Ajovalovertailua...

2 kommenttia

En edes tähtää kattavaan analyysiin, vaan osin oman pikku pettymykseni ja osin hieman eipäs-juupas -väittelyksi menneen sumuvalothreadin motivoimana kävin vertaamassa kahta autoa mittaus- ja suuntaussuoralla ja otin samalla muutaman kuvan.



Molemmat autot on vasta pesty, siis valot puhtaat, keli kirkas yhden asteen pakkanen.



Bi-xenonautossa on uudet Osramin D1S polttimot ja niiden vieressä auton vakiovarusteisissa H7 apukaukovaloissa uudet Osram Night Breakerit.



Halogeeniautossa on oman nelivalojärjestelmän rinnalla Bosch Touring 190 pari ja kaikissa laadukkaat polttimot, ainakin kaukovaloina Night Breakerit. Yhtään polttimoa ei tähän autoon ole vaihdettu viime talven jälkeen. Päiväajovaloina jo jonkin aikaa palaneiden polttimoiden ikä saattaa jonkin verran näkyä lähivaloissa?



Raina alkaa näistä Bi-xenonauton (H11) sumuvaloista:

http://s1080.photobucket.com/albums/j332/740_GLE/



Sumuvaloissa ei mielestäni ole eroa ja 50 km/h on aika lailla maksiminopeus sama kummalla silloin kun noita tarvitaan.



Lähivaloissa xenonvalot voittavat lähinnä valokuvion leveydessä, vaikka halogeenivalot eivät huonoimmasta päästä olekaan.



Kaukovalokuviot lähellä (hieman yli 200 m) olevaa rinnettä vasten eivät vielä tuo esiin selkeää eroa valokuviossa halogeenivalojen, eduksi. Kolme viimeistä kuvaa havainnollistavat kuinka pidemmällä suoralla hyvät lisävalot päihittävät hyvätkin bi-xenonit.



Muut kuvat on otettu samoilla manuaalivalotuksen asetuksilla, mutta viimeinen on pidemmällä polttovälillä ja automaattivalotuksella ja se näyttää paremmin silmän havaitseman eron. Vaaleat tolpat mäen harjanteella ovat noin 200 metrin päässä, mutta suoran päässä olevan metsän reuna, jonka halogeeniauton lisävalojen turvin näkee mutta xenoneilla ei, on noin 400 metrin päässä.



Molemmat autot on vasta katsastettu noilla valoilla.

  
  • Tällaiset kuvasarjat ovat upeita. Tulee hyvä kuva siitä, mitä pitäisi nähdä. Itsellä, kun ajelee liikenteessä sopivalla vauhdilla, alkaa näkökenttä ja havaintokyky vauhdissa supistua, eikä pysty havainnoimaan järkevästi, mikä on näkyvä matka ja minkä ajonopeuden tulisi olla. Ne sumarikuvat pitäisi saada

    jonkun ison päivälehden liikenneliitteeseen sumareilla ajelevien nähtäväksi.

      
  • Todella havainnollisia kuvia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit