fsi moottorit

2 kommenttia

haluaisin tiedustella henkilöiltä joilla on Touraneita, uusia Golffeja ja muita Vag-konsernin tuotteita että millaisia nämä Fsi koneet niissä ovat ja miten toimivat varsinkin 1.6 moottorin ja 2.0 litraisen yhteydessä. Varsinkin 1.6 fsi moottorin vääntöä&sitkeyttä ym. ominaisuuksia on parjattu TM:ssä ja Tuulilasissa esim Golfin ja Touranin kohdalla. Sen sijaan Fsi turbokoneita esim uutta 2.0 fsi turboa on ylistetty että siihen fsi soveltuu ja toimii siinä loistavasti. Sitten kysyisin että millä tavalla vanhanaikainen 8-venttiilinen kone on parempi kuin 16v mylly? Vag konserni tarjoaa varmaan ainoana vielä joidenkin moottorikokojen yhteydessä 8-venttilisiä koneita esim 1.6 litraista ja 2.0 litraista saa 8 venttiilisenä. onko 8 venttiilinen kone sitkeämpi ja parempi alaväännöltään? ilmeisesti halvempi rakentaa/valmistaa ja laittaa auton keulalle? Ainakin se on kait halvempi korjata kuin moniventtiilikone mikäli se sattuu hajoamaan. Olen mös kuullut että helpompi korjata & luotettavampi ja kestävämpi kuin moniventtiilinen kone. Onko totta? Mitä etua on siitä että venttiilejä on enemmän? Joissain isommissa autoissa on jopa 24 tai esim 30 venttiiliä (esim Passat 2.8 V6 4X4 30V)... Niin ja kun isäni osti joskus uuden VW Boran niin siihen oli tarjolla 1.6 8v konetta ja 1.6 16v konetta jota käytettiin manuaalivaihteisessa autossa. Mutta kun isäni halusi lisävarusteeksi automaatin ei hän voinut valita 16v versiota koska kuulemma tomaattiversion yhteydessä ei ole sitä mahdollista saada. VW:n tehtaalla oltiin sitä mieltä että 8v kone sopii paremmin automaatin kanssa ja on kestävämpi automaattia ajatellen. Mihin moinen olettamus perustuu?

  
  • Minusta ihan Ok mylly ainakin kulutuksen puolesta.ja eihän noi teho/vääntöarvot häpeä alkuunkaan muiden samankokoisille.itse omistin aikanaan --99/00 variant golfin 8v koneella.kulutus ajotietokoneen mukaan pyöri n8,2l/100km paikkeilla ja auton massa oli rekisteriotteen mukaan 1340kg.ajo on pääsääntöisesti taajama-ajoa ja työmatka n9km eli ei kerkee edes kone kunnolla lämpiämään.muistelen että mainitsit joskus olevasi lahden suunnalta.itse lähden jalkarannan suunnalta aina kaupungin päin eli melkein pelkkää alamäkeä. joten ei kuormitusta kylmälle koneelle.Ja nyt 1.6 FSI touran kulkee pienemmällä sopalla samallaisessa ajossa. massaa on n160 kg enemmän ja 3cm leveemmät renkaat.joten kyllä kai siinnä FSI koneessa on jotain kehitystä tapahtunut aikaisempiin verrattuna.Ja vaikka vääntö onkin rajallista niin ei se kyllä yhtään häpeä aikaisempiin 1.6 litraisiin verrattuna päinvastoin. välillä se tuntuu yllättävänkin puhdikkalta.onhan kummiskin ajomassa +1600kg aikas paljon 85kw koneelle ja 155 nm väännölle.kokemusta ei ole 2.0FSI;stä joka toki olisi parempi vaihtoehto tohon koriin puhumattakaan 2,0TFSI;stä

    [lahts muokkasi tätä viestiä 11.11.2004 klo 22:25]
      
  • Jos saat käsiisi TM numero 16/04 (se jossa kannessa lukee isoilla Plasmatelevisiot), katsot sivu numero 140 alkaen, on paljon tietoa ja tekniikkaa eri autonvalmistajien suorasuihkutuksesta, toimivuudesta, vääntökäyristä, palamisesta, kerrossyötöstä jne.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 16.11.2004 klo 22:25]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit