 -97 carina), tuskin on normaalia tojo talle kaan noin kovat jengat,kylmälle koneelle tekee hyvää...
No ei se nyt kyllä mitään tuhoa tee, vaikka kylmä kone kiertääkin ~3000 r/min tyhjäkäynnillä. Sen verran joutuu bensakonetta ajaessa kierrättämään kylmänäkin, ja silloin on sentään kierrosten lisäksi vääntömomenttiakin pelissä. Silti ei koneet (ainakaan Toyotassa) pauku.
joo eri asia ajossa kuin tyhjäkäynnillä, eihän nyky tojon koneet ole mitenkään erityisen kestäviä: onhan noita vvt-i koneita paukkunut + öljynsyönti ongelmia ollut kiitettävästi, varmasti tuo carinan 4AFE paljon parempi kestävyydeltään mutta käytettävyys ei kaksinen = ei väännöstä tietoakaan.
En kyllä itse viitsisi kierrättää kylmää konetta 3000 kierrostakaan, joka kerta kun teen kylmäkäynnistyksen, 2000 kierrosta on ihan maksimi. Kone ei ehkä tuosta pauku, mutta tekee huonoa moottorille, oli kyseessä sitten Toyota tai muu auto. Autoissani (bensa) on kyllä vääntö riittänyt vallan mainiosti alle 2000 kierroksenkin.
No kyllä Corollalla käy tuo ajaminen aika vaikeaksi, jos ei yli 2000 rundia kierrätä. Mun mielestä tuntuu pahemmalta vedättää kylmää konetta alle 1500 kierroksella kuin 2500-3000 kierroksella.
Ai kun lähdet liikkelle niin vaihdot isommalle tapahtuu jo alle 2000 kierroksen, eikä karkaa yhtään yli. Mahtaa meno olla ripeää ja tuossahan se auto vasta kärsiikin. Diesel on sitten asia erikseen.
Minulla on Avesis vm.2000 ja vaikka auto ei olisi ollut kiinni sähkötolpassa ja pakkasta -30 niin ei ne kierrokset koskaan ole noussut yli 1800rpm kylmä käynnistyksen yhteydessä.!!!